W140 M104 käyntihäiriö
W140 M104 käyntihäiriö
Eli -95 w140 320 bensa. Tyhjäkäynti seilaa ja lähinnä imupuolelta kuuluu pientä "paukkumista" Kick-downilla about 4000 rpm kohalla tökkii - ei etene siitä, kun ei ilmeisesti saa polttoainetta. Kaasuläppä jää naksuttamaan omiaan sammuttamisen jälkeen, kun on virrat päällä.
Pintakaasulla toimii kuitenkin ok ja lähtee hyvin käyntiin. Oisko noille oireille jollain tietoa, mistä johtuu?
Voiskohan kyseessä olla vaan alipainevuoto vai oisko jotain isompaa?
Pintakaasulla toimii kuitenkin ok ja lähtee hyvin käyntiin. Oisko noille oireille jollain tietoa, mistä johtuu?
Voiskohan kyseessä olla vaan alipainevuoto vai oisko jotain isompaa?




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Kalastellaan nyt lisätietoa.
1. Onko vikakoodeja luettu?
2. Onko moottorin johtosarja uusittu?
1. Onko vikakoodeja luettu?
2. Onko moottorin johtosarja uusittu?
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Ei oo johtosarjaa uusittu. Vikakoodeja on monta sivua, mutta ovat vanhoja joita ei ole nollattu. Ostin auton moottorivikasena, joten en sen tarkemmin tiedä historiaa miten vika on tullut. Kilometrejä vasta 148tkm




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
No silloin kannattaa rueta kattelemaan se johtosarja läpi... kaikki johdot jotka ovat välittömästi moottorin läheisyydessä hapertuvat kuumuudesta ja ongelmat alkaa... Myös kampiakselin asentotunnistimen ja nokka-akselin asentotunnistimen johto haprastuu. Puhumattakaan kaasuläpän ja ilmamassamittarin johto...
Kun uusit johtoja niin kannattaa uusia ne liittimien napoihin asti... liittimien vedonpoistossa on hulluin tilanne kun johtimet puritettu tiiviisti toisiinsa. Kaikki liittimen on kyllä leikattavissa auki kun vähän googlettaa...
Sitten suosittelen base modulen tinausten tarkistuksen.
ps... tarkistappa tulpat ensinnä
Kun uusit johtoja niin kannattaa uusia ne liittimien napoihin asti... liittimien vedonpoistossa on hulluin tilanne kun johtimet puritettu tiiviisti toisiinsa. Kaikki liittimen on kyllä leikattavissa auki kun vähän googlettaa...
Sitten suosittelen base modulen tinausten tarkistuksen.
ps... tarkistappa tulpat ensinnä
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Joo, pitää noista alottaa, kunhan saan auton itelleni. Kiitos neuvoista. Sijaitseeko muuten tuossa tempomatin boxi heti ratin alla vai onko jossain etenpänä. Seki pitää käydä läpi, ku ei oikein skulaa 





Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Mulla on sellainen kutina, että kunhan saat motin kehräämään kaunisti niin lähtee vakkarikin toimimaan...
Mutta kattele se base module siinä ohessa... itsellä oli hapertuneita juotoksia... sijaitsee siellä diegnostiikkatöpselin boxissa. Se on se palikka jossa on sulakkeita. Siellä on myös se tempomatikin boxi.
Mutta kattele se base module siinä ohessa... itsellä oli hapertuneita juotoksia... sijaitsee siellä diegnostiikkatöpselin boxissa. Se on se palikka jossa on sulakkeita. Siellä on myös se tempomatikin boxi.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Ok, däänks. Joo se tempomat kyllä ottaa nopeuden, mutta 2s päästä hylkää vapaaksi. Ei kiihdytä eikä jarruta.
Joo noissa satalankuissa se onki sit eri paikassa. Siitä koneestahan tää on alotettava
Joo noissa satalankuissa se onki sit eri paikassa. Siitä koneestahan tää on alotettava





Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Tähän autoon vaihdettu tänään yläpään johtosarja. Ei vaikuttanut käyntiin. Vanhassa johtosarjassa oli yhden liittimen juuressa alkavaa hapristumaa, muuten ei silmämääräisesti näyttänyt pahalta.
Auton käydessä sieltä kaasuläpän tienoilta, taikka siis imusarjasta kuuluu tupsahduksia, sellaisia pehmeitä tömähdyksiä - ei niinkään pauketta. Kierrokset on siinä 1500 paikkeilla tyhjäkäynnillä, joskus vaeltavat hetkellisesti alas mutta palaa heti ylös.
Virrat kun laittaa päälle niin piirikorttilaatikosta kuuluu aikamoista räpätystä. Käydessä ei sitten mielestäni kuulunut.
Kannattaisi varmaan luettaa vikakoodit ammattilaisella
. Vaikuttaa kumminkin että huonon käyntiin viittaavaa vikaa ei ole koodeissa ollut.
Auton käydessä sieltä kaasuläpän tienoilta, taikka siis imusarjasta kuuluu tupsahduksia, sellaisia pehmeitä tömähdyksiä - ei niinkään pauketta. Kierrokset on siinä 1500 paikkeilla tyhjäkäynnillä, joskus vaeltavat hetkellisesti alas mutta palaa heti ylös.
Virrat kun laittaa päälle niin piirikorttilaatikosta kuuluu aikamoista räpätystä. Käydessä ei sitten mielestäni kuulunut.
Kannattaisi varmaan luettaa vikakoodit ammattilaisella

1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W140 M104 käyntihäiriö
EPC:n mukaan tämä ilmamassamittari sopisi autoon, osanumero täsmää moottorinnumeroon 6908 asti:
http://www.ebay.de/itm/Luftmassenmesser ... 4ac5859f58" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorinnumerosta 6909 eteenpäin näyttäisi tällainen sopivan, aika halpa on??? Tähän autoon se ei ainakiin liittimeltään sovi.
http://www.ebay.de/itm/Luftmassenmesser ... 230f49e282" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi vika-arvio mikä tänään tallilla esitettiin olisi ilmamassamittari...
http://www.ebay.de/itm/Luftmassenmesser ... 4ac5859f58" onclick="window.open(this.href);return false;
Moottorinnumerosta 6909 eteenpäin näyttäisi tällainen sopivan, aika halpa on??? Tähän autoon se ei ainakiin liittimeltään sovi.
http://www.ebay.de/itm/Luftmassenmesser ... 230f49e282" onclick="window.open(this.href);return false;
Yksi vika-arvio mikä tänään tallilla esitettiin olisi ilmamassamittari...
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Katsokaa sen base modulen tinaukset.
Eli se boxi jossa on sulakkeita päällä.
http://www.k6jrf.com/MB_BM.html
Eli se boxi jossa on sulakkeita päällä.
http://www.k6jrf.com/MB_BM.html
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Nonnii, base-modulen tinaukset läpikäyty ammattiliikkeessä ja vaihdettu konkka sieltä uuteen.
Edelleen seilaa tyhjäkäynti ja oikeestaan kaasu muutenkin. Se kaasuläppää naksuttaa miten sattuu.
Onko vielä mitään ehdotuksia?
Edelleen seilaa tyhjäkäynti ja oikeestaan kaasu muutenkin. Se kaasuläppää naksuttaa miten sattuu.
Onko vielä mitään ehdotuksia?





Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Olikos ne kaasuläpän johdot ja tinaukset kateltu?
Tarkistakaa että kaasuläpän magneettikytkin toimii...
https://www.youtube.com/watch?v=Q8budJvZnbA
Mittaile sen imunokan solenoidinkin vastusarvo. Pitäisi olla huoneen lämmössä n. 7 ohmia, jos kovin paljon alle niin saattaa imunokan säätö nikotella. Tästä oli joku juttu foorumilla. Itsellä oli vanha solenoidi huoneen lämmössä 5,5 ohmia niin moottori oli kylmänä laista kun käämi ei jaksanut vetää imunokan päässä olevaa säätöä.
Tarkistakaa että kaasuläpän magneettikytkin toimii...
https://www.youtube.com/watch?v=Q8budJvZnbA
Mittaile sen imunokan solenoidinkin vastusarvo. Pitäisi olla huoneen lämmössä n. 7 ohmia, jos kovin paljon alle niin saattaa imunokan säätö nikotella. Tästä oli joku juttu foorumilla. Itsellä oli vanha solenoidi huoneen lämmössä 5,5 ohmia niin moottori oli kylmänä laista kun käämi ei jaksanut vetää imunokan päässä olevaa säätöä.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Joo kaasuläpän johdot ja tinaukset on läpikäyty ja mitattu. Pitää nuo nyt sitten tsekata.




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Ainiin vielä sekin on, että kulutusmittari ei toimi ollenkaan. W140:ssä ei ilmeisesti enään ole alipaineella toimiva vaan sähköinen. Mistä se, ottaa tietonsa ja miten toimii? Voisiko liittyä tuohon kaasuläppään jotenkin?




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
http://www.k6jrf.com/MB_IC.html
Eli siinä resettinapin päässä on pieni tinni jota voi painaa vaikka kynällä...
Katteleppa tuo mittariston testi... siellä valikossa 2 näkee hetkellisen kulutuksen L/tunti. Ja sitten on ne testit 6-9 neulojen liikkeet. tuostapa pääsee selvyyteen saako mittarista kulutustietoa ekulta vai onko vaan itse kulutusmittari antautunut.
Eli siinä resettinapin päässä on pieni tinni jota voi painaa vaikka kynällä...
Katteleppa tuo mittariston testi... siellä valikossa 2 näkee hetkellisen kulutuksen L/tunti. Ja sitten on ne testit 6-9 neulojen liikkeet. tuostapa pääsee selvyyteen saako mittarista kulutustietoa ekulta vai onko vaan itse kulutusmittari antautunut.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Joo digitaalinäyttö antaa hetkellisen kulutuksen L/tunti ja kun painelee nuo 6-9 moodit, niin kulutusmittarin neula näyttää kyllä kulutukset, mutta normaaliasennossa ei tapahdu mitään. Eli onko tossa nyt sitte jotain häikkää siinä kulutusmittarissa?? Vai siellä ekun ja mittarin välillä?
Tilasin nyt tuohon kokonaan uuden kaasuläppämötikän, kyllä se vika siellä taitaa olla. Stari antaa vaan tekstin, että kaasuläppä takertelee ja, että kone imee ilmaa ohi ilmamassamittarin. Ei varsinaisia vikakoodeja edelleenkään. Jatkan nyt sitte siitä tuota projektia.
Tilasin nyt tuohon kokonaan uuden kaasuläppämötikän, kyllä se vika siellä taitaa olla. Stari antaa vaan tekstin, että kaasuläppä takertelee ja, että kone imee ilmaa ohi ilmamassamittarin. Ei varsinaisia vikakoodeja edelleenkään. Jatkan nyt sitte siitä tuota projektia.




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Voisiko mittaristolta puuttua joku nopeussignaali josta sen pitäisi sen kulutuksen tunnissa suhteuttaa nopeuteen ja näyttää sillä neulalla hetkellistä kulutusta/100km? Mutta toisaalta jos nopeusmittari toimii niin... Vaikka saattaahan se täyttää omaa signaalia siihen... Tulipa outo hajatelma.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Nonnii vihdoin tuli uusi kaasuläppäkotelo, läppä naksuttaa ihan samaan malliin kun entinenkin. Vika ei siis liene siellä. Minä en enään keksi muuta, kun tuon kaasuläppää ohjaavan boxin uusimisen. Onko vielä kalliita neuvoja? 
Moottorin johtosarja on siis vaihdettu, uusi kaasuläppäkotelo kokeiltu, base-module tinattu ja konkka vaihdettu.

Moottorin johtosarja on siis vaihdettu, uusi kaasuläppäkotelo kokeiltu, base-module tinattu ja konkka vaihdettu.




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Voihan sen boxin lähettää korjausfirmoihin ja siellä kuulemma jos vikaa ei löydy ei maksa mitään .
Vekatroniks...saksassakin on ja monesti luetteloissa on suoraan mitä boxeja korjataan ja korjaus hinnat.
Vekatroniks...saksassakin on ja monesti luetteloissa on suoraan mitä boxeja korjataan ja korjaus hinnat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Tossa kaasuläppää ohjaavassa boxissa on vaan rakenne sellainen, että ei pysty purkamaan, ei siis tinaamaan uusiksi/vaihtamaan komponentteja.
Ton base-modulen pysty kyllä ns "korjaamaan", tosin eipä tainnut siinä mitään vikaa olla :/
Taidan huutaa Ebaysta uuden boxin kokonaan.
Ton base-modulen pysty kyllä ns "korjaamaan", tosin eipä tainnut siinä mitään vikaa olla :/
Taidan huutaa Ebaysta uuden boxin kokonaan.




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Kiitos kaikille avusta. Tuossa kaasuläppää ohjaavassa boxissa se vika loppupelissä oli. Nyt toimii tempomat ja rajottaa p-vaihteella kierrokset 4000:een ja hyvin kiertää ajossakin.




Best or nothing!
-------------------------
S204 180 kompressor -08
W163 270CDI -02
W140 S320 -95
W123 200D -91
W124 200E -89
W124 200D -81
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Tervehdys! Mulla on omas ässäs sellaanen vika että konkkaa käynnistäessä.. lähtee aina käyntiin ja pelaa muuten ihan täysin kaikin pualin mutta starttaessa konkkaa.. joskus enemmän ja joskus vähemmän. Moottori 320 bensa.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Mitä tarkoittaa konkkaa?Juho.P kirjoitti:Tervehdys! Mulla on omas ässäs sellaanen vika että konkkaa käynnistäessä.. lähtee aina käyntiin ja pelaa muuten ihan täysin kaikin pualin mutta starttaessa konkkaa.. joskus enemmän ja joskus vähemmän. Moottori 320 bensa.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Meinaan konkkaamisella sitä että lupailee, ei paukuta tai pätki mutta lupailee
ei lähde käyntiin heti vaan starttoottaa hetken, hankala selittää

Re: W140 M104 käyntihäiriö
Mulla tekee silloin jos on helle ilma tai joskus kun on ollut lohkolämmitin parikin tuntia päällä, ettäJuho.P kirjoitti:Meinaan konkkaamisella sitä että lupailee, ei paukuta tai pätki mutta lupaileeei lähde käyntiin heti vaan starttoottaa hetken, hankala selittää
pitää painaa kaasua vähän silloin käynnistyy, sekin lukee ohjekirjassa.
Muuten ei meinaa lähteä käyntiin.
Kylmänä ei tee ikinä vaan lähtee saman tien käyntiin.
En tiedä onko samasta asiasta kyse...
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Mulla tekee sitä koko ajan. Ei vaikuta kaasun painaminen tai onko auto kylmä tai lämmin. Vika tuli ku vaihdoin jakokopan tiivisteen ja tulpat.. tulpat on samat ku edelliset ja oon koittanu ettiä irrallisia alipaineletkuja yms mutta syytä ei löydy. Vielä tuossa pari kuukautta sitten tälläistä ongelmaa ei ollut..
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Tuliko nokan asentotunnistin oikealle etäisyydelle?Juho.P kirjoitti:Mulla tekee sitä koko ajan. Ei vaikuta kaasun painaminen tai onko auto kylmä tai lämmin. Vika tuli ku vaihdoin jakokopan tiivisteen ja tulpat.. tulpat on samat ku edelliset ja oon koittanu ettiä irrallisia alipaineletkuja yms mutta syytä ei löydy. Vielä tuossa pari kuukautta sitten tälläistä ongelmaa ei ollut..
Entä onko nokkatunnistimen johto uusittu???
Ne coaksiaalijohdot on nimittäin myöskin haprastuvia. Huom myös kampuran tunnistin.
Sitten kannattaa kattoa lämpötila-antureidenkin kunto...
Useinmiten ne vanhuuttaan liukuu...
Olettekos tinailleet basemodulin (vanhemmissa oli ylijänniterele) uusiksi???
Basemodulissa suurimmat tinaukset menevät huonoiksi.
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Nuata piuhoja oon kattellu ja päälleppäin ne näyttää ok, en tiedä sitten niitten todellista kuntoa.. en usko tuohon yj-releeseen, koska vika tuli remontin aikana. Voin tietysti olla väärässäkin. Milläs tuon nokan anturin etäisyyden näkee/saa tietoon?
Re: W140 M104 käyntihäiriö
Tuossa kerroit että vaihoit jakokopan tiivisteet... ja sitten alkoivat ongelmat...
Eli lähtisin siitä vikaa kattelemaan... eli tarkastele kaikki johdot ja osat joita jouduit irrottamaan tuon remontin aikana. Joku niistä oon ottanut itteensä.
ps. nokka-akselin anturin väljys siihen nokkapyörän pykälään katotaan rakotulkilla kun venttilikoppa on auki. Siihen anturin juureen on saatavissa erivahvuisia shimmejä. Ja varmaan siinä alunperinkin muutama shimmilevy oli.
Muistaakseni rako piti olla jotain 0,1 - 0,2mm. Jos joku muistaa paremmin niin kertokoot.
Eli lähtisin siitä vikaa kattelemaan... eli tarkastele kaikki johdot ja osat joita jouduit irrottamaan tuon remontin aikana. Joku niistä oon ottanut itteensä.
ps. nokka-akselin anturin väljys siihen nokkapyörän pykälään katotaan rakotulkilla kun venttilikoppa on auki. Siihen anturin juureen on saatavissa erivahvuisia shimmejä. Ja varmaan siinä alunperinkin muutama shimmilevy oli.
Muistaakseni rako piti olla jotain 0,1 - 0,2mm. Jos joku muistaa paremmin niin kertokoot.