115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla

Viesti Kirjoittaja Juho »

Onko kellään myydä turbo sarjaa 115 240d 3.0 joka menee suoraan alkuperäiseen koneeseen sellaista on saanu kuulema kaupasta 70-80 luvun vaihteessa tai vastaavaa mikä sopii pakosarjoistaan ja ahtimen paikasta 115 koriseen olisi kiva jos saisi auton kulkeen kovaa yli 160 ois tavote
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Sehän menee vakiona muistaakseni 147/154km/h (autom/man). Eli pumpun säädöllä saat pirssin kulkemaan 160km/h.

Valmis OM617 turbokone löytyy W123 300DT:stä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

eihän 123 kone mene 115 suoraan siinä on öljyn puhdistin väärässä paikassa ja muulla on koneessa hyvät männät lähtee -30 kylmänä käymään ilman lämmitystä että en viitsisi vaihtaa konetta
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Juu, mutta koneesta käy pakosarja, turbo, ym. hilppeet suoraan. Luulisin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sjtv kirjoitti:Helpoimmalla pääsee kun pistää 123 turbo koneen pystäriin niin kyllä se sitten kulkee reilusti yli sen 160 (omien kokemuksien mukaan 200-225)
No ei aivan tuonne asti vakiokuntoisena :lol:

W123:selle luvataan samalla koneella 165-170 km/h ja aerodynaamisemmalle ja vahvemmalle 124 turbolle 203 km/h

Mutta idea on hyvä, jos vain onnistuu löytämään alkuperäisen koneen jostain.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mutta kyllä se mielellään saa olla alkuperäinen kun jälkikäteen ahdetut ei tahdo kestää kun sen 100tuhatta ennenkuin on vaihdon paikka
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

No nyt taisi olla huiput aika kovia... paitsi tiedän sellaisen124 koppaisen 300d joka kulki 213km/h vaparikoneellakin mutta ajettu baanalla... saksassa... ja auto oli ihan uusi... silloin... mutta että vanhan mallin 300d kulkis 200 ilman turboa niin menee jo paksuksi meillä oli kerran 123 300d ja se ei kulkenut kun jotain 160km/h ja siinäkin saattaa olla vähän liikaa...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tuotah :shock: "kierroksia oli 6500 ja tutkaan lähemmäs pari markkaa," ja OM616:sta puhe, mitäs mitäs kaikkea sille oli tehty?

Vanhojen dieseleiden nopeuksiin jotenkin liittyen, tuo oma vakioviritteinen 300 D otti noin vajaan kympin verran yli 180 viivan mittariin ja tässä mittarivirhe on ilmeisimmin noin 15-20 km/h.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Sjtv kirjoitti:isäukon tekemä w115 300 turbodiesel kulkee sen 225 mihin loppuu perävälitykset ja mersun tehdas lupaa aina alakanttiin sen mitä ne kulkee kerta 240d huiput pitäis olla 144 ja mulla on poliisin tutkaan ajettuna sillä 189kmh kun kierroksia oli 6500 eli nostettu vähän reilu tonnilla(vakio 5400) eli kyllä ne kulkee kun vaan polkee. Tai sitten meillä ollut harvinaisen hyviä koneita.
Varmasti ovat koneet olleet tosi hyviä. Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa. Näin siis ainakin faceliftin jälkeisissä malleissa (koskien OM615 ja OM616, koska OM617:aa ei silloin eikä ihan heti faceliftin jälkeenkään vielä tehty), mutta tuskinpa ne ennen faceliftiäkään tonnia kovempaa kiertivät.

Niin, ja tehtaan ilmoittama huippunopeus W115 240D:lle on 138 km/h manuaalilla ja 133 km/h automaalilla.

Sitä en väitä, etteikö rakentamalla kulkisi 225 km/h. Onhan sitä rakennettu kuurakettejakin (vai bluffasivatko jenkit koko homman?).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Saul kirjoitti:Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa.
Hmm... Taitaa olla noissa vanhemmissakin olla hieman korkeammat maksimikierrokset. Mietinpähän tässä vaan, kun 88 hv:n OM617 (sekä 60 hv:n OM615 & 72 hv:n OM616) suurimmaksi käyntinopeudeksi ilmoitetaan 5300 r/min. Ja näissä uudemmissa "korkeampitehoisissa" suurin tehokin tulee vasta 4400 r/min.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Leka kirjoitti:
Saul kirjoitti:Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa.
Hmm... Taitaa olla noissa vanhemmissakin olla hieman korkeammat maksimikierrokset. Mietinpähän tässä vaan, kun 88 hv:n OM617 (sekä 60 hv:n OM615 & 72 hv:n OM616) suurimmaksi käyntinopeudeksi ilmoitetaan 5300 r/min. Ja näissä uudemmissa "korkeampitehoisissa" suurin tehokin tulee vasta 4400 r/min.
No enpä ole mitannut :P mutta näin tehtaan dokumentointi eli omistajan käsikirja väittää kohdassa "suurin sallittu kierrosluku". Sen armoilla mennään.

Nyt varmaan puhutaan eri moottoreista muutenkin. Tehot 200D OM615 55 hv, 220D OM615 60 hv, 240D OM616 65 hv ja 240D 3.0 OM617 80 hv.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sjtv kirjoitti:isäukon tekemä w115 300 turbodiesel kulkee sen 225 mihin loppuu perävälitykset ja mersun tehdas lupaa aina alakanttiin sen mitä ne kulkee kerta 240d huiput pitäis olla 144 ja mulla on poliisin tutkaan ajettuna sillä 189kmh kun kierroksia oli 6500 eli nostettu vähän reilu tonnilla(vakio 5400) eli kyllä ne kulkee kun vaan polkee. Tai sitten meillä ollut harvinaisen hyviä koneita. Just myytiin aito 300 tdt 123 jenkkifarkku mutta se ei menny kun vähän vajaa 200 että ei ole kahta samanlaista varmaankaan olemassa. niin ja koneet on aina tehty uusiks jos on turboja tehty. sekin varmaan vaikuttanu. niin 250d 124 meni mittarin mukaan 205 kun oikeen pitkään huudatti.
No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.

Mutta sen verran kyllä intän että jos 280 E ottaa huippuja 200 km/h ja siinä on sentään tehoa 185 hv. Joten jos noihin moottoreihin ei ole pumppuun tehty ratkaisevia muutoksia, asennettu välijäähdytintä ja mieluusti myös suurempaa turboa, on tuon nopeuden saavuttaminen aika hankalaa. Pidempi perä taitaa olla vaatimuslistalla kanssa, tuo vanha diesel ei kierrä 7740 r/min.

Sori että väitän vastaan, mutta kerrohan mitä niille koneille oli sitten tehty, ainahan nuo kiinnostaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sjtv kirjoitti: niin 250d 124 meni mittarin mukaan 205 kun oikeen pitkään huudatti.
No ei varmasti.... no ehkä jyrkkään ja piiiitkään alamäkeen.... :) ei ota kolmesatanenkaan kahtasataa vaikka pumppua onkin sorkittu...
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Saul kirjoitti:No enpä ole mitannut :P mutta näin tehtaan dokumentointi eli omistajan käsikirja väittää kohdassa "suurin sallittu kierrosluku". Sen armoilla mennään.
Juu olin kyllä kärryillä että puhutaan aikaisemmista ja uudemmista kehitysversioista. Meinasin vaan ettei kierrosnopeudet voi aivan hirveästi poiketa uudemmista. Tuo 5300 r/min uudemmissa moottoreissa on useista lähteistä tarkistettu mm. omistajan käsikirjasta. Ja jossain noilla nurkilla se max. kierrosluku on pyörinyt pakokaasumittauksissa.
Mauri H. kirjoitti:No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.
Tuossa taisi olla kahdesta eri menopelistä kyse. Jos tässä turbodiesel pystärissä on turbodieselin 3,07-perä, vakiorengaskokoa vastaavat renkaat, mersun nelilovinen laatikko niin moottorin kierrosnopeus 225 km/h:ssa on ~5770 r/min. Nämä siis vain oletuksina... Vaikea tuota on silti uskoa :?
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

joskus on tullu ajeltua vakioilla 200D ja 240D pystäreillä. aika hyvin antaa lisäpotkua tuo yksi pytty lisää. pitäis joskus päästä kokeileen pystärin 300D:sta :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

on niissä turboissa aina ollu teetetty välijäähdytin vakioo isompi turbo enemmän ahtopaineita ja vahvemmat sisuskalut ja koko ajan olen tarkoittanut w123 koneita näin väärinkäsitysten välttämiseksi että niitä ei ole tehty pystärin koneista. ja ne kiertää oikeesti vakiona yli 5000 voi kattoo omistajan oppaasta ja sen w124 250d huiput on otettu kopolanmäessä (on se tarpeeks iso alamäki) mutta tasasella aika lailla 190 se meni.
Viimeksi muokannut Vieras, Pe 10.09.2004 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

[
No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.

Mutta sen verran kyllä intän että jos 280 E ottaa huippuja 200 km/h ja siinä on sentään tehoa 185 hv. Joten jos noihin moottoreihin ei ole pumppuun tehty ratkaisevia muutoksia, asennettu välijäähdytintä ja mieluusti myös suurempaa turboa, .

Sori että väitän vastaan, mutta kerrohan mitä niille koneille oli sitten tehty, ainahan nuo kiinnostaa

Niissä on ollut eri mersut kyseessä noissa huipuissa ja eri peävälitykset kummassakin autossa. Vähän ihmettelen 280 noin vähäisiä huippuja mutta en ole ajanut kuin kahta semmoista ja molemmat meni kyllä yli 200 helposti sen ottaen( toinen niistä tosin oli turbotettu ilman lupia).
Vieras

Re: 115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Juho kirjoitti:Onko kellään myydä turbo sarjaa 115 240d 3.0 joka menee suoraan alkuperäiseen koneeseen sellaista on saanu kuulema kaupasta 70-80 luvun vaihteessa tai vastaavaa mikä sopii pakosarjoistaan ja ahtimen paikasta 115 koriseen olisi kiva jos saisi auton kulkeen kovaa yli 160 ois tavote

Poistin ensimmäiset viestini että saataisiin keskustelu itse asiaan takaisin eli mistä mies saisi turbosarjan autoonsa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No ei se 280 E:n huiput mitenkään ihmeen alhaiset ole, 185 hv ei ole paljoa ja ilmanvastus on suuri.

Mittarinopeus on aina mittarinopeus, ja alamäessä kelattu vauhti ei meinaa mitään. Kaksilitrainen A-Vectra otti saksassa 240 mittariin alamäessä, oikea huippu 198 eikä sillä 115 hv:llä mennä kovempaa edes teoriassa.

Kuriositeettina mainittakoon että oma aikoinaan melkein vakiona (n. 180 hv) otti mittariin 215 km/h vielä jonkin verran kiihtyen, mutta 225:n mittarinopeus olisi ehkä jäänyt saavuttamatta.

Autossa oli vakiopumppu ihan täysillä, joten enempää siitä ei olisi silloin edes irronnut tehoa, turbolla ja coolerilla ei paljoa iloa saada jollei pumppuun tehdä rakenteellisia muutoksia.

Kaikki varmaan tietävät 123:sen ja 124:sen erot ilmanvastuksissa, joten 123:selta vaaditaan aika liuta enemmän koneja että pääsee samoihin nopeuksiin 124:sen kanssa. Vertaa vaikka 280 E (W123) ja 300E (W124), huiput 200 km/h / 228 km/h, tehot 185 hv / 188 hv, nämä arvot manuaalilla siis.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 10.09.2004 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Joku järki juttuihin :!: :!: :!: Olen minäkin ajellut 123 300 alkuperäisellä turbolla ja sitä piristäen. Eikä siihen voi vaihtaa harvempaa perää kun ei jaksa kiertää sen jälkeen kokeiltiin 450 perällä mut vitos vaihde oli sen jälkeen turha.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Sjtv kirjoitti:on niissä turboissa aina ollu teetetty välijäähdytin vakioo isompi turbo enemmän ahtopaineita ja vahvemmat sisuskalut ja koko ajan olen tarkoittanut w123 koneita näin väärinkäsitysten välttämiseksi että niitä ei ole tehty pystärin koneista. ja ne kiertää oikeesti vakiona yli 5000 voi kattoo omistajan oppaasta ja sen 250 huiput on otettu kopolanmäessä (on se tarpeeks iso alamäki) mutta tasasella aika lailla 190 se meni.
Ehkä odotettiin vähän parempia vastauksia. Siis tasasella 190, alamäessä 250 ja tämä on se 240 D :?: :shock: :!: Heh, jotain häpyä sentään :lol:

Ja mikä perävälitys siinä mainitsemassasi turbod-w115:ssa oli?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Turbodieselin 3.07
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

TURBO

Viesti Kirjoittaja esarund »

Huomasitteko, että Juho ei saanut yhtään vastausta kysymykseensä...
Terveisin Esa
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Leka kirjoitti:Tuotah :shock: "kierroksia oli 6500 ja tutkaan lähemmäs pari markkaa," ja OM616:sta puhe, mitäs mitäs kaikkea sille oli tehty?

Vanhojen dieseleiden nopeuksiin jotenkin liittyen, tuo oma vakioviritteinen 300 D otti noin vajaan kympin verran yli 180 viivan mittariin ja tässä mittarivirhe on ilmeisimmin noin 15-20 km/h.

No voi perkl, mulla ei ottanut kovalla askilla kuin sen hikiseen 180km/h viivan, ja tosiaan mittarivirhettä tuossakin oli varmaan se ~15-20km/h...Mutta lasi tappiin kuitenkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vastaa Viestiin