W124 E 300 (M103.985) tyhjäkäyntimoottorin toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

W124 E 300 (M103.985) tyhjäkäyntimoottorin toiminta

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Tyhjäkäyntimoottori varaosanumero MB 0001412225 ja Bosch 0280140510

Mikä ohjaa tyhjäkäyntimoottoria ja miten? Kuinka toiminnallisuuden voi tarkistaa?

Kiinnostaisi tietää minkälaista jännitettä tyhjäkäyntimoottorin navoille pitäisi tulla missäkin tilanteessa, eli tarkistaisin onko sähkönsyöttö kondiksessa.

Auto vm. 1994 (124.290)
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E 300 (M103.985) tyhjäkäyntimoottorin toiminta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kanttiaaltoa tulee ja voit hetkellisesti laittaa suoraa vitaa napoihin..12v ja todeta että naksahtaako tai liikkuuko luisti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
finrobi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 03.03.2004 18:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 E 300 (M103.985) tyhjäkäyntimoottorin toiminta

Viesti Kirjoittaja finrobi »

Kiitos vastauksesta atlas, kanttiaaltoa tulee! Virrat kun käntää päälle, mutta ei käynnistä, jännite ylhäällä joitakin sekunteja ja sitten menee nollaan ja kuuluu naksahdus.

Koneen käydessä tyhjäkäyntimoottorin jännite pysyy koko ajan päällä, tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Kantti alhaalla n. 6 ms ja ylhäällä n. 4.5 ms, nouseva reuna n. 15 VDC (ilmeisesti keskiarvoistettuna n. 5.30 VDC..). Onko ok?

Ilmamassa säätöpotentiometri (Bosch 3437224035) pistokkeen kun irroittaa, tyhjäkäyntimoottorin jännite menee nollaan ja moottori käy kuin kello! Ainakin paikoillaan kaasuteltaessa.

Ilmamassa säätöpotentiometri on kurkattu ja liukupinnat ei visuaalisesti tarkasteltuna vaurioituneet. Potikan navoista 1. (-) ja 2. mitattu jännite painettaessa imuilma lautasta, virrat päällä kone ei käynnissä, jännite vaihteli katkeilematta ja jouhevasti (tsekattu skoopilla) välillä 108.60 mVDC - 4550 mVDC.

Taustalla kiusallinen käyntiongelma, aika-ajoin "normaalisti" kiihdyttäessä, auto ei lähde vetämään ja käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä. Auto lähtee kuitenkin käyntiin ja veto-ongelman ollessa päällä ja painettaessa kaasupolkimen pohjaan kick-down:in kautta AINA lähtee niinkuin pitää.

Raikkaita ideoita vailla, omat rupeaa olemaan luilla..
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 E 300 (M103.985) tyhjäkäyntimoottorin toiminta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaipa säädit potentiometrin 0.70volttiin kuuman tyhjiksellä ja keskimmäinen ja ylin nasta välistä?
lisäilmaluisti pitäisi toimia vain tyhjiksellä.
Mittaapa kaasuläpällä ..ruiskun alla olevan kolmitoimisen katkaisija toimivuus.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin