W202 ja W124-mallin vanteiden ET?
W202 ja W124-mallin vanteiden ET?
Joo-o, huomasin juuri että kun Auton mukana tuli kahdet renkaat peltivanteilla, niin toisissa ET on 31 ja toisissa 49. Kumpikohan noista on oikea tai lähempänä oikeaa tähän Autoon? Alla on noi vanteet joissa ET on 31. Ajattelin vain että onko entinen omistaja laittanut mukaan W124:sen vanteet.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Re: W202 ja W124-mallin vanteiden ET?
'Oikea' ET taitaa olla c-koppaiseen 37 ... Itselläni Alkuperäiset vm.-94 pelitivanteteet on 37 offsetillä ja jälkikäteenostetut (leima tais olla -97) oli 31:n offsetillä .samip kirjoitti:Joo-o, huomasin juuri että kun Auton mukana tuli kahdet renkaat peltivanteilla, niin toisissa ET on 31 ja toisissa 49. Kumpikohan noista on oikea tai lähempänä oikeaa tähän Autoon? Alla on noi vanteet joissa ET on 31. Ajattelin vain että onko entinen omistaja laittanut mukaan W124:sen vanteet.
No tällainen muistikuva itsellänikin oli ettei 124:sen vanteet käy 202:seen ja siksi huolestuin, siihen kun ei enää välttämättä kovin kauaa ole kun pitää jo nastoja heittää alle... pitääpä ottaa automyyjään yhteyttä että etsii tohon käypäset vanteet.dealer kirjoitti:Kaksnollakakkoseen ei sovi satakaksnelkun vanne, ainakaan jos on edessä uudet jarrupalat; ottaa satulaan.
Kommenttini perustuu kahteen kokeiluun vuosien varrelta, molemmat siinä tilanteessa että auton (W202) ostaja on jättänyt itselleen entisestä (W124) "hyvät" vanteet ja renkaat.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
ET
Kaksnollakakkosen ET on muistaakseni 35.
ET49 on satakaksnelosen (tarkastin käyttöohjekirjasta).
ET ei saisi heittää paria milliä enempää, alkaa helposti auton kulku muistuttamaan ajokoiraa.
ET49 on satakaksnelosen (tarkastin käyttöohjekirjasta).
ET ei saisi heittää paria milliä enempää, alkaa helposti auton kulku muistuttamaan ajokoiraa.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
Re: ET
Hiukan eri mieltä,kesäkumeissa on ET 25,ja kumit 205/50-17 auto on erinomainen ajaa!!takkanen kirjoitti:Kaksnollakakkosen ET on muistaakseni 35.
ET49 on satakaksnelosen (tarkastin käyttöohjekirjasta).
ET ei saisi heittää paria milliä enempää, alkaa helposti auton kulku muistuttamaan ajokoiraa.
Talvikumeina on alkuperäiset aluvanteet ET 49 jos en väärin muista 195/65-15 ja paremman oloinen on kesänulleilla,tämä on fakta!
Eiköhän se ole niin,että jos ET muuttuu isommaksi,eli rengas menee sisäänpäin,raideleveys kapenee,auto voi alkaa käyttäytyä kuin ajokoira.
Pienemmällä ET:llä raideleveys kasvaa ja auto tukevoituu,eikö?
Tosin tolkku kaikessa.
Onhan se selvää,jos seisot jalat yhdessä,on se huterampaa,kuin seisoa jalat hieman harallaan

Johan tuli taas sepostus,hik,lisää punaviiniä nieluun vaan..

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Olletikin Mersun tehtaalla on joku insinjööri suunnitellut autoa. Tuskin ET-lukuja on huvikseen käyttöohjekirjaan paiskattu.
124 ei ole minunkaan kokemukseni mukaan ollenkaan ronkeli ET-luvulle.
202 on enemmän. Vääränlainen vanne syöpi joka tapauksessa niveliä enemmän kuin oikea.
Tuosta sinun logiikastasi: Olo on tukevampi tottakai jos seisoo jalat harallaan. Sehän vastaa auton raideleveyttä. ET lukua voisi ajatella niin, että laitat sukset tai rullaluistimet jalkaan sillä lailla että niiden keskilinja on jalkaterän sivuista ulospäin, vaikkapa 20 milliä (silloinhan offset on +20). Haarojen leveydestä riippumatta saattaapi olla että olis mukavampi mennä jos ET-luku olis 0, eli hokkarit jalkaterän keskilinjassa.
124 ei ole minunkaan kokemukseni mukaan ollenkaan ronkeli ET-luvulle.
202 on enemmän. Vääränlainen vanne syöpi joka tapauksessa niveliä enemmän kuin oikea.
Tuosta sinun logiikastasi: Olo on tukevampi tottakai jos seisoo jalat harallaan. Sehän vastaa auton raideleveyttä. ET lukua voisi ajatella niin, että laitat sukset tai rullaluistimet jalkaan sillä lailla että niiden keskilinja on jalkaterän sivuista ulospäin, vaikkapa 20 milliä (silloinhan offset on +20). Haarojen leveydestä riippumatta saattaapi olla että olis mukavampi mennä jos ET-luku olis 0, eli hokkarit jalkaterän keskilinjassa.
Jonkuhan son marsiskeltava framila
------------------------------------------------
------------------------------------------------
takkanen puhuu asiaa.
Kertokaas mikä olis järkevintä mun tapauksessa.
Mulla on takana 9x17" AMG Monoblock malliset vanteet (235/45/17 rengastuksella) ja niissä ainakin on "väärä" ET, koska renkaan sisäpuolen väliin jää noin 3-4cm tilaa, kun taas ulkoreunasta rengas ottaa kiinni lokasuojaan(hyvin vähän kylläkin). En tiedä vanteen ET-lukua ku en oo jaksanu kattoo
jos sitä sais edes sentin sisäänpäin niin sit ei enää ottais kiinni.
Mutta, kannattaisko ostaa semmoset takavanteet mitkä olis vähän "sisempänä" (Lue= Oikealla ET-luvulla) , vai taivuttaa/naputella tuo takakaaren "kantti" sisään?
Kertokaas mikä olis järkevintä mun tapauksessa.
Mulla on takana 9x17" AMG Monoblock malliset vanteet (235/45/17 rengastuksella) ja niissä ainakin on "väärä" ET, koska renkaan sisäpuolen väliin jää noin 3-4cm tilaa, kun taas ulkoreunasta rengas ottaa kiinni lokasuojaan(hyvin vähän kylläkin). En tiedä vanteen ET-lukua ku en oo jaksanu kattoo

Mutta, kannattaisko ostaa semmoset takavanteet mitkä olis vähän "sisempänä" (Lue= Oikealla ET-luvulla) , vai taivuttaa/naputella tuo takakaaren "kantti" sisään?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Ainakin tämä linkki antaa esim intran monoblock vanteille W124:een ET 25 tai 35,sekä niille käyvät nullit,joten ei se W 124:n taida ihan 2mm. päälle olla niin tarkka?
http://fulda.tiremanager.de/index.asp
Tosin en tunne vanneteknologiaa niin hyvin,että onko esim ET 25 vanteesta sorvattavissa 5mm.pois jolloin ET on 30,ilman että vanteen lujuus kärsisi,epäilen että kärsii,mutta kuten sanoin,aavistus tämä on vaan.
Tuon linkin mukaan esim.ET 25 suositeltavat kumit ovat 17" 215/45 tai 225/45
ET 35 jonkun verran leveämmät,tais olla jopa 245/45 tai 255/45,en nyt ihan tähän hätään muista,mutta katsokaa itse.
http://fulda.tiremanager.de/index.asp
Tosin en tunne vanneteknologiaa niin hyvin,että onko esim ET 25 vanteesta sorvattavissa 5mm.pois jolloin ET on 30,ilman että vanteen lujuus kärsisi,epäilen että kärsii,mutta kuten sanoin,aavistus tämä on vaan.
Tuon linkin mukaan esim.ET 25 suositeltavat kumit ovat 17" 215/45 tai 225/45
ET 35 jonkun verran leveämmät,tais olla jopa 245/45 tai 255/45,en nyt ihan tähän hätään muista,mutta katsokaa itse.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Niin... tässä alunperin kyse on siis peltivanteista... aluvanteissa noi ET-lukemat ei kai ole ihan suoraan verrannolliset peltivanteiden kanssa.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
W124:n peltivanteissa ET on tosiaan 49.
15-reikäisissä aluissa ET 48 (6½ J x15)
8-reikäisissä aluissa ET 44 (6½ J x 15)
Minulla oli myös alla ET 25 AMG -vanteet, eikä autoa ollut paha ajaa niilläkään.
15-reikäisissä aluissa ET 48 (6½ J x15)
8-reikäisissä aluissa ET 44 (6½ J x 15)
Minulla oli myös alla ET 25 AMG -vanteet, eikä autoa ollut paha ajaa niilläkään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Eli vanteet ei ota kiinni raidetangonpäihin yms?ML65 kirjoitti:Mahtuu. Parhaillaan alla vastaavat.teinitähti kirjoitti:Nyt tarvis kiiruusti jelppiä......
Eli mahtuuko 7x15 tuumaset vanteet ET37 pyörimään C sarjalaisen alla (vm94)??

itse kokeilin sovittaa tuon kokoisia vanteita, raidetangon päähän ei jäänyt kuin 2-3mm väliä
