
om 606 vnt turbolla
vnt ahtamista?
Elikkä ois tarkotus laittaa vnt puhallin joku iso raskaankaluston holsetti tai garretti 190 meseen om605 koneen kylkeen, tietääkö joku saako ohjainlaitteita valmiina jostai esim jenkkilästä? vai joutuuko tässä ruveta toisten ohjeitten mukaan suunnittelemaan tuommosta?http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=1 ja voimaa tästä ois hakusessa pataa teen just ylös pumpuks suunnitellu herlevin 8mm ja kaikkea muuta kivaa. 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
Niin tää combo ois tarkotus saada oikeasti toimiin. Toisin ku painekellolliset tai mikrokytkin härvelli väsäykset. Noita paine/alipaine mikrokytkin vehkeitä on nähty hyvin on toimineetkin jonku aikaa. Mutta tämä tallihärpäke yritetään saada toimiin mahdollisimman mukavasti myös normi ajossa ja kestääkkin pitäs kovissakin vedoissa.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
Hyvä sivu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: vnt ahtamista?
Jebulis kiitti eiköhä sitä jonkun lainen systeemi saada suunniteltua noilla tiedoilla 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
Kuinka tuollainen vnt ahtimen asennus onnistuisi 606:sen vakio ahtimen tilalle ja sen lisäksi lastutus?
Tavoitteena olisi saada vääntöä ja kaasuun vastaavuutta paremmaksi.
Tavoitteena olisi saada vääntöä ja kaasuun vastaavuutta paremmaksi.
Re: vnt ahtamista?
kyllähän se onnistuu vaikka paine ohjauksella. työkaveri lupas kattoa (sähkönero) että jos sais kyhäiltyä kaupallisen tuollasen pid sydeemin pitää enste hiukan tutkailla mitä tuollasen teko maksaa ja kannattaako edes tehdä myyntiin. allekirjoittaneelle ainaski lupas tehdä tuollasesta jatkojalostetun
saapa nähdä mitä tulee vai tuleeko mitään 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
On tosin tarkotus laittaa omaan projektiin vnt ahdin jossain välissä kun vaan löytyy sopivan kokonen ja hintanen
tällä hetkellä normi puhallin konehuoneessa 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
Pitää tutustua tuohon linkissä olevaan ohjaukseen ja yrittää tehdä sellainen.
Ajattelin itselle 320cdin ahdinta kun hakusessa ei ole muutakuin vääntöä alhaalle ja jos pääsisi 200hp paremmalle puolelle.
Ajattelin itselle 320cdin ahdinta kun hakusessa ei ole muutakuin vääntöä alhaalle ja jos pääsisi 200hp paremmalle puolelle.
Re: vnt ahtamista?
Kiinnostaisi minuakin. Olen ymmärtänyt että om605 ja om606 vakio ecu voisi ohjata alipainehukkaportin sijaan alipaineohjattua vnt-ahdinta softa muutoksen myötä. Vai puhuuko nuo softaajat aivan omiaan tuolla linkissä?
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/viri/300td.html
Onko tällaista yhdistelmää kellään ajossa? Mitä vnt-turboa käytetty?
http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/viri/300td.html
Onko tällaista yhdistelmää kellään ajossa? Mitä vnt-turboa käytetty?
Re: vnt ahtamista?
Pystyy ohjaamaan, mutta noissa tulee aina ongelmaksi:
a) tekijä ei itse osaa softata ja rakentaa kytkentää antureineen
b) tekijällä ei ole tarpeeksi ylimääräistä rahaa maksaa sellaiselle joka osaa sen tehdä.
Puhutaan aika suurista rahoista kun aletaan softaa ja johdotusta tekemään. 606(5) ECU ei ole flashattävissä helposti minkään OBD-portin tai CAN väylän kautta, vaan pitää juottaa muistipiiri irti. Helpompi tehdä se koko tietokone alusta saakka, ellei nyt satu autossa jo olemaan 606(5) ECU paikallaan ja muutenkin tarvitsee sen toiminnot muualla autossa.
Tuo kuulalaakerin linkistä löytyvä on eräs tapa toteuttaa tietokone.
Muutoin tuo 606(5) ECU ja koko autokin on juuri oikeanlainen kun siinä on valmiina kaasupolkimen asentoanturikin, joka tarvitaan aina VNT:n ohjaamiseen.
a) tekijä ei itse osaa softata ja rakentaa kytkentää antureineen
b) tekijällä ei ole tarpeeksi ylimääräistä rahaa maksaa sellaiselle joka osaa sen tehdä.
Puhutaan aika suurista rahoista kun aletaan softaa ja johdotusta tekemään. 606(5) ECU ei ole flashattävissä helposti minkään OBD-portin tai CAN väylän kautta, vaan pitää juottaa muistipiiri irti. Helpompi tehdä se koko tietokone alusta saakka, ellei nyt satu autossa jo olemaan 606(5) ECU paikallaan ja muutenkin tarvitsee sen toiminnot muualla autossa.
Tuo kuulalaakerin linkistä löytyvä on eräs tapa toteuttaa tietokone.
Muutoin tuo 606(5) ECU ja koko autokin on juuri oikeanlainen kun siinä on valmiina kaasupolkimen asentoanturikin, joka tarvitaan aina VNT:n ohjaamiseen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: vnt ahtamista?
Tuo johdotus antureineen onnistuu kyllä mutta tuossa softaamisessa/piirin rakentamisessa joutuu nostaa kädet ylös ja delegoida se sellaiselle joka sen taitaa 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: vnt ahtamista?
Karala tuommosia taisi aikoinaan värkätä, hinta taidettiin laskea mieluummin tonneissa eikä satasissa, eikä ollut edes markka-aika. Tuskin on kovin kiinnostunut moisesta nykyään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: vnt ahtamista?
Eikö megasqruitin bensaruiskun ohjauksesta löytyisi valmiina suoraan valikkoa jota voisi käyttää vnt-ohjauksessa..olisi kohtuu hintainenkin.
Mielikuvitusta vaan käyttää...muutenkin siellä on paljon toimintoja jota boxi ohjaa.
Mielikuvitusta vaan käyttää...muutenkin siellä on paljon toimintoja jota boxi ohjaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: vnt ahtamista?
On tuokin käyny mielessä. Juu sais rojektin leimalle eka niin kattelis sen jälkeen tuota ohjausta ja ahdinta jos vielä löytyy kiinnostusta vnt juttuihin vai joutuukohan sitä tuplaa väsään melkeen halvempi tehä toi tupla. 

värit väreihin ja loput maihin.
om 606 vnt turbolla
onko järkeä toteuttaa om 606 mooottoria vnt ahtimella onko kellään kokemuksia eikössiiitä saisi aika hyvin heräävän onko hankala toteuttaa sähkoinen ohjaus vai saisiko pelaamaan kohtuu hyvin kellolla mistä noita vnt ahtimia saa ei tahdo löytyä mistään eikös uudet ole helvetinkalliita saako mistään käytettyjä ja huollettuja minkä merkkinen ja kokoinen vntahdin pitäisi olla 400-450hv teho tavoitteisiin
Re: om 606 vnt turbolla
Jatketaan tässä viestiketjussa (ketjut yhdistetty).
Vastauksia löytyykin jo yläpuolelta. TPS anturia kun alkaa asentamaan autoon, jossa sitä ei ennestään ole, niin ei kannata laittaa sitä yleismallin anturia siihen pumpun lähistölle. Siinä ne ei kestä kovin kauaa. Anturin voi toteuttaa vaikka vaijerin päähän, tai jos saa hankittua romuttamolta W210:stä kaasuvaierisysteemin antureineen.
Tässä mikäli on varastosta loppu: {. . . . .}
Vastauksia löytyykin jo yläpuolelta. TPS anturia kun alkaa asentamaan autoon, jossa sitä ei ennestään ole, niin ei kannata laittaa sitä yleismallin anturia siihen pumpun lähistölle. Siinä ne ei kestä kovin kauaa. Anturin voi toteuttaa vaikka vaijerin päähän, tai jos saa hankittua romuttamolta W210:stä kaasuvaierisysteemin antureineen.
Tässä mikäli on varastosta loppu: {. . . . .}
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om 606 vnt turbolla
tuli ittekki hommattua remmi tuon vnt toteutuksen takia,oli ittellä suunnitteilla samanlainen systeemi. ja kaatu siihen että asiallisen kokonen vnt noin 1000e ja toi masteri mikä ittellä on kiinni ja eaton m90 yhteis hinta ~1000e mutta sitten tohon vnt systeemiin oikeasti toimiva säädin ei vielä tietoa kustannuksista mutta varmasti 500e vähintään, oisin joutunu duunikaverilla teetättään tuommosen.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: om 606 vnt turbolla
mistäs noita vnt ahtimia saisi. entäs tuon eaton m90 saatavuus ja toteutus turbon kanssa onko se niin että normi ahtimelta kuulerin läpi normaalisti ja remmihän eitarvitse väli jäähdytintä elikkä paine suoraan imusarjaan mutta eikösse remmi ahdaliikaa minkä lainen ohjaus sille oikeen tulee
Re: om 606 vnt turbolla
Ahtoilman lämpötilan nousu johtuu fysikaalisista ilmiöistä, ei mistään turboahtimen kuumentamisesta. Ilma lämpenee aina vähintään vakiomäärän kun paine nousee vaikkapa barilla. Sikäli jokaisen merkittävän paineennostamisen jälkeen tulisi olla jäähdytin.
Varmaankin kannattaa lukasta noita vastaavia toteutuksia ja plakioida sieltä ideat ja toteutus...tai ehkä lukasta jotain kirjaa. Remmiahdinta ei ohjata millään, paitsi bypass venttiilillä joissakin spesiaalitapauksissa. Nostaa aina vakiomäärän kierrosluvusta riippumatta, eikä saa mennä ylikierroksille, se hoidetaan valitsemalla hihnapyörät moottorin maksikierrosluvun mukaan.
Mikäli tämän foorumin remmitopiikit on luettu niin tuolla on vielä lisää, ja asiaa myös VNT ahtimista:
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewfor ... c3cc3afc1b" onclick="window.open(this.href);return false;
-> Topiikki: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Varmaankin kannattaa lukasta noita vastaavia toteutuksia ja plakioida sieltä ideat ja toteutus...tai ehkä lukasta jotain kirjaa. Remmiahdinta ei ohjata millään, paitsi bypass venttiilillä joissakin spesiaalitapauksissa. Nostaa aina vakiomäärän kierrosluvusta riippumatta, eikä saa mennä ylikierroksille, se hoidetaan valitsemalla hihnapyörät moottorin maksikierrosluvun mukaan.
Mikäli tämän foorumin remmitopiikit on luettu niin tuolla on vielä lisää, ja asiaa myös VNT ahtimista:
http://www.turbodiesel.fi/forum/viewfor ... c3cc3afc1b" onclick="window.open(this.href);return false;
-> Topiikki: Remmiahdetun turbodieselin toteuttaminen?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om 606 vnt turbolla
eaton on ittellä hyllyssä jo. noita esim holsetin vgt ahtimia löytyy e-baystä ja käytettynä rekkapurkaamoista.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: om 606 vnt turbolla
Tulevatko ahtimet sarjaan vai puhaltavatko ne vuorotellen?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: om 606 vnt turbolla
Minun mielestä M90 on liian pieni 3 litran moottorille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om 606 vnt turbolla
en ole vielä miettinyt mitenne kannattaisi kytkeä onse melkonen homma jos pellin alle vielä remmin suunnittelisi ei siellä liikaa tilaa ole vnt ahtimella olisi helppo saaha parempi teho alue täytyy katsella että minkä hintasia riittävän isot vnt ahtimet on jostakin rekasta varmaan löytyisi sopiva jollakin taisi olla mersussa garrett 37v
Re: om 606 vnt turbolla
erikseen ahtamista suunnnittelen enste remmi alakierroksille ja tuo 6164 ylös. tuo hx40 kopio vaan ahdistaa melkovarmasti.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: om 606 vnt turbolla
juu ja sen audin ohitusventtiilin varaosanumeron tarttis kun menis tähän rojektiin 2 kpl niitä. tuota remmiä suunnittelin puotettavaks 1.5bar pois pelistä joko m62 magneettikytkimellä tai sitten teen väli akselin jossa on tuo magneetti kytkin ja tossa eattonin päässä jäykkä pyörä.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: om 606 vnt turbolla
Venttiilin numero: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 71#p989371" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om 606 vnt turbolla
Juu tuota topiccia lueskellu ja seuraillu muttenhan minä tajunnu että se lukee tossa venttiili kuvassa
ois tarkotus toteuttaa se remmi ja pakokaasuahdin sydemii sillälailla että tulis 2 kpl noita venoja toinen turbon putkeen ennen cooleria ja toinen remmin putkeen ennen cooleria eli kun remmipuhaltaa ilma ei karkaa turbon puolelle ja sama toistepäin. jos tuon ruuvin puottais esim 3000rpm ja joku 1,5-2.0 bar pois pelistä niin ei lähtis veivaan väärään suuntaan kun pakokaasuahdin rupeaa puskemaan painetta. Mutta tässä nyt mietityttaa että rupeaako se turbo sakkaan kun ei pääse liikuttaan ilmaa ennen kun toi remmi tipahtaa pos pelistä? Tai pitäskö siihen turbon ahtoputkeen kehitellä dumppi jota ohjais 3-tie venalla ja päästäs ilman liikkuun vapaasti vai kerkeääköhän turbo ylikierroksille?eli tässä suunnitelmassa ei syotettäis remmillä pakokaasuahtimen läpi vaan turbolla olisi oma ilmanotto Koittakaa nyt saada tästä sitten selvää
suunnitelma on selvilla tuossa tupakkiaskin kannessa en tosin tiedä kuinka tuo toimii.


Viimeksi muokannut masa201, Ma 21.04.2014 20:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: om 606 vnt turbolla
Tuossa systeemissä ei ois niin ankara tehohävikki kampuralta.ja sais sen yläkartankin kohdilleen eikä remmi jarruttelis siellä.vai pitääköhän sen tehdä just niinkun muukki on tehneet eli remmi syottää turbon läpi ja siihen putkeen yks tuommonen vena?
värit väreihin ja loput maihin.