Mikä tämä on?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja maketap »

tästä on aiemminki ollu juttua mutta kerran vielä kun ei ollu 100%
tietoa kellään,
eli mikä tämä on ja miksi siinä on sinetti,
jos jollain ois varmaa tietoa niin ois hyvä tieetää mikä tuo on ja uskaltaako mennä koskeen.


Kuva
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sytytysennakon esisäätö eri oktaaniluvuille.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moikka,

124 biilissä toi kytkin löytyy jarrutehostajan vierestä ja on sytytysennakko säädin. Eli HFM sytytysennakko, se ei siis säädä seosta tai tyhjäkäyntiä vaan pelkästään ennakkoa. Pieni lukema = Suuri ennakko, suuri lukema = pieni ennakko.
Seosta pystyy säätämää ilmamäärä anturilta, laittamalla säätövastuksen sense linjan väliin taikka ottamalla anturi pois ja laittamalla säätyvän 1-3mm suuntaliuskan anturin eteen. :D
Viimeksi muokannut capriceman, Ke 15.09.2004 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

Mksi siinä on sinetti??
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

EN tiedä miksi siinä on sinetti omasta se lähti sivuleikkureilla pois.
Säätöä ei sitten saa tehdä sähköt päällä eli kun teet muutoksen niin sammuta ensin kone ja virta. Luultavasti siinä on sinetti ettei sitä revitä lennossa pois ja kokeilla muita asentoja... :shock:
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

Kiitoksia neuvoista! 8)
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
samb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 29.07.2004 08:20

Viesti Kirjoittaja samb »

Murikka missä on sinetti on tyhjäkäyntiä varten ja löytyy esim 124:ssa akun takana.

Missä ei ole sinetti, löytyy sulakelaatikon vierestä ja säätää systytysennakkoa oktaania varten.
kirppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: To 30.10.2003 16:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Omasta W202:sta löysin myös tuon sinetillä varustetun mokkulan mutta muuta oktaanilukuvun säätöön viittaavaa ei ole ainakaan vielä sattunut silmään.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

C-mallissa oktaanitunnistus tehdään nakutuksentunnistimen avulla -> ei ole manuaalista systytysennakon asetusta.

Tuo sinetöity on ruiskun ohjaukseen liittyvä "coding plug".
En tiedä mitä sillä tarkalleen koodataan. Ehkä jotain päästöihin liittyvää, maa tai malli kohtaista, ilmamäärämittariin liittyvää (HFM), . . .???

Niin se sinetti taitaa olla merkkihuoltoa varten, ei saa räplätä :)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Aika jännä miten monenlaista tietoa voi tulla kysymykseen. Vastauksia täytyy lukea suurella varauksella. :?

Kyseessä ei ole oktaaninvalitsin, jollainen löytyy KE-Jetronic-ruiskulla varustetuista autoista. Sellainen on pikaisella katsomisella samannäköinen, ja siinä on S- ja N- merkinnät ja ohjekirjassakin taitaa olla opastus sen käytöstä.

Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Matti R kirjoitti: Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
suurella varauksella tosiaan... :lol:

Mulla on molemmat, oktaaninsäätöplugi ja tuo sinetöity plugi löytyy akun takaa.
Jos pirssi toimii niin en nykisi.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tämä on edelleen se sama vanha kapistus, joka on tullut esille jo aika monissa kysymyksissä. Eli sillä saadaan tehtyä viimiset korjaukset ruiskun boksille, jos ei meinaa toimia. MUTTA on viiminen keino korjata käyntiä, ensiksi kaikki muut tarkistukset lambdat ym.

Ja jos nyt menet siihen koskemaan ja käännät vaikka vitoseen, niin toimii hyvin kunnes lämmöt tulee 80 asteeseen, jonka jälkeen alkaa käydä huonosti.

Ja ei, sillä ei myöskään saada lisä tehoja eikä mitään muutakaan hyötyä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

PT kirjoitti:
Ja ei, sillä ei myöskään saada lisä tehoja eikä mitään muutakaan hyötyä..
kiitoksia neuvoista,tuossa tuli se tärkein vastaus.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.

Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

PT kirjoitti:
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.

Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! :) Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa.. :)

Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?

EDIT: ja mä tajusin vasta nyt PT:n kommentin, eilen oli vähän miestä väkevämpää tankissa ja veressä :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

juha kirjoitti:
PT kirjoitti:
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.

Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! :) Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa.. :)

Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?

EDIT: ja mä tajusin vasta nyt PT:n kommentin, eilen oli vähän miestä väkevämpää tankissa ja veressä :)
Eli tämä ON FAKTA TIETOA suoraan Vehon joltain gurulta Helsingistä saatua. Tuolla yhdessä edellisessä topicissa sen kirjotin suoraan kopioden Vehon tiedoista..

Tai siis jos minkä noista ymmärsit..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

JuhaE kirjoitti:
Matti R kirjoitti: Uudemmissa bensakoneissa on HFM-ruiskunohjaus, ja se tunnistaa itse oktaanit ja säätää toimintansa sen mukaan. Kuvassa oleva namiska ohjaa HFM:n toimintaa, ja kuten sinetöintikin viittaa, en menisi koskemaan siihen ellen tiedä tarkalleen mitä pitää tehdä.
suurella varauksella tosiaan... :lol:

Mulla on molemmat, oktaaninsäätöplugi ja tuo sinetöity plugi löytyy akun takaa.
Jos pirssi toimii niin en nykisi.
Onko se sinetöity tosiaan samannäköinen kuin alkuperäisessä kuvassa, eli HFM MS-tekstillä? Ja kone on 2.3?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

juha kirjoitti:
PT kirjoitti:
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.

Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! :) Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa.. :)

Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?
Tässäpä vähän kaurapuuron keitto-ohjeita, lyhyesti namiskelin vaikutuksista.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Matti R kirjoitti:
juha kirjoitti:
PT kirjoitti:
juha kirjoitti:Kyselin tuosta namiskasta kun käytin 220e:tä tohtorilla. Tohtori tavasi boschin manuaalista noiden lukemien merkitystä ja ne taitaa kertoa elektroniikalle millä polttoaineella halutaan ajaa. Säädöt taisi olla tästä normaalista superista (eli 95!!) alaspäin jos oikein muistan... M111 koneessa on tosiaan nakutuksen tunnistin erikseen, tämä säätöpyörä lienee siis joku perussäätö käytettävän polttoaineen oktaanin suhteen.

Luki väärän namikan juttuja, eli tuolla saadaan säädettyä JOS käy esim huonosti lämpöisenä hieman, niin laitetaan 5, jos enemmän huonosti laitetaan 6 jos kylmänä käy huonosti, niin laitetaan 3 ja niinpäin pois..
ööh, tuo kuulostaa jo noitatohtorin jutuilta = käy vähemmän huonosti niin käännetään vähän sinne..! :) Kyllä siellä boschin manuaalissa oli selkeät selitykset noille eri asennoille, tosin enhän mä voit tietää lukiko se saksalaista kaurapuuron keitto -ohjetta kun en saksaa osaa.. :)

Olisi ihan hienoa jos joku liittäisi faktatietoa moisesta namiskasta tänne kellä moiseen tietoon on pääsy..?
Tässäpä vähän kaurapuuron keitto-ohjeita, lyhyesti namiskelin vaikutuksista.
Ja tällä ohjeella saatiin nytten aikaiseksi tuota minun ehdottamaa aamun aloittajaa vai jotain muuta huttua??
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Vastaa Viestiin