R170 Kardaanin tukilaakerin vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SOFTTORTILLA
Sisäänajossa
Sisäänajossa

R170 Kardaanin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja SOFTTORTILLA »

Millainen operaatio se on SLK:ssa? Otanko kardaanin isrti vain takapäästä ja siitä se lähtee etenemään, vai lähdenkö liikkeelle automaattiaskin päästä? Paljonko pitää varata aikaa, kun on työkaluja ja nosturilla pääsee tekemään?
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: R170 Kardaanin tukilaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja atlas »

Peräpäästä eli perästä kardaani irti,sitten joudut löysäämään laakerin läheltä keskimutterin..itse en ole kyllä löysäillyt mistään...tee merkki etu ja takapätkän putkiin että tulee samalle kohdin..siellä on kyllä merkit jos tarkkaan katsot..kaksihahloa ja toises yksi.
Menisikö noin 1-1.5h ja katso mitenpäin tulee se itse kumi laakerin päälle..itse ainakin laitan samoin päin tai tietystä suunnasta.
Lyöt sen laakerin tai puristat niin ettei laakeri vioitu.
Rasvamontussa,nosturilla nopein vaihtaa..voi sieltä joutua poistamaan pakoputki suojuksen ja siinä voi olla sellainen tukilattarauta ettei kardaani tipahda tielle jos tulee vaurio.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
SOFTTORTILLA
Sisäänajossa
Sisäänajossa

atlas kirjoitti:Peräpäästä eli perästä kardaani irti,sitten joudut löysäämään laakerin läheltä keskimutterin..itse en ole kyllä löysäillyt mistään...tee merkki etu ja takapätkän putkiin että tulee samalle kohdin..siellä on kyllä merkit jos tarkkaan katsot..kaksihahloa ja toises yksi.
Menisikö noin 1-1.5h ja katso mitenpäin tulee se itse kumi laakerin päälle..itse ainakin laitan samoin päin tai tietystä suunnasta.
Lyöt sen laakerin tai puristat niin ettei laakeri vioitu.
Rasvamontussa,nosturilla nopein vaihtaa..voi sieltä joutua poistamaan pakoputki suojuksen ja siinä voi olla sellainen tukilattarauta ettei kardaani tipahda tielle jos tulee vaurio.
Tässä autossa ei ole keskellä mitään mutteria, on vain kuminen suojus tukilaakerin etupuolella rihlojen päällä estämässä lian menoa rihloille. Voiko tuo takapään kuminen rättinivel olla niin tiukassa, ettei kampeamallakaan lähde takabanjosta kardaani irti?
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Rätissä on ohjuri holkit,peltiset eli ne voi olla tiukassa pulttien poistamisen jälkeen mutta lyntiä meisselillä,tuurnalla sinne tyveen niin lähtee.
Toi helpottaa jos ei ole mutteria siinä boorien lähellä,vetäsee vain pois takapätkän.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
SOFTTORTILLA
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Onnistui. Työkaverin vinkki oli lisäksi, että ota iso halkaijainen letkunklemmari ja laita se varmuuden vuoksi takimmaisen kumivaimentimen ympärille. Tällöin vanha vaimennin ei leviä yhtään, jolloin pulttien reijät sopivat varmuudella kohdilleen. En tiedä vaikuttaako mitään, mutta ihan heittämällä kaikki sopi kohdilleen.
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Ei ole kyllä mersun rättejä tarvinnut puristaa kokoon..ehkä muilla merkeillä moisia ongelmia mutta hyvä vinkki kyllä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin