Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Nyt on erikoinen vika iskenyt vito -05 111 malliin, automaatti.
Ajettu n. 240tkm (huollettu hyvin)
Paku toimii muuten ihan hyvin, mutta kun tulee pitkä mäki ja kierrokset laskee alle kahden tuhannen, syttyy lähes aina moottorivikavalo ja tehot häviää.
Kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan toimii taas normaalisti. Jos laitan pitkään mäkeen 4 päälle ja pidän kierrokset vaikka 2,5 niin ei syty.
Testerissä käyty monta kertaa ja aina tulee sama raportti eli paineet liian korkeat.
Letkut on tarkistettu, että ei pitäisi olla vuotoa.
egr näyttäisi toimivan normaalisti
säätöventiili vaihdettu, ei vaikutusta ollut
Kaikki muutkin toimii testerin mukaan ihan normaalisti.
-viimeksi kun tarkisteltiin sitä käyrää, kun painaa kaasua niin siinä on ehkä pieni viive,
Sisälle ajettiin ja kalliit forten turbo aineet, mutta ei vaikuttanut tähän vikaan, mutta luultavasti ainakin putsasi jotain.
-vai voisiko vika olla, että turbon siivet jumittavat vai onko ilmavuoto sittenkin?
Olisiko jollakin tietoa mikä voisi olla vikana?
Ajettu n. 240tkm (huollettu hyvin)
Paku toimii muuten ihan hyvin, mutta kun tulee pitkä mäki ja kierrokset laskee alle kahden tuhannen, syttyy lähes aina moottorivikavalo ja tehot häviää.
Kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan toimii taas normaalisti. Jos laitan pitkään mäkeen 4 päälle ja pidän kierrokset vaikka 2,5 niin ei syty.
Testerissä käyty monta kertaa ja aina tulee sama raportti eli paineet liian korkeat.
Letkut on tarkistettu, että ei pitäisi olla vuotoa.
egr näyttäisi toimivan normaalisti
säätöventiili vaihdettu, ei vaikutusta ollut
Kaikki muutkin toimii testerin mukaan ihan normaalisti.
-viimeksi kun tarkisteltiin sitä käyrää, kun painaa kaasua niin siinä on ehkä pieni viive,
Sisälle ajettiin ja kalliit forten turbo aineet, mutta ei vaikuttanut tähän vikaan, mutta luultavasti ainakin putsasi jotain.
-vai voisiko vika olla, että turbon siivet jumittavat vai onko ilmavuoto sittenkin?
Olisiko jollakin tietoa mikä voisi olla vikana?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Onkos ihan vakio,Diesel kirjoitti:Nyt on erikoinen vika iskenyt vito -05 111 malliin, automaatti.
Ajettu n. 240tkm (huollettu hyvin)
Paku toimii muuten ihan hyvin, mutta kun tulee pitkä mäki ja kierrokset laskee alle kahden tuhannen, syttyy lähes aina moottorivikavalo ja tehot häviää.
Kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan toimii taas normaalisti. Jos laitan pitkään mäkeen 4 päälle ja pidän kierrokset vaikka 2,5 niin ei syty.
Testerissä käyty monta kertaa ja aina tulee sama raportti eli paineet liian korkeat.
Letkut on tarkistettu, että ei pitäisi olla vuotoa.
egr näyttäisi toimivan normaalisti
säätöventiili vaihdettu, ei vaikutusta ollut
Kaikki muutkin toimii testerin mukaan ihan normaalisti.
-viimeksi kun tarkisteltiin sitä käyrää, kun painaa kaasua niin siinä on ehkä pieni viive,
Sisälle ajettiin ja kalliit forten turbo aineet, mutta ei vaikuttanut tähän vikaan, mutta luultavasti ainakin putsasi jotain.
-vai voisiko vika olla, että turbon siivet jumittavat vai onko ilmavuoto sittenkin?
Olisiko jollakin tietoa mikä voisi olla vikana?
mitä *:ri näyttä sillä hetkellä kun vika tulee
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
.
Luultavasti vikakoodissa lukee että säätimen säätöarvo liian korkea, tai vastaavaa.
Se ei merkitse liian korkeaa ahtopainetta, vaan matalaa.
Käytähän ensin jossain sellaisessa paikassa, jossa vialle tulee selkokielinen koodi.
Luultavasti vikakoodissa lukee että säätimen säätöarvo liian korkea, tai vastaavaa.
Se ei merkitse liian korkeaa ahtopainetta, vaan matalaa.
Käytähän ensin jossain sellaisessa paikassa, jossa vialle tulee selkokielinen koodi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
En tarkkaan muista mitä siinä luki kun se on ollut kiinni ihan korjaamossa missä on lukulaite, mutta turbon ahtopaine korkea siinä muistaakseni luki.
Ei ainakaan lukenut mitään säätimien arvoista.
Ei ainakaan lukenut mitään säätimien arvoista.
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Tuikku vaan tarkoittaa, että vikatila kuvaamassasi tilanteessa on helpompi selittää sillä, että ohjelman vaatimaa ahtopainetta ei saavuteta (=VNT-siivet eivät mene tarpeeksi kiinni). -05 mallissa on varmaankin vielä alipainekellolla toimiva VNT:n säätö, jolloin mahdollisia syitä:
1. Siivet eivät pääse kiinniasentoon karstan vuoksi
2. Alipainevuoto, jolloin alipaine ei jaksa vetää siipiä ihan ääriasentoon.
3. 3-tie vena viallinen, mutta se olikin jo vaihdettu. Olen kyllä törmännyt uusiin viallisiinkin, varsinkin tarvikkeiden kanssa.
3. VNT:n alipainekello vuotaa. Helppo testata.
4. Ahtovuoto. Yleensä suht helppo löytää tai kuulla.
Reaaliaikainen ahtopaineen luku vikatilan tullessa auttaa pähkäilemään syytä. Kaveri osti Vitoonsa halpis OBD-lukijan. Taisi maksaa kännyapsi + purkki jotain alta 40e ja pystyy reaalina seuraamaan ja tallentamaan OBD-arvoja (ahto, pakopaine, raili, syöttö, ilmamassa, lämpötilat,...). Vaikutti hintansa väärtiltä.
Mitään en Mersuista tiedä, enkä oikein paljon muustakaan.
1. Siivet eivät pääse kiinniasentoon karstan vuoksi
2. Alipainevuoto, jolloin alipaine ei jaksa vetää siipiä ihan ääriasentoon.
3. 3-tie vena viallinen, mutta se olikin jo vaihdettu. Olen kyllä törmännyt uusiin viallisiinkin, varsinkin tarvikkeiden kanssa.
3. VNT:n alipainekello vuotaa. Helppo testata.
4. Ahtovuoto. Yleensä suht helppo löytää tai kuulla.
Reaaliaikainen ahtopaineen luku vikatilan tullessa auttaa pähkäilemään syytä. Kaveri osti Vitoonsa halpis OBD-lukijan. Taisi maksaa kännyapsi + purkki jotain alta 40e ja pystyy reaalina seuraamaan ja tallentamaan OBD-arvoja (ahto, pakopaine, raili, syöttö, ilmamassa, lämpötilat,...). Vaikutti hintansa väärtiltä.
Mitään en Mersuista tiedä, enkä oikein paljon muustakaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Kokeileppa vaihtaa se pieni alipaineletku, joka tulee jarrutehostajalta, isompaan.
Se menee vänkärinpuolen etunurkkaan semmoseen alipaineen kerääjäsäiliöön, pitäs passata 6mm:n
pneumatiikkaletku.
Säiliö on pallon muotoinen, viritetyissä ainakin korostuu tällanen ilmiö, letkua isontamalla on helpottanut.
Ei ole kallis testi ja muutenkin niden letkujen kunto kannattaa katsoa.
Tuommonen nyt tuli ainakin mieleen ja edellämainitut myös kannattaa tsekata.
Se menee vänkärinpuolen etunurkkaan semmoseen alipaineen kerääjäsäiliöön, pitäs passata 6mm:n
pneumatiikkaletku.
Säiliö on pallon muotoinen, viritetyissä ainakin korostuu tällanen ilmiö, letkua isontamalla on helpottanut.
Ei ole kallis testi ja muutenkin niden letkujen kunto kannattaa katsoa.
Tuommonen nyt tuli ainakin mieleen ja edellämainitut myös kannattaa tsekata.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
En usko, että olisi ajettu teho-ohjelma sisään. Ei ole mikään tykki ja olen ajanut monilla vitoilla.
Pitää koiittaa tuota isompaa letkua. (Letkut on tarkistettu ja tutkittu tukosten varalta)
Säätöventiili ei voi olla vikana/ rikki kun samanlainen vika vanhalla ja uudella osalla.
Turbon siipiä epäiltiin, mutta sinne ajettiin se forten litkut sisään eli olisi pitänyt puhdistua. (Maksoi muuten ,n.200€)
Pitää koiittaa tuota isompaa letkua. (Letkut on tarkistettu ja tutkittu tukosten varalta)
Säätöventiili ei voi olla vikana/ rikki kun samanlainen vika vanhalla ja uudella osalla.
Turbon siipiä epäiltiin, mutta sinne ajettiin se forten litkut sisään eli olisi pitänyt puhdistua. (Maksoi muuten ,n.200€)
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Itsellä samanlaisen vian aiheutti ahtopaineanturi.. Tosin huomasin sen vain ohittaessa, auto tosin eri ja moottori myös, mutta voi kai se samallalailla tehdä sinunkin autossa.
Mutta viisain käydä starin päässä, ei tarvi turhaa vaihtaa..
Mutta viisain käydä starin päässä, ei tarvi turhaa vaihtaa..
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Vika löytyi, oli sisäpuolella pieni vuoto coolerissa. Uusi tilalle ja nyt toimii taas normaalisti 

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 23.04.2017 10:06
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Lainaan uutena käyttäjänä vanhaa topickia, niin ei täyty uusilla. Autona -05 mallin 111cdi vito ja ongelmana vikatilaan hypppääminen poikkeuksetta kun ajossa väännättää tai kierrokset nousee yli 3000rpm. Tollaisella yleismallin vkiakoodin lukijalla vikoina on tulee 3kpl.
-2043 B6/01 Nokka-akselin asentotunnistin
-0105 B5/01 Ahtotopaine anturi
-2369 Ahtopaineventtiili viallinen
Livedataa seurasin sen verran, että tsekkasin noita ahtopaineita ja ton mun lukijan mukaan, siellä on 1bar verran painetta suoraan tyhjäkäynnillä ja kun sitten ajossa lukema karkaa tonne 2bar, niin menee vikatilaan.
Ihan vaan ajatuksena kyselen, jotta olisko toi nyt pelkästään tosta map-anturista kiinni vai kaikki noi yhteensä vai peräti ahtimen siivet jumissa? Tuntui ainakin että tuo alipainekello ahtimessa liikkui ihan ok, tosin en tiedä kuinka pitkä liike tolla vivulla kuuluisi olemaan.
Noi osat nyt täytyy laittaa heti huomenna tilaukseen ja katsoa onko vaikutusta. Tuota ahtopaineen venttiiliä en meinannut googlella löytää mistään, saako tota edes muualta kuin marmorilta?
-2043 B6/01 Nokka-akselin asentotunnistin
-0105 B5/01 Ahtotopaine anturi
-2369 Ahtopaineventtiili viallinen
Livedataa seurasin sen verran, että tsekkasin noita ahtopaineita ja ton mun lukijan mukaan, siellä on 1bar verran painetta suoraan tyhjäkäynnillä ja kun sitten ajossa lukema karkaa tonne 2bar, niin menee vikatilaan.
Ihan vaan ajatuksena kyselen, jotta olisko toi nyt pelkästään tosta map-anturista kiinni vai kaikki noi yhteensä vai peräti ahtimen siivet jumissa? Tuntui ainakin että tuo alipainekello ahtimessa liikkui ihan ok, tosin en tiedä kuinka pitkä liike tolla vivulla kuuluisi olemaan.
Noi osat nyt täytyy laittaa heti huomenna tilaukseen ja katsoa onko vaikutusta. Tuota ahtopaineen venttiiliä en meinannut googlella löytää mistään, saako tota edes muualta kuin marmorilta?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Tuskin siellä on tyhjäkäynniltä alken 1bar(toden näköisesti yleis testeri näytää ilman paineeta siinä kohdin)serious-sam kirjoitti:Lainaan uutena käyttäjänä vanhaa topickia, niin ei täyty uusilla. Autona -05 mallin 111cdi vito ja ongelmana vikatilaan hypppääminen poikkeuksetta kun ajossa väännättää tai kierrokset nousee yli 3000rpm. Tollaisella yleismallin vkiakoodin lukijalla vikoina on tulee 3kpl.
-2043 B6/01 Nokka-akselin asentotunnistin
-0105 B5/01 Ahtotopaine anturi
-2369 Ahtopaineventtiili viallinen
Livedataa seurasin sen verran, että tsekkasin noita ahtopaineita ja ton mun lukijan mukaan, siellä on 1bar verran painetta suoraan tyhjäkäynnillä ja kun sitten ajossa lukema karkaa tonne 2bar, niin menee vikatilaan.
Ihan vaan ajatuksena kyselen, jotta olisko toi nyt pelkästään tosta map-anturista kiinni vai kaikki noi yhteensä vai peräti ahtimen siivet jumissa? Tuntui ainakin että tuo alipainekello ahtimessa liikkui ihan ok, tosin en tiedä kuinka pitkä liike tolla vivulla kuuluisi olemaan.
Noi osat nyt täytyy laittaa heti huomenna tilaukseen ja katsoa onko vaikutusta. Tuota ahtopaineen venttiiliä en meinannut googlella löytää mistään, saako tota edes muualta kuin marmorilta?
ahtoa tai vikatilan pitäis tulla jo paljon ennen väänätystä
tarkista alipainen linjat
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 23.04.2017 10:06
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Joo, tarjkoitin siis nimenomaan tuota map/ahtopaineanturin lukemaa. Tänään katselin tuota livedataa lisää ja aina kun toi map arvo nousee sinne 2 baariin, niin auto menee vikatilaan. Vähän tuntuu myös siltä että toi laite olsii ohjelmoitu, joten sekin varmaan tekee oman osansa ton kanssa... Alipaineletkut on kaikki ehjiä ja tarkistettu, jarrutehostimelta lähtevä letku vaihdettu hiukan suurempaan. Vaihdellaan nyt noi anturit, kunhan tulevat. Tuota ahtopaineensäädintä vielä kyselisin, jotta onko haettava suoraan veholta vai saako tota jostain muualta?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
serious-sam kirjoitti:Joo, tarjkoitin siis nimenomaan tuota map/ahtopaineanturin lukemaa. Tänään katselin tuota livedataa lisää ja aina kun toi map arvo nousee sinne 2 baariin, niin auto menee vikatilaan. Vähän tuntuu myös siltä että toi laite olsii ohjelmoitu, joten sekin varmaan tekee oman osansa ton kanssa... Alipaineletkut on kaikki ehjiä ja tarkistettu, jarrutehostimelta lähtevä letku vaihdettu hiukan suurempaan. Vaihdellaan nyt noi anturit, kunhan tulevat. Tuota ahtopaineensäädintä vielä kyselisin, jotta onko haettava suoraan veholta vai saako tota jostain muualta?
---
Mitä se anturi näytää kun kone ei käy
Kysy myös KL varaosasta
E: mitenkä vika alkoi
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Su 23.04.2017 10:06
Re: Vito ja ahtopaineet liian korkeat??
Sorry, pikkusen kesti heittää lisää tähän... Auto oli tolla työmiehellä ajossa ja eräänä aamuna se oli siis kiihdyttäessä hypännyt tohon vikatilaan, eli alku oli tullut niin.
Nyt auto oli sitten hiukan pidempään korjaamolla, kun kuuntlein että joku suutinkin vuoti.
Sieltä oli sitten yksi suutin halki ja se + pohjatiivisteet nyt sitten vaihdettu kaikkiin suuttimiin.
Samalla sitten vaihdoin itse tuohon tuon ahtopaineensäätimen, nokka-akselin asentotunnistiminen, kampiakselin asentotunnistimen ja vielä tuon MAP-anturin.
Nyt en oo ehtinyt vielä katsomaan mitä arvoja se tolle map-anturille antaa kun auto ei ole käynnissä, sain sen siis tänään vasta tuolta pajalta pois.
Joka tapauksessa tuo alkuperäinen vika ei ole hävinnyt mihinkään, vaan heti kun autoa vedättää niin menee vikatilaan. Ainut mitä tohon nyt ei ole tuohon vikaan liittyen tehty on itse ahdin. Voisko/kannattaako tuota lähteä putsaamaan vai vaihdanko nyt sitten suosiolla uuden ahtimen?
Nyt auto oli sitten hiukan pidempään korjaamolla, kun kuuntlein että joku suutinkin vuoti.
Sieltä oli sitten yksi suutin halki ja se + pohjatiivisteet nyt sitten vaihdettu kaikkiin suuttimiin.
Samalla sitten vaihdoin itse tuohon tuon ahtopaineensäätimen, nokka-akselin asentotunnistiminen, kampiakselin asentotunnistimen ja vielä tuon MAP-anturin.
Nyt en oo ehtinyt vielä katsomaan mitä arvoja se tolle map-anturille antaa kun auto ei ole käynnissä, sain sen siis tänään vasta tuolta pajalta pois.
Joka tapauksessa tuo alkuperäinen vika ei ole hävinnyt mihinkään, vaan heti kun autoa vedättää niin menee vikatilaan. Ainut mitä tohon nyt ei ole tuohon vikaan liittyen tehty on itse ahdin. Voisko/kannattaako tuota lähteä putsaamaan vai vaihdanko nyt sitten suosiolla uuden ahtimen?