W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjyks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.04.2013 21:46

W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja jjyks »

Nyt ensimmäisen talven jälkeen olen huomannut seuraavanlaista ongelmaa. eli ulkolämpötilojen ollessa alle 5 astetta, auto tuntuu aivan eri vehkeeltä, kuin yli viiden asteen. Määrättyyn pisteeseen (noin 15c), kone toimii vielä kylmänä ihan loistavasti, mutta käyntilämpötilaa lähestyttäessä teho alkaa katoamaan. Auto ei myöskään kierrä samalla tavalla, ja 4000rpm kohdalla tehot tuntuvat katoavan melkein kokonaan, joka varsinkin tässä kyseisessä vehkeessä on melko ikävää, sillä edellinen omistaja on koneistuttanut/vaihtanut (ei varmaa tietoa) nokka-akselin korkeampia kierroksia ajatellen täydellisen koneremontin yhteydessä 70 000km sitten. Alavääntö siis muutenkin hiukan vähissä :eh:.


Onko syytä olettaa koneen remontissa jonkun menneen pieleen, vai aiheuttaako joku kulunut/ei säädöissä oleva osa tämän tyylistä oireilua?

E: Koneen ilmanotto on etusäleikön takaata, joten koneen lämpötilan ei pitäisi imuilman lämpötilaan paljoa vaikuttaa. Lisäksi katsastuksessa on käytetty tänävuonna kylmällä ilmalla, ja viimevuonna lämpimällä. Kummatkin meni läpi heittämällä, joten kovin pahasti seokset tuskin ovat pielessä. Pitää vielä verrata noida lappuja kylläkin.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02

Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Multa löytyy vakio nokkaa jos tarttet.
Jos seos on pielessä tai ehasta vikaa niin se ajaa laihalle ja tuntuu tehoissa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hei ! Mites nuo anturit imuilma, koneen lämpö, nokka-akselin tunnistin ym. ja johdot ovatko kunnossa? Kun en tunne 230 konetta tarkemmin. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Näissä on hyvät johdot,imm ei ole ja nokananturia...onneksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jjyks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.04.2013 21:46

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja jjyks »

atlas kirjoitti:Multa löytyy vakio nokkaa jos tarttet.
Jos seos on pielessä tai ehasta vikaa niin se ajaa laihalle ja tuntuu tehoissa.
Kiitos tarjouksesta, mutta ainakin ekana olisi mukavaa saada toimimaan kunnolla lämpötilasta riippumatta. Tuskin tämä "virinokka" tälläistä oireilua aiheuttaisi, vai eikö KE-Jetronic osaa mukautua tähän?

Entä mites tuota EHA venttiiliä pystyisi testaamaan?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02

Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleismittarilla pitäisi mitata eli johdon väliin mittari ja vaikka ajamaan ja mittari tuulilasin pyyhkijän alle ja katso miten virrat käyttäytyy ajaessa ja miten paljon se syöttää sitä siellä laihalla alueella.
Sitten jos ecun antama säätövirta ei riitä..eli laihalla niin ehan sisältä säädetään sitä ehaa sitten.

Toinen keino olisi kokeilla toisella ehalla suoraan..ja jos saisi vielä lainaan tai toimivasta autosta otettua niin kaikkein paras...muutenkin kun ei kehtaa perättömiä uskotella jos vika ei siellä ole tai sen saa säätämällä.
Kun yleensä kun itse tutkin niin kaikki tutkintaan alipaineletkuista lähtien,potikka,releet tinaukseen ja sitten vasta aletaan säätämään ja tutkimaan sitten bensapuolta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jjyks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.04.2013 21:46

Re: W124 230TE vm 88 tehottomuus ilman lämpötilan kasvaessa

Viesti Kirjoittaja jjyks »

atlas kirjoitti:Yleismittarilla pitäisi mitata eli johdon väliin mittari ja vaikka ajamaan ja mittari tuulilasin pyyhkijän alle ja katso miten virrat käyttäytyy ajaessa ja miten paljon se syöttää sitä siellä laihalla alueella.
Sitten jos ecun antama säätövirta ei riitä..eli laihalla niin ehan sisältä säädetään sitä ehaa sitten.

Toinen keino olisi kokeilla toisella ehalla suoraan..ja jos saisi vielä lainaan tai toimivasta autosta otettua niin kaikkein paras...muutenkin kun ei kehtaa perättömiä uskotella jos vika ei siellä ole tai sen saa säätämällä.
Kun yleensä kun itse tutkin niin kaikki tutkintaan alipaineletkuista lähtien,potikka,releet tinaukseen ja sitten vasta aletaan säätämään ja tutkimaan sitten bensapuolta.
Alipaineletkut kävin jo viimesyksynä läpi. Yksi oli tulpattu, mutta edellinen omistaja kertoi, että tämä olisi automaattilaatikkoa varten, ja kyseessä siis manuaali, joten sen takia tulpattu. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Hiukan oikaisin vianselvityksessä ja näillä ohjeilla http://www.500eboard.com/forums/showthr ... -injection kokeilin rikastaa seosta 1/5 kierrosta. Auton käytös muuttui oleellisesti, ja vaikkakin pientä tehottomuutta vrt alle viiden asteen on havaittavissa, niin esimerkiksi kierrokset nousevat nyt tarvittaessa ihan iloisesti sinne minne tuolla nokalla kuuluukin, ja kaasunkin voi painaa aivan pohjaan vrt. aikaisempaan, jolloin viimeinen puolisenttiä selvästi söi hiukan kiihtyvyyttä. Pitää lähipäivinä katsoa vielä auttaisiko kevyt lisäsäätö jotakin.
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02

Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Vastaa Viestiin