W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi rakentelumääräys sanoo: "Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa"..."Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys." Osaako joku sanoa, esim. dealer, mitkä autot mallisarjoissa W201 ja W202 kuuluvat keskenään samaan mallisukupolveen tai mitkä ovat mallisukupolven tehokkaimmat mallit? Aikoinaan muutoskatsastin oman 190E:n ja vertailu oli 190E 2.5-16 150kW malliin. Ilmeisesti EVO- ja AMG-versiot eivät kuulu samaan mallisukupolveen kuin normimallit. Ovatko esim. facelift-mallit eri mallisukupolvea kuin alkuperäiset mallit?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15030
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

W201 osalta sain tänään vastauksen niin, että myös Cosworth lasketaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi eli läpi koko malliston sitten samaa sarjaa ja tehokkain on E 2.5-16 juuri se 150kw.

Eipähän se tietenkään niin mennyt tämä tehopainojuttu kuin olisi toivonut, eli teho-painosuhde pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan, muuten mennään käytännössä entiseen malliin. No, helpotus kuitenkin siltä osin jos pääsee tehokkaimpaan vertaamaan, tai virittää sitä tehokkainta mallia.
mbosa.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: To 08.04.2021 20:11 W201 osalta sain tänään vastauksen niin, että myös Cosworth lasketaan samaan mallisarjaan kuuluvaksi eli läpi koko malliston sitten samaa sarjaa ja tehokkain on E 2.5-16 juuri se 150kw.

Eipähän se tietenkään niin mennyt tämä tehopainojuttu kuin olisi toivonut, eli teho-painosuhde pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan, muuten mennään käytännössä entiseen malliin. No, helpotus kuitenkin siltä osin jos pääsee tehokkaimpaan vertaamaan, tai virittää sitä tehokkainta mallia.
Tuossa W201:sessä näyttää olevan sama tulkinta kuin aiemminkin. Uudella määräyksellä pitäisi päästä muutetulla moottorilla tehopainoon 5 kg/kW, kun verrataan 150 kW malliin.

Onkohan tuon W202 mallisukupolven tehokkain tuo C280 202029-malli 145 kW V6-koneella? Silläkin pääsisi alle 10 kg/kW ja alusta lienee sama malleissa 230K (202024), 200K (202025), 240 (202026) ja 280 (rivikone 202028 ja V6 202029). Pontsein mukaan ainakin C36 AMG on käsitelty omana mallisukupolvenaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
mach71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 05.04.2009 20:03
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Eli saako nyt katsastettua 2.5 16v tuolle 3.6 AMG tekniikalle?
Vaikuttaako siis w201 alkuperäinen tekniikka siihen mikä on tehopaino suhde vaikka muuttaa alustan vastaamaan tehokkaampaa versiota.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

mach71 kirjoitti: Ma 12.04.2021 11:30 Eli saako nyt katsastettua 2.5 16v tuolle 3.6 AMG tekniikalle?
Vaikuttaako siis w201 alkuperäinen tekniikka siihen mikä on tehopaino suhde vaikka muuttaa alustan vastaamaan tehokkaampaa versiota.
Vertailuauton, joka on samaa mallisukupolvea, tehopainosuhde määrää muutetun auton sallitun tehopainosuhteen. Esim. vertailuautona 190E 2.5-16:n tehopaino on alle 10 kg/kW, joten muutettu auton tehopainosuhde saa olla alimmillaan 5 kg/kW. Riippen muutetun auton omamassasta päästään noin 240kW (1200 kg)-280 kW (1400 kg) maksimitehoihin. Se, millä tekniikalla se saavutetaan, esim. ahtamalla, isommalla ja tehokkaammalla moottorilla tms., on akselipainojen ja tilan puitteissa valinnanvaraista, kunhan asennukset, kiinnikkeet ym. ovat asialliset. Alustan, jarrujen ja voimansiirron pitää vastata vertailuautoa.

Tarvittavat selvitykset vertailuautosta ja vaadittavista muutoksista kannattaa varmistaa katsastusaseman kanssa ennen muutostöihin ryhtymistä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15030
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään muutoskatsastettiin työkaverin W201 2.0D "cossun" vertailulapuilla, penkkilapussa 170Kw. Maksimi teho olisi näillä papereilla ollut 280Kw.
mbosa.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1224
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Laskeskelin näitä tuon oman 300CD coupen osalta ja jos käyttäis vertailuautona 280CE niin jää "harmillisesti" tehopaino 10,6... jos 280 olis 100kg kevyee niin menis alle... eli nyt 7kg/kw saa Coupeen "vain" noin 230kw. Kun 5kg/kw se oliskin jo 320kw 8) ... no eiköhän se toi 230kw jo riitäkin tuolle maamoottorille...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 15030
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö 320CE ole tehokkain malli tuossa mallisarjassa ?
Edit; niinpä tietysti 123 :D
Viimeksi muokannut dealer, Pe 16.04.2021 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mbosa.fi
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1224
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Maastis »

320CE on W124 koria. Mun 300CD on W123.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko kukaan selvittänyt, mikä on tehokkain vertailuauto W202-malleissa? Onko se C280 V6-koneella vai joku muu?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti: To 15.04.2021 19:25 Tänään muutoskatsastettiin työkaverin W201 2.0D "cossun" vertailulapuilla, penkkilapussa 170Kw. Maksimi teho olisi näillä papereilla ollut 280Kw.
Kuullostaa hyvältä!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C230 T 202.083, 309D 602.417 ja C180 203.035, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin