mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

joo elikkäs tuli ostettua tollanen 83 mallin 500sec,harraste autoksi... :)

ja ongelmana olisi korkea tyhjäkäynti,,olen kyllä hakenut tietoo foorumin eri palstoilta mun en oikeen tarkkoja ohjeita löytänyt ym...

elikkä kun kylmänä käynnistää niin tk on noin 600-700rmp,mut kun kone käy hetken niin rupee kipuamaan hiljoikseen sinne 1500rmp!!!!

ja vaihde päällä tietenkin laskee...

eileen sen verran kattelin ja vaihdoin muutaman alipaine letkun mitkä olivat huonot ym,,

kuinkas tämän tk.moottorin kuuluu toimia?,otin irti sen ja kokeilin antaa akusta virtaa,niin heti kyllä liikahtaa päähän astija tulee heti takas kun irrottaa virran..,kuuluuko siitä virrata ilmaa läpi kun siihen on kytketty virta,,puhalsin samalla siihen reikään kun oli virta kytketty,niin pienesti meni ilma läpi...

ja sitten siinä letkussa mikä tulee siihen tk.moottorin sivussa olevaan letkun reikään..(tk.moottorissa päässä ja sivussa letkun lähdöt,päästä menee imusarjaan),niin siinä letkussa mikä tulee siihen tk.n sivuun niin siitä lähtee sellanen pikku letku joka menee tk.moottorin ohi suoraan imusarjaan,,se pikku letkun joku tulpannut,kuuluuko olla näin?

mistä tiedän että koko tk moottori on oikeesti kunnos/edes tähän autoon oikea laite...???
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voithan sillai koittaa sitä tyhjk.m että otat käyessä johon irti, sillon pitäs kierrokset nousta hiukan, taas voit koittaa jonkun laina tyhjäkäynti moottorilla että pelaako, voihan se relekki olla viallinen :roll:
eiköhän se tyhjäkäynti moottori jo kuulu -83:seen, eikös siinä ole vielä K-jetronikki :wink:
olekkos ettiny kaikki ilmavuodot siitä, pilotilla taikka präkleenillä :idea:
sekin on joskus auttanu että pesee sen tyhjäkäynti moottorin präkleenillä :)
itellä se autto vähän mutta sitten lopetin sen viruttelut ja ostin uuden ja vaivat ohi :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

minkäs lainen jännite pitäätulla siihen tk.mottorin johtoihin?,,,

milläs sen releen toiminnan tarkastaa?

entä onko mitään muuta yleistä paikkaa mistä saa ilmaa?,sen huomasin tänään että kun kun auto on käynnissä ja painelee jarrua monta kertaa peräkkäin niin kierrokset nousee noin 2000rmp...ihme vehje kyllä tällänen pensa v-8!!! :?: :?: :?: :?:
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
Leeman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.04.2012 22:49

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja Leeman »

Eihän jarrutehostajassa oo vuotoa jos jarrun pumppailu vaikuttaa käyntiin?
S212 350CGI 2010

ex W202 220CDI 1998
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ilmavuodolta vaikuttaa. ylimääränen ilma nostaa tyhjäkäyntiä ja saattaa oireilla muutenkin. ja tässä tapauksessa varsinkin, kun jarrun paineleminen vaikuttaa käyntiin, niin alkaisin ensimmäisenä tutkiin jarrutehostajaa. jostain sieltä suunnilta ilmeisesti hörii ilmaa. ei tarvi isoa vuotoa, että kone alkaa oireileen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Todennäköisin vika on tyhjäkäyntimoottorin juittuminen. Mikäli tyhjäkäyntimoottori jumittaa, lisää jarrupolkimen painelu kierroksia, se on ihan normaalia. W126:ssa on isokokoinen jarrutehostin jonka tarvitsema ilmamäärä on iso....se ottaa alipaineen imusarjata, toisin sanoen jokainen painallus melkein kaksinkertaistaa kaasuläpän takana olevan imusarjan tilavuuden...

Mikäli auton historia ei ole tiedossa, kannattaa tarkastaa myös seokset, sytytyksen ajoitus, alipaineletkujen veto...jne. Pelkästään 4mm.n alipaineletkun vuoto saattaa riittää kierrosten nousuun.

Tyhjäkäyntimoottoria ohjataan matalajännitteisellä kanttiallolla, tyhjäkäyntiohjainboksin kautta. Moottorille ei kannata juuri akusta virtaa summanmutikassa syöttää, moottorin saa vain palamaan aika helposti siten.

Väliputken pitää olla tukossa. Se on avoinna vain muutamassa 560 mallissa.

Nämä kaikki asiat on useaan kertaan käyty tälläkin forumilla läpi, tyhjäkäyntimoottorin ongelmat on yksi yleisimmistä keskustelun aiheista M116:n ja M117:n moottorien osalta.

Kyseessähän on 30 vuotias auto...niissä saattaa alkaa jo vika tai pari alkaa esiintyä :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

joo elikkä tänään taas ihmettelin mersua ja tuli parannusta!!!! :) :)

käänsin pikkasen virranjakajaa,ja het laski kierrokset,ja moottori käy paljon tasaisenmin! :)

ja lähti hyvin käyntiin ja vastaa kaasuun mun mielestä aivan normaalisti....

mikäs se johto on mikä tulee sieltä ruiskun alta ns.siitä etuosasta,sen lautasen alapuolen lähistöltä,2napainen johto,menee kuskin puolelle puolan lähelle?,,oli kokonaan irti!!!!,tehty joku hyppy johto auton korista päin tulevaan johtoon,sori sakia selitys :D :D :D :D
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kuva vois auttaa enemmän vastauksen saamiseen :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Tyhjäkäyntikytkimen johto kaasuläpältä todennäköisesti. Sininen ja vihreä johto muistaakseni...sr nyt olisi tietysti syytä olla tietysti kytkettynä oikein...

Kannattaa nyt mitata sytytysajoitus. Sitä ennen pitäisi kaikkien alipaineletkujen olla kytkettynä ja oikein, muutoin ei sytytyksen ajoituksesta tule mitään. Tuossa mallissa on jakajalla jatkuva alipaine, siis tyhjäkäynnilläkin 15 asteen ennakko.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

joo täytyy hakee sytytys lamppu ja kattoo....

mut se ei käynyt ennen kylmänäkään korkeilla kierroksilla,ja ei käynyt nyt päivälläkään kun kokeilin laittaa käyntiin,lähti kyllä hyvin käyntiin ym,,,
mutta ei käynyt kun sellasta 600-700rmp aivan kylmänä...,eikö se rikastin/kylmäkäynnistys toimi kans nytte ollenkaan? :thumbdown:
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

Niin ja minkälainen jännite pitää tulla siihen Tk.moottorin johtoihin?,
Ja kuminko päin johdot kuuluu?,liitin hajonnut ja nyt apikoliittimet johtojen päissä!
Olisikaan tossa Tk.moottorissa kuitenkin vikaa!!!??
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Tyhjäkäyntimoottoria ohjataan kanttiaallolla, siis eräänlaisella vaihtovirralla, maksimissaan 1200mA. Moottoria ei ohjata jännitteellä vaan virralla. Kanttiaalloon taajuuttaa muunnellaan, et oikeastaan voi kunnolla mitata tuota kuin laadukkaammalla yleismittarilla. Normi ylesimittarilla voit tietysti kokeilla mitata vaihtojännitettä napojen väliltä. Se on ihan sama kuinka päin johdot laitetaan systeemi toimi aina samalla lalla.

Sytytys on luultavasti pielessä nyt säätöso jälkeen, koska kierrokset pysyvät alhaalla, luultavasti kone ei jaksa käydä kunnolla. Käynnistettäessä tuon ikäisen moottorin kuuluu nostaa kierrokset n. 1300 1/min josta ne aika äkkiä tippuvat ensin n. 750 1/min ja sitten 650 1/min.

Moottorin täyteen iskuun laitto on sinänsä kohtuullisen helpppoa, mutta täytyy tietää tarkkaan mitä ja miten tekee. Siihen ei juuri ole muuta työkaluja kuin ajotuslamppu, yleis- ja painemittari..mielellään myös sitten mahdollisuus käyttää jossain vaiheessa pakokaasuanalysaattoria.

Tuon moottorin toimintoja ohjataan polttoaineen paineella, useilla lämpötilaohjatuilla alipainesäädöillä, kaasuläppään kytketyillä sähkökytkimella ja alipineventtiilelillä yms. systeemissä on mukana myös sähköä, alipainesäiliö yms. sopivasti asiaa sotkevaa.

Miten paljon olet moottoreita, varsinkin vanhempia bensiini ruiskumoottoreita, kuten K-Jetroniceja rassaillut ja säädellyt. Jos et ole kovin tuttu systeemin kanssa ja termistö on hieman hukassa on kaikkien juttujen neuvominen aika kova urakka. Suosittelisin silloin ihan tutustumista systeemiin, sen komponenttien tunnistamista ja toimintaperiaatteen jonkinmoista selvittämistä. Tämä onnistuu joko netin tai kirjojen avulla.

Moottoria ei kannata säädellä summanmutikassa, harvoin on niin hyvä tuuri, että sattuu vääntämään juuri oikeaa säätöä, oikeaan suuntaan, oikean määrän, jotta homma toimii.

Miksi näin monimutkaisia juttuja...minä luulen, että Mersu on aina halunnut olla eturivissä ja mielellän ensimmäisenä teknisten juttujen käytössä. Tuokin moottori on täynnä oikeastaan hienoja yksityiskohtia, joilla moottorista saadaan hyvä kompromissi kulutuksen, tehon ja käytön mielyttävyyden välillä. Valitettavasti vanhemmuttaan monimutkaisemmat systeemit aihauttavat monimutkaisempia vikoja.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

joo oikeassa olet unski että summispäin käänteleminen ei ole viisasta...
no mitkä arvot,paineet,ym pitää nyt ekaksi mittailla ym?
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Sytytysennakko ensin kohdilleen. Sitten voisit putsata jarrukliinerillä ja WD-40:llä tyhjäkäyntimoottorin. Sitten katsoa, että ne edellämainitsemasi johdot on kytketty oikein. Sen jälkeen jos homma ei toimi, katsotaan alipaineletkujen kytkennät. Jos irtonaisia alipaineletkuja on jo nyt, niiden paikka pitää selvittää.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

Noniin löysin taas pari alipaine vuotokohtaa ja parannusta tuli!!,nyt rupes tyhjä käynti moottorikin tietämään jotain,johdon kun ottaa pois niin kierrokset nousee!!!!!,eli toimii!!

Ja jouduin kääntämään sitä syttyä takas,mitä ennemin menin kääntämään summis!!;-)!!!
Mut hiukan ihmetyttää kun katoin sillä ajoitus lampulla!!?,tyhjäkäynnillä oli se noin 15 astetta ennakkoa eli ok?!
Mut kun nostaa kierroksia niin menee myöhäisenmälle????,ihan lähelle nolllaa kun nostaa kierroksia ja ylikin nolllan??
Mut mitä tarkottaa siinä autokormaamon koneelta tulostetussa lapussa 750/1min 15'astetta "b"
Ja 1500/1min 13-19'astetta "c" ...eli mikä on sen aste merkin jälkeinen kirjaimen tarkoitus????

Mut kuitenkin toimii taas aika paljon paremmin!!!!!!:-):-)
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Hyvä kun paranee.

Ihan vain varmistan. Ennakko on edestä katsottuna kun lampulla katsoo oikealla puolella yläkuolokohtaa. Sen pitäisi olla n.35-40 astetta 3500 1\min. Tyhjäkäynnillä kun nykäisee alipaineen irti jakajasta: nolla, kun letkun laittaa takaisin n. 15 astetta. Lievälle kaasulla ennakko vähenee se on ihan ok. tuossa mallissa, mutta nollan alle se ei saa mennä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

Joo eli tossa päivällä testasin niin,mun moka oli!!!!,luin väärin asteikkoa!!!!,s*tana!!!!!!

Eli joo käänsin vielä enemmän jakajaa ja nyt se 15 astetta kun käy noin 650rmp,mut välillä käy sekunnin/seilaa 20astees??
Käy vaan sielä ja palaa takas 15 asteeseen,,,miks?

Ja jos otan alipaine ketjun jakajasta irti niin ei mene nollaan!,vaan jää noin 8astetta ennakkoa!!,letku takas niin on se 15 astetta...
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

Näin vähän ajattelin,että on lukuvika. Se 8 astetta on ihan ok.ei vaikuta mihinkään, keskipakopainot saattaa olla jumissa. Hyppäys tulee, häiriöistä tai pienestä kierrosten heilunnasta tyhjäkäynnillä. Ei kannata välittää. Nyt kone vissiin käy tyhjäkäyntiä siististi. Seuraavana pitäisi siitä tarkastaa seokset pakokaasuanalysaattorilla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

joo ihan todella paljon hienommin mitä ikinä on käynyt!!!! :D :D :D :D :D :D :D ,meen töihin autolla joku päivä niin saan otettua pakokaasu testin...
vaihdoin toisiaan ne kaikki pienetkin alipaine letkut ja rupes tietään tyhjäkäynnistä jotain koko auto!!!,
en ole nyt kokeillut kuinka se käy kylmänä,siis ihan kylmänä,toimiiko siis kylmäkäynnistys systeemit....

sit mitäs öjlyä tämmöseen koneesee kannattaa laittaa?,että olis kunnon öljyn paineet kuumanakin?,katoin että meillä oli töissä myynnissä valvolainin racin 20w50 ja 10w60 racin öljyjä,,,näillä pitäis olla kuulemma huippu paineet ym?

ja sitte kun kylmänä laittaa sec:kin käyntiin niin kuluu sellanen jännä yks mittainen "narina"ääni hetken ennenkun lämpee,melko varmasti laatikosta,kun laitaa p:ltä vaikka r:lle tai d:lle niin se tavallaan lakkaa hetkeksi!,mut kun auto hetken käynnissä niin se loppuu? :?: :?: ,ääni vähän niinkun ohjaustehostimen pumppu oikeen kylmällä...

täytyy vaihtaa sinne varmaan ekaksi öljyt ja suodatin....

ja jos jollain olis ylimääräinen öljy pohja,siis se pelli laatikko, voisin ostaa!,kun katoin auton alle niin näytti olevan läjässä ja pieni murtuma ja melko ruosteessa!!
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Unski, keväällä kunhan saan ässän tulille, ni tuon auton näytille ni saat kattoo sitä miten se puhkuu :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja unski »

itse ajelen ihan normiöljyillä. 20w50 on turhan tiukkaa jos ajaa vähänkin viileällä. Lämpötilan pitäisi minusta olla yli +10C ympäri vuorokauden. 10w60 kuulostaa kalliilta, mutta varmaaan toimii, jos on varaa ja halua laittaa. Teboilin 5w40 synteettinen tai 5W50 Mobil on minulle riittänyt hyvin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

Joo 10w60 oli aika kiva lähtö hinta meilläkin!!,,95,70€ viiden litran kannu!!!:-):-)
Mut henkilö kunta alannuksella ei mikään kallis!,sitä ajattelin laittaa..

Ja mitä olette käyttäneet laatikossa?(öljyn laatu) entä lisäaineita?
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja karra »

hamppi1 kirjoitti: Ja mitä olette käyttäneet laatikossa?(öljyn laatu) entä lisäaineita?
Mobil ATF 220 taikka joku muu Dexron II luokan automaattilaatikkoöljy. Lisäaineita ei tartte jos ei ole syytä, itse kokeilein Fortea pariin wanhukseen mutta ei ollut apua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

No joo tänään otin mersun ajoon ja toimiikin noin 20km!,ja sit yhtäkkiä taas tyhjäkäynti noin 2000rpm!!,voi kettu että ottaa päähän!!:-(

No sit vähä tutkiin asiaa ja vaihdoin pari letkua sinne ruiskun alle ym tutkimista,ja ei löydy vikaa!!!:-(
Mistähän sitä rupesi ettiin taas vikaa!?,ja olen ajellut sillä varmaan noin 50km tolla sivu tiellä talvella ja toiminut tod.hienosti...Ja tietenkin just nyt kun ajoon olis pitänyt päästä niin ongelmat alkaa!
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
hamppi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: La 14.07.2007 22:17

Re: mb sec 500 tyhjäkäynti!!!???

Viesti Kirjoittaja hamppi1 »

Joo eli kokeilin laittaa sinne putkeen mikä tulee Tk-moottorille pienen "kuristimen" ja kierrokset laski heti!,eli onkohan se Tk moottori rikki?,omasta mielestä a.p vuotoja ei pitäisi olla?!..

Mitenkäs sitte testaan sen että tuleeko virtaa sille Tk moottorille!?
Olisko esim:oskiloskooppi oikee väline?
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Vastaa Viestiin