W201 Käynnistymättömyys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Eilen yritin kyseistä vehjettä täysin normaalisti käynnistää, mutta starttasi kyllä ensin, kävi jonkun kahden sekunnin ajan ja sammui. Tämän jälkeen ei sitten ole käynnistynyt ollenkaan. Toisspäivänä toimi vielä normaalisti.

Startti pyörii normaalisti ja bensapumppu surisee kun virrat laittaa päälle. Virranjakajankannen ja pyörijän olen putsannut, muttei vaikutusta. ensimmäinen asia mikä tuli mieleen oli niinkin yksinkertanen asia kuin bensan loppuminen (olin jo tovin ajellu opiskelijavalolla) kävin sitten hakemassa kolme litraa bensaa lisää, mutta ei vaikutusta. Tulikin mieleeni tässä että jos se tosiaan johtui bensan loppumisesta, niin voiko olla että nyt bensapumppu hörii tyhjää?

Startatessa meinaa välillä hörähtää käyntiin, mutta ei kuitenkaan lähde. Eikä tässä muuten hätää olis, mutta pitäs kuudelta töihin tuolla lähtee, ja varmaan menee työntöhommiks :D

Auton malli siis -92 W201 2.6
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 394
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Onkohan vaan niin yksinkertainen vika että letkut on ilmaa täynnä? :D Ja saattaa olla ettei se 3 litraa riitä täyttämään koko linjastoa bensalla :problem:
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

niin vähän aattelin kans että vois olla sekin.
täytynee huomenna kantaa selkä vääränä lisää bensaa.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pumppu lähtee päälle ekalla avaimen pyöräytyksellä muttei käynnisty enää kun auto käynnistyy eli Tinaa bensa rele ja yj samalla.
Letkuston täyttyy varmasti jos pumppu pyörii.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Mites muistelisin niin että tuossa ei ainakaan erillistä bensapumpunrelettä ollut? Vai muistanko ihan väärin että noissa ton mallin viimesten vuosien tekeleissä on joku yhdistelmärele, joka vähän haastavampi korjata?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Tänään todettu että kipinää antaa normaalisti ja tulpat lisäks vaihdettu uusiin. Huikkabensaa annettiin imupuolelle ja meinas hetken käydäkin, mutta jostain syystä ei ime tankista bensaa. Ja bensaa lisätty niin että tällä hetkellä on 15 litraa tankissa, joten ei siitä pitäis jäädä kiinni. Mikähän mahtaa olla ettei kulje bensa tankista koneeseen?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suriseeko,pyöriikö pumppu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Joo kyllä surisee pumppu ja saatiin käyntiinkin juuri, mutta noin minuutin käynnin jälkeen kun kokeilin vähän kaasua antaa niin siitä kun kierrokset pääsi takasin tyhjäkäynnin tienoille niin hyyty ja ei taas lähde käymään :?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla muuten raju imuilma vuoto...tutkipa tai ota määris irti ja kumikaukalo siellä ruiskun alla onko ehjä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Viimekesänä tutkiskellessani oli vielä ehjä mutta oli sitä pitävän klemmarin ruuvi kokonaan irti. Lähti silloinen tyhjäkäyntivika sillä kun sen kiinni laittoi, mutta täytyy se varmaan taas tutkia josko olis vaikka halki menny koko vati :roll:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja wolf »

Entäs se putki kumikaukalon ja tyhjäkäyntisäätimen välillä. Se jota ei näe ylhäältäkäsin mutta voi tunnustella imusarjojen alta käsikoppelolla. Ei ole ainakaan alunperin klemmareilla kiinni ja voi irrota jos kone "aivastaa".
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Auto käy ja kukkuu taas ihan hyvin, mutta tyhjäkäynnissä aika-ajoin sanomista, ja pitää vielä se kumikaukalo ainakin tarkistaa. Aattelin tässä samalla moottoritilan alipaineletkuja suosiolla uusia, ja osaiskohan joku valistunu heittää hihasta minkä kokosta letkua noissa louskuissa käytetään? Olisko mahollisesti ollu 4mm sisähalkasijaltaan? :roll:
Jos ihan motonetistä kävis poistamassa metritavarana :think:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Nyt tarvis nopeeta apua kun huominen olis aikaa saada vika siedettävästi korjattua. Eli tilanne kävi niin että tänään purin ruiskun osat pois koneesta ja tarkastelin tuon kumikaukalon kunnon ja hyvältä näytti, kun sain kasattua kaiken takasin, tuli itse ongelma. Se mikä aiemmin oli pientä tyhjäkäynnin seilaamista joka itsestään tasaantu hetkessä, on nyt sitten järjetöntä kierrosheittelyä joka vaan kasvaa kunnes sammuu koko kone...

En ymmärrä mitä tapahtu siinä purkaessa ja kasatessa, vaihdoin yhden rikkoontuneen alipainekulmapalan (imusarjan kaasuläpästä lähtevän) ja mitään muuta en tehnyt. Lisäilmaluistin (vai mikä on se virtausaukkoa tyhjäkäynnissä muuttava mötikkä) virtaliittimen otin pois jolloin käynti kyllä tasaantui, mutta nousi toki sinne 1000 kierrokseen ja toisinaan taas menee niin alas että sammuu. Eli onko jollain vinkkiä mistä on voinut johtua tuo äkillinen häiriö ja joudunko nyt ajelemaan ilman tuota lisäilmaluistia? Mielestäni kahden tarkistuskierroksen jälkeen totesin että kaikki letkut ja liittimet on kiinni niinkun olivat ennen purkamistakin :( jokatapauksessa tällä hetkellä tuo on lähes käyttökelvoton koko rakkine :thumbdown:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuliko kaasuläpän päällä oleva kumikaukalon klemmari liitos kiinni?
Vaikea kyllä sanoa mikä muuttui mutta epäilen että joku liitos kyllä vuotaa
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

tuli klemmari juu kiinni ja oli työn ja tuskan takana saada se kumi kunnolla paikalleen. Kai se on huomenna revittävä uudestaan auki ja varmistettava kaikki uudemman kerran :roll:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Ja muuten mikähän aine sopii parhaiten noiden vuotojen paikannukseen, enää kun ei enempää silmämääräsesti löydy? starttipilotilla olen joskus koittanut mutta sitäkään ei satu olemaan juuri nyt.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Lueskelin tuossa muita keskusteluita ja kyllä vikakohteita näköjään voi olla monenmoisia. Esimerkkinä se että voisi johtua mittariston vaijerista, jos nopeusmittari ei aina toimi niinkun pitäis. Tuossa tosiaan olen huomannut semmosen että ihan jokakerta ei pysty vakionopeudensäädintä käyttämään kun hieman "pomppii" nopeusmittari ja vakionopeudensäädin ei silloin pysy täysin tasaisena. Tuo kyllä kuulostaa jokseenkin kaukaa haetulta.

Toinen yhteinen vika mitä löysin oli juurikin tuo että kun moottori tietynlämpöinen on niin vikaa ilmenee. Eli tuokin taas loistavasti toimii kylmällä koneella, mutta heti kun nousee lämpö yli 60 asteen niin alkaa ongelmat. En tosin pysty muiden toteamaan sanomaan mitään siitä, että toimiiko taas normaalisti 80 asteessa. Tuo kun ei nosta yleensä lämpöä ollenkaan yli 70 asteen.

Alkaa hieman jo rassaamaan tuo jatkuva vääntäminen kun tulee lähinnä pelkkää työajoa kaupungissa ajettua ja jokainen liikennevalo on liikaa :thumbdown: Täytyis varmaan alkaa katseleen toisenlaista ratkasua työautoks :think:
Täytynee varmaan mennä tästä tarkastamaan tuo ilmamäärä-asentotunnistin, sitä kun ei oo tullu vielä tarkastettua
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

Termari vaihtoon kun kone kuluu enemmän ja kuluttaa.muutenkin Ecu menee laihemmalle kun normi lämpösaavutetaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

atlas kirjoitti:Termari vaihtoon kun kone kuluu enemmän ja kuluttaa.muutenkin Ecu menee laihemmalle kun normi lämpösaavutetaan.

Tuo on juu myös listalla, mutta eräs pätevänä pitämäni autoasentaja sanoi ettei ole termarilla merkitystä tuon vian kanssa. Mutta onko sittenkään niin pätevä kuin luulin :roll:
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Tarkistin tuolla ledikikalla vikakoodit ja W124-laavion mukaan anto virheiks: Idle air control (IAC) valve, communication with ignition control module (ICM) ja Engine speed (RPM) sensor. Mahtaakos nuo pitää ihan paikkansa vaikkei tuo lista suoraan tähän malliin olekaa?

Mikäli nuo nyt pitää paikkansa niin mieluusti otan tarjouksia vastaan käytetyistä osista, sikäli että jollain ehjiä olis kaupata.
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

oliko tuo luistin irti? tuliko oikein päin takasi? eli nuoli ylös päin.
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Tuli juu paikalleen nuoli päällä ja koneeseen päin. otin pienen pätkän tosta seilaamisesta videoo ja mielestäni aika mielenkiintosesti hörppii tuota ilmaa: https://www.youtube.com/watch?v=vNkygARz89U" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

kyllä melko varmaan imupuolella vuoto jossain!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Kun koitin siitä ilmamärämittarin asentotunnistinpotikasta jännitteitä niin ei ollu kyllä kertaakaan 0,70 volttia. tossa seilaamisen aikana vaihteli 0,8-1,3 ja tasaantuessaan laski pikkuhiljaa johonkin 0,76 asti. Mitä tuo käytännössä meinaa, eli onko tuo mahdollinen vian aiheuttaja, vai reagoiko se vaan toiseen vikaan ja yrittää sitä tasapainottaa, josta johtuu tuo kova jänniteheittely?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

joo sen jännite muuttuu juurikin tuon imuilmalautasen liikkeen mukaan eli vika jossain muualla.
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

Eli siis jännite muuttuu jo 1-2 millin lautasen liikkeestä puolisen volttia? avasin tuon potikan ja vähän oli niissä mustissa liukupinnoissa kulumaa niin että yhdestä kohtaa oli tuo musta kulunut puhki ja näkyi se metallipohja, onko vaihdon tarpeessa vai vieläkö menee?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Raastinrauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 16.12.2010 14:19

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Raastinrauta »

irrotin taas kertaalleen ruiskun osat ja tutkailin mahdollisia vuotopaikkoja ja ihmettelinkin kyllä kuinka hepposesti on se putki kiinni joka menee siitä kumikaukalosta lisäilmaluistille. Laitoin liitokseen vähän massaa väliin ja osat takasin paikalleen. Ainakin äsken kävi kone nätisti eikä seilannut kierrokset. Tulipahan nyt vaihdossa sitten semmoinen ongelma että tyhjäkäynti on 1100 kierroksessa :? Tuo nyt ei enää niin ajoa haittaa mutta katsastumiestä varmasti haittaa kyllä, notta mistähän tuo mahtaa johtua?
W201 2.6 '92 - Rämä mutta oma!
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

nyt sulla varmaan se potikka ei ole säädöissä. ja kokeilit varmaan antaa sille kevyesti kaasua.
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

lainaan hiukan tätä keskustelua. kuinka päin sen huohotinletkun kuristin kuuluu olla kiitos. :)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 Käynnistymättömyys

Viesti Kirjoittaja atlas »

[/quote]raastinrauta[/quote]Eli siis jännite muuttuu jo 1-2 millin lautasen liikkeestä puolisen volttia? avasin tuon potikan ja vähän oli niissä mustissa liukupinnoissa kulumaa niin että yhdestä kohtaa oli tuo musta kulunut puhki ja näkyi se metallipohja, onko vaihdon tarpeessa vai vieläkö menee?[/quote]



Voit ottaa kiinnitys pulttien kohdin reunoilla olevat pellit pois ja poraa läppäakselin reikää jokunen milli isommaksi että potikka menee reunemmaksi ja tällöin ehjälle liukupinnalle.
Toisekseen voi ostaa orkkiksen 250e potikan tai kiinan 40-70e ebay.de koska pinnoite johtaa eritavalla jännitettä ja siki heiluminen tyhjiksellä.
Kokeile ensin sitä sivutteis siirtämistä koska sillä olen saanut hyviä tuloksia älä käännä liuku peltejä sitten koska lineaarisuus eculle muuttuu ja menee ihan ketuksi koko ruisku toiminnaltaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin