tästä on aiemminki ollu juttua mutta kerran vielä kun ei ollu 100%
tietoa kellään,
eli mikä tämä on ja miksi siinä on sinetti,
jos jollain ois varmaa tietoa niin ois hyvä tieetää mikä tuo on ja uskaltaako mennä koskeen.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
124 biilissä toi kytkin löytyy jarrutehostajan vierestä ja on sytytysennakko säädin. Eli HFM sytytysennakko, se ei siis säädä seosta tai tyhjäkäyntiä vaan pelkästään ennakkoa. Pieni lukema = Suuri ennakko, suuri lukema = pieni ennakko.
Seosta pystyy säätämää ilmamäärä anturilta, laittamalla säätövastuksen sense linjan väliin taikka ottamalla anturi pois ja laittamalla säätyvän 1-3mm suuntaliuskan anturin eteen.
Viimeksi muokannut capriceman, Ke 15.09.2004 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EN tiedä miksi siinä on sinetti omasta se lähti sivuleikkureilla pois.
Säätöä ei sitten saa tehdä sähköt päällä eli kun teet muutoksen niin sammuta ensin kone ja virta. Luultavasti siinä on sinetti ettei sitä revitä lennossa pois ja kokeilla muita asentoja...
C-mallissa oktaanitunnistus tehdään nakutuksentunnistimen avulla -> ei ole manuaalista systytysennakon asetusta.
Tuo sinetöity on ruiskun ohjaukseen liittyvä "coding plug".
En tiedä mitä sillä tarkalleen koodataan. Ehkä jotain päästöihin liittyvää, maa tai malli kohtaista, ilmamäärämittariin liittyvää (HFM), . . .???
Niin se sinetti taitaa olla merkkihuoltoa varten, ei saa räplätä
Aika jännä miten monenlaista tietoa voi tulla kysymykseen. Vastauksia täytyy lukea suurella varauksella.
Kyseessä ei ole oktaaninvalitsin, jollainen löytyy KE-Jetronic-ruiskulla varustetuista autoista. Sellainen on pikaisella katsomisella samannäköinen, ja siinä on S- ja N- merkinnät ja ohjekirjassakin taitaa olla opastus sen käytöstä.
Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Matti R kirjoitti:
Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
suurella varauksella tosiaan...
Mulla on molemmat, oktaaninsäätöplugi ja tuo sinetöity plugi löytyy akun takaa.
Jos pirssi toimii niin en nykisi.
Tämä on edelleen se sama vanha kapistus, joka on tullut esille jo aika monissa kysymyksissä. Eli sillä saadaan tehtyä viimiset korjaukset ruiskun boksille, jos ei meinaa toimia. MUTTA on viiminen keino korjata käyntiä, ensiksi kaikki muut tarkistukset lambdat ym.
Ja jos nyt menet siihen koskemaan ja käännät vaikka vitoseen, niin toimii hyvin kunnes lämmöt tulee 80 asteeseen, jonka jälkeen alkaa käydä huonosti.
Ja ei, sillä ei myöskään saada lisä tehoja eikä mitään muutakaan hyötyä..
Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa..
Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?
EDIT: ja mä tajusin vasta nyt PT:n kommentin, eilen oli vähän miestä väkevämpää tankissa ja veressä
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa..
Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?
EDIT: ja mä tajusin vasta nyt PT:n kommentin, eilen oli vähän miestä väkevämpää tankissa ja veressä
Eli tämä ON FAKTA TIETOA suoraan Vehon joltain gurulta Helsingistä saatua. Tuolla yhdessä edellisessä topicissa sen kirjotin suoraan kopioden Vehon tiedoista..
Matti R kirjoitti:
Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
suurella varauksella tosiaan...
Mulla on molemmat, oktaaninsäätöplugi ja tuo sinetöity plugi löytyy akun takaa.
Jos pirssi toimii niin en nykisi.
Onko se sinetöity tosiaan samannäköinen kuin alkuperäisessä kuvassa, eli HFM MS-tekstillä? Ja kone on 2.3?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa..
Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa..
Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?