Voisko joku valaista joka on tekniikkaa tenavaan vaihtanu, että mitä kaikkee pitäis uusia kun vaihtaa m103 2.6 --> m103 3.0? Moottori nyt tietysti , mutta pitääkö vaihteisto myös vaihtaa kun tuossa on nelivaihteinen "pikkuautomaatti"? En tältä istumalta muista mikä oli täydellinen mallinumero. Mahdollisessa vaihtokoneessa taas manuaali, jota ei huvittais alkaa vääntämään kiinni. ECU ja EZL vissiin pitää vaihtaa myös. Kuinkas sopii imusarja, pakosarja, ruisku ja muuta härpäkkeet?
Kiitän jos joku osaa valasta että onko pikkuhomma vai pitääkö puolet auton osista vaihtaa
niinno mietin että kyllähän se varmaan toimii vaikkei vaihtais mitään muuta kun koneen. koska mistäs moottorinohjaus sen tietää paljoko iskutilavuus on. Mutta kun on isompi ni pitäs kai bensansyötöt ja muut olla kohillaan että käy normaalitehoilla.
Jotkut laittaneet ihan 2.6 eculle ja toimii mutta jos laitat sen 3.0 ecuun niin ei sinne muuta tartte.
Helppo nakki ja sehän on aivan samanlainen kone päällepäin mitoilleen mutta tilavuus eri.
Askia ei tartte myös vaihtaa...väännön ero on suht pieni että kestää varmasti kun on noita eri sisus rojuilla askeja...kestävämpää...heikompaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
eikös ecu oo myös suoraan vaihdettavissa? ei esim ole erilainen liitin/johtosarja? mietin myös että eikai noiden lisälaitteiden sijoittelussa ole eroo? kun tossa vanhassa on kiinni esim ilmastoinnin härpäkkeet ja tulevassa ei ole. Eli jos lisälaitteet saa omille paikoilleen vanhasta koneesta vaihdettua niin sittenhän ei hommassa oo mitään epäselvää. Ja tosiaan nykynen kone vuodelta -92 ja vaihdettava -90
Moottorin kiinnikkeet myös erilaiset, jos auto johon vaihdetaan on w201 eikä 124. Itselläkin ollut suunnitelmissa tuo 3.0 litranen hommata tuon 2.6 tilalle, onko jollakin ihan faktaa tuosta 2.6 ecun sopivuudesta tuohon isompaan vai onko niitä ns. "huhu-puheita"?
niin saakos sen koneen niillä kiinnikkeillä mitkä siihen 3 litraseen kuuluu? vai onko ne eripaikoissa sitte?
Ja vielä se että onhan laatikon kiinnitys koneeseen suoraan sopiva kun vaihdetaan manuaalista automaattiin?
Itse vaihdoin W124:seen tuon kolme litrasen 2.6 tilalle ja en koskenut mihinkään muuhun.. Koneen mukana tuli imusarja ja ruisku, mutta sähköt pysy kaikki ennallaan.
Helppo vaihtaa kun kaikki piuhat ties itte minne mennä, oli sen verran kauan olleet niillä sijoillaan
No jos w201 koriin meinaat laittaa 3.0 litrasen 2.6 litrasen tilalle niin pulttaat alkuperäiset moottorin kiinnikkeet siihen kolmen litran mosaan kiinni. Tai ainakin noin joutui tekemään kun vaihdoin w124 moottorin w201 koriin...
Mites noiden tyynyjen laita, näyttääkö siltä että olis vaihdon tarpeessa vai kelpaako vielä?
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Vähän tuo kuva hämää että mittanauha olis paljon edempänä mutta kyllä se on tossa niin lähellä kiinni kun sai.
Eipä niiden kuntoa päällepäin näy.
Yksi kumi tuli vastaan joka kolisi sisältä kun käsissä heilutteli.
parhaiten sen tietää kun heiluttaa konetta ja nopea se on vaihtaa kone paikallaankin jos on rikkinäinen ,korissa jurisee tai heiluu liikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
täytyy jo tutkia lähemmin sitte. Mites muuten, onko joku noita muutoskatsastellu? Pitääkö tehä jotain kun valmiiks on edessä jäähdytetyt jarrut ja alusta on 2.6:n? Ja paljonko se itse katsastus kustantaa? Ja minkälainen todistus pitää olla että on laillisesti ostettu kone?
Sulla on kyllä -92 toi auto eli pitäis olla todistus siitä että se on -92 kone tai uudempi eli sen moottori numero sarjan perusteella sen voisi löytää.
Ei niitä kiinnosta miten laillisesti omistat sen moottorin vain se vähäpäästöisyys.
Toinen on että laitat sen sinne ja ajelet.
Joissakin ovat soveltaneet cossun alustaa ja haulla löydät varmaan siitä lisää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Raastinrauta kirjoitti:täytyy jo tutkia lähemmin sitte. Mites muuten, onko joku noita muutoskatsastellu? Pitääkö tehä jotain kun valmiiks on edessä jäähdytetyt jarrut ja alusta on 2.6:n? Ja paljonko se itse katsastus kustantaa? Ja minkälainen todistus pitää olla että on laillisesti ostettu kone?
Jos aiot muutoskatsastaa kolmelitraiselle, pitää jarrut, jouset, vakaajat ym. vaihtaa 16V-mallin vastaaviin osiin. Muutoskatsastuksen hinta vaihtelee ja selviää katsastusasemalta. Vähäpäästöisyys ei ainakaan helpota asiaa.
Ai saakeli nii kun konekin on vanhemmasta mallista ja eikös just -92 tullu ne uudet päästöhommat... Ja on se ny perkele kumma että ei riitä noi nykyset kalut muka kun luulis että sen ikäsessä koneessa ei ilman isompaa remonttia oo välttämättä juurikaan enempää tehoo kun mitä tossa nykysessä oli uutena, vaikka papereissa lukis mitä
Ja mites sen päästöhomman kanssa, kun eikai ne päästöt muutu huomattavasti kun kaikki härpäkkeet mitä tohon on laitettu eli kat ja egr ja mitä noita päästöjuttuja on niin jäävät sinne, eli eikai se pelkkä moottori ja ecu niitä päästöjä huimasti nosta?
Jos otat kaikki härpäkkeet siitä 2.6 koneisesta ja ne toimii sitten siinä 3.0 koneisessa niin ei siinä mitään mutta se laki on kova näissä silti eli oikeastaan et saisi tehdä tuota muutosta .
ja vähäpäästöisyys vaikeuttaa asiaa joka tapauksessa.
Järkevintä olisi ajella niine hyvineen ilman muutoskatsastusta ...en suosittele mutta itsepä päätöksen teet...muuten toi menee niin ettet saa sitä katsastettua ikinä.
Tutulle kävi noin kun -91 koppaan tunki 2.3 tilalle 3.0 koneen ja teki alusta vaihdon ja kaikki kunnen leimassa tyrmäys ja mersu meni osina myyntiin...tappiota kauhiasti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
voipi olla että tyydyn toistaseks pelkkään pienimuotoseen konehuoltoon. hakusessa olis tampereenseudulta koneistamoo jossa vois kannen oikoo. Onko semmosta paikkaa jossa suht halvalla tehtäis, ja mitä suunnilleen maksaa jos ite irrottaa kannen ja vie sinne? Ja toki samalla varmaan pitäis venttiilihionta ja koeponnistus tehä
Oikaisu noin 50-70e..toi venttiilien hionta on kyllä tekohengitystä kun oikeasti venttiili hiotaan kun on ajettu venttiiliin oikea kulma koneessa ja miralla sen muutaman asteen ero joka tiivistetään venttiilin hionalla tiiviiksi koska se tiiviste pinta pitää olla noin 2-3 mm jotta lämpö siirtyy ja tiivistys paine on oikea...leveällä tiiviste pinnalla ei ole voimaa tiivistyä....ja se kulma ero olisi jäätävä koska lämpö muuttaa sen sitten oikeaksi .
Voihan se vuosia mennäkin mutta yleensä kun nähdään että tiivistepinta on liian leveä niin täysi kansi remppa...miralla ja venahionnalla saadaan jotakin mutta venttiili alkaa painumaan liian syvälle seetiin....on niitä tieten hiottu leveitäkin tiivistepintoja ja päässyt isojakin km määriä.....No tälläistä tällä kertaa...onhan se tyyris koko remppa kannelle ...mutta koneistamo kertoo sulle kannen kunnon ja mitä suosittelevat tehtäväksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Se on varmaan sitte vaa jossain vaiheessa vietävä näytille koneistamoon kun saa toisen auton lainaan siks aikaa. Ei vaan oikein opiskelijalla budjetti repee mitenkään johonkin tonnin remonttiin, joku 500 alkaa oleen jo kipurajoilla osiin ja työhön