Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Mitenhän lujaa toi käsijarru näissä puree verrattuna käyttöjarruun taka-akselilla? Yleesä autoissa paljo heikonpi se käsijarru jonka tehtävä on vaa pitää auto paikallaa parkissa. Enno aatellu katastuksissa oman kanssa lukuja saati pelänny koko asd murikan tai akseleiden puolesta vaikka ei oo koskaa inssi sammuttanu autoa testissä.
S124 & W124
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Minulla on ollut omistuksessa kolme 124:ää joissa ASD. Ensin -88 300D jossa jotain 500000km, sitten 300TDT jossa alle 300000km ja viimeksi 250D jossa noin 700000 km.
Kaikissa on lukko pitänyt oikein hyvin silloin kun sitä on tarvinnut, en tiedä missä tilanteissa se on tiukimmille joutunut. Hyvä varuste.
Kaikissa on lukko pitänyt oikein hyvin silloin kun sitä on tarvinnut, en tiedä missä tilanteissa se on tiukimmille joutunut. Hyvä varuste.
wiimax.fi
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
vaikka se lukko oliskin lujilla katsastuksessa, niin ei se silti määräänsä enempää lujille voi mennä. siellä kitkalevyt alkaa antaan periks, kun tulee liikaa momenttieroo renkaille. ja paska systeemi, jos siitä hajoaa. nuo dynorullat vielä pyöriikin niin hitaasti, että vaikea kuvitella ehjän perän siitä ottavan itteensä. joku vanha ja väsyny ASD missä pakka luistaa jo valmiiks voikin hajota.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Mitenkään ottamatta kantaa eipäs juupas kisailuun, lienee kuitenkin tehtaalla ollut jokin syy varoittaa ASDn mahdollisista vaurioista jarru dynoa kaytettäessä "käsijarrun" testauksessa moottorin käydessä.
Systeemihän kehitettiin vanhaan hyvään aikaan, jolloin monet uutuudet/komponentit testattiin käytössä huolella, ennen kuin ne päästettiin sarjatuotantoon ja tai käyttöön. Jotainhan noissa testeissä on hajonnut koska huolto manuaaliin moinen on painettu, tätä ohjetta tietääkseni ei ole kumottu, en ainakaan itse asd materiaaleista manuaalit/mikrofilmit ole tällaiseen törmännyt!
Mitä sieltä mahdollisesti voisi hajota ei luonnollisestikaan tehdas kerro tai suostu kertomaan, se kun lienee huonoa mainosta, mutta kuten Dealer mainitsi kunnossa oleva systeemi on aivan huippu varuste raskaan takavetoisen auton yhteydessä, menettämättä hyviä ajo ominaisuuksia erilaisissa tilanteissa!
Systeemihän kehitettiin vanhaan hyvään aikaan, jolloin monet uutuudet/komponentit testattiin käytössä huolella, ennen kuin ne päästettiin sarjatuotantoon ja tai käyttöön. Jotainhan noissa testeissä on hajonnut koska huolto manuaaliin moinen on painettu, tätä ohjetta tietääkseni ei ole kumottu, en ainakaan itse asd materiaaleista manuaalit/mikrofilmit ole tällaiseen törmännyt!
Mitä sieltä mahdollisesti voisi hajota ei luonnollisestikaan tehdas kerro tai suostu kertomaan, se kun lienee huonoa mainosta, mutta kuten Dealer mainitsi kunnossa oleva systeemi on aivan huippu varuste raskaan takavetoisen auton yhteydessä, menettämättä hyviä ajo ominaisuuksia erilaisissa tilanteissa!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Se puoli joka ei ota yhtään nin senpuolen rullat punoo kaiken voimansa vetarin --> ASD:n toisen vetarinkautta sille puolelle jossa jarru ottaa. Rullatha ei pysähdy jos ne pyörii kummallakin puolella samaa nopeutta ja jos mistään ei luista ni rullatkaan ei pysähdy vaikka jarrua painetaankin lisää. Ja sitä painetaan niin kauan enemmän kunnes rullat pysähtyy.
Väännetääs vielä rautalangasta eli tulee hypoteettinen esimerkki: Sama tilanne kuin se puoli jossa jarru pelaa olisi tunkattu ilmaan ja rulla pyörittäisi vain toisenpuolen rengasta jossa jarru ei ota yhtään.
Kun jarruvoimaa lisätään ilmassa olevalle puolelle niin sitä suurempi vääntö kohdistuu akselistoon ja perään. Jos mikään paikka ei ala luistamaan jaruvoiman kasvaessa (toimimaan sulakkeena) ni sit pettää jokin muu paikka. Juuri tästä on kysymys tilanteessa jossa seisontajarun toinen puoli pelaa moitteetta ja toinen ei pelaa.
On siis niin että lukko joka luistaa niin mikään paikka ei me rikki vaikka seisontajarru toimisi kuinka epätasaisesti tahansa. Uusi lukko joka ei luista on vetarit vaarassa.
Väännetääs vielä rautalangasta eli tulee hypoteettinen esimerkki: Sama tilanne kuin se puoli jossa jarru pelaa olisi tunkattu ilmaan ja rulla pyörittäisi vain toisenpuolen rengasta jossa jarru ei ota yhtään.
Kun jarruvoimaa lisätään ilmassa olevalle puolelle niin sitä suurempi vääntö kohdistuu akselistoon ja perään. Jos mikään paikka ei ala luistamaan jaruvoiman kasvaessa (toimimaan sulakkeena) ni sit pettää jokin muu paikka. Juuri tästä on kysymys tilanteessa jossa seisontajarun toinen puoli pelaa moitteetta ja toinen ei pelaa.
On siis niin että lukko joka luistaa niin mikään paikka ei me rikki vaikka seisontajarru toimisi kuinka epätasaisesti tahansa. Uusi lukko joka ei luista on vetarit vaarassa.
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Odotellaan kokemuksia siitä että takavetoisesta ASD-lukollisesta on mennyt vetari poikki jarrutestissä. Tai perä hajonnut, tai jotain.
wiimax.fi
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Kait tuon edellisen lähettämäni postauksen luettuaan ymmärtää rikkoutumisvaaran perimmäisen proseduurin?
Mullahan on yhdessä autossa satavarmasti uus lukko kun sen itte kasasin uusista hiluista. Ja se lukko ei kyllä luista. Samoten tossa toisessakin ainakin pitäis olla luistelematon.
En kuitenkaan uskalla koittaa kummallakaan mistä sulake löytyy
Tietty jos löytyy sponsori ni koitetaan ton vaunuveturin uudet lukon hilut et onko sulake siinä vai kuuluuko paukonen ja auto ei omin voimin nouse rullilta pois
Jarruosat on kans uusia kenkiä ja levyjä myöten joten manipuloimaan joutuu toista puolta. Nyt sponsorit imoittautumaan 
Edit pistin kuvan ASD:n hiluista ja vähä muistakin. Kuvassa on ns häränsilmät, pienien tasauspyörien nylon-laakerit kardaanin keskilaakeri tukikumeineen ja laakerin molemmipuoleiset suojakupit. kardaanin boorien suojakumi, kardaanin ristilaakeri, perämurikan etummainen kiinnitystukikumi heloineen ja ASD vetolaippojen lukkoseekerit. Kahta lukiteliimaa on myös kuvissa. Sit ASD:n pakkojen kitkalevyt ja muovosossa pusseissa kitkalevyjen väliin kuuluvat teräslevyt, perän etummainen stefa ja nuita kahta en muista mitä olivat olisko ollu vetolaippojen stefat?
Mullahan on yhdessä autossa satavarmasti uus lukko kun sen itte kasasin uusista hiluista. Ja se lukko ei kyllä luista. Samoten tossa toisessakin ainakin pitäis olla luistelematon.
En kuitenkaan uskalla koittaa kummallakaan mistä sulake löytyy

Tietty jos löytyy sponsori ni koitetaan ton vaunuveturin uudet lukon hilut et onko sulake siinä vai kuuluuko paukonen ja auto ei omin voimin nouse rullilta pois


Edit pistin kuvan ASD:n hiluista ja vähä muistakin. Kuvassa on ns häränsilmät, pienien tasauspyörien nylon-laakerit kardaanin keskilaakeri tukikumeineen ja laakerin molemmipuoleiset suojakupit. kardaanin boorien suojakumi, kardaanin ristilaakeri, perämurikan etummainen kiinnitystukikumi heloineen ja ASD vetolaippojen lukkoseekerit. Kahta lukiteliimaa on myös kuvissa. Sit ASD:n pakkojen kitkalevyt ja muovosossa pusseissa kitkalevyjen väliin kuuluvat teräslevyt, perän etummainen stefa ja nuita kahta en muista mitä olivat olisko ollu vetolaippojen stefat?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Mites jos käyttää Dynolla mittaamassa vaikkapa auton tehoja niin sillonhan ei pitäis olla mitään ihmeellistä lukon suhteen kun automaattisesti lyö lukon pois päältä 40km/h kohdalla jos huomaa sutimista ?
Eikös ne rullat vaan jarruta hiukan että ne pystyvät mittamaan pyöriltä saatavan vääntömomentin ?
Eikös ne rullat vaan jarruta hiukan että ne pystyvät mittamaan pyöriltä saatavan vääntömomentin ?

12. W211 E320CDI Facelift 7G-tronic, Designo sisusta -08 (SMS)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
11. Ex: W201 1.8 Ke-Jetronic -90 (IFM)
10. Ex: MB 508D 3.8L -72 Matkailuauto (TPN)
9. Ex: W124 230E Ke-jetronic -92 (XJF)
8. Ex: W124 200E Ke-jetronic -88 (BNF)
7. Ex: S212 E200CDI Facelift 7G-tronic -13 (YJG)
6. Ex: W124 200E Ke-jetronic -89 (FBA)
5. Ex: W124 200E Kaasari -88 (BLB)
4. S124 E300TDT "EKODIESEL" (Loos) -95 (TNI)
3. Ex: S202 C180 -96 (ISI)
2. Ex: W202 C36 AMG -96 (HBZ)
1: Ex: W124 200D -90 (LFX)
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Tuossa ei pitäisi teknisesti olla vaaraa asdlle, ellei sitten iskisi kässäriä yllättäen päälle, käyttö jarrun polkaisu kun lyö asdn pois päältä sekunnin murto osassa..447za kirjoitti:Mites jos käyttää Dynolla mittaamassa vaikkapa auton tehoja niin sillonhan ei pitäis olla mitään ihmeellistä lukon suhteen kun automaattisesti lyö lukon pois päältä 40km/h kohdalla jos huomaa sutimista ?
Eikös ne rullat vaan jarruta hiukan että ne pystyvät mittamaan pyöriltä saatavan vääntömomentin ?
Tuo 42 km/h pitäisi olla maksimi käyttö nopeus, sen yläpuolella mittariston kolmio valo ilmoittaa vain liukkaudesta jos syttyy ajon aikana, ei lukosta kuten joskus on ajateltu.. Tämä näin olettaen kaikkien järjestelmän sähköisten osien olevan kunnossa.
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Dealer sanoi että jarruttaessa lähtee ASD pois päältä eli ...summarum...ei ongelmaa.
Toisekseen luulen että tehdas laittaa kuitenkin varoituksen että ei turhaa pakkoja luistateta tai hajoteta koska normi ajossa se luisto kun tulee niin yleensä kuski lopettaa sen nopeasti automaattisesti.
Eli tollanen ylimääräinen rasitus vaikka se sitä kestääkin niin on turhaa pakkojen kuluttamista jota voidaan järkisyistä eliminoida..ja voihan joku toope pyöritellä sitä dynolla yhdellä rullalla tunti kausia...ja vielä jos ollaan amerikasa niin puh.luettolon paksuinen opus joka kieltää kaiken tai neuvoo kuin lasta että näin ei saa ...ja tehdas ei joudu vastuuseen.
Toisekseen luulen että tehdas laittaa kuitenkin varoituksen että ei turhaa pakkoja luistateta tai hajoteta koska normi ajossa se luisto kun tulee niin yleensä kuski lopettaa sen nopeasti automaattisesti.
Eli tollanen ylimääräinen rasitus vaikka se sitä kestääkin niin on turhaa pakkojen kuluttamista jota voidaan järkisyistä eliminoida..ja voihan joku toope pyöritellä sitä dynolla yhdellä rullalla tunti kausia...ja vielä jos ollaan amerikasa niin puh.luettolon paksuinen opus joka kieltää kaiken tai neuvoo kuin lasta että näin ei saa ...ja tehdas ei joudu vastuuseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Vetari poikki.. asd perällä, eikä liiku??
Eikös tuosta katsastuksesta selviä varmasti vaurioittain kun nykäsee asd boksin irti.