Tervehdys!
Kaikki alkoi siitä kun asensin uuden monitoimiviiksen mersuuni, koska pyyhkiät eivät toimineet. Nyt toimii.
Asennuksen yhteydessä jouduin irroittamaan ratin/airbagin johdinrullan. Tyhmänä menin pyörittelemään sitä, jolloin se ei ollut keskitetty, kun asensin sen takaisin.
Luulin että asennukseni onnistui, ja että SRS valo pitää käydä kuittaamassa pois Tietokone ohjelmalla esim korjaamolla.
No käänsin rattia ja kosketinrullan johdot hankasivat vastaan ja napasahtivat poikki.
Hain autopurkaamolta uuden kosketinrullan (tätä en pyöritellyt, ja katsoin että se oli keskitetty, kun asensin sen kiinni.) ja asensin sen kiinni. Nyt ei hankaa eikä kahnaa ja hyvin pyörii.
Lähdin autokorjaamolle nollaamaan SRS valoa. Autokorjaamon asentaja ei löytänyt ohjelmallaan (oli joku AUTO ON niminen) vikakoodeja SRS valosta/ airbagista eikä niiden dataa ollenkaan. Asentaja sanoi että purkaamolta hakemani kosketinrullani saattaa olla viallinen. Eli valoa ei saanut nollattua.
No nyt olen purkanut taas airbagin pois. Avannut kuskin puolen potkusuojan.
Airbag on nyt siis irti kosketin rullan johdoista, ja kosketinrullan alapään johdot ovat myös irroitettu autosta. Mittaan yleisittarilla etteivät kosketinrullan navat ole oikosulussa keskenään eli yhdessä ennenkuin airbag on kiinni johtosarjassa.
Mittarini näyttää että kosketinrullan airbagin navat on yhdessä, käsittääkseni näin ei pitäisi olla ennenkuin airbag on yhdistetty kosketin rullan toiseen päähän. Koska airbag toimii vastuksena joka yhdistää navat. Mittasin myös ettei airbagin johdot ole yhteydessä tööttien johtojen kanssa. Mittarini näytti etteivät ne ole, niin kuin pitääkin.
Mutta kosketinrullan airbagin johdot ovat keskenään yhdessä, silloinkin kun airbag ei ole kiinni. Vaikka käsittääkseni näin ei pitäisi olla?
Eli kysymykseni nyt onkin että? Onko kosketin rullani sökö vai Autokorjaamon ohjelma ei vain ollut oike tai jtn?
W202 SRS Valo palaa
W202 SRS Valo palaa
w202 Kompressor
Re: W202 SRS Valo palaa
Starilla kuittaantuisi tuokin.
Star-apuja Rauman/Porin seudulla
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372
Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372
Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W202 SRS Valo palaa
Siinä tais olla systeemi mikä yhdistää navat kunnliitimen irrottaaLateLihas kirjoitti:Tervehdys!
Kaikki alkoi siitä kun asensin uuden monitoimiviiksen mersuuni, koska pyyhkiät eivät toimineet. Nyt toimii.
Asennuksen yhteydessä jouduin irroittamaan ratin/airbagin johdinrullan. Tyhmänä menin pyörittelemään sitä, jolloin se ei ollut keskitetty, kun asensin sen takaisin.
Luulin että asennukseni onnistui, ja että SRS valo pitää käydä kuittaamassa pois Tietokone ohjelmalla esim korjaamolla.
No käänsin rattia ja kosketinrullan johdot hankasivat vastaan ja napasahtivat poikki.
Hain autopurkaamolta uuden kosketinrullan (tätä en pyöritellyt, ja katsoin että se oli keskitetty, kun asensin sen kiinni.) ja asensin sen kiinni. Nyt ei hankaa eikä kahnaa ja hyvin pyörii.
Lähdin autokorjaamolle nollaamaan SRS valoa. Autokorjaamon asentaja ei löytänyt ohjelmallaan (oli joku AUTO ON niminen) vikakoodeja SRS valosta/ airbagista eikä niiden dataa ollenkaan. Asentaja sanoi että purkaamolta hakemani kosketinrullani saattaa olla viallinen. Eli valoa ei saanut nollattua.
No nyt olen purkanut taas airbagin pois. Avannut kuskin puolen potkusuojan.
Airbag on nyt siis irti kosketin rullan johdoista, ja kosketinrullan alapään johdot ovat myös irroitettu autosta. Mittaan yleisittarilla etteivät kosketinrullan navat ole oikosulussa keskenään eli yhdessä ennenkuin airbag on kiinni johtosarjassa.
Mittarini näyttää että kosketinrullan airbagin navat on yhdessä, käsittääkseni näin ei pitäisi olla ennenkuin airbag on yhdistetty kosketin rullan toiseen päähän. Koska airbag toimii vastuksena joka yhdistää navat. Mittasin myös ettei airbagin johdot ole yhteydessä tööttien johtojen kanssa. Mittarini näytti etteivät ne ole, niin kuin pitääkin.
Mutta kosketinrullan airbagin johdot ovat keskenään yhdessä, silloinkin kun airbag ei ole kiinni. Vaikka käsittääkseni näin ei pitäisi olla?
Eli kysymykseni nyt onkin että? Onko kosketin rullani sökö vai Autokorjaamon ohjelma ei vain ollut oike tai jtn?
Ja vaika kiemura olis rikki niin silti löytyy ohjain yksikkö
Ja tieto siitä että kiemura on rikki
Kun käytää ainoaa testeriä mitä kannttaa yli päätään näihin käyttä
(Muut on vain ajan/rahan hukaa) eli *:rin piuhan päähän jonnekin niin alkaa vika selviämään
E: minkäs ikäinen on automaati/manuaali
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W202 SRS Valo palaa
Oikosululla on tarkoitus suojata airbagiiä poksahtamasta jos joku sattuu johtojen päähän kytkemään jotain mittareita tai muuta hauskaa sähkölähdettä, kissansähköä jne. Eihän se normaalisti pelkästä vastusmittarin syöttämästä jännitteestä laukea mutta en kovin pitkälle lähtisi kokeilemaan rajoja (esim. mittaamaan johdinparin vastusta silloin kun johtimet on kiinni ja liittimen automaattinen oikosulkusuoja avattuna).
Re: W202 SRS Valo palaa
Star on toki paras testeri, mutta kyllähän airbadin vikakoodit löytyvät Boschilla tms. testerillä samalla lailla. Ilmeisesti tässä on kokeiltu Autocomilla.
Ei pidä paikkaansa että Star saisi yhteyden järjestelmään jos toinen testeri ei saa, jos niin käy niin vika on ollut testaajassa eikä laitteessa.
Tässäkin tapauksessa asentaja on arvaillut turhia, tokihan purkaamolta haettu osa voi olla rikki mutta ei se testaamista estä vaan nimenomaan näkyy vikakoodina kuljettajan airbagin sytytyspiirin katkoksesta.
ÄLÄ mittaile järjestelmää yleismittarilla !!! Saattaa tulla vielä lisää "säästöä" itse tehdystä korjaamisesta tähän saakka hajotettujen lisäksi, ja vielä vaara loukkaantua kun bagi posahtaa !
Ei pidä paikkaansa että Star saisi yhteyden järjestelmään jos toinen testeri ei saa, jos niin käy niin vika on ollut testaajassa eikä laitteessa.
Tässäkin tapauksessa asentaja on arvaillut turhia, tokihan purkaamolta haettu osa voi olla rikki mutta ei se testaamista estä vaan nimenomaan näkyy vikakoodina kuljettajan airbagin sytytyspiirin katkoksesta.
ÄLÄ mittaile järjestelmää yleismittarilla !!! Saattaa tulla vielä lisää "säästöä" itse tehdystä korjaamisesta tähän saakka hajotettujen lisäksi, ja vielä vaara loukkaantua kun bagi posahtaa !
wiimax.fi
Re: W202 SRS Valo palaa
CDI203 kirjoitti:Siinä tais olla systeemi mikä yhdistää navat kunnliitimen irrottaaLateLihas kirjoitti:Tervehdys!
Kaikki alkoi siitä kun asensin uuden monitoimiviiksen mersuuni, koska pyyhkiät eivät toimineet. Nyt toimii.
Asennuksen yhteydessä jouduin irroittamaan ratin/airbagin johdinrullan. Tyhmänä menin pyörittelemään sitä, jolloin se ei ollut keskitetty, kun asensin sen takaisin.
Luulin että asennukseni onnistui, ja että SRS valo pitää käydä kuittaamassa pois Tietokone ohjelmalla esim korjaamolla.
No käänsin rattia ja kosketinrullan johdot hankasivat vastaan ja napasahtivat poikki.
Hain autopurkaamolta uuden kosketinrullan (tätä en pyöritellyt, ja katsoin että se oli keskitetty, kun asensin sen kiinni.) ja asensin sen kiinni. Nyt ei hankaa eikä kahnaa ja hyvin pyörii.
Lähdin autokorjaamolle nollaamaan SRS valoa. Autokorjaamon asentaja ei löytänyt ohjelmallaan (oli joku AUTO ON niminen) vikakoodeja SRS valosta/ airbagista eikä niiden dataa ollenkaan. Asentaja sanoi että purkaamolta hakemani kosketinrullani saattaa olla viallinen. Eli valoa ei saanut nollattua.
No nyt olen purkanut taas airbagin pois. Avannut kuskin puolen potkusuojan.
Airbag on nyt siis irti kosketin rullan johdoista, ja kosketinrullan alapään johdot ovat myös irroitettu autosta. Mittaan yleisittarilla etteivät kosketinrullan navat ole oikosulussa keskenään eli yhdessä ennenkuin airbag on kiinni johtosarjassa.
Mittarini näyttää että kosketinrullan airbagin navat on yhdessä, käsittääkseni näin ei pitäisi olla ennenkuin airbag on yhdistetty kosketin rullan toiseen päähän. Koska airbag toimii vastuksena joka yhdistää navat. Mittasin myös ettei airbagin johdot ole yhteydessä tööttien johtojen kanssa. Mittarini näytti etteivät ne ole, niin kuin pitääkin.
Mutta kosketinrullan airbagin johdot ovat keskenään yhdessä, silloinkin kun airbag ei ole kiinni. Vaikka käsittääkseni näin ei pitäisi olla?
Eli kysymykseni nyt onkin että? Onko kosketin rullani sökö vai Autokorjaamon ohjelma ei vain ollut oike tai jtn?
Ja vaika kiemura olis rikki niin silti löytyy ohjain yksikkö
Ja tieto siitä että kiemura on rikki
Kun käytää ainoaa testeriä mitä kannttaa yli päätään näihin käyttä
(Muut on vain ajan/rahan hukaa) eli *:rin piuhan päähän jonnekin niin alkaa vika selviämään
E: minkäs ikäinen on automaati/manuaali
Okei!
Auto on vuosimallia 96, ja manuaali.
w202 Kompressor
Re: W202 SRS Valo palaa
Ehkä nokkelana olen jo keksinyt patentin miten tuosta selviän.. ehkä. Mittaan airbagin arvon, kun se on irti.
Käyn ostamassa oikean kokoisen vastuksen bebekistä.
Laitan sen kiinni potkusuojan alla olevaan liittimeen, ja SRS järjestelmän valon "pitäisi" toimia aivan normaalisti.
Eikä katastus ukko huomaa mitään. ^_^
Se voi olla kyllä vähän vaarallista.. jos sillä kolari vedetään. Kai se on pakko laittaa oikeasti kuntoon.
Käyn ostamassa oikean kokoisen vastuksen bebekistä.
Laitan sen kiinni potkusuojan alla olevaan liittimeen, ja SRS järjestelmän valon "pitäisi" toimia aivan normaalisti.
Eikä katastus ukko huomaa mitään. ^_^
Se voi olla kyllä vähän vaarallista.. jos sillä kolari vedetään. Kai se on pakko laittaa oikeasti kuntoon.
w202 Kompressor