mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Elikkäs tollasta rojektin tynkää ois suunnitelmissa. 605 läpikäyty mosa porttailtu kansi 8mm pumppu mpr 6164 peruna ja eaton m90 remmi. Tuohon remmin asennukseen ois hyvä saada apuja tätä kautta kun ei ole pahemmin tullu noitten kansa väväsäiltyä eli minkä kokosia siimapyöriä on käytetty ettei mene ylikierroksille tuo ruuvi? Tuli tuon rojekti käyntihäiriön kanssa takuttua 3kk ja pumppu viaks paljastu joten ei valmistu täks kesäksi eli aivan sama vaikka laitta sunnitelmaat samantien lähteen lapasesta :-) tuo pakokaasuahdin on tarkotus pitää pienenä tästä ei mitään huipputehoja olla hakemassa vaan tarkotus olisi että kun lappu lyödään lattiaan niin rupeaa samantien tapahtumaan :-) kuvia laitan kun kerkeän napsia :-) ja jos joku tietää varaosanumeron tuolle audin bi-tdi bypass venalle tai tuolle volvopentan venalle vois ystävällisesti informoida tänne :-)
Viimeksi muokannut masa201, Su 20.04.2014 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Piti kyllä mennä tonne projektit osioon mutta kai se täälläkin käy :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

selviäähän tuokin kierros systeemi laskemalla :) tuon bypass venan osanumeroa joku vois kyllä laittaa tänne :)
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Noitten ahtimien ohjaus olisi tarkoitus toteuttaa niin että m90 toimis alakierroksilla joku 3000rpm ja 1.5-2.0bar ja putoais magnettikytkimellä pois pelistä ja loppu hoidettais pakokaasu ahtimella. Tuohon tulisi 2kpl audin noita ohitus venttileitä yksi remmin putkeen ja toinen turbon putkeen ennen cooleria niin että paineet ei karkaile kummallekkaan puolelle kun toinen ei ahda. Ongelma on nyt tässä miten tuo pakokaasuahdin käyttäytyy kun remmi pukkaa linjaan esim 1.5bar ja turbon puoleinen venttiili on kiinni.pitäisikö siihen turbon putkeen laittaa normi dumppi jota ohjais 3tie venalla niin että ahdin pääsee pyöriin melkovapaasti vai meneeköhän se ylikieroksille? heitänkö suunnitelman romukoppaan ja teen samate kun muukki on tehny? Tuolla systeemilla sais teoriassa hyvän käyrän pirtyyn penkissä kun remmi ei ahistelis yläkierroksilla :)matka ajossa vois kytkeä remmin pois toiminnasta ja mennä pelkän perunan voimalla. Mutta näyttää olevan melko huono löytyvyys tolle audin venalle. Noita pentan venttiilejä löytyy kyllä, joten varmaan joutuu hylkään tuon edellisen suunnitelman.ja toteuttaa sen yhdellä pentan flapper venalla ja eattonin välityksen hoitaa väliakselilla ja magneetti kytkimellä niin saattas tulla toimiva systeemi :)
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Nyt ois siimapyörät laskettu 3500rpm ja 12500rpm remmissä kierroksia aattelin toteuttaa tuon vedonvälitys akselin ilmastoinnin kompuran pyörällä niin että välitys akseli ei pyöri kokoajan.nyt ois enään toteutus :lol: on meinaan melkoset massat kyseessä tuossa takasin kytkeytymis vaiheessa etten tiedä kestääkö tuossa minkäänlainen rakenne tai kestääkö eattonin vaihde tuollasta mälliä vaikka hidastinhan tuossa on.eikä tuo nyt varmaan tartte noin paljon jenkaa tuo ahdin mutta hiukan hurjalta tuntuis vetästä 0rpm lukkoon magneettikytkin ja ja ahtimen päässä pitäs olla silmänräpäyksessä joku 8-10000 rpm :shock:
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Eli tuo 12500rpm riitäis tuohon alavääntöön moottorin kierrosten ollessa 3500-4000se tuottais tuossa vehkeessä noin ~1.5-2 bar paineen. Mutta miten tuollanen magneetti kytkin kestää? Joku joka on väsäilly vois hiukan visioida tähän topicciin :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja veskola »

Veikkaan että ei varmasti kestä...mutta sitä piti kysyä että, haluatko tämän siirrettävän sinne projektit osioon ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

No sitä minäkin veikkaisin...annetaan nyt olla vielä täällä suunnittelupuolella tämä remmiasennus :lol:
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

tuohon omaan visioon ei taida löytyä minkäänlaista hyvää ratkaisua. Muuten kuin huudattaa eattonia liian kovilla kierroksilla ja julmalla tehohävikillä :) tänään noita eattonin kiinnityksiä mittaillessa huomasin ettei siellä ole ylimääräistä tilaa millekkään härpäkkeille joten tehdään niinkuin muutkin on tehneet :)
värit väreihin ja loput maihin.
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä magneettikytkin kestää muuten ihan hyvin, mutta isoilla kierroksilla sitä ei kärsi kytkeä. Eli kierrosten olisi hyvä laskea lähes joutokäynnille ennen kytkemistä. Järkevintä taitaa olla valita niin iso remmiahdin ettei sitä tartte ylikierrosten pelossa kytkeä pois.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

No tuossa mittailin välityksiä tallilla ja lueskelin noita jenkki foorumeita niin pitäs sitä kärsiä 15000rpm pyörittää tuota m90. Jokku on veivanneet enemmänkin mutta sillon on jo ankarasti portattu ja modattu ahdin. Koittas ite tota 15000rpm huippukierrosten ollessa 6000rpm että miten se pellaa :) 2.5 l koneeseen sen pitäs tehdä tuolla 12000rpm,moottorikierrosten ollessa 6000 vielä yli 1bar painetta jos en oo oikeen mettään menny laskuissa :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja veskola »

14 000 rpm on muistaakseni se speksattu maksimi, lue nyt kuitenkin datalehti ennen mitoituksia. löytyy netistä. Laitteet pitäisi mitoittaa siten, ettei se vehje hajoa vaikka se moottori lipsahtaa vähän ylikierroksille joskus. Itse mitoittaisin siten, että 8000 rpm moottorinkierroksilla tulisi tuo 14 000 rpm ahtimen kierroksina.

Ahdin kannattaa tiputtaa joutotyölle vaikka sillä bypass venttiilillä, jolloin se pyörii mukana mutta sen ei tarvitse tehdä työtä ilman puskemisen kanssa. Silloin sen kampiakselilta ottama voima tipahtaa murto-osaan.

Tuollainen 0,5 Bar ahdoille pikkumoottoriin suunniteltu ahdin toimii helvetin huonosti jollakin 1,5 - 2 bar ahdoilla mutta jos päätät kokeilla niin muista videoida ne ekat vedot, niitä on mukava katsella kotisoffalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Siis tähän tulee myös pakokaasuahdin ja tuo eattoni ruokkii sitä eli ei kait tässä tartte muutakun sen pentan check/flapper/ bypass venan niin ei tee turhaa työtä tuo remmi. Kattelin tuossa parempia laakereita tuohon eattoniin jos sen laakerois vaikka kunnossa tuo tuntuis olevan mutta aivan varmuuden vuoksi ja laittas jokku paremmat öljyt vaihteeseen niin saattas kestääkkin pikkasen enempi niitä ylikierroksia. Mutta tehään nyt eka peti ja remmipyörät laipat yms :D ohjaustehostimen pumpun jouduin poistaan tuon eattonin tieltä ja laitan bmw pikku pumpun ulkosella säiliöllä niin tulloo tillaa :)
Viimeksi muokannut masa201, Ke 23.04.2014 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Eikä tuo vetokaan ole vielä selvillä että laittasko siihen alalapyörään 200d pyörän sovitteella kiinni ja käyttäs tasapainotuksessa vai laittasko samalla hihnalla pyöriin kun muut apulaitteet. Jos sille tekis suoraan oman hihnan vois pelata paremmin,eilen siinä mittailin mimmosen sovitteen sitä joutus tekeen alapyörään eikä ois monimutkanen systeemi mutta tuo remmin luistaminen mietityttää että pitäskö suoraan teetättää leveämpi urapyörä sais kitkapintaala enempi eikä niitä remmejäkään kuluis niin ankarasti :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Volvo pentassa on se venttiili ja lisäksi myös mangneettikytkin. Kait sillä on haettu sitten sitä ettei se remmi vie yhtään tarpeetonta voimaa kampiakselilta. Olis varmaan kestävä se magneetti kytkin mitä niissä käytetään, mutta hinta todennäköisesti jotain tähtitieteellistä
IG: @pyrytakkunen
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jep mutta mietin että kestääkö tuon eattonin rakenne sitä kytkeytymistä,ja veneen moottorissa epäilen että se on toteutettu niin ettei nappaa mukaan sitä remmiä ennenkun moottorin kierrokset on laskeneet tarpeeksi,ja tuo veneen kiihyttely on hieman erilaista kun auton. jos tuon eattonin liike on loppunut ja pitäs kiihtyä esim jonnekkin 10000rpm samantien tuskin siinä mikään kestäis. Joku jarru kytkin vois pelata että laittas luistamalla sen alku kiihdytyksen ja sitten napsahtais lukkoon eipä vaan ole tullut tuommoista vielä vastaan.
värit väreihin ja loput maihin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: mb w201 om605 supercharger+mpr 6164

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Kyllä se nyt vaikuttaa siltä että sorvaan sovitteen 2.0d hihnapyörälle tuohon 605 dampperin sisälle ja käytän tasapainotuksessa koko höskän,jos en jostain löydä pk8 sopivaa pyörää pk10 ja 12 menee murtokulma taas niin isoksi. ja eattonin päähän tulee pienempi pulley pyörä niin helpompi saada luistaminen kuriin eikä vesipumppu / laturi kärsi hihnan kireydestä.noi eattonin laakerit on ilmeisesti std kokoa joten sinne löytys keraamisilla kuulilla olevia laakereita mutta roottorin päähän ei varmaan löydy muuta kuin normi neulalaakereita :? Mutta oishan sinnekkin mahdollisuus koneistaa kuulalaakereiden paikat tää eaton on siis se m90 gen 3 lyhyt malli missä ei ole sitä kärsää takapäässä.
värit väreihin ja loput maihin.
Vastaa Viestiin