W124 200 bensa kalkatus
W124 200 bensa kalkatus
Suunnilleen ilmaiseksi sain tälläisen melko karun näköisen W124:sen, joten pitihän se hakea, vaikka hyvin toimiva 230TE itseltä jo löytyykin.
Kyseessä siis '88 200 kaasaribensavehje. Tampereelta Keravalle ajaessa lämmöt eivät tahtoneet millään nousta, ja erään ABC:n pihalla avasin konepellin, ja huomasin jäähdytinkennon vieressä pahvin, no kelasin että termostaatti on ollut rikki ja pahvia tarvittaisiin vielä näillä ~3 asteen keleillä, ja kyllähän ne lämmöt ihan mukavasti sinne ~80c paikkeille nousikin, mutta auto alkoi pitämään erittäin kovaa kalkattavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Kotiin päästyä ja koneen jäähdyttyä ääni katosi, mutta uudestaan lämpimäksi ajamisen jälkeen palasi. Tässä ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=cd_utyK ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ääni vaikuttaisi tulevan aivan konetilan etuosasta, mutta vielä en saanut aivan 100% selvyyttä tuleeko itse koneen sisältä vai apulaitteista. Ensimmäistä kertaa itse tälläisen kalkattavan koneen kanssa tekemisissä, joten ei ole mitään käsitystä mistä päin tuo voisi tulla. Pikaisen googlettelun perusteella oireet kumminkin viittaisivat joko nokkaketjuun/sen kiristäjään, tai hydraulisiin nostajiin? Jos vika kumminkin syvemmällä, niin en viitsi tätä 2l myllyä alkaa sen enempää korjailemaan, vaan heitetään sitten toista konetta tilalle. Mitäs mieltä foorumilaiset ovat äänen lähteestä?
Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa öljyt koneeseen (hiukan jäykempää kuin suositeltu, eli 5w50 todennäköisesti, jos vaikka sattuisi olemaan vain kuluneet hydrauliset nostajat.)
Kyseessä siis '88 200 kaasaribensavehje. Tampereelta Keravalle ajaessa lämmöt eivät tahtoneet millään nousta, ja erään ABC:n pihalla avasin konepellin, ja huomasin jäähdytinkennon vieressä pahvin, no kelasin että termostaatti on ollut rikki ja pahvia tarvittaisiin vielä näillä ~3 asteen keleillä, ja kyllähän ne lämmöt ihan mukavasti sinne ~80c paikkeille nousikin, mutta auto alkoi pitämään erittäin kovaa kalkattavaa ääntä tyhjäkäynnillä. Kotiin päästyä ja koneen jäähdyttyä ääni katosi, mutta uudestaan lämpimäksi ajamisen jälkeen palasi. Tässä ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=cd_utyK ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ääni vaikuttaisi tulevan aivan konetilan etuosasta, mutta vielä en saanut aivan 100% selvyyttä tuleeko itse koneen sisältä vai apulaitteista. Ensimmäistä kertaa itse tälläisen kalkattavan koneen kanssa tekemisissä, joten ei ole mitään käsitystä mistä päin tuo voisi tulla. Pikaisen googlettelun perusteella oireet kumminkin viittaisivat joko nokkaketjuun/sen kiristäjään, tai hydraulisiin nostajiin? Jos vika kumminkin syvemmällä, niin en viitsi tätä 2l myllyä alkaa sen enempää korjailemaan, vaan heitetään sitten toista konetta tilalle. Mitäs mieltä foorumilaiset ovat äänen lähteestä?
Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa öljyt koneeseen (hiukan jäykempää kuin suositeltu, eli 5w50 todennäköisesti, jos vaikka sattuisi olemaan vain kuluneet hydrauliset nostajat.)
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Jos ottaisit käyttöhihnan kokeeksi pois? Uskoisin ettei ihan pikku hetki käyntiä särje paikkoja. Ainakin siinä selviäisi tuleeko kilkatus itse koneesta vai apulaitteista.
Re: W124 200 bensa kalkatus
Kyllä se ketjun ääneltä kuuluu.
Paljonkas näyttää painemittari öljyn kuumana ja kylmänä?
Paljonkas näyttää painemittari öljyn kuumana ja kylmänä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200 bensa kalkatus
Nyt en juuri autolle pääse, mutta ennen öljynvaihtoa tyhjäkäynnillä kylmänä oli ~2.5 ja lämpöisenä ~1, ei hyppinyt. Pistettiin 5w50 öljyt sisälle (ääni muuten hiukan vaimeni, sekä tukittiin ilmavuoto imusarjasta (economymittarin letku katkennut jonkun ihme tuningilmanputsarihökötyksen ansiosta..), niin paineet nousivat kylmänä ~3, ja lämpöisenä ~2.5 vapaalla (kierrokset eivät tahdo jonkun takia enään laskea alle 1500), ja vaihde päällä kierrokset 700 paikkeilla ~1.5.
Vähän korkeilta vaikuttavat omaan manuaalivaihteiseen ruisku 230TE:hen verrattaessa.
Tuon imusarjan ilmavuodon paikkaaminen sai koneen myös käymään paljon tasaisemmin, eikä se enään heilu tyhjäkäynnillä ollenkaan. Ääntää kumminkin vieläkin
Vähän korkeilta vaikuttavat omaan manuaalivaihteiseen ruisku 230TE:hen verrattaessa.
Tuon imusarjan ilmavuodon paikkaaminen sai koneen myös käymään paljon tasaisemmin, eikä se enään heilu tyhjäkäynnillä ollenkaan. Ääntää kumminkin vieläkin
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
-
jaakko.putkisaari
- Mersumies

- Viestit: 2566
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 200 bensa kalkatus
Kokeiles käyttää isoa ruuvaria stetoskooppina kun kone ääntää, ainakin noin selviää onko hydrauli nostaja äänen lähde ja suht tarkasti myös minkä sylinterinkin mahdollisesti on! Tuli mieleen onko nokkaketjun kiristäjä kenties ollut irrotettuna?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 200 bensa kalkatus
En löytänyt tarpeeksi suurta ruuvaria tähän hätään, mutta kupariputkella kuuntelemalla ääni vaikutti kuuluvan laturista, ja kannessa eri kohdista kokeileminen ei tuntunut vaikuttavan yhtään
En sitten tiedä miten tuo öljynvaihto ja imuvuodon tukkiminen olisi tuohon kumminkin ihan selvästi vaikuttanut..? Kone tärissyt vähemmän ja tyhjäkäynnin kierrosluku muuttunut kenties..? Irrotan huomenna tuon moniurahihnan vian rajaamiseksi.
E: Niin ja sain auton siis todellakin torstaina, ja se oli ollut edellisellä omistajalla väliaikaisvehkeenä vähän aikaa, kun käyttöautosta oli venttiilinjousi katkennut tjms. Eikä näinollen oikein tietänyt autosta mitään historiaa kertoa. Yleensä en näitä tarinoita usko, mutta perheellinen aikuinen mies, jolta löytyy ihan siistin näköinen mp, sekä normaalikuntoinen auto tuskin löytyy tarvetta maalata autoa keltamustaksi telalla tjms, kiinnittää puskureita ja ovien muoveja peltiruuveilla sekä reikänauhalla ja raiskata sisustaa kaiutinasennuksia tehdessä. En toisaalta myöskään halua alkaa selvittää auton edellisiä omistajia, ja jutella tuon vehkeen rakentajallekkaan
Kyseessähän siis tuo vasemmanpuoleinen vehje

E: Niin ja sain auton siis todellakin torstaina, ja se oli ollut edellisellä omistajalla väliaikaisvehkeenä vähän aikaa, kun käyttöautosta oli venttiilinjousi katkennut tjms. Eikä näinollen oikein tietänyt autosta mitään historiaa kertoa. Yleensä en näitä tarinoita usko, mutta perheellinen aikuinen mies, jolta löytyy ihan siistin näköinen mp, sekä normaalikuntoinen auto tuskin löytyy tarvetta maalata autoa keltamustaksi telalla tjms, kiinnittää puskureita ja ovien muoveja peltiruuveilla sekä reikänauhalla ja raiskata sisustaa kaiutinasennuksia tehdessä. En toisaalta myöskään halua alkaa selvittää auton edellisiä omistajia, ja jutella tuon vehkeen rakentajallekkaan
Kyseessähän siis tuo vasemmanpuoleinen vehje

Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Apulaitehihna irroitettu. Ääni katosi kokonaan ja ohjaustehostimen pumppu pyörii nykien.. Hyvä juttu sinänsä, ettei osan vaihtaminen taida olla yhtä hankalaa, kuin noiden hydraulisten nostajien tai ketjun laahaimien, huono juttu taas oli uuden osan hinta, 300€. Opiskelijabudjetilla tätä kuntoon kumminkin laitetaan
Ebaysta näytti löytyvän muutamia pumppuja halvallakin, mutta kaikki vaikuttivat olevan tuohon uudempaan (m111?) koneeseen ainakin vuosilukujen perusteella. Itsellä siis M102. Pystyykö tuota pumppua korjaamaan tai olisiko jollakulla tietoa mistä noita pumppuja voisi löytyä halvalla?
Ebaysta näytti löytyvän muutamia pumppuja halvallakin, mutta kaikki vaikuttivat olevan tuohon uudempaan (m111?) koneeseen ainakin vuosilukujen perusteella. Itsellä siis M102. Pystyykö tuota pumppua korjaamaan tai olisiko jollakulla tietoa mistä noita pumppuja voisi löytyä halvalla?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Löytyy pumppuja ympäri forumia ..mullakin on 3 kpl ja m102 koneisista...tarvitsetko?
Ja ei niitä kannata korjata kun ne on muutenkin pitkä ikäisiä kunhan vain öljyt on säiliössä ja edes joskus vaihdetaan öljyt ja suodin.
Ja ei niitä kannata korjata kun ne on muutenkin pitkä ikäisiä kunhan vain öljyt on säiliössä ja edes joskus vaihdetaan öljyt ja suodin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200 bensa kalkatus
Voisi löytyä käyttöä. Onko noissa mitään eroja eri mallien välillä ja millaista hintaa ajattelit?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Kokeiltiin kaverin vastaavalla pumpulla, joka ei varmasti äännä millääntavalla, ja sama pieni välys löytyi. Lisäksi oman pumpun nesteiden vaihdon jälkeen hihnapyörä alkoi pyöriä ihan tasaisesti ilman sitä pientä nykimistä, joka siinä aikaisemmin oli, joten vika ei todennäköisesti tässä olekkaan.. Ääni ei siis kadonnut kummallakaan pumpulla mihinkään.
Kupariputkella kuunnellessa, ääni vaikuttaisi selvästi voimakkaimmin kuuluvan laturista, mutta vapaasti pyörittäessä se pyörii aivan nätisti ilman minkäänlaisia välyksiä tai tarraamisia jne
Flektin rulla taas selvästi pitää ääntä, mutta en tiedä miten tuo hankausääni voisi kalkatuksena esiintyä, tai onko tuo jopa normaalia viskokytkimelle? (vai onko tässä magneetti niinkuin 230TE:ssä?) Tuossa ääninäyte https://www.youtube.com/watch?v=yOHyjGG ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Pikagooglailulla selvisi, että vesipumppu olisi tuon flektin kanssa samassa rullassa. Voiko se ääntää tuollatavalla? Ja jos vika tuossa flektissä, niin pystyykö korjaamaan itse, vai kannattaako vain laittaa sähköflekti tilalle (muutama löytyisi omasta takaa)
Kupariputkella kuunnellessa, ääni vaikuttaisi selvästi voimakkaimmin kuuluvan laturista, mutta vapaasti pyörittäessä se pyörii aivan nätisti ilman minkäänlaisia välyksiä tai tarraamisia jne
Flektin rulla taas selvästi pitää ääntä, mutta en tiedä miten tuo hankausääni voisi kalkatuksena esiintyä, tai onko tuo jopa normaalia viskokytkimelle? (vai onko tässä magneetti niinkuin 230TE:ssä?) Tuossa ääninäyte https://www.youtube.com/watch?v=yOHyjGG ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Pikagooglailulla selvisi, että vesipumppu olisi tuon flektin kanssa samassa rullassa. Voiko se ääntää tuollatavalla? Ja jos vika tuossa flektissä, niin pystyykö korjaamaan itse, vai kannattaako vain laittaa sähköflekti tilalle (muutama löytyisi omasta takaa)
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Yksityinen video 
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI
Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Pyhäajossa C126 560 SEC
Re: W124 200 bensa kalkatus
Nyt pitäisi näkyä, oli tarkoituksena pistää unlisted.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Tutkipa vielä tuleeko se ääni itse vesipumpusta tai siitä flektin laakerilta.
Eli anna pyöriä ropeleineen se pumppu ja häviääkö ääni.
Eli anna pyöriä ropeleineen se pumppu ja häviääkö ääni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200 bensa kalkatus
atlas kirjoitti:Tutkipa vielä tuleeko se ääni itse vesipumpusta tai siitä flektin laakerilta.
Eli anna pyöriä ropeleineen se pumppu ja häviääkö ääni.
Löytyykö tuosta rakenteesta jotain räjäytyskuvia? Alfamerin kirja löytyy, mutta en vielä ole sitä ehtinyt katsoa.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Vesipumpun päässä on kuusiokolo pultti tai normi..ota se pois niin lähtee flektinä irti ja sitten pyörittele sitä ääntä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 200 bensa kalkatus
Tänään flektiä pyörittäessä mitään ääntä ei kuulunut. Olisiko viskoöljyt olleet severan lämmenneet, että tuo ääni johtui siitä?
Irroitin kuitenkin kaiken roinan keulilta, ja huomasin, että tuo hihnankiristimen iskunvaimennin oli poikki toisesta päädystä. Ikävän hintainen osa ainakin motonetissä (55€), ja itse vaimennin vaikutti toimivan ihan hyvin, niin taidan nyt alustavasti kokeilla hitsata tuota kasaan. Jos en saa tuota tarpeeksi kestävästi kasaan, tai heittää nesteet pihalle hitsatessa, niin sattuisiko joltakulta löytymään käytettyä osaa opiskelijan budjettiin sopivalla hinnalla?
Irroitin kuitenkin kaiken roinan keulilta, ja huomasin, että tuo hihnankiristimen iskunvaimennin oli poikki toisesta päädystä. Ikävän hintainen osa ainakin motonetissä (55€), ja itse vaimennin vaikutti toimivan ihan hyvin, niin taidan nyt alustavasti kokeilla hitsata tuota kasaan. Jos en saa tuota tarpeeksi kestävästi kasaan, tai heittää nesteet pihalle hitsatessa, niin sattuisiko joltakulta löytymään käytettyä osaa opiskelijan budjettiin sopivalla hinnalla?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Jos tuo hihnan kiristimen iskari ei toimi niin pitää ihmeellistä ääntä kun kiristin rulla hyppii.
Kyllä se voi hitsaamalla kestää jos on vaan sopivasta kohdata poikki
Kyllä se voi hitsaamalla kestää jos on vaan sopivasta kohdata poikki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 200 bensa kalkatus
Se on katkennut tuosta, joten olettaisin hitsaamisen onnistuvan.arska10 kirjoitti:Jos tuo hihnan kiristimen iskari ei toimi niin pitää ihmeellistä ääntä kun kiristin rulla hyppii.
Kyllä se voi hitsaamalla kestää jos on vaan sopivasta kohdata poikki

Mites, kun syylärin pohjaan meni kaksi öljyletkua, ja piti nekin irroittaa, että syylärin sai irti. Minne nuo letkut menevät, ja tarviiko joku systeemi ilmata/ täyttää uusiksi? Hiukan öljyä tuli ulos, mutta nyt letkut käännetty ylöspäin, joten suurin osa taisi pysyä sisällä.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Oliko tuo tomaatti jos oli niin laatikon öljyn lauhdutus putket.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W124 200 bensa kalkatus
Joo tomaattihan tämä. Pitää huomenissa tarkastaa laatikon öljypinta. Ääni katosi iskarin korjaamisella. Iso kiitos kaikille avusta !
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 200 bensa kalkatus
Löytyy iskari jos tarvis.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-




