115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla
115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla
Onko kellään myydä turbo sarjaa 115 240d 3.0 joka menee suoraan alkuperäiseen koneeseen sellaista on saanu kuulema kaupasta 70-80 luvun vaihteessa tai vastaavaa mikä sopii pakosarjoistaan ja ahtimen paikasta 115 koriseen olisi kiva jos saisi auton kulkeen kovaa yli 160 ois tavote
No ei aivan tuonne asti vakiokuntoisenaSjtv kirjoitti:Helpoimmalla pääsee kun pistää 123 turbo koneen pystäriin niin kyllä se sitten kulkee reilusti yli sen 160 (omien kokemuksien mukaan 200-225)

W123:selle luvataan samalla koneella 165-170 km/h ja aerodynaamisemmalle ja vahvemmalle 124 turbolle 203 km/h
Mutta idea on hyvä, jos vain onnistuu löytämään alkuperäisen koneen jostain.
No nyt taisi olla huiput aika kovia... paitsi tiedän sellaisen124 koppaisen 300d joka kulki 213km/h vaparikoneellakin mutta ajettu baanalla... saksassa... ja auto oli ihan uusi... silloin... mutta että vanhan mallin 300d kulkis 200 ilman turboa niin menee jo paksuksi meillä oli kerran 123 300d ja se ei kulkenut kun jotain 160km/h ja siinäkin saattaa olla vähän liikaa...
Tuotah
"kierroksia oli 6500 ja tutkaan lähemmäs pari markkaa," ja OM616:sta puhe, mitäs mitäs kaikkea sille oli tehty?
Vanhojen dieseleiden nopeuksiin jotenkin liittyen, tuo oma vakioviritteinen 300 D otti noin vajaan kympin verran yli 180 viivan mittariin ja tässä mittarivirhe on ilmeisimmin noin 15-20 km/h.

Vanhojen dieseleiden nopeuksiin jotenkin liittyen, tuo oma vakioviritteinen 300 D otti noin vajaan kympin verran yli 180 viivan mittariin ja tässä mittarivirhe on ilmeisimmin noin 15-20 km/h.
Varmasti ovat koneet olleet tosi hyviä. Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa. Näin siis ainakin faceliftin jälkeisissä malleissa (koskien OM615 ja OM616, koska OM617:aa ei silloin eikä ihan heti faceliftin jälkeenkään vielä tehty), mutta tuskinpa ne ennen faceliftiäkään tonnia kovempaa kiertivät.Sjtv kirjoitti:isäukon tekemä w115 300 turbodiesel kulkee sen 225 mihin loppuu perävälitykset ja mersun tehdas lupaa aina alakanttiin sen mitä ne kulkee kerta 240d huiput pitäis olla 144 ja mulla on poliisin tutkaan ajettuna sillä 189kmh kun kierroksia oli 6500 eli nostettu vähän reilu tonnilla(vakio 5400) eli kyllä ne kulkee kun vaan polkee. Tai sitten meillä ollut harvinaisen hyviä koneita.
Niin, ja tehtaan ilmoittama huippunopeus W115 240D:lle on 138 km/h manuaalilla ja 133 km/h automaalilla.
Sitä en väitä, etteikö rakentamalla kulkisi 225 km/h. Onhan sitä rakennettu kuurakettejakin (vai bluffasivatko jenkit koko homman?).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Hmm... Taitaa olla noissa vanhemmissakin olla hieman korkeammat maksimikierrokset. Mietinpähän tässä vaan, kun 88 hv:n OM617 (sekä 60 hv:n OM615 & 72 hv:n OM616) suurimmaksi käyntinopeudeksi ilmoitetaan 5300 r/min. Ja näissä uudemmissa "korkeampitehoisissa" suurin tehokin tulee vasta 4400 r/min.Saul kirjoitti:Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa.
No enpä ole mitannutLeka kirjoitti:Hmm... Taitaa olla noissa vanhemmissakin olla hieman korkeammat maksimikierrokset. Mietinpähän tässä vaan, kun 88 hv:n OM617 (sekä 60 hv:n OM615 & 72 hv:n OM616) suurimmaksi käyntinopeudeksi ilmoitetaan 5300 r/min. Ja näissä uudemmissa "korkeampitehoisissa" suurin tehokin tulee vasta 4400 r/min.Saul kirjoitti:Varsinkin ottaen huomioon, että W115:n OM 615:n, OM616:n ja OM617:n maksimikierrokset ovat tehtaan jäljiltä 4350 kierrosta minuutissa.

Nyt varmaan puhutaan eri moottoreista muutenkin. Tehot 200D OM615 55 hv, 220D OM615 60 hv, 240D OM616 65 hv ja 240D 3.0 OM617 80 hv.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.Sjtv kirjoitti:isäukon tekemä w115 300 turbodiesel kulkee sen 225 mihin loppuu perävälitykset ja mersun tehdas lupaa aina alakanttiin sen mitä ne kulkee kerta 240d huiput pitäis olla 144 ja mulla on poliisin tutkaan ajettuna sillä 189kmh kun kierroksia oli 6500 eli nostettu vähän reilu tonnilla(vakio 5400) eli kyllä ne kulkee kun vaan polkee. Tai sitten meillä ollut harvinaisen hyviä koneita. Just myytiin aito 300 tdt 123 jenkkifarkku mutta se ei menny kun vähän vajaa 200 että ei ole kahta samanlaista varmaankaan olemassa. niin ja koneet on aina tehty uusiks jos on turboja tehty. sekin varmaan vaikuttanu. niin 250d 124 meni mittarin mukaan 205 kun oikeen pitkään huudatti.
Mutta sen verran kyllä intän että jos 280 E ottaa huippuja 200 km/h ja siinä on sentään tehoa 185 hv. Joten jos noihin moottoreihin ei ole pumppuun tehty ratkaisevia muutoksia, asennettu välijäähdytintä ja mieluusti myös suurempaa turboa, on tuon nopeuden saavuttaminen aika hankalaa. Pidempi perä taitaa olla vaatimuslistalla kanssa, tuo vanha diesel ei kierrä 7740 r/min.
Sori että väitän vastaan, mutta kerrohan mitä niille koneille oli sitten tehty, ainahan nuo kiinnostaa.
Juu olin kyllä kärryillä että puhutaan aikaisemmista ja uudemmista kehitysversioista. Meinasin vaan ettei kierrosnopeudet voi aivan hirveästi poiketa uudemmista. Tuo 5300 r/min uudemmissa moottoreissa on useista lähteistä tarkistettu mm. omistajan käsikirjasta. Ja jossain noilla nurkilla se max. kierrosluku on pyörinyt pakokaasumittauksissa.Saul kirjoitti:No enpä ole mitannutmutta näin tehtaan dokumentointi eli omistajan käsikirja väittää kohdassa "suurin sallittu kierrosluku". Sen armoilla mennään.
Tuossa taisi olla kahdesta eri menopelistä kyse. Jos tässä turbodiesel pystärissä on turbodieselin 3,07-perä, vakiorengaskokoa vastaavat renkaat, mersun nelilovinen laatikko niin moottorin kierrosnopeus 225 km/h:ssa on ~5770 r/min. Nämä siis vain oletuksina... Vaikea tuota on silti uskoaMauri H. kirjoitti:No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.

on niissä turboissa aina ollu teetetty välijäähdytin vakioo isompi turbo enemmän ahtopaineita ja vahvemmat sisuskalut ja koko ajan olen tarkoittanut w123 koneita näin väärinkäsitysten välttämiseksi että niitä ei ole tehty pystärin koneista. ja ne kiertää oikeesti vakiona yli 5000 voi kattoo omistajan oppaasta ja sen w124 250d huiput on otettu kopolanmäessä (on se tarpeeks iso alamäki) mutta tasasella aika lailla 190 se meni.
Viimeksi muokannut Vieras, Pe 10.09.2004 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[
No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.
Mutta sen verran kyllä intän että jos 280 E ottaa huippuja 200 km/h ja siinä on sentään tehoa 185 hv. Joten jos noihin moottoreihin ei ole pumppuun tehty ratkaisevia muutoksia, asennettu välijäähdytintä ja mieluusti myös suurempaa turboa, .
Sori että väitän vastaan, mutta kerrohan mitä niille koneille oli sitten tehty, ainahan nuo kiinnostaa
Niissä on ollut eri mersut kyseessä noissa huipuissa ja eri peävälitykset kummassakin autossa. Vähän ihmettelen 280 noin vähäisiä huippuja mutta en ole ajanut kuin kahta semmoista ja molemmat meni kyllä yli 200 helposti sen ottaen( toinen niistä tosin oli turbotettu ilman lupia).
No jos nopeutta on 189 km/h 6500 kierroksella, niin sitten tuossa 225 km/h:ssa on kierroksia 7740, sanon suoraan että en usko, vaikka tuota ööööh, "omakohtaista kokemusta" on hieman noista nokilekoista ja niiden piristämisestä.
Mutta sen verran kyllä intän että jos 280 E ottaa huippuja 200 km/h ja siinä on sentään tehoa 185 hv. Joten jos noihin moottoreihin ei ole pumppuun tehty ratkaisevia muutoksia, asennettu välijäähdytintä ja mieluusti myös suurempaa turboa, .
Sori että väitän vastaan, mutta kerrohan mitä niille koneille oli sitten tehty, ainahan nuo kiinnostaa
Niissä on ollut eri mersut kyseessä noissa huipuissa ja eri peävälitykset kummassakin autossa. Vähän ihmettelen 280 noin vähäisiä huippuja mutta en ole ajanut kuin kahta semmoista ja molemmat meni kyllä yli 200 helposti sen ottaen( toinen niistä tosin oli turbotettu ilman lupia).
Re: 115 240d 3.0 lisää tehoa turbolla
Juho kirjoitti:Onko kellään myydä turbo sarjaa 115 240d 3.0 joka menee suoraan alkuperäiseen koneeseen sellaista on saanu kuulema kaupasta 70-80 luvun vaihteessa tai vastaavaa mikä sopii pakosarjoistaan ja ahtimen paikasta 115 koriseen olisi kiva jos saisi auton kulkeen kovaa yli 160 ois tavote
Poistin ensimmäiset viestini että saataisiin keskustelu itse asiaan takaisin eli mistä mies saisi turbosarjan autoonsa.
No ei se 280 E:n huiput mitenkään ihmeen alhaiset ole, 185 hv ei ole paljoa ja ilmanvastus on suuri.
Mittarinopeus on aina mittarinopeus, ja alamäessä kelattu vauhti ei meinaa mitään. Kaksilitrainen A-Vectra otti saksassa 240 mittariin alamäessä, oikea huippu 198 eikä sillä 115 hv:llä mennä kovempaa edes teoriassa.
Kuriositeettina mainittakoon että oma aikoinaan melkein vakiona (n. 180 hv) otti mittariin 215 km/h vielä jonkin verran kiihtyen, mutta 225:n mittarinopeus olisi ehkä jäänyt saavuttamatta.
Autossa oli vakiopumppu ihan täysillä, joten enempää siitä ei olisi silloin edes irronnut tehoa, turbolla ja coolerilla ei paljoa iloa saada jollei pumppuun tehdä rakenteellisia muutoksia.
Kaikki varmaan tietävät 123:sen ja 124:sen erot ilmanvastuksissa, joten 123:selta vaaditaan aika liuta enemmän koneja että pääsee samoihin nopeuksiin 124:sen kanssa. Vertaa vaikka 280 E (W123) ja 300E (W124), huiput 200 km/h / 228 km/h, tehot 185 hv / 188 hv, nämä arvot manuaalilla siis.
Mittarinopeus on aina mittarinopeus, ja alamäessä kelattu vauhti ei meinaa mitään. Kaksilitrainen A-Vectra otti saksassa 240 mittariin alamäessä, oikea huippu 198 eikä sillä 115 hv:llä mennä kovempaa edes teoriassa.
Kuriositeettina mainittakoon että oma aikoinaan melkein vakiona (n. 180 hv) otti mittariin 215 km/h vielä jonkin verran kiihtyen, mutta 225:n mittarinopeus olisi ehkä jäänyt saavuttamatta.
Autossa oli vakiopumppu ihan täysillä, joten enempää siitä ei olisi silloin edes irronnut tehoa, turbolla ja coolerilla ei paljoa iloa saada jollei pumppuun tehdä rakenteellisia muutoksia.
Kaikki varmaan tietävät 123:sen ja 124:sen erot ilmanvastuksissa, joten 123:selta vaaditaan aika liuta enemmän koneja että pääsee samoihin nopeuksiin 124:sen kanssa. Vertaa vaikka 280 E (W123) ja 300E (W124), huiput 200 km/h / 228 km/h, tehot 185 hv / 188 hv, nämä arvot manuaalilla siis.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 10.09.2004 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehkä odotettiin vähän parempia vastauksia. Siis tasasella 190, alamäessä 250 ja tämä on se 240 DSjtv kirjoitti:on niissä turboissa aina ollu teetetty välijäähdytin vakioo isompi turbo enemmän ahtopaineita ja vahvemmat sisuskalut ja koko ajan olen tarkoittanut w123 koneita näin väärinkäsitysten välttämiseksi että niitä ei ole tehty pystärin koneista. ja ne kiertää oikeesti vakiona yli 5000 voi kattoo omistajan oppaasta ja sen 250 huiput on otettu kopolanmäessä (on se tarpeeks iso alamäki) mutta tasasella aika lailla 190 se meni.




Ja mikä perävälitys siinä mainitsemassasi turbod-w115:ssa oli?
Leka kirjoitti:Tuotah"kierroksia oli 6500 ja tutkaan lähemmäs pari markkaa," ja OM616:sta puhe, mitäs mitäs kaikkea sille oli tehty?
Vanhojen dieseleiden nopeuksiin jotenkin liittyen, tuo oma vakioviritteinen 300 D otti noin vajaan kympin verran yli 180 viivan mittariin ja tässä mittarivirhe on ilmeisimmin noin 15-20 km/h.
No voi perkl, mulla ei ottanut kovalla askilla kuin sen hikiseen 180km/h viivan, ja tosiaan mittarivirhettä tuossakin oli varmaan se ~15-20km/h...Mutta lasi tappiin kuitenkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.