Olan w201, m102 -> m111
Olan w201, m102 -> m111
Terveeks foorumille!
Täällä taas yks 190 projektiksi. Auto ollut omistuksessa syyskuusta 2009 ja toimittanut ns. käyttö-auton virkaa tähän asti. Mese on siis 190 E 2.0 -88, mittarissa 190tkm, mut se on ollu parkissa määrittelemättömän ajan eli todellisista ei mitään käryä. Tuotu vissiin saksasta -95 vuonna suomee, rek. ottees vanha saksan tunnus ja asd-perä ruksittu lisävarusteeks? Muuten täys karvalakki, sähköllä toimii takalasin lämmitin ja apparin sivupeili. Ikkunat veivataan ja katto-ikkuna nykästään auki. Tämä ei haittoo, kun lähinnä tuon perän takia tämän yksilön valkkasin..
Siinä jotain alkua hommaan, pääasiassa siis tekniikan vaihto meneillään m111 koneeseen. Kommentti vapaa.
Edit. Muokattu ääkköset vähän luettavampaan muotoon.
Edit2: Rekisteröinti tunnus "zero8" vuodelta 2010 vaihtui "Ola8".
Täällä taas yks 190 projektiksi. Auto ollut omistuksessa syyskuusta 2009 ja toimittanut ns. käyttö-auton virkaa tähän asti. Mese on siis 190 E 2.0 -88, mittarissa 190tkm, mut se on ollu parkissa määrittelemättömän ajan eli todellisista ei mitään käryä. Tuotu vissiin saksasta -95 vuonna suomee, rek. ottees vanha saksan tunnus ja asd-perä ruksittu lisävarusteeks? Muuten täys karvalakki, sähköllä toimii takalasin lämmitin ja apparin sivupeili. Ikkunat veivataan ja katto-ikkuna nykästään auki. Tämä ei haittoo, kun lähinnä tuon perän takia tämän yksilön valkkasin..
Siinä jotain alkua hommaan, pääasiassa siis tekniikan vaihto meneillään m111 koneeseen. Kommentti vapaa.
Edit. Muokattu ääkköset vähän luettavampaan muotoon.
Edit2: Rekisteröinti tunnus "zero8" vuodelta 2010 vaihtui "Ola8".
Viimeksi muokannut Ola8, Ke 27.08.2014 13:25. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Re: Olan w201
Onneksi olkoon! Sekä M102 että M111 sopivat turbotettaviksi. Tuosta M111-koneesta ovat nuo kompressorimalliset vahvimpia lohkoltaan. Tällainen teksti on vain ikävää kirjoitettavaa ja luettavaa ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Olan w201
Tattista vaan! Juu semmone m111 vois kelvata kun tappija puolet enemmän, siitä vaa luin jotain tärinä ongelmasta, mut käykös tuo 4pyttyne ikinä nii tasasee. M111.960 ois foorumilla myynnissä, hakumatkaa vaa sen ~500km.
Kirjotin tuossa päivällä android puhelimella ja esikatselussa näytti samoin nuo ääkköset. Täs koneella tais tulla vähä selkeempi viesti, et luuris joku taitaa nyt hämmentää.
Tylsää pelkkää tekstiä, mut kunha kotikoneelle pääsee niin yrittää sohlata niitä kuviaki näkyville.
Kirjotin tuossa päivällä android puhelimella ja esikatselussa näytti samoin nuo ääkköset. Täs koneella tais tulla vähä selkeempi viesti, et luuris joku taitaa nyt hämmentää.
Tylsää pelkkää tekstiä, mut kunha kotikoneelle pääsee niin yrittää sohlata niitä kuviaki näkyville.
Re: Olan w201
No tässä näitä kuvia, perus pikku koppa, ei mitää ihmeellistä..
(niijja leimalla käytin pari viikkoo sitte, "old-school" keltaset kalvot lähti siinä rytäkässä, ei hätää. )
(niijja leimalla käytin pari viikkoo sitte, "old-school" keltaset kalvot lähti siinä rytäkässä, ei hätää. )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201
Olisko mitenkään mahdollista että toi putken rumilus sais jonkun muun ulkonäön , vaikka hiukan siistityn originaalin? Muuten siisti Tenava mut toi putki pistää ikävästi silmään... Ja noi kalvot mut niitä ei nyt enää oo muutenkaan
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: Olan w201
Juu putki alko jo märäntyy nii sitä mukaa parsin vaa uusilla pätkillä kokoo. Kunha kone löytyy niin teen putken kokonaa uusiks isommalla halkasijalla. Joku aika sit hommasin kempin migin ni sillä liimailla nippuun, on vaa tuo hitsauski vielä aika harjottelua..
Jep kalvot lähti, tekstailin vaa sitä lamin-x kalvoa. Iha ok tavaraa ja suojaaha se umpion laseja iskuilta.
Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
Jep kalvot lähti, tekstailin vaa sitä lamin-x kalvoa. Iha ok tavaraa ja suojaaha se umpion laseja iskuilta.
Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
Re: Olan w201
Tällästä konetta tuli tänään käytyä kattomassa, pitäs olla 2.0 16v -97 E-sarjalaisesta. Autossa oli vielä kiinni niin sai kuulla käynnissä ja eikös tuo ihan terveeltä kuulostanut. Näkeekö tuosta päällepäin onko se nyt mikä m111? .940 versio? Tuleeko tuon ikäsessä konees jotain ajonesto-ongelmia w201:n laittaessa? Pystyy ohittamaan, jos siinä edes on sellasta? Noista estoista tiiä mittää...
Motin sais apulaitteinee ja 5v askin nii vois olla ihan toimiva paketti, ainaki tuon öljyjuopon m102:n tilalle..
Motin sais apulaitteinee ja 5v askin nii vois olla ihan toimiva paketti, ainaki tuon öljyjuopon m102:n tilalle..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ola8, To 02.01.2014 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Olan w201
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=130005" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Google ja foorumin searchi on ystäviäni... Jotain tietoa koneesta ja probleemista mitä joutuu selvittämään kun tekniikkaa alkaa vaihtamaan. Moottorinohjaus näemmä saattaa palaa herkästi, eli sekös olisi hyvä vaihtaa samassa rytäkässä.
http://www.ecumaster.com/en/products/en ... ement-unit" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuklettelemalla standalone ecuja löytyi tuommonen. Vissiin aika uudehko ecu, et kokemusta ei varmaan paljoakaa foorumilla?
Tai sitte se MS, opetteluks menee kuitenki seki homma, kävis sinne nyt sit mitä vaa vaihtamaa...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Google ja foorumin searchi on ystäviäni... Jotain tietoa koneesta ja probleemista mitä joutuu selvittämään kun tekniikkaa alkaa vaihtamaan. Moottorinohjaus näemmä saattaa palaa herkästi, eli sekös olisi hyvä vaihtaa samassa rytäkässä.
http://www.ecumaster.com/en/products/en ... ement-unit" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuuklettelemalla standalone ecuja löytyi tuommonen. Vissiin aika uudehko ecu, et kokemusta ei varmaan paljoakaa foorumilla?
Tai sitte se MS, opetteluks menee kuitenki seki homma, kävis sinne nyt sit mitä vaa vaihtamaa...
Re: Olan w201
Nätti tenava, kaunis väri! Eikä nuo kusilyhdyt omaan silmään ainakaan ollut ollenkaan pahan näköiset!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Olan w201
Juu, värinä vissiin tämä: (432) BISONBRAUN (havana brown 1986-1989). Alkuu vähä ruskee tökki, mut kyllä tuo nykysin silmää mielyttää. Joskus jos tulee tuo ylimaalautettua niin orggis värillä tai jollain pienellä säyerolla. Eipä nuo keltaset itteekää haitannu, kaverit kyllä kuittaili.. Erottaa kyl liikentees kun välillä muitaki biilejä tullu keltalamppusina vastaan.Choke kirjoitti:Nätti tenava, kaunis väri! Eikä nuo kusilyhdyt omaan silmään ainakaan ollut ollenkaan pahan näköiset!
Projektissa muuten hiljaiseloa, yhestä m111:stä kauppojen hieronta menossa.
Re: Olan w201
w124 se on Ja kiitosta vaan nykyään ittellä on kans w201zero8 kirjoitti:Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Re: Olan w201
w201 hyvä, paras.pake1 kirjoitti:w124 se on Ja kiitosta vaan nykyään ittellä on kans w201zero8 kirjoitti:Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
Kaverilta joutaakin sprintteri lainaan, niin mahd. vielä tämän vuoden puolel hakemaan yhtä m111 kone+laatikko pakettia, kun tekniikka irtoaa autosta. Vanhan m102 vois jo tietty irrottaa valmiiks, mut eipä tässä niin hätä sen kanssa, liikkuupahan vielä jos toinen auto sattuu tässä leviämään.
Re: Olan w201
Sama ittellä mulla ei vaa kalvoja ollu, pelkästää kusipolttimotzero8 kirjoitti:Eipä nuo keltaset itteekää haitannu, kaverit kyllä kuittaili..
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Re: Olan w201, m102 -> m111
http://sporttiauto.com/index.php?p=ecum ... orinohjaus" onclick="window.open(this.href);return false;
Tätähän löytyy näköjään suomestakin. Pitää vielä tuota manuaalia ja säätö-ohjelmaa lärätä läpi, että löytyskö sieltä suunnillee kaikki ominaisuudet/asetukset mitä tarviaisin m111:n kanssa.
Tätähän löytyy näköjään suomestakin. Pitää vielä tuota manuaalia ja säätö-ohjelmaa lärätä läpi, että löytyskö sieltä suunnillee kaikki ominaisuudet/asetukset mitä tarviaisin m111:n kanssa.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Jos tuo Ecumasterin esittely verkkopuodissa pitää paikkaansa ja ominaisuudet ovat toimivia, niin laite vaikuttaa monipuoliselta hintaluokassaan (780+92). ECU ei ilmeisesti itse opi ja korjaa seoksia, mutta login ja Excelin avulla saa VE-kartat varmaankin kohdalleen, jos lähtökartat ovat edes sinne päin.
Tyhjäkäynnin ja ahtopaineen ohjauksen suhteen olen yleisesti ottaen pessimistinen, joissakin ECUissa ne toimivat hyvin vain paperilla.
Johtosarjan joutuu hankkimaan erikseen ja sen kanssa pitää vähän jumpata, koska liitintä ei ole laitettu valmiiksi. Joissakin ECUissa on johtosarja liittimineen valmiina, niinkuin pitäisikin olla.
tomant
Tyhjäkäynnin ja ahtopaineen ohjauksen suhteen olen yleisesti ottaen pessimistinen, joissakin ECUissa ne toimivat hyvin vain paperilla.
Johtosarjan joutuu hankkimaan erikseen ja sen kanssa pitää vähän jumpata, koska liitintä ei ole laitettu valmiiksi. Joissakin ECUissa on johtosarja liittimineen valmiina, niinkuin pitäisikin olla.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Olan w201, m102 -> m111
Tekniikka hommattu, m111.942 ja 717.418, mukana tuli apulaitteet, moottorinohjain ja kardaani, irroitettu siis käyntikuntoisesta autosta.
Vanhaa konetta en ala vielä irroittamaan kun se on vielä ihan ajokuntonen niin on mersu vielä vähän aikaa ajossa. Pitänee aloittaa hankalimmasta hommasta eli sähkökaavioiden tutkimista alkuun mitä kaikkea joutuu muuttelemaan.
Vanhaa konetta en ala vielä irroittamaan kun se on vielä ihan ajokuntonen niin on mersu vielä vähän aikaa ajossa. Pitänee aloittaa hankalimmasta hommasta eli sähkökaavioiden tutkimista alkuun mitä kaikkea joutuu muuttelemaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Perjantaina irrotin m102:n autosta. Sitte tartteis käydä m111:stä sovittelemaan ja sähköjä ihmettelemään. Vakio eculla yritetään alkuun, jossei taho onnistua niin hommattava joku jälki-asenteinen ecu. Tarviaisin vissiin uuden koneen kanssa Tandem pumpun, jolla sais ASD-perän toimimaan?
Kuvanlaatu heikkoa puhelimen kameralla.
Kuvanlaatu heikkoa puhelimen kameralla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Hojo.
No eilen käytin uutta konetta paikalla, mut eihän se niillä väyrysen kiinnikkeillä ainakaa paikallee jääny. Pientä kuuklausta ja käytettynä löyty kiinnikkeet A1112230704 Vasen, A6012233004 Oikee. Joita käytetty ainaki w124 220-mallissa, niillä pitäs kone asettua kiinnikkeillee.
Koneen mukana ostin 5v laatikon 717418, mut siinähän ei olekkaan nopeusvaijerille paikkaa. Saiskohan siihen vaihdettua sitä laatikon pääty lätkää toisesta laatikosta missä on vaijerin paikka? Saatan kyllä laittaa tuon laatikon myyntiin ja hommata 201/124 käytetyn 5v laatikon. Vissiin 717.412, 717.411 numeroilla on ainakin käypästä laatikkoa. Sittenhä pitää vaihtaa 5v kaavio kun nyt on 4v ja etukardaani taitaa olla erilainen? Käykö 4v askin siirtotangot 5v kaavioon?
Sitten en oo saanu selvitettyä et onko ecussa ajonestoa, 0225458832. Auton VIN, josta tekniikka napattu: WDB2100351A290394.
Alottelija olen EPC ja WIS käytössä, wis löyty jonnii verran tietoa väyrysen ajonestosta, sitä pitänee tutkia saisko jotai selvyyttä. Ajonesto vissiin pakolliseks tullu -98. Onko kaikissa väyrysissä ajonesto? Jos näin on niin, jos sen saa jotenkin ohitettua niin saa laittaa vaikka YV aiheesta?
No eilen käytin uutta konetta paikalla, mut eihän se niillä väyrysen kiinnikkeillä ainakaa paikallee jääny. Pientä kuuklausta ja käytettynä löyty kiinnikkeet A1112230704 Vasen, A6012233004 Oikee. Joita käytetty ainaki w124 220-mallissa, niillä pitäs kone asettua kiinnikkeillee.
Koneen mukana ostin 5v laatikon 717418, mut siinähän ei olekkaan nopeusvaijerille paikkaa. Saiskohan siihen vaihdettua sitä laatikon pääty lätkää toisesta laatikosta missä on vaijerin paikka? Saatan kyllä laittaa tuon laatikon myyntiin ja hommata 201/124 käytetyn 5v laatikon. Vissiin 717.412, 717.411 numeroilla on ainakin käypästä laatikkoa. Sittenhä pitää vaihtaa 5v kaavio kun nyt on 4v ja etukardaani taitaa olla erilainen? Käykö 4v askin siirtotangot 5v kaavioon?
Sitten en oo saanu selvitettyä et onko ecussa ajonestoa, 0225458832. Auton VIN, josta tekniikka napattu: WDB2100351A290394.
Alottelija olen EPC ja WIS käytössä, wis löyty jonnii verran tietoa väyrysen ajonestosta, sitä pitänee tutkia saisko jotai selvyyttä. Ajonesto vissiin pakolliseks tullu -98. Onko kaikissa väyrysissä ajonesto? Jos näin on niin, jos sen saa jotenkin ohitettua niin saa laittaa vaikka YV aiheesta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Itse laitoin W124-mallin pitkäakselisen laatikon 717.435, jossa vaijeriveto. Vauhtipyörä on yksimassainen M112-koneesta ja sorvattu sopivaksi isolle kytkimelle. Ehkä noihin uudempiin (lyhytakselisiin?) saa vaihdettua takapään, en osaa sanoa. Toinen lähestymistapa on vaihtaa nopeusmittari sähköiseksi?Ola8 kirjoitti:Hojo.
No eilen käytin uutta konetta paikalla, mut eihän se niillä väyrysen kiinnikkeillä ainakaa paikallee jääny. Pientä kuuklausta ja käytettynä löyty kiinnikkeet A1112230704 Vasen, A6012233004 Oikee. Joita käytetty ainaki w124 220-mallissa, niillä pitäs kone asettua kiinnikkeillee.
Koneen mukana ostin 5v laatikon 717418, mut siinähän ei olekkaan nopeusvaijerille paikkaa. Saiskohan siihen vaihdettua sitä laatikon pääty lätkää toisesta laatikosta missä on vaijerin paikka? Saatan kyllä laittaa tuon laatikon myyntiin ja hommata 201/124 käytetyn 5v laatikon. Vissiin 717.412, 717.411 numeroilla on ainakin käypästä laatikkoa. Sittenhä pitää vaihtaa 5v kaavio kun nyt on 4v ja etukardaani taitaa olla erilainen? Käykö 4v askin siirtotangot 5v kaavioon?...
Joidenkin diesel-moottorien kiinnikkeet sopivat myös tuohon M111-koneeseen samoin kuin W124 E200 ja E220.
Vaihteensiirtäjä pitää olla 5-vaihteinen, siirtotangot saa sovitettua. Tangoissa on erilaisia päitä, joten niiden kanssa pitää mahdollisesti jumpata. Tankojen pituudet ovat myös erilaisia malleissa W201, W202 ja W124.
Kardaanin osia on erimittaisia ja eripaksuisella rihlauksella liitoskohdassa. Isompi kannatinlaakerin kiinnitys ei sovi W201-koriin ilman korin tunnelin levittämistä. En löytänyt omaani mistään sopivanpituista kardaania, vaan se piti teettää.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Olan w201, m102 -> m111
Juu kyllähän sen voi sähköisekskin vaihtaa. Pientä kuuklausta ja vissiin näissä vanhemmissa malleissa ollut sähköstä nopeusmittaria:tomant kirjoitti:Toinen lähestymistapa on vaihtaa nopeusmittari sähköiseksi?
Vaihteensiirtäjä pitää olla 5-vaihteinen, siirtotangot saa sovitettua. Tangoissa on erilaisia päitä, joten niiden kanssa pitää mahdollisesti jumpata. Tankojen pituudet ovat myös erilaisia malleissa W201, W202 ja W124.
Kardaanin osia on erimittaisia ja eripaksuisella rihlauksella liitoskohdassa. Isompi kannatinlaakerin kiinnitys ei sovi W201-koriin ilman korin tunnelin levittämistä. En löytänyt omaani mistään sopivanpituista kardaania, vaan se piti teettää.
tomant
W126 280SEL,300SD/SDL,300SE/SEL,
350SD/SDL, 380SE/SEC/SEL,420SEL,500SEL/SEC,560SEC/SEL
W124 400E,E420,500E and E500s
W107 380SL, 380SLC,,300SL, 500SLs and 560SL.
Yheltä purkaamolta löyty W126 280SE 1265420701.
Kunhan posti kiikuttaa sopivat kannakkeet koneelle niin pystyy tarkemmin tutkimaan miten soveltaa kardaanin paikalleen.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Hiljasta ollu projektissa, mut nyt on pidetty kaverin polttarit häät ja muut kissan ristiäiset.
Vakio ecun kytkin autoon ja muutaman päivän yrittäny starttailla, mut eihän se käyntiin lähe, ei tule kipinää. Ajonesto siis toimii hyvin.
No nyt on seki kokeiltu ja eikun hommaamaa toista ecua. Vinkkejä saa heittää minkä ecun hommais tuon m111:n kanssa ja myöhemmin ehkä myös turbon kanssa? Hinta kattona sielä tonnin hujakoilla eculle. Miettinyt megasquirttia ja puolalaista EMU:a http://sporttiauto.com/index.php?p=emu" onclick="window.open(this.href);return false;.
Vakio ecun kytkin autoon ja muutaman päivän yrittäny starttailla, mut eihän se käyntiin lähe, ei tule kipinää. Ajonesto siis toimii hyvin.
No nyt on seki kokeiltu ja eikun hommaamaa toista ecua. Vinkkejä saa heittää minkä ecun hommais tuon m111:n kanssa ja myöhemmin ehkä myös turbon kanssa? Hinta kattona sielä tonnin hujakoilla eculle. Miettinyt megasquirttia ja puolalaista EMU:a http://sporttiauto.com/index.php?p=emu" onclick="window.open(this.href);return false;.
Re: Olan w201, m102 -> m111 -> Käynnistyi
Hetkinen, kaikki liikkeet seis! Ecun olin irrottanut vakio alumiinikannakkeestaan, jossa oli maadoituspiuha. Siihen kun iskin laatikon takas ja piuhan maihin niin johan lähti! Huomas et tyhjäkäyntisäädin alko rutissa ja taustapeilissä loppu jouluvalojen vilkunta. Arvelin kuitenki ettei se ajonesto ole kuittaantunu, mutta sahataan nyt taas. Vähän se säikäytti kun pelkällä pakosarjalla lyhyellä startilla se pamahtiki käymää!
Että vähän kokeilun kautta ja tuurillakin se nyt lähti, ihme ettei tainnu mikää sähkö-osa (vielä) palaa? Kytkennöissä on kyllä vielä tarkistelua ja johdoissa reippaasti siistimistä, kaikki on nyt vaan heitetty konehuoneesee kun piti kokeilla saako tuota edes käyntiin. Eise kyllä pitkään käy, noin 5s ja ökähtää. Epäilen että alkusurauksen ja starttauksen jälkee pumppu ei jääkään pyörimään, tämähän on helppo todeta auton alta. Ajonestokin on kyllä epäilyn alla, jostain saatoin lukea, että saattaa lähteä käyntii ja käydä muutaman sekunnin, mutta sitten sammuu?
No, näitä pitää tutkia taas joku päivä kun ehtii. Käynnistymisestä sai kyllä mukavasti motivaatiota yrittää viedä tekniikan vaihto projektia eteenpäin!
Kuva ois ehkä kannattanu jättää lisäämättä, mutta menköön...
Että vähän kokeilun kautta ja tuurillakin se nyt lähti, ihme ettei tainnu mikää sähkö-osa (vielä) palaa? Kytkennöissä on kyllä vielä tarkistelua ja johdoissa reippaasti siistimistä, kaikki on nyt vaan heitetty konehuoneesee kun piti kokeilla saako tuota edes käyntiin. Eise kyllä pitkään käy, noin 5s ja ökähtää. Epäilen että alkusurauksen ja starttauksen jälkee pumppu ei jääkään pyörimään, tämähän on helppo todeta auton alta. Ajonestokin on kyllä epäilyn alla, jostain saatoin lukea, että saattaa lähteä käyntii ja käydä muutaman sekunnin, mutta sitten sammuu?
No, näitä pitää tutkia taas joku päivä kun ehtii. Käynnistymisestä sai kyllä mukavasti motivaatiota yrittää viedä tekniikan vaihto projektia eteenpäin!
Kuva ois ehkä kannattanu jättää lisäämättä, mutta menköön...
Re: Olan w201, m102 -> m111
siitä vaan setvimään johtoja itelllä kohta varmaan sama edessä kun sähköt ihan sekasin :S ja on muute komee w201!
MB 190E 2.0 -85
Re: Olan w201, m102 -> m111
Tattista vaan! Joo niitä johtoja tuossa tuli muutama kuukaus sillon tällön tutkittua ja tinailtua läjää. Viime perjantaina tuli ekat testi-ajot otettua, nyt ajettu n.250km ja vielä mennää.Jusp33 kirjoitti:siitä vaan setvimään johtoja itelllä kohta varmaan sama edessä kun sähköt ihan sekasin :S ja on muute komee w201!
Havaintoja ja korjauksia vielä:
- Käynnistyksessä ja polkasussa tupsauttaa komeat siniset käryt putkesta. Epäilen et venttiilinvarrenkumit kovettunu tai pompanneet paikaltaan. Kone kun seiso tietääkseni puol vuotta kuusen alla. Kumit laittaa tilaukseen ja sellanen työkalu millä saa kans paikallaan painettua jouset irti.
- Starttaa hyvin, alkuun laitoin imunokan solenoidille 12v jännitteen, kylmänä lähti laakista, lämpimänä sai sahata ja todella vaikea alkukäynti. Kokeilin katkasta piuhan, seurauksena kylmänä ja kuumana lähtee kun antaa pientä pintakaasua avuksi. Vakio eculta ilmeisesti tulisi "ohjauspiuha" solenoidille, pitää sitä vielä kokeilla vaikuttaako miten toimintaa.
- Moottorijarrutuksen jälkee kun kaasua painaa niin röpeltää hetken tai tuntus joltai sytytyskatkokselta. Autossaha on nyt vakio 4v ja vaijerilla nopeus. Kaveri eppäili, jos ecu tartteis nopeustiedon, kuulema noin just oireillu jossai muis vehkeis. Kaavioita selates ei kyllä sattunu missää silmää mitää "speed" sanaa.
- Eculta lähteviä piuhoja jäi yli n. 10kpl. Siinä oli jotain katin jälkeisiä, ilmastoinnin tai flektin ohjaus?, vakionopeus ja joku hiilisäiliö mitä ei ole.
Kone lähtee kuitenki käyntii ja kulkee suht normisti niin kai nuo sitte on turhia tässä virityksessä, mikäli olen oikeita kaavioita katellu.
- Flekti on vielä toistaseks manuaalisesti katkasijan kautta päälle. M111 lämpötila-anturi ei taida aivan oikeeta tietoa antaa vakio mittarille, kun sielä viisari nousee vain ~50. Viereen pystyy tekemään m102 anturille kierteen niin sillähän saa mittarin näyttämään oikein.
- Toistaseks ei oo auto tai mikää osa palanu (kop kop). Ecussa on vakio ajonesto paikallaan.
Muuta ropleemaa eikai äkkiseltään nyt, jotain asennuskuvia lisäillä toinen päivä.
Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa
Jaahas, jos sitä jotai päivittäs, miten menee. Tuolta se ois voinu näyttää jo tehtaalta tullessa tai ainakin tulla m111 koneella.
Otettava venttiilikoppa pois ja katottava näkeekö siitä, onko kumit enää edes paikallaa.
Kilsoja nyt noin 500 takana jopa. Alko starttauksessa pölläyttämään valkosta savua putkesta, tämähän viittaa kansipahviin tai halkeamaan, nyt kun ei ole talvi ja pakkastakaan, hehhe.. Öljyt ja nesteet ei sekasin, mutta varmaanki seuraavaksi kansi irti tai ehkä nostan koko koneen pois.
Paisari näyttää mielenkiintoselta...
Vaihdoin ne venttiilinvarrenkumit, entiset oli joo 18vuotee kovettunu ja yks pakopuolen oli pompannu pois. Tilalle laitoin eräästä putiikista tilatut vihreet ilmeisesti tarvikkeet. Kaveri tuumas sitte että huonoja kokemuksia niistä, ruskeet tai mustat kestäny paremmin, alkuperäset ois varmaa kannattanu hakee. Kumilaaduissa eroja tai jotain..
Tuommosen työkalun värkkäsin hommaan, ihan kätevä kun kierretanko pitää jousen paikallaan, ei lentele lukot.
Koneessa oli/on öljykarstaa jonnii verran..
Ei savuttanut eka startin jälkeen. Ajoin koneen kuumaksi, sammutin ja yritin uudestaa käyntiin, vaikeasti lähti ja alkoi samantien savuttaa uudellee sinistä. Huono käynnistys lämpösenä mahto aiheutua siitä kun varastin alkuperäseltä anturilta tiedon mittarille, joka näytti vain 50c. Ecu luuli konetta kylmäksi ja teki "kylmärikastusta"? Otin remontin yhteydessä termostaattikotelon irti ja tein anturin viereen toisen 14x1,5 kierteen m102 lämpötila-anturille, se ois vaa pitäny heti vaihtaa siihen anturiin mittarille menevä johto... Otettava venttiilikoppa pois ja katottava näkeekö siitä, onko kumit enää edes paikallaa.
Kilsoja nyt noin 500 takana jopa. Alko starttauksessa pölläyttämään valkosta savua putkesta, tämähän viittaa kansipahviin tai halkeamaan, nyt kun ei ole talvi ja pakkastakaan, hehhe.. Öljyt ja nesteet ei sekasin, mutta varmaanki seuraavaksi kansi irti tai ehkä nostan koko koneen pois.
Paisari näyttää mielenkiintoselta...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa
Tuommoset jarrut ois tulossa w124 320TE:stä, et jos tämä vielä joskus liikkuu, nii luulis pysähtyvänki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa
Eilen tuli sitte jumpattua kone irti, alkuu arvelin pelkän koneen irrottaa, mut kyllä se vaa on helpompi ne laatikon pultit löysätä lattialla kun tuola tulipellin välissä...
Ens viikolla jos joutais kannen ja öljypohjan irrottaa ja tutkia koneen kuntoa paremmin. Samalla porata lohkoon reikä mahollista turbon öljynpaluuta varte. Pakosarja myös käyttää irti, pinnapultit ja mutterit näyttää niin haprakoilta, et monta mahtaa saada ehjänä irti. Nekin nyt helpompi uusia kone irrallaan.
Ens viikolla jos joutais kannen ja öljypohjan irrottaa ja tutkia koneen kuntoa paremmin. Samalla porata lohkoon reikä mahollista turbon öljynpaluuta varte. Pakosarja myös käyttää irti, pinnapultit ja mutterit näyttää niin haprakoilta, et monta mahtaa saada ehjänä irti. Nekin nyt helpompi uusia kone irrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111
No nytpä ois kansi purettu irti, victor reinz pahvi löytyi välistä, ei taia olla alkuperäne? Jommosen ruosteessa on vesikanavat, ei oo taiettu paljoo jaksaa jäähd.nesteitä vaihtaa. Pahvissa ei nyt suoranaisesti mitään vuotokohtaa näkynyt, pitää kantta tutkia vielä kun ei halkeamaa löytyisi.
Öljypohjasta löytyi karstaa jonkin verra. Mikä on öljypohjassa tuo n. 180asteen käännöksellä oleva putki? Se nimittäin on tukossa ja täynnä sitä karstaa. Olisiko jollain ollut heittää vinkkiä mihin kohtaa lohkoa tehdä öljynpaluu ja mikä kierre olisi sopivan kokoinen? Entä mistä ottaa turbolle öljy?
Mikäs tässä kuvien laitossa mättää kun eivät mahdu kokonaan? 640x480 olen pienentänyt ja että kuvasuhde jää oikein.
Öljypohjasta löytyi karstaa jonkin verra. Mikä on öljypohjassa tuo n. 180asteen käännöksellä oleva putki? Se nimittäin on tukossa ja täynnä sitä karstaa. Olisiko jollain ollut heittää vinkkiä mihin kohtaa lohkoa tehdä öljynpaluu ja mikä kierre olisi sopivan kokoinen? Entä mistä ottaa turbolle öljy?
Mikäs tässä kuvien laitossa mättää kun eivät mahdu kokonaan? 640x480 olen pienentänyt ja että kuvasuhde jää oikein.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Olan w201, m102 -> m111
Ainakin M111.975-koneeseen ostin Mersulta kannentiivisteen, joka oli Reinzin tekemä. M102-koneeseen en ole alkuperäistä ostanut, mutta Motonet myy Reinziä siihen ja todennäköisesti alkuperäinen on myös sieltä.Ola8 kirjoitti:No nytpä ois kansi purettu irti, victor reinz pahvi löytyi välistä, ei taia olla alkuperäne?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Olan w201, m102 -> m111
Juu voihan tuo toki olla alkuperäinenki ja reinziltä tullu. Kävi tuossa yks auto-asentaja kaveri kahtelemassa konetta, eipä hääkää nähny pahvissa mitää semmosta selvää vuotokohtaa jäähdytysneste puolelta sylinterii. 4. pytyn männän ja kangen otin irti, öljyrengas tehnyt sylintereihi jälet ala- ja yläkuolo kohtiin. Siitä varmaanki johtunut sinisen pölläyttely. Muutenhan näkyy hoonausjäljet hyvin. 240tkm piti olla kilsat, mut vähän nuo eppäilyttää et ois enemmän ajettu.tomant kirjoitti:Ainakin M111.975-koneeseen ostin Mersulta kannentiivisteen, joka oli Reinzin tekemä. M102-koneeseen en ole alkuperäistä ostanut, mutta Motonet myy Reinziä siihen ja todennäköisesti alkuperäinen on myös sieltä.
tomant
Kiertokangista mitattiin sivuttaisvälystä, ne oli 1,3mm, 1,7mm ja 1,7mm, 4. kanki irti. Kuulostaako kohtalaisen paljolta? Alfamerissa ei ollu arvoja, mut jotain nyrkkisääntöjä 0,5mm välyksestä.
Räpsin tuossa muutamia kuvia, joista näkyy miten karstanen kone on ja vähän osien kuntoa. Ei oo taidettu öljyjä vaihtaa turhan tiuhaan, liian kuumana käyny öljy ja kuulemma mineraali öljy likaa konetta just noin.
Tässä aloin miettiä, että oiskohan tuota enää järkeä alkaa ehjäämään, vai tekis siitä hienon pöydän jalan... Uutta konetta jostain tilalle, oppirahoja maksellaa tämän kanssa. Tuohonkin saisi kuitenkin euroja palamaan pesu, mahollisesti porautus, kannen oikasu, tiivistesarjat jne.
Niin ja pari kannentiivistettä olen aikasemmi vaihtanu, mutten näin paljoa konetta purkanu, että mielenkiinnosta ja samalla tämä on taas yhtä opettelua. Vinkkejä otetaan vastaan kannattasko tästä miten edetä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.