Totean ensin ja asiaa tuntevilta kysyn:
Kone on M271.946 kompressor.
Tässä koneessahan on tunnetusti heikonpuoleinen yksirivinen nokka-akseleita käyttävä ketju.
Jos tutkimuksessa todetaan että ketjupyörät on ok niin on mahdollista vaihtaa vain uusi ketju ns "venyneen" tilalle.
Työ tapahtunee seuraavasti: Vanha ketju katkaistaan ja päähän liitetään uusi. Konetta kampiakselilta pyörittäen vedetään uusi ketju paikoilleen ja liitetään päät.
Nyt tulee oleellisin kysymys: Onko ketjun kiristin ennen toimenpidettä otettava irti? Eli onko ketjunkiristin ns, räikkätyyppinen jolloin se ei anna periksi "taaksepäin" ja seurauksena on että uusiketju tulee liian kireälle tai jopa jumiintuu homman puolivälin tienoilla.
Ellei kiristin ole räikkätyyppinen niin silloihan ei pitäisi olla mitään ongelmia koska kiristin pakittaa uuden ketjun myötä taaksepäin.
Koska ketjunkiristimen irroitus on melkoisen työläästi toteutettavissa niin en siihen lainkaan ryhtyisi ellei ole pakko.
Vastausta ja mahdollisia ohjeita sekä myös varoituksia pyydän työn suorittaneilta "konkareilta"
Asiallisista tiedoista tulen kiittämään vuolaasti.
Terveisin Seppo