W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Pienessä kaksilitraisessa noin 200hv bensakoneessa on ainakin kestänyt jonkun aikaa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
No hyvä! Tällä ratkaisulla lähdetään rakentamaan tuota väliaikaista putkea (pakosarjoilta auton alle).tomant kirjoitti:Pienessä kaksilitraisessa noin 200hv bensakoneessa on ainakin kestänyt jonkun aikaa.
tomant
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Liiketunnistin paikallaan. Tätä rakentaessa selvisi myös miten vaijerin saa pois kuorestaan; vaihdelaatikon pää ruuvataan kuoresta pois ja vaijeri vedetään ulos
. Vielä pitäisi löytää osilloskooppi, että pääsee mittaamaan aallon tyypin.







//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
hismajestics kirjoitti:Liiketunnistin paikallaan. Tätä rakentaessa selvisi myös miten vaijerin saa pois kuorestaan; vaihdelaatikon pää ruuvataan kuoresta pois ja vaijeri vedetään ulos. Vielä pitäisi löytää osilloskooppi, että pääsee mittaamaan aallon tyypin.
[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_1_zps5c0e5030.jpg] ][/url]
[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_2_zpsa4c188fb.jpg] ][/url]
[ [url=http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Speed_signal__Terratrip_install_3_zpsd30cc75d.jpg] ][/url]
Sehän näyttää ihan toimivalta ratkaisulta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Kyllä. Jos sulla sattuu tommonen osilloskooppi pyörimään Skodan takaluukussa, niin voisi seuraavan kerran kun tuut mitata mitä aaltoa tuosta tulee. Saattaapi olla, että tarvitsee muuntimen hall-aallolle...slsl77 kirjoitti:Sehän näyttää ihan toimivalta ratkaisulta.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Oi oi kun on hieno satakasikarra kirjoitti:Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla

IG: @pyrytakkunen
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Erittäin hieno peli! Ja varsinkin hienot pakosarjat, tuollahan on tilaa yllinkyllin. Pojat H&R:llä näyttää olevan liikkeellä abt samalla budjetilla kuin meikäläinenkarra kirjoitti:Niin joo Essenissä viime vkl: http://www.autoevolution.com/news/1967- ... 72162.html" onclick="window.open(this.href);return false;Mr300 kirjoitti:Mitä mitä. Missäs tämmönen on bongattu?
Ja katos siinähän on 15 tuuman barokit alla

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Muuten tässä on viime aikoina puuhailtu kaikenlaista pientä. Sähköpuolen yli-insinööri Timppa (slsl77) museoi omaa pystäriään ja meikä lähinnä siivoilee kiltisti tallia niin kauan kuin viimeiset piuhat on saatu vedettyä. Noh, jotain tarpeellista pitää kuitenkin nysvätä.
Otin odotellessa käsittelyyn pystärin legendaarisen ruostepesän, tuulilasin edessä olevan ilma-aukon kaukalon. Kaukalon pohjalla olevat vedenpoistoreiät saattaavat mennä kunnolla tukkoon ja vesi jää pohjalle lillumaan. Myös saumat kaukalon ja tulipellin välissä ovat heikko kohta. Vilkaisin aluetta ja totesin, ettei suurta vaaraa ollutkaan. Vanha saumamassa vaan pois ja pieni happokäsittely. Tämän jälkeen laitoin kunnolla kotelosuojaa (kuvat ennen kotelosuojaa). Pitää vielä pestä kunhan on päässyt kunnolla jähmettymään.

Lämmityslaitteen tuulettimen kaukalo.


Kaukalon lokasuojien puoleiset kolot.


Otin odotellessa käsittelyyn pystärin legendaarisen ruostepesän, tuulilasin edessä olevan ilma-aukon kaukalon. Kaukalon pohjalla olevat vedenpoistoreiät saattaavat mennä kunnolla tukkoon ja vesi jää pohjalle lillumaan. Myös saumat kaukalon ja tulipellin välissä ovat heikko kohta. Vilkaisin aluetta ja totesin, ettei suurta vaaraa ollutkaan. Vanha saumamassa vaan pois ja pieni happokäsittely. Tämän jälkeen laitoin kunnolla kotelosuojaa (kuvat ennen kotelosuojaa). Pitää vielä pestä kunhan on päässyt kunnolla jähmettymään.

Lämmityslaitteen tuulettimen kaukalo.


Kaukalon lokasuojien puoleiset kolot.


//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Tullut pohdittua lisää tätä vanneasiaa. Budjetissa on tällä hetkellä tiukkaa ja pitää tehdä valintoja. Isomman massin laitan nyt pakoputkeen ja levitetyt peltivanteet ja niiden vaatimat uudet renkaat hankin vasta sitten. Nyt taidankin mennä spacereilla. Olin tosi skeptinen näihin lärpykkeisiin aikaisemmin kun ajattelin, että kaikki ovat mallia piltema. Eibachilta ja H&R:ltä löytyy tosi päteviä ja keskittäviä. Ja vielä TÜV-hyväksyttyjä. Niillä mennään.
Mittailin varmuuden vuoksi. Alla siis 205 renkaat ja 7x15ET25 vanne. Mittatikku on 20mm.
Etu:

Taka:

Hommaan taakse 15mm kumminkin puolin, niin jää vielä abt 5mm mankeloimattoman lokarin reunaan. Etupää saa olla noin. Tulossa olevat peltivanteet ovat siis 8x16ET21 eteen, ja 9x16ET7 taakse. Spacereilla on hyvä tsekata miten homma toimii.
Mittailin varmuuden vuoksi. Alla siis 205 renkaat ja 7x15ET25 vanne. Mittatikku on 20mm.
Etu:

Taka:

Hommaan taakse 15mm kumminkin puolin, niin jää vielä abt 5mm mankeloimattoman lokarin reunaan. Etupää saa olla noin. Tulossa olevat peltivanteet ovat siis 8x16ET21 eteen, ja 9x16ET7 taakse. Spacereilla on hyvä tsekata miten homma toimii.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Tarkkasilmäinen huomaa, että aurauskulma ei ihan ole kohdillaan
Kulman säätö on seuraava toimenpide. Vähän tuolla lasketun alustan alla on ahdasta mutta eiköhän se siitä...




//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Niin, joo. Mittaristo on myös työn alla. Sähköisen lämpömittarin taulu vaihdettiin tämän auton kapillaarista. Oli päässyt kellertymään. Kelloseppäfrendi Ville joutui tekemään erillisen työkalun, että sai neulan ehjänä irti. Oli kuulemma tiukassa.
Artsi (foorumilainen A), joka luovutti sähköisen mallin luovutti myös kytkentään sopivan takalevyn. Timppa (slsl77) jeesasi, että levy tuli oikein vaihdettua.
Kierroslukumittarikin on löytynyt. Ette todellakaan arvaa mistä...
Tulee kellon paikalle ja vaatii pientä säätöä koska on modernilla 52mm halkaisijalla ja alkuperäisen kellon halkaisija on 57mm. Pitää myös saada kokonaisuus näyttämään hyvältä. Soviteholkki sorvataan ja jos vielä saisi kiiltävän reunuksen...
Kuvia tulee kunhan mittaristo on valmis.
Näin tänään.
Artsi (foorumilainen A), joka luovutti sähköisen mallin luovutti myös kytkentään sopivan takalevyn. Timppa (slsl77) jeesasi, että levy tuli oikein vaihdettua.
Kierroslukumittarikin on löytynyt. Ette todellakaan arvaa mistä...


Näin tänään.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Välihuomautus. Jäi tuo moniurahihna aikaisemmin asentamatta ja muutaman yrityksen ja erehdyksen jälkeen löytyi oikea pituus, 2270mm.




//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Niin, mittaristoon. Sähköinen lämpömittari tuli paikalleen, samoin kierroslukumittari. Kierroslukumittarissa oli pikkasen hommaa. Paitsi se, että sille tuli rakentaa sovite (52mm -> 57mm) niin myös se, että alunperin mustan mittarin tuli sopia mittariston kokonaisuuteen.
Lisäksi mittari kytkentäruuveineen oli liian pitkä sopiakseen mittariston kehyksen ja kytkentälevyn väliseen tilaan. Ruuveja piti katkaista ja kytkentälevystä poistaa alunperin kellolle tarkoitettu kytkentä. Tämäkään ei riittänyt vaan muutamia shimmejä tarvittiin kytkentälevyn ja kehyksen väliin, kiinnitysruuvien kohdalle.
Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari






Lisäksi mittari kytkentäruuveineen oli liian pitkä sopiakseen mittariston kehyksen ja kytkentälevyn väliseen tilaan. Ruuveja piti katkaista ja kytkentälevystä poistaa alunperin kellolle tarkoitettu kytkentä. Tämäkään ei riittänyt vaan muutamia shimmejä tarvittiin kytkentälevyn ja kehyksen väliin, kiinnitysruuvien kohdalle.
Mutta ihan jees siitä tuli ollakseen alunperin Bilteman mittari







Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 11.04.2014 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Todella hieno ruori 

- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka, KONE KÄY!
Kiitoscuuno kirjoitti:Todella hieno ruori

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Vuorossa oli jarrujen ja kytkimen ilmaus. Kaikki ei tietenkään mennyt putkeen (hehe, putkeen...). Kaikki jarrut pääsylintereineen sekä putkisto on uusittu (takapäähän menevä pitkä jarruputki käytettiin uudelleen), joten koko linjasto oli täysin tyhjä. Takapyörät meni hitaasti mutta suht ok. Etupyörät ei. Pääsylinteriin pääsi muodostumaan kunnon ilmalukko, eikä etupyörien putkista saanut ulos kuin ilmaa. Homma onnistui kuitenkin ilmaruuveista nestettä tippakannulla pumppaamalla. Saatiin putket täyteen ja pääsylinterin ilmalukko aukesi. Jarrut toimii.
Kytkin ei. Käytössä ollut 3 euron tippakannu ei kestänyt ihan loppuun asti, joten "alhaalta ylös" menetelmä jäi vaiheeseen. Seuraavalla kerralla sitten. Hankin harjoitukseen 3 purkkia RBF 600 ja vajaa litra meni. Yksi tötsä jäi varalle.
Laatikkoon tuli tässä vaiheessa 1,25L Mobilia. Pitää varmistaa laatikon öljytilavuus. Ohjaustehostimeen tulee sittemmin samaa tavaraa.

Kytkin ei. Käytössä ollut 3 euron tippakannu ei kestänyt ihan loppuun asti, joten "alhaalta ylös" menetelmä jäi vaiheeseen. Seuraavalla kerralla sitten. Hankin harjoitukseen 3 purkkia RBF 600 ja vajaa litra meni. Yksi tötsä jäi varalle.
Laatikkoon tuli tässä vaiheessa 1,25L Mobilia. Pitää varmistaa laatikon öljytilavuus. Ohjaustehostimeen tulee sittemmin samaa tavaraa.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia, mutta ajattelin vaan kysyä
Tuolta löytyy täytösmäärät ja suositukset: http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Malli
320E, -TE, -CE (M104) (124 Series)
Vuosi
1992-1993
Mobil 1 New Life 0W-40
Moottori (B) Mobil 1 New Life 0W-40 (a, g) 7.5
Käsivaihteisto Mobil ATF 220 (b) 1.6

Tuolta löytyy täytösmäärät ja suositukset: http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Malli
320E, -TE, -CE (M104) (124 Series)
Vuosi
1992-1993
Mobil 1 New Life 0W-40
Moottori (B) Mobil 1 New Life 0W-40 (a, g) 7.5
Käsivaihteisto Mobil ATF 220 (b) 1.6
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Toimii se. Mutta turbiini luistaa enemmän.petri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia,
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Manuaali kyseessä tässä tapauksessa.Mika.T kirjoitti:Toimii se. Mutta turbiini luistaa enemmän.petri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia,
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Olin ehkä pikkasen epäselvä... nippojen kautta minäkin nestettä ylöspäin tippakannulla pumppasin. Putki oli irti pääsylinteristä kunnes nestettä tuli läpi.Mr300 kirjoitti:Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Hyvä pointti. Jostain interwebin syövereistä löysin 320 suosituksen 220 sijaan. Parempaa selitystä ei olepetri kirjoitti:Miks ATF 320? Suositus ATF 220, saattaa tuo 320 toimia, mutta ajattelin vaan kysyä![]()
Tuolta löytyy täytösmäärät ja suositukset: http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... ector.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Malli
320E, -TE, -CE (M104) (124 Series)
Vuosi
1992-1993
Mobil 1 New Life 0W-40
Moottori (B) Mobil 1 New Life 0W-40 (a, g) 7.5
Käsivaihteisto Mobil ATF 220 (b) 1.6


Onko käsivaihteiston tilavuussuositus 1,6 L nimenomaan 5v. ZF-laatikolle?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Mistä tuo ehdoton maksimi 7 litraa. Onko siinä jotain pointtia?
Olen aina omaan laittanut ylärajaan eli aika lähelle 7,5L.
Pitääkin tutkia ohjekirjasta tuo öljylaatu.
Olen aina omaan laittanut ylärajaan eli aika lähelle 7,5L.
Pitääkin tutkia ohjekirjasta tuo öljylaatu.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
190E
E280T
E320CDI
E320CA
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Pointti lienee M104 taipumukselle öljyvuotoihin. Muistaakseni mm. täällä http://mbclub.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; käytiin asiaan liittyvää keskustelua.E280T kirjoitti:Mistä tuo ehdoton maksimi 7 litraa. Onko siinä jotain pointtia?
Olen aina omaan laittanut ylärajaan eli aika lähelle 7,5L.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
mihi se muka vaikuttaa tuo vajaa öljyn määrä? se kannentiivisteen vuotohan o normaalisti painepuolen kanavassa ja se siis vuotaa nii kaua ku öljyssä painetta on. Vai mitä en nyt käsittänyt? Jakopäässä taas pelkkä huohotuksen paine...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Nopee googlaus:Sergey kirjoitti:mihi se muka vaikuttaa tuo vajaa öljyn määrä? se kannentiivisteen vuotohan o normaalisti painepuolen kanavassa ja se siis vuotaa nii kaua ku öljyssä painetta on. Vai mitä en nyt käsittänyt? Jakopäässä taas pelkkä huohotuksen paine...
MB revised the oil capacity of the m104 engine at some point, it was reduced by around half a litre. General recommendation is to not fill more than half way between min/max marks on the dipstick.
If I remember correctly, the capacity is now 7 litres instead of previously, 7.5 litres.
http://www.mbclub.co.uk/forums/engine/1 ... hange.html" onclick="window.open(this.href);return false;you guys are right about the M104 and over-filling it.
general recommendation is fill to half way and no further. The M104 engines generally leak if filled above this level and the 24 valve 3 litre one will blow it out the front timing cover gasket and out the rear of the head gasket even when it's been replace with the modified one. That's why MB reduced the recommended amount of oil.
Mine ****** it out all over the place when it was over filled, oil level reduced and it was fine. Same apparently is normal when very thin fully synthetic's are used in them.
I'd therefore get the extra oil out ASAP! It amazes me that these numpties at kwikfit don't forget how to breath sometimes they're that thick.... good luck!
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka
Juu ymmärsin tämän sinun tapasi. Ite olen vaan puhaltannut nuo linjat tyhjäksi/puhtaaksi ilmalla. sen jälkeen olen lyönnyt takaisin kiinni ja ilmannut nuo linjat onglemittahismajestics kirjoitti:Olin ehkä pikkasen epäselvä... nippojen kautta minäkin nestettä ylöspäin tippakannulla pumppasin. Putki oli irti pääsylinteristä kunnes nestettä tuli läpi.Mr300 kirjoitti:Joskus kanssa tullut kunnon ilmalukko jarruputkeen. Olen avannut satuloista nipat ja ottannut pääsylinteristä putken irti -> kompuralla ja ilmapistoolilla putket puhtaaks. Sen jälkeen on aina ilmaantunnu ongelmitta.


MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79