CDI:n käynnistys dieselin loputtua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

ha kirjoitti:Polttoaineesta on vero maksamatta jos ajat löpölla. Se taitaa olla enemmän tullin asia kuin poliisin. Taitavat ottaa sen näytteen suodattimesta tai paluu putkesta nykyään.
Miten nuo muuten ilmaavat järjestelmät näytteen jälkeen? Vanhemmilla esikammioillahan pitää löysätä karkeasuodattimen pultta ja pumppailla ilmat pois.. kuulostaa hankalata toteuttaa tien päällä.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timo K. kirjoitti:Miten nuo muuten ilmaavat järjestelmät näytteen jälkeen? Vanhemmilla esikammioillahan pitää löysätä karkeasuodattimen pultta ja pumppailla ilmat pois.. kuulostaa hankalata toteuttaa tien päällä.
Ja uudet jos saavat ilmaa, niin lavetilla merkkikorjaamolle.
Luulisi jostain muualta näyte otettavan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Ari66 kirjoitti: Ja uudet jos saavat ilmaa, niin lavetilla merkkikorjaamolle.
Luulisi jostain muualta näyte otettavan.
Uudet ilmaa itse itsensä (uusi=cdi), kyllä ne lähtee kun vaan starttailee. Itselläni ainakin suodattimen vaihdon yhteydessä lähti kun starttasi muutaman kerran. Suodattimen tilavuus on n. 0,4 litraa, eli aika paljon sitä ilmaa sinne järjestelmään ilmestyy vaihdon yhteydessä.

Tosin olen kuullut juttua että vaikka tuollainen hieno systeemi onkin, niin jos löpö loppuu totaalisesti, ei se jaksaisi lähteä. Pitäskö testata :?:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jani Anttila kirjoitti:Uudet ilmaa itse itsensä (uusi=cdi), kyllä ne lähtee kun vaan starttailee.
Luotettavalta taholta kuulin, että esim. Opelilta löytyy dieseleitä jotka on huoltoon raahattava ilmattavaksi.
Oudoltahan se tuntuu minustakin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Oma CDI kyllä lähti ihan starttaamalla kun diisseli loppu. Ei tarvinnu ilmata :

- tulin yöllä 600km työreissulta, tankki ihan lopuillaan, ajattelin tuhannen väsyneenä, että tankkaan aamulla töihin mennessä.

- aamulla kiireessä töihin, jäi tankkaamatta, ajattelin tankata töitten jälkeen....---> "eihän se nyt oikeesti voi loppua..." ;-)

- vaan loppu se just parkkipaikalle. Siirsin kepin D:ltä N:lle ja pääsin ruutuun ihan muina miehinä.

- soitin häntä koipien välissä Veholle, että mitä nyt?

- korjaamopäällikkö kysyi, että yritinkö startata vielä. Ja kun sanoin että en, niin se sanoi että ei muuta kun jerrykannulla diisseliä tankkiin ja sitten vaan kääntelet avaimesta niin kauan että lähtee.

- all right, töitten jälkeen joku reilu kymmenen litraa nestettä tankkiin, ja eikun starttaamaan.

- jonkun kymmenen kerran jälkeen alko usko itellä loppua. Parinkymmenen kerran jälkeen se lähti, ja raksutti niinkun ennenkin.

- soitin sitten kuitenkin vielä Veholle, että onko kaikki nyt ok, vai onko syytä tulla käymään jos siellä on joku vikamuisti tms. juttu päällä. Sanoivat, että nou hätä, turvallista matkaa.

Noi, tulipahan kokeiltua rajat. Eli kun se mittarinneula makaa ihan pohjassa, niin "pyhällä hengellä" ajaa vielä noin 40km.

;-)
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kyllä CDI:t lähtee ihan starttaamalla käyntiin kun löpö loppuu,mutta se eriasia riittääkö akku. On nimittäin rankan kuuloista kun startti jauhaa ja jauhaa,välillä antaa jäähtyä ja taas starttia. Vito kuulemma löpön loppumisen jälkeen hinurin kyytiin,ainakin ensimmäiset CDI:t, mitä eroa vai onko tiedon puutetta veholla? Näin kävi tutulla aikoinaan kun polttoainemittari reistaili.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

jpk kirjoitti:Kyllä CDI:t lähtee ihan starttaamalla käyntiin kun löpö loppuu,mutta se eriasia riittääkö akku. On nimittäin rankan kuuloista kun startti jauhaa ja jauhaa,välillä antaa jäähtyä ja taas starttia. Vito kuulemma löpön loppumisen jälkeen hinurin kyytiin,ainakin ensimmäiset CDI:t, mitä eroa vai onko tiedon puutetta veholla? Näin kävi tutulla aikoinaan kun polttoainemittari reistaili.
EI tahdo ensimmäisen sarjan ,CDI koneet lähteä käyntiin ,jos polttoaine loppuu,imee suodattimen aika tyhjiin.
Mutta on siihen oma apu olemassa.
Suodatin kopan kansi auki ja ainetta täyteen ja sitten kansi kinni ja tulille,voi silloinkin sahuutta startilla ennen kuin lähtee käyntiin.
Olen useammisti vaihtanut itse suodattimen ja aina on vaihdon / täytön jälkeen käynnistynyt.
Myös paineilmalla ,tankin korkkiin kintas tukoksi ja ilmaa perään, voi auttaa,ei happea RÄJÄHDYSVAARA :shock:
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Voi myös säästää starttia käyttällä käsipumppua,minkä liittää
siihen polttoainesuotimelta lähtevään letkuun.
Pumpuksi käy mallia Biltema/Motonet perämoottoriin tarkoitettu
letkupumppu.
Mm. vehon huoltoauto 24h käyttää vastaavaa ,tosin vähän hienompaa
sellaista,mutta toimii se näinkin.Itse käytän tuota aina polttoainesuotimen
vaihdon jälkeen,lähtee käyntiin helposti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18113
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Luotettavalta taholta kuulin, että esim. Opelilta löytyy dieseleitä jotka on huoltoon raahattava ilmattavaksi"

Jep, DTI ei lähde käyntiin suodattimen vaihdon jälkeen muuten kuin "paineilmaa tankkiin"-konstilla.
Opelin liikkeissä lienee hienommat systeemit.

CDI:kin on joskus ollut siinä mallissa ettei viitsi startata akkua ihan tyhjiin - paineilma auttaa.
wiimax.fi
Avatar
takkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Ke 29.10.2003 16:35
Paikkakunta: Väylänvarsi

Viesti Kirjoittaja takkanen »

Piirimyyjä kirjoitti:
- vaan loppu se just parkkipaikalle. Siirsin kepin D:ltä N:lle ja pääsin ruutuun ihan muina miehinä.
- soitin häntä koipien välissä Veholle, että mitä nyt?
- korjaamopäällikkö kysyi, että yritinkö startata vielä. Ja kun sanoin että en, niin se sanoi että ei muuta kun jerrykannulla diisseliä tankkiin ja sitten vaan kääntelet avaimesta niin kauan että lähtee.
;-)
Myös minulla loppui polttiaine omasta 1998 CDI:stä. Tulipahan kokeiltua, että kun tankin keltainen valo alkaa palaa, niin n. 30 km ja kulku loppuu.Kojetauluun syttyi EPC varoitusvalo. Lisäisin riisseliä jerryllä ja yritin starttailla. Usko loppui ja hinasin huoltoon. Syttyikö EPC varoitusvalo myös sinun tapauksessa?
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kyllähän ohjekirjan mukaan ainakin pitäisi ilmata starttaamalla, joskus pohdiskelin tuota että mitenköhän mahtaa akku kestää jos joutuu toistakymmentäkin starttausta tekemään yhtä soittoa. Taidan jättää kokeilematta ja tyytyä vaan tankkaamaan ennenkuin tarvitsee kokeilla :wink:
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Itse vaihdoin pari viikkoa sitten suodattimen TDT:n enkä viitsinyt täyttää uutta suodatinta naftalla. Ja meinasi kyllä usko loppua starttia vinguttaessa. Valehtelematta yhteensä yli minuutin jouduin veivaamaan välillä antaen startin jäähtyä. Tiedä häntä olisivatko ilmavaivat loppuneet paremmin jos olisi yhtä soittoa startannut. Seuraavan kerran suotimen esitäyttö taitaa kyllä olla poikaa. Naftan loppuesssa ei varmaan näin pahaksi pääse....
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
Masa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.01.2004 15:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Masa »

Mulla on 220 cdi vm. 2000 ja 2 kertaa on muija ajanut dieselin loppuun. Sain ohjeen täyttää tankki mahdollisimman täyteen (--->painetta) ja startata pikku starttauksia (2-3 sek). Näin menettelin ja auto lähti käyntiin noin neljännen tai viidennen startin jälkeen normaalisti.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Masa kirjoitti:Mulla on 220 cdi vm. 2000 ja 2 kertaa on muija ajanut dieselin loppuun. Sain ohjeen täyttää tankki mahdollisimman täyteen (--->painetta) ja startata pikku starttauksia (2-3 sek). Näin menettelin ja auto lähti käyntiin noin neljännen tai viidennen startin jälkeen normaalisti.
Eikös tuo starttaa itsekseen vaikka päästät avaimesta irti sellaisia 10sek jaksoja? Näin ainakin omassani ohjekirja kertoili että auto yritää startata kunnes käynnistyy tai luovuttaa kun aika menee umpeen ja sitten uutta yritystä.
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Boss kirjoitti: Eikös tuo starttaa itsekseen vaikka päästät avaimesta irti sellaisia 10sek jaksoja? Näin ainakin omassani ohjekirja kertoili että auto yritää startata kunnes käynnistyy tai luovuttaa kun aika menee umpeen ja sitten uutta yritystä.
Starttaa se 202:n samalla lailla. Joskin sanoisin että nuo jaksot on enemmänkin 5 sek luokkaa..
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Boss kirjoitti:
Masa kirjoitti:Mulla on 220 cdi vm. 2000 ja 2 kertaa on muija ajanut dieselin loppuun. Sain ohjeen täyttää tankki mahdollisimman täyteen (--->painetta) ja startata pikku starttauksia (2-3 sek). Näin menettelin ja auto lähti käyntiin noin neljännen tai viidennen startin jälkeen normaalisti.
Eikös tuo starttaa itsekseen vaikka päästät avaimesta irti sellaisia 10sek jaksoja? Näin ainakin omassani ohjekirja kertoili että auto yritää startata kunnes käynnistyy tai luovuttaa kun aika menee umpeen ja sitten uutta yritystä.

kyllä, se starttaa automaattisesti joitakin sekuntteja , ei tarvitse kuin käyttää avainta start asennossa.

terveisin
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

TDI koneet on hyviä lähtee käymään,jos aina loppuu ,kokemusta ainakin 100
kertaa.
AUDI,WW,skoda,seat.
Kansanautot edelläkävijöitä,vai epäiletkö. :shock:
Vielä lisäyksenä ,välttäkää venäjän omaa dieseliä,kone loppuu ÄKKIÄ.
Se rikki joka tuhoaa koneen. :twisted:
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Tapahtuipa eräänä kirpeänä pakkasyönä toissa talvena

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Olin pirssillä duunissa vilkkaana viikonloppuyönä ja ajelin Stadin keskustassa
vapaana etsiskelemässä asiakasta kun tankin valo syttyi väyrysessä.

Seuraavassa kadunkulmassa neito tumputtaa kyytiin, könyää takapenkille ja
töksäyttää: "Hyvinkäälle." Noo-o pienen päässälaskutoimituksen jälkeen ja
ajotietokoneen näpelöinnin jälkeen tulen siihen johtopäätökseen, että löpöä
piisaa vielä vaikka menopaluumatkaan, tankkaanpa siis Hyvinkäällä ja lähden
ahneuksissani kärräämään pokaa himaan.

Pidän ajotietokoneen näytön koko ajan näkyvissä eikä huolen häivää näyttäisi
olevan ainakaan polttoaineen riittävyyden kannalta: toimintasädettä on koko
ajan jäljellä toista sataa kilsaa. Saavutaanpa Klaukkalan liittymän paikkeille.
Ajotietokone näyttää jäljellä olevan polttoaineen määräksi 8 litraa ja toiminta-
säteeksi jotain 100-120 kilsaa.

Seuraavan pikkujutun jo varmaan arvaattekin. Kierrokset ja nopeus hyytyvät ja
tietokone herjaa jotain samperin EPC-vikakoodia. Johtotähden yhteistyö-
sopimus umpeutuu ja matkanteko hyytyy keskellä ei mitään pimeää mettää
motarilla parinkymmenen asteen pakkasessa puoli viiden aikaan
pyhäaamuna.

Voihan Vihtahousu! :oops: :oops: :oops:


Noh... ei sitten muuta kun tilaamaan Klaukkalasta pokalle uutta pirssiä ja itelle
hinuria. Onneksi alkuperäinen Mersun polttoainetoiminen lisälämmityslaite
sentään pörisee vielä ettei joudu sentään Iltalehden lööppeihin:

"Kadonnut taksin asiakas ja kuljettaja löytyivät lumen sulettua moottoritien
varresta kaksi kuukautta katoamisensa jälkeen. Poliisi epäilee polttoaineen
loppuneen."

Ja siis asiaan: ainakin väyrysen farkussa polttoainesäiliönpohja on tasainen,
eikä siinä ole enää sellaista kuppia johon vanhemmissa malleissa ne
viimeiset pisarat jäävät seisomaan ja jonka pohjasta lähtee polttoaineputket.

Lisäksi CDI-koneita ei pysty enää ilmaamaan tien päällä kuten vanhoja
nokivasaroita polttoaineen loputtua pelkästään konetta käynnistinmoottorin
avulla pyörittämällä, vaan CDI:n polttoainejärjestelmästä on imettävä ilma
korjaamolla pois. Pelkkä löpön lisääminen ei enää todellakaan riitä (kuin
ajoissa tankkaamalla).

No mutta tulipahan sekin kerran kokeiltua. Toista kertaa en ole enää aikonut enkä suosittele muitakaan kokeilemaan CDI:llä höyryillä ajamista, sillä mittareissa on toleranssia, ja vaakasuoralla polttoainesäiliönpohjalla varustetulla autolla kun ajaa pienenkin mäennyppylän yli, niin polttoaine pääsee valumaan toiseen reunaan ja polttoainejärjestelmä hörppää ilmaa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

ainakin ajossa olevassa väyrysessä (farkku,vm,2001)mittarin polttoaineen näyttö ,montako litraa jäljellä ja arvioitu km,määrä, Toimii hyvin olen ajanut tämän kesän aikana näytön mukaan .
Jäljellä on ollut alimmillaan 1 litra ,ja ei ole loppunut polttoaine (diesel).
olisko jäätynyt yläkerran ajurilla pirssi sinne moottori tielle?
Ei kyllä ilman näyttöä uskaltaisi ajaa näin tyhjällä tankilla ,varsinkin maaseudulla. 8)
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Venäläinen korjaus ongelmaan

Viesti Kirjoittaja markku »

Taxana kirjoitti: Kierrokset ja nopeus hyytyvät ja
tietokone herjaa jotain samperin EPC-vikakoodia. Johtotähden yhteistyö-
sopimus umpeutuu ja matkanteko hyytyy keskellä ei mitään pimeää mettää
motarilla parinkymmenen asteen pakkasessa puoli viiden aikaan
pyhäaamuna.
Olisit tehnyt venäläisen pikakorjauksen polttoaineongelmaan: kussut tankkiin, niin olisit päässyt seuraavalle huoltikselle.

Olisihan siinä ollut pokallakin jotain kotona kerrottavaksi.
S320L -97
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vero maksamatta

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Timo K. kirjoitti: Vanhemmilla esikammioillahan pitää löysätä karkeasuodattimen pultta ja pumppailla ilmat pois.. kuulostaa hankalata toteuttaa tien päällä.
Eipä tuo esikammio konekkaan ole tarvinnut muuta kuin starttauksen. Ellet sitten tarkoita W123 ja sitä vanhemman motteja.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

No, jos tien päälle jää CDI moottorisen kanssa tankin tyhjennyttyä, niin kannattaa täyttää pa-suodin ja sitten löysätä yksitellen ruiskutusputkia suuttimen juuresta ja ilmata sitä kautta kone. Apuvirtaa tuossakin operaatiossa kyllä voi tarvita.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Takkasen kysymykseen ECP-varotusvalosta: ei, mulla ei syttyny mikään varotusvalo (sen polttoaineen keltasen lisäks).

Ja sitten vaan kaadoin illemmalla diiseliä tankkiin ja käänsin avaimesta varmasti jonkun parikyt kertaa. Sehän just sahaa itse jonkun 5 sekuntia, ja lopettaa. Sitte vaan käänsin aina avaimesta uudestaan. Ei mitään startin jäähdyttelyitä tms. Ja noi oli siis kirjaimellisesti just Vehon neuvot. Ja onnistuhan se, vaikka tosiaan itellä usko loppui jo kymmenennen starttauksen jälkeen...

Tosta on nyt yli vuosi. En oo huomannu että startti tms, olis tykänny kyttyrää.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Minulla loppui pari vuotta sitten polttoaine kesken ajon, kärry perässä. Hotaisi ilmaa sitten ihan kunnolla. Tankkauksen jälkeen starttailin akun loppuun ja annoin lisävirtaakin tien poskessa. Lopulta auto hinaukseen kotipihaan. Seuraavana päivänä jatkoin kotipihassa starttailua apuvirran kanssa, mutta ei inahtanutkaan.

Soitto läheiselle mersukorjaajalla toi koko korjaajan käymään ja hän aukoi ensin ruiskutusputket, mutta ilmaus ei onnistunut edes siten. Lopulta kun suodatin täytettiin ja jokainen ruiskutusputki ilmattiin erikseen, kone hörähti tulille. Joten kai tuo riippuu vähän siitäkin, miten nopsasti saa virrat pois kun kone ensimmäistä kertaa nykäisee. Itse en ajossa uskonut polttoaineen loppuneen kun varoitusvalo oli palanut vasta 15-20 km, joten en heti ensimmäisestä nykäyksestä tajunnut sammuttaa konetta. Oletettavasti raskas (ja kantikas) puukuorma perässä söi sen verran, ettei varatankilla pidemmälle päässyt.

Mutta tuosta oppineena, kurvaan tankille jo ennen varoitusvalon syttymistä. :oops:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
mob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.12.2004 14:06
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mob »

CDI koneen Suodatin täyteen ainetta joka reijästä (löytyy 3kpl) ekalla käyntiin...
ap65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 27.08.2004 22:15
Paikkakunta: oulu

Re: Tapahtuipa eräänä kirpeänä pakkasyönä toissa talvena

Viesti Kirjoittaja ap65 »

Omaa kokemusta CDI 270 T - 99:n hyytymisestä.
Auton ajotietokone oli näyttänyt n. 6 l kunnes voima pakeni. Vaimo oli ratin takana. Hyytyminen oli tapahtunut pienen ylämäen jälkeen.. viittaa varmaan siihen tasapohjaiseen tankkiin. Soitin veholle ja neuvoivat tietty lisäämään menovettä ja starttailemaan. Sanoivat jos akku vaan kestää käynnistymisen tapahtuvan alta minuutin. onneksi uusi 100 Ah akku paikalla. Auto käynnistyi about 30-40 s starttauksella. Starttasin n. 7 s jaksoissa. Itseilmaus toimii!
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

porukoilla on tommonen 220cdi -98... ajelin yks kaunis sunnuntai päivä ja kahtelin et on vähä nafta vähissä ja menin tankille... ja nafta loppu siihen ihan mittareitten eteen... ei muuta ku tankkiin naftaa... ja filtterin kansi auki ja se naftaa täyteen ja sit paineilmalla tankkiin (paperi toimi hyvänä tiivisteenä) ...ja het käyntiin... muuten ei lähe!
Avatar
Vito97
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 18.05.2006 06:45

Viesti Kirjoittaja Vito97 »

Niin, mä vaihdoin 110d Vitoon suodattimen ja starttasin putkeen, siis tauotta, n.30sek. jonka jälkeen käyntiin. Kyllä se ainakin vielä käyntiin lähtee, en tiedä sitten kuluko se siitä jotenkin :oops: Jaa niin, kyseessähän siis ei ole CDI malli. Sori. :roll:
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Tuohon käynnistykseen auttaa muuten ku laittaa ainetta suoraan siirtopumppuun käyttämällä letku irti.. Onnistuu esim. pillillä jos on tullu käytyä esim. mäkkärillä.. Tietenki jos suodattimen täyttää niin ei muuten tarvi starttailla pitkään.. Siirtopumppu on aika onneton noissa CDI koneissa nii se ei jaksa pumpata tankista ainetta helposti.
Avatar
allu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja allu »

Mulla on pari kertaa tosta 320cdistä loppunu aine, ekalla kerralla meni hinurilla korjaamolle. Sitten toisella kerralla osas jo ite hoitaa homman, eli ainetta tankkiin ja sitten pahvimukilla suodatinkoteloon, muutama starttaus ja avot. Tosin suodatinkotelokin täytyy vetästä ihan piripintaan, että lähtee käyntiin.
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Vastaa Viestiin