Olan w201, m102 -> m111

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Terveeks foorumille!
Täällä taas yks 190 projektiksi. Auto ollut omistuksessa syyskuusta 2009 ja toimittanut ns. käyttö-auton virkaa tähän asti. Mese on siis 190 E 2.0 -88, mittarissa 190tkm, mut se on ollu parkissa määrittelemättömän ajan eli todellisista ei mitään käryä. Tuotu vissiin saksasta -95 vuonna suomee, rek. ottees vanha saksan tunnus ja asd-perä ruksittu lisävarusteeks? Muuten täys karvalakki, sähköllä toimii takalasin lämmitin ja apparin sivupeili. Ikkunat veivataan ja katto-ikkuna nykästään auki. Tämä ei haittoo, kun lähinnä tuon perän takia tämän yksilön valkkasin.. :wink:

Siinä jotain alkua hommaan, pääasiassa siis tekniikan vaihto meneillään m111 koneeseen. Kommentti vapaa. :thumbup:

Edit. Muokattu ääkköset vähän luettavampaan muotoon.

Edit2: Rekisteröinti tunnus "zero8" vuodelta 2010 vaihtui "Ola8".
Viimeksi muokannut Ola8, Ke 27.08.2014 13:25. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3943
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onneksi olkoon! Sekä M102 että M111 sopivat turbotettaviksi. Tuosta M111-koneesta ovat nuo kompressorimalliset vahvimpia lohkoltaan. Tällainen teksti on vain ikävää kirjoitettavaa ja luettavaa ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tattista vaan! 8) Juu semmone m111 vois kelvata kun tappija puolet enemmän, siitä vaa luin jotain tärinä ongelmasta, mut käykös tuo 4pyttyne ikinä nii tasasee. M111.960 ois foorumilla myynnissä, hakumatkaa vaa sen ~500km.
Kirjotin tuossa päivällä android puhelimella ja esikatselussa näytti samoin nuo ääkköset. Täs koneella tais tulla vähä selkeempi viesti, et luuris joku taitaa nyt hämmentää.

Tylsää pelkkää tekstiä, mut kunha kotikoneelle pääsee niin yrittää sohlata niitä kuviaki näkyville.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

No tässä näitä kuvia, perus pikku koppa, ei mitää ihmeellistä.. :thumbup:
(niijja leimalla käytin pari viikkoo sitte, "old-school" keltaset kalvot lähti siinä rytäkässä, ei hätää. :D )
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Olisko mitenkään mahdollista että toi putken rumilus sais jonkun muun ulkonäön , vaikka hiukan siistityn originaalin? Muuten siisti Tenava mut toi putki pistää ikävästi silmään... Ja noi kalvot mut niitä ei nyt enää oo muutenkaan :D
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Juu putki alko jo märäntyy nii sitä mukaa parsin vaa uusilla pätkillä kokoo. Kunha kone löytyy niin teen putken kokonaa uusiks isommalla halkasijalla. Joku aika sit hommasin kempin migin ni sillä liimailla nippuun, on vaa tuo hitsauski vielä aika harjottelua.. :D
Jep kalvot lähti, tekstailin vaa sitä lamin-x kalvoa. Iha ok tavaraa ja suojaaha se umpion laseja iskuilta.

Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tällästä konetta tuli tänään käytyä kattomassa, pitäs olla 2.0 16v -97 E-sarjalaisesta. Autossa oli vielä kiinni niin sai kuulla käynnissä ja eikös tuo ihan terveeltä kuulostanut. Näkeekö tuosta päällepäin onko se nyt mikä m111? .940 versio? Tuleeko tuon ikäsessä konees jotain ajonesto-ongelmia w201:n laittaessa? Pystyy ohittamaan, jos siinä edes on sellasta? Noista estoista tiiä mittää... :D
Motin sais apulaitteinee ja 5v askin nii vois olla ihan toimiva paketti, ainaki tuon öljyjuopon m102:n tilalle.. :P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ola8, To 02.01.2014 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=130005" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Google ja foorumin searchi on ystäviäni... :D Jotain tietoa koneesta ja probleemista mitä joutuu selvittämään kun tekniikkaa alkaa vaihtamaan. Moottorinohjaus näemmä saattaa palaa herkästi, eli sekös olisi hyvä vaihtaa samassa rytäkässä.

http://www.ecumaster.com/en/products/en ... ement-unit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuuklettelemalla standalone ecuja löytyi tuommonen. Vissiin aika uudehko ecu, et kokemusta ei varmaan paljoakaa foorumilla?
Tai sitte se MS, opetteluks menee kuitenki seki homma, kävis sinne nyt sit mitä vaa vaihtamaa... :P
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Choke »

Nätti tenava, kaunis väri! Eikä nuo kusilyhdyt omaan silmään ainakaan ollut ollenkaan pahan näköiset! ;)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Choke kirjoitti:Nätti tenava, kaunis väri! Eikä nuo kusilyhdyt omaan silmään ainakaan ollut ollenkaan pahan näköiset! ;)
Juu, värinä vissiin tämä: (432) BISONBRAUN (havana brown 1986-1989). Alkuu vähä ruskee tökki, mut kyllä tuo nykysin silmää mielyttää. Joskus jos tulee tuo ylimaalautettua niin orggis värillä tai jollain pienellä säyerolla. Eipä nuo keltaset itteekää haitannu, kaverit kyllä kuittaili.. :D Erottaa kyl liikentees kun välillä muitaki biilejä tullu keltalamppusina vastaan.

Projektissa muuten hiljaiseloa, yhestä m111:stä kauppojen hieronta menossa.
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja pake1 »

zero8 kirjoitti:Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
w124 se on ;) Ja kiitosta vaan :) nykyään ittellä on kans w201 :D
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

pake1 kirjoitti:
zero8 kirjoitti:Edit. Siisti w124 vai w201 avatarina! =)
w124 se on ;) Ja kiitosta vaan :) nykyään ittellä on kans w201 :D
w201 hyvä, paras. :shock: :D

Kaverilta joutaakin sprintteri lainaan, niin mahd. vielä tämän vuoden puolel hakemaan yhtä m111 kone+laatikko pakettia, kun tekniikka irtoaa autosta. Vanhan m102 vois jo tietty irrottaa valmiiks, mut eipä tässä niin hätä sen kanssa, liikkuupahan vielä jos toinen auto sattuu tässä leviämään. :wink:
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Olan w201

Viesti Kirjoittaja Choke »

zero8 kirjoitti:Eipä nuo keltaset itteekää haitannu, kaverit kyllä kuittaili.. :D
Sama ittellä :D mulla ei vaa kalvoja ollu, pelkästää kusipolttimot :)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

http://sporttiauto.com/index.php?p=ecum ... orinohjaus" onclick="window.open(this.href);return false;

Tätähän löytyy näköjään suomestakin. Pitää vielä tuota manuaalia ja säätö-ohjelmaa lärätä läpi, että löytyskö sieltä suunnillee kaikki ominaisuudet/asetukset mitä tarviaisin m111:n kanssa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3943
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos tuo Ecumasterin esittely verkkopuodissa pitää paikkaansa ja ominaisuudet ovat toimivia, niin laite vaikuttaa monipuoliselta hintaluokassaan (780+92). ECU ei ilmeisesti itse opi ja korjaa seoksia, mutta login ja Excelin avulla saa VE-kartat varmaankin kohdalleen, jos lähtökartat ovat edes sinne päin.

Tyhjäkäynnin ja ahtopaineen ohjauksen suhteen olen yleisesti ottaen pessimistinen, joissakin ECUissa ne toimivat hyvin vain paperilla.

Johtosarjan joutuu hankkimaan erikseen ja sen kanssa pitää vähän jumpata, koska liitintä ei ole laitettu valmiiksi. Joissakin ECUissa on johtosarja liittimineen valmiina, niinkuin pitäisikin olla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tekniikka hommattu, m111.942 ja 717.418, mukana tuli apulaitteet, moottorinohjain ja kardaani, irroitettu siis käyntikuntoisesta autosta.
Vanhaa konetta en ala vielä irroittamaan kun se on vielä ihan ajokuntonen niin on mersu vielä vähän aikaa ajossa. Pitänee aloittaa hankalimmasta hommasta eli sähkökaavioiden tutkimista alkuun mitä kaikkea joutuu muuttelemaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Perjantaina irrotin m102:n autosta. Sitte tartteis käydä m111:stä sovittelemaan ja sähköjä ihmettelemään. Vakio eculla yritetään alkuun, jossei taho onnistua niin hommattava joku jälki-asenteinen ecu. Tarviaisin vissiin uuden koneen kanssa Tandem pumpun, jolla sais ASD-perän toimimaan?
Kuvanlaatu heikkoa puhelimen kameralla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Hojo.
No eilen käytin uutta konetta paikalla, mut eihän se niillä väyrysen kiinnikkeillä ainakaa paikallee jääny. Pientä kuuklausta ja käytettynä löyty kiinnikkeet A1112230704 Vasen, A6012233004 Oikee. Joita käytetty ainaki w124 220-mallissa, niillä pitäs kone asettua kiinnikkeillee.

Koneen mukana ostin 5v laatikon 717418, mut siinähän ei olekkaan nopeusvaijerille paikkaa. Saiskohan siihen vaihdettua sitä laatikon pääty lätkää toisesta laatikosta missä on vaijerin paikka? Saatan kyllä laittaa tuon laatikon myyntiin ja hommata 201/124 käytetyn 5v laatikon. Vissiin 717.412, 717.411 numeroilla on ainakin käypästä laatikkoa. Sittenhä pitää vaihtaa 5v kaavio kun nyt on 4v ja etukardaani taitaa olla erilainen? Käykö 4v askin siirtotangot 5v kaavioon?

Sitten en oo saanu selvitettyä et onko ecussa ajonestoa, 0225458832. Auton VIN, josta tekniikka napattu: WDB2100351A290394.
Alottelija olen EPC ja WIS käytössä, wis löyty jonnii verran tietoa väyrysen ajonestosta, sitä pitänee tutkia saisko jotai selvyyttä. Ajonesto vissiin pakolliseks tullu -98. Onko kaikissa väyrysissä ajonesto? Jos näin on niin, jos sen saa jotenkin ohitettua niin saa laittaa vaikka YV aiheesta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3943
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ola8 kirjoitti:Hojo.
No eilen käytin uutta konetta paikalla, mut eihän se niillä väyrysen kiinnikkeillä ainakaa paikallee jääny. Pientä kuuklausta ja käytettynä löyty kiinnikkeet A1112230704 Vasen, A6012233004 Oikee. Joita käytetty ainaki w124 220-mallissa, niillä pitäs kone asettua kiinnikkeillee.

Koneen mukana ostin 5v laatikon 717418, mut siinähän ei olekkaan nopeusvaijerille paikkaa. Saiskohan siihen vaihdettua sitä laatikon pääty lätkää toisesta laatikosta missä on vaijerin paikka? Saatan kyllä laittaa tuon laatikon myyntiin ja hommata 201/124 käytetyn 5v laatikon. Vissiin 717.412, 717.411 numeroilla on ainakin käypästä laatikkoa. Sittenhä pitää vaihtaa 5v kaavio kun nyt on 4v ja etukardaani taitaa olla erilainen? Käykö 4v askin siirtotangot 5v kaavioon?...
Itse laitoin W124-mallin pitkäakselisen laatikon 717.435, jossa vaijeriveto. Vauhtipyörä on yksimassainen M112-koneesta ja sorvattu sopivaksi isolle kytkimelle. Ehkä noihin uudempiin (lyhytakselisiin?) saa vaihdettua takapään, en osaa sanoa. Toinen lähestymistapa on vaihtaa nopeusmittari sähköiseksi?

Joidenkin diesel-moottorien kiinnikkeet sopivat myös tuohon M111-koneeseen samoin kuin W124 E200 ja E220.

Vaihteensiirtäjä pitää olla 5-vaihteinen, siirtotangot saa sovitettua. Tangoissa on erilaisia päitä, joten niiden kanssa pitää mahdollisesti jumpata. Tankojen pituudet ovat myös erilaisia malleissa W201, W202 ja W124.

Kardaanin osia on erimittaisia ja eripaksuisella rihlauksella liitoskohdassa. Isompi kannatinlaakerin kiinnitys ei sovi W201-koriin ilman korin tunnelin levittämistä. En löytänyt omaani mistään sopivanpituista kardaania, vaan se piti teettää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

tomant kirjoitti:Toinen lähestymistapa on vaihtaa nopeusmittari sähköiseksi?

Vaihteensiirtäjä pitää olla 5-vaihteinen, siirtotangot saa sovitettua. Tangoissa on erilaisia päitä, joten niiden kanssa pitää mahdollisesti jumpata. Tankojen pituudet ovat myös erilaisia malleissa W201, W202 ja W124.

Kardaanin osia on erimittaisia ja eripaksuisella rihlauksella liitoskohdassa. Isompi kannatinlaakerin kiinnitys ei sovi W201-koriin ilman korin tunnelin levittämistä. En löytänyt omaani mistään sopivanpituista kardaania, vaan se piti teettää.

tomant
Juu kyllähän sen voi sähköisekskin vaihtaa. Pientä kuuklausta ja vissiin näissä vanhemmissa malleissa ollut sähköstä nopeusmittaria:
W126 280SEL,300SD/SDL,300SE/SEL,
350SD/SDL, 380SE/SEC/SEL,420SEL,500SEL/SEC,560SEC/SEL
W124 400E,E420,500E and E500s
W107 380SL, 380SLC,,300SL, 500SLs and 560SL.
Yheltä purkaamolta löyty W126 280SE 1265420701.

Kunhan posti kiikuttaa sopivat kannakkeet koneelle niin pystyy tarkemmin tutkimaan miten soveltaa kardaanin paikalleen.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Hiljasta ollu projektissa, mut nyt on pidetty kaverin polttarit häät ja muut kissan ristiäiset.
Vakio ecun kytkin autoon ja muutaman päivän yrittäny starttailla, mut eihän se käyntiin lähe, ei tule kipinää. Ajonesto siis toimii hyvin. :thumbup:

No nyt on seki kokeiltu ja eikun hommaamaa toista ecua. Vinkkejä saa heittää minkä ecun hommais tuon m111:n kanssa ja myöhemmin ehkä myös turbon kanssa? Hinta kattona sielä tonnin hujakoilla eculle. Miettinyt megasquirttia ja puolalaista EMU:a http://sporttiauto.com/index.php?p=emu" onclick="window.open(this.href);return false;.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111 -> Käynnistyi

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Hetkinen, kaikki liikkeet seis! :o Ecun olin irrottanut vakio alumiinikannakkeestaan, jossa oli maadoituspiuha. Siihen kun iskin laatikon takas ja piuhan maihin niin johan lähti! Huomas et tyhjäkäyntisäädin alko rutissa ja taustapeilissä loppu jouluvalojen vilkunta. Arvelin kuitenki ettei se ajonesto ole kuittaantunu, mutta sahataan nyt taas. Vähän se säikäytti kun pelkällä pakosarjalla lyhyellä startilla se pamahtiki käymää! :thumbup:

Että vähän kokeilun kautta ja tuurillakin se nyt lähti, ihme ettei tainnu mikää sähkö-osa (vielä) palaa? Kytkennöissä on kyllä vielä tarkistelua ja johdoissa reippaasti siistimistä, kaikki on nyt vaan heitetty konehuoneesee kun piti kokeilla saako tuota edes käyntiin. Eise kyllä pitkään käy, noin 5s ja ökähtää. Epäilen että alkusurauksen ja starttauksen jälkee pumppu ei jääkään pyörimään, tämähän on helppo todeta auton alta. Ajonestokin on kyllä epäilyn alla, jostain saatoin lukea, että saattaa lähteä käyntii ja käydä muutaman sekunnin, mutta sitten sammuu?

No, näitä pitää tutkia taas joku päivä kun ehtii. Käynnistymisestä sai kyllä mukavasti motivaatiota yrittää viedä tekniikan vaihto projektia eteenpäin!

Kuva
Kuva ois ehkä kannattanu jättää lisäämättä, mutta menköön... :lol:
Jusp33
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 09.03.2014 23:54
Paikkakunta: tampere

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Jusp33 »

siitä vaan setvimään johtoja :D itelllä kohta varmaan sama edessä kun sähköt ihan sekasin :S ja on muute komee w201!
MB 190E 2.0 -85
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Jusp33 kirjoitti:siitä vaan setvimään johtoja :D itelllä kohta varmaan sama edessä kun sähköt ihan sekasin :S ja on muute komee w201!
Tattista vaan! :thumbup: Joo niitä johtoja tuossa tuli muutama kuukaus sillon tällön tutkittua ja tinailtua läjää. Viime perjantaina tuli ekat testi-ajot otettua, nyt ajettu n.250km ja vielä mennää. :D

Havaintoja ja korjauksia vielä:

- Käynnistyksessä ja polkasussa tupsauttaa komeat siniset käryt putkesta. Epäilen et venttiilinvarrenkumit kovettunu tai pompanneet paikaltaan. Kone kun seiso tietääkseni puol vuotta kuusen alla. Kumit laittaa tilaukseen ja sellanen työkalu millä saa kans paikallaan painettua jouset irti.

- Starttaa hyvin, alkuun laitoin imunokan solenoidille 12v jännitteen, kylmänä lähti laakista, lämpimänä sai sahata ja todella vaikea alkukäynti. Kokeilin katkasta piuhan, seurauksena kylmänä ja kuumana lähtee kun antaa pientä pintakaasua avuksi. Vakio eculta ilmeisesti tulisi "ohjauspiuha" solenoidille, pitää sitä vielä kokeilla vaikuttaako miten toimintaa.

- Moottorijarrutuksen jälkee kun kaasua painaa niin röpeltää hetken tai tuntus joltai sytytyskatkokselta. Autossaha on nyt vakio 4v ja vaijerilla nopeus. Kaveri eppäili, jos ecu tartteis nopeustiedon, kuulema noin just oireillu jossai muis vehkeis. Kaavioita selates ei kyllä sattunu missää silmää mitää "speed" sanaa.

- Eculta lähteviä piuhoja jäi yli n. 10kpl. Siinä oli jotain katin jälkeisiä, ilmastoinnin tai flektin ohjaus?, vakionopeus ja joku hiilisäiliö mitä ei ole.
Kone lähtee kuitenki käyntii ja kulkee suht normisti niin kai nuo sitte on turhia tässä virityksessä, mikäli olen oikeita kaavioita katellu.

- Flekti on vielä toistaseks manuaalisesti katkasijan kautta päälle. M111 lämpötila-anturi ei taida aivan oikeeta tietoa antaa vakio mittarille, kun sielä viisari nousee vain ~50. Viereen pystyy tekemään m102 anturille kierteen niin sillähän saa mittarin näyttämään oikein.

- Toistaseks ei oo auto tai mikää osa palanu (kop kop). Ecussa on vakio ajonesto paikallaan.

Muuta ropleemaa eikai äkkiseltään nyt, jotain asennuskuvia lisäillä toinen päivä.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Jaahas, jos sitä jotai päivittäs, miten menee. Tuolta se ois voinu näyttää jo tehtaalta tullessa tai ainakin tulla m111 koneella. :P
kone paikallaa (Copy).jpg
Vaihdoin ne venttiilinvarrenkumit, entiset oli joo 18vuotee kovettunu ja yks pakopuolen oli pompannu pois. Tilalle laitoin eräästä putiikista tilatut vihreet ilmeisesti tarvikkeet. Kaveri tuumas sitte että huonoja kokemuksia niistä, ruskeet tai mustat kestäny paremmin, alkuperäset ois varmaa kannattanu hakee. Kumilaaduissa eroja tai jotain..
1406312691785.jpg
Tuommosen työkalun värkkäsin hommaan, ihan kätevä kun kierretanko pitää jousen paikallaan, ei lentele lukot.
1407524409371.jpg
1407508093275.jpg
1407516266488.jpg
Koneessa oli/on öljykarstaa jonnii verran..
1407267068602.jpg
Ei savuttanut eka startin jälkeen. Ajoin koneen kuumaksi, sammutin ja yritin uudestaa käyntiin, vaikeasti lähti ja alkoi samantien savuttaa uudellee sinistä. Huono käynnistys lämpösenä mahto aiheutua siitä kun varastin alkuperäseltä anturilta tiedon mittarille, joka näytti vain 50c. Ecu luuli konetta kylmäksi ja teki "kylmärikastusta"? Otin remontin yhteydessä termostaattikotelon irti ja tein anturin viereen toisen 14x1,5 kierteen m102 lämpötila-anturille, se ois vaa pitäny heti vaihtaa siihen anturiin mittarille menevä johto...
Otettava venttiilikoppa pois ja katottava näkeekö siitä, onko kumit enää edes paikallaa.

Kilsoja nyt noin 500 takana jopa. Alko starttauksessa pölläyttämään valkosta savua putkesta, tämähän viittaa kansipahviin tai halkeamaan, nyt kun ei ole talvi ja pakkastakaan, hehhe.. Öljyt ja nesteet ei sekasin, mutta varmaanki seuraavaksi kansi irti tai ehkä nostan koko koneen pois.

Paisari näyttää mielenkiintoselta...
Paisari.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tuommoset jarrut ois tulossa w124 320TE:stä, et jos tämä vielä joskus liikkuu, nii luulis pysähtyvänki. :thumbup:
w124 320TE jarrut.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111 -> ajossa -> savuttaa

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Eilen tuli sitte jumpattua kone irti, alkuu arvelin pelkän koneen irrottaa, mut kyllä se vaa on helpompi ne laatikon pultit löysätä lattialla kun tuola tulipellin välissä... :D

Ens viikolla jos joutais kannen ja öljypohjan irrottaa ja tutkia koneen kuntoa paremmin. Samalla porata lohkoon reikä mahollista turbon öljynpaluuta varte. Pakosarja myös käyttää irti, pinnapultit ja mutterit näyttää niin haprakoilta, et monta mahtaa saada ehjänä irti. Nekin nyt helpompi uusia kone irrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

No nytpä ois kansi purettu irti, victor reinz pahvi löytyi välistä, ei taia olla alkuperäne? Jommosen ruosteessa on vesikanavat, ei oo taiettu paljoo jaksaa jäähd.nesteitä vaihtaa. Pahvissa ei nyt suoranaisesti mitään vuotokohtaa näkynyt, pitää kantta tutkia vielä kun ei halkeamaa löytyisi.

Öljypohjasta löytyi karstaa jonkin verra. Mikä on öljypohjassa tuo n. 180asteen käännöksellä oleva putki? Se nimittäin on tukossa ja täynnä sitä karstaa. Olisiko jollain ollut heittää vinkkiä mihin kohtaa lohkoa tehdä öljynpaluu ja mikä kierre olisi sopivan kokoinen? Entä mistä ottaa turbolle öljy?

Mikäs tässä kuvien laitossa mättää kun eivät mahdu kokonaan? 640x480 olen pienentänyt ja että kuvasuhde jää oikein.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3943
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ola8 kirjoitti:No nytpä ois kansi purettu irti, victor reinz pahvi löytyi välistä, ei taia olla alkuperäne?
Ainakin M111.975-koneeseen ostin Mersulta kannentiivisteen, joka oli Reinzin tekemä. M102-koneeseen en ole alkuperäistä ostanut, mutta Motonet myy Reinziä siihen ja todennäköisesti alkuperäinen on myös sieltä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

tomant kirjoitti:Ainakin M111.975-koneeseen ostin Mersulta kannentiivisteen, joka oli Reinzin tekemä. M102-koneeseen en ole alkuperäistä ostanut, mutta Motonet myy Reinziä siihen ja todennäköisesti alkuperäinen on myös sieltä.

tomant
Juu voihan tuo toki olla alkuperäinenki ja reinziltä tullu. Kävi tuossa yks auto-asentaja kaveri kahtelemassa konetta, eipä hääkää nähny pahvissa mitää semmosta selvää vuotokohtaa jäähdytysneste puolelta sylinterii. 4. pytyn männän ja kangen otin irti, öljyrengas tehnyt sylintereihi jälet ala- ja yläkuolo kohtiin. Siitä varmaanki johtunut sinisen pölläyttely. Muutenhan näkyy hoonausjäljet hyvin. 240tkm piti olla kilsat, mut vähän nuo eppäilyttää et ois enemmän ajettu.

Kiertokangista mitattiin sivuttaisvälystä, ne oli 1,3mm, 1,7mm ja 1,7mm, 4. kanki irti. Kuulostaako kohtalaisen paljolta? Alfamerissa ei ollu arvoja, mut jotain nyrkkisääntöjä 0,5mm välyksestä.

Räpsin tuossa muutamia kuvia, joista näkyy miten karstanen kone on ja vähän osien kuntoa. Ei oo taidettu öljyjä vaihtaa turhan tiuhaan, liian kuumana käyny öljy ja kuulemma mineraali öljy likaa konetta just noin.

Tässä aloin miettiä, että oiskohan tuota enää järkeä alkaa ehjäämään, vai tekis siitä hienon pöydän jalan... :thumbup: Uutta konetta jostain tilalle, oppirahoja maksellaa tämän kanssa. Tuohonkin saisi kuitenkin euroja palamaan pesu, mahollisesti porautus, kannen oikasu, tiivistesarjat jne.
Niin ja pari kannentiivistettä olen aikasemmi vaihtanu, mutten näin paljoa konetta purkanu, että mielenkiinnosta ja samalla tämä on taas yhtä opettelua. Vinkkejä otetaan vastaan kannattasko tästä miten edetä?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin