C32 AMG farkku vm.2003
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt tuli sitten vihdoin ja viimein tehtyä huolto Mersuun. Eli tulpat, öljyt, öljynsuodatin, ilmansuodattimet, raitisilmasuodatin ja kompressorin öljyt tuli vaihdettua. Aikaa meni rapiat 5 tuntia ja siitä varmaan 4 tuntia tulppien vaihtoon.
Vittumaisen tiukassa oli tulpanhatut... Ja "viimeiset" tulpat melko ahtaassa paikassa... No tulipahan vaihdettua eikä mun omistuksen aikana tarvitse enää koskaan vaihtaa. Vaihdoin tulpiksi NGK Iridiumit IFR6D10 ja otin pois Mersun alkuperäiset tulpat, jotka oli niin ikään NGK Iridium IFR6D10 mallia. Eli Mersun orkkis tulpat on täysin samat kuin NGK ja tulpassa jopa samat tekstit kuin NGK:n tulpissa. Ainoa ero oli orkkis tulpassa lisänä oleva Mersun tähti. Ilmanputsarinkotelot sekä puolat piti irroittaa, jotta tulppiin pääsi käsiksi.
Kompressorin öljyt oli helppo vaihtaa, kun oli apteekista ostettuna 2 kpl 60mm ruiskuja ja Motonetista 5mm kumiletkua, jolla sai vanhat öljyt imettyä ulos ja uudet sisälle.
Raitisilmasuodattimen vaihdosta en edes viitsi mainita, koska missään koskaan omistamassani autossa vaihto ei ole ollut näin helppoa.
Ilmansuodattimiksi vaihdoin ihan vain huvikseen K&N paneelisuodattimet ( lisätehoa en odota). Koska ilmansuodattimenkotelot oli irti tulppien vaihdon johdosta sai ne pestyä sisältä puhtaaksi hyvin.
Moottoriöljyiksi tuli AMG:n suosituksesta Mobil 1 New Life 0W 40 ja suodattimeksi Mersun alkuperäinen. Pohjan suojamuoveja piti hieman poistaa, jotta öljyt sai alakautta valutettua ulos. No samalla tuli irroitetut suojamuovit pestyä molemmin puolin.
Lisäksi kävin paikallisessa Vehossa huollattamassa automaattilaatikon (sis. öljyt huuhtelemalla 12 litraa, joista 4 jäi laatikkoon, magneetti, tiivisteet, suodatin ym.) sekä peräöljyt (2 litraa öljyä) vaihdettiin. Laskun loppusumma oli positiivinen yllätys 357€ (loppusumma oli autolaatikonhuolto 270€+peräöljyt 137€=407€, josta sai tarjouskupongilla 50€ pois). Pelkät peräöljyt maksaa Veholla 66€/L eli tästä syystä vaihdatin ne siellä. Tomaatin öljynvaihto on itselle vierasta puuhaa, joten tästä syystä en niitä itse vaihtanut.
Nyt ei ole kuin takajarrujen ehostus enää jäljellä (levyt, palat ja jarrusatuloiden maalaus hopeiseksi), mutta sen suorittaminen taitaa mennä kesälomiin.
Vittumaisen tiukassa oli tulpanhatut... Ja "viimeiset" tulpat melko ahtaassa paikassa... No tulipahan vaihdettua eikä mun omistuksen aikana tarvitse enää koskaan vaihtaa. Vaihdoin tulpiksi NGK Iridiumit IFR6D10 ja otin pois Mersun alkuperäiset tulpat, jotka oli niin ikään NGK Iridium IFR6D10 mallia. Eli Mersun orkkis tulpat on täysin samat kuin NGK ja tulpassa jopa samat tekstit kuin NGK:n tulpissa. Ainoa ero oli orkkis tulpassa lisänä oleva Mersun tähti. Ilmanputsarinkotelot sekä puolat piti irroittaa, jotta tulppiin pääsi käsiksi.
Kompressorin öljyt oli helppo vaihtaa, kun oli apteekista ostettuna 2 kpl 60mm ruiskuja ja Motonetista 5mm kumiletkua, jolla sai vanhat öljyt imettyä ulos ja uudet sisälle.
Raitisilmasuodattimen vaihdosta en edes viitsi mainita, koska missään koskaan omistamassani autossa vaihto ei ole ollut näin helppoa.
Ilmansuodattimiksi vaihdoin ihan vain huvikseen K&N paneelisuodattimet ( lisätehoa en odota). Koska ilmansuodattimenkotelot oli irti tulppien vaihdon johdosta sai ne pestyä sisältä puhtaaksi hyvin.
Moottoriöljyiksi tuli AMG:n suosituksesta Mobil 1 New Life 0W 40 ja suodattimeksi Mersun alkuperäinen. Pohjan suojamuoveja piti hieman poistaa, jotta öljyt sai alakautta valutettua ulos. No samalla tuli irroitetut suojamuovit pestyä molemmin puolin.
Lisäksi kävin paikallisessa Vehossa huollattamassa automaattilaatikon (sis. öljyt huuhtelemalla 12 litraa, joista 4 jäi laatikkoon, magneetti, tiivisteet, suodatin ym.) sekä peräöljyt (2 litraa öljyä) vaihdettiin. Laskun loppusumma oli positiivinen yllätys 357€ (loppusumma oli autolaatikonhuolto 270€+peräöljyt 137€=407€, josta sai tarjouskupongilla 50€ pois). Pelkät peräöljyt maksaa Veholla 66€/L eli tästä syystä vaihdatin ne siellä. Tomaatin öljynvaihto on itselle vierasta puuhaa, joten tästä syystä en niitä itse vaihtanut.
Nyt ei ole kuin takajarrujen ehostus enää jäljellä (levyt, palat ja jarrusatuloiden maalaus hopeiseksi), mutta sen suorittaminen taitaa mennä kesälomiin.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Tuli näin kesäloman ratoksi vahattua ja puunattua Mersu. Oma hyväksi havaittu resepti tuli taas tehtyä eli:
1. Huuhtelu painepesurilla.
2. Pesu pesukintaalla kahden ämpärin tekniikalla
3. Kuivaus.
4. Liuotinpesu ja huuhtelu painepesurilla sekä kuivaus.
5. Ikkunoiden käsittely Turtlewax viissateesta aineella.
6. Oven välien vahaus punaisella Autoglymillä ja tiivisteet silikonilla.
7. Vahaus Collinitella ja kiillotus.
8. Toinen vahaus Collinitella ja kiillotus.
9. Vanteiden vahaus Collinitella ja rosterilippojen kiillotus metallinkiillotus aineella.
10. Imurointi sisältä ja pölyjen pyyhintä.
11. Penkkien käsittely Autoglymin nahanhoitoaineella.
Taas mennään pitkälle syksyyn ja talviseisonnan aikana sama käsittely uudestaan. Kilsoja ei ole kovin paljoa tullut, olisko 1200km tänä kesänä. No tulee sentään edes vähän.
Täytyy joku päivä ottaa joku kuva ja lisätä tänne, vaikka mitään muutosta ei ole tapahtunut. Vanteiden keskimerkit pitäisi vaihtaa johtotähtiin ja takajarrut uusia kunhan jaksaa. Sit meinasin vielä Kiikalan lentokentällä käydä varttimailin vetäsemässä ihan huvikseen.
1. Huuhtelu painepesurilla.
2. Pesu pesukintaalla kahden ämpärin tekniikalla
3. Kuivaus.
4. Liuotinpesu ja huuhtelu painepesurilla sekä kuivaus.
5. Ikkunoiden käsittely Turtlewax viissateesta aineella.
6. Oven välien vahaus punaisella Autoglymillä ja tiivisteet silikonilla.
7. Vahaus Collinitella ja kiillotus.
8. Toinen vahaus Collinitella ja kiillotus.
9. Vanteiden vahaus Collinitella ja rosterilippojen kiillotus metallinkiillotus aineella.
10. Imurointi sisältä ja pölyjen pyyhintä.
11. Penkkien käsittely Autoglymin nahanhoitoaineella.
Taas mennään pitkälle syksyyn ja talviseisonnan aikana sama käsittely uudestaan. Kilsoja ei ole kovin paljoa tullut, olisko 1200km tänä kesänä. No tulee sentään edes vähän.
Täytyy joku päivä ottaa joku kuva ja lisätä tänne, vaikka mitään muutosta ei ole tapahtunut. Vanteiden keskimerkit pitäisi vaihtaa johtotähtiin ja takajarrut uusia kunhan jaksaa. Sit meinasin vielä Kiikalan lentokentällä käydä varttimailin vetäsemässä ihan huvikseen.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt sain vihdoin ja viimein takajarrut fiksattua ja vanteiden keskimerkit vaihdettua johtotähtiin. Ohessa pari huonolaatuista räpsyä uudella pikku padillä otettuna, joskus aikanaan sitten parempia kuvia.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt on auto taas talviunilla. Kilometrejä kertyi tänä kesä 3719 km eli melkoisen vähän. Kesänaikana en autolle tehnyt muuta kuin ajoin ja pesin. En edes vartille kerennyt, vaikka piti.
Talven aikana ajatuksissa hommata pienempi kompuranpyörä (joku 65mm), parempi jäähdytin, etumaiset katit tyhjentää sekä ilman saantia hieman parannella. Sitten keväällä penkkiin säädettäväksi (jos nyt Suomesta joku osaava löytyy Moonlight?, Harinen? Karala?...).
Sitten pitäisi vielä kirkaslasiset sumarit löytää.
Talven aikana ajatuksissa hommata pienempi kompuranpyörä (joku 65mm), parempi jäähdytin, etumaiset katit tyhjentää sekä ilman saantia hieman parannella. Sitten keväällä penkkiin säädettäväksi (jos nyt Suomesta joku osaava löytyy Moonlight?, Harinen? Karala?...).
Sitten pitäisi vielä kirkaslasiset sumarit löytää.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
http://www.km-parts.fi/index.php?option ... 4&Itemid=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta löytyy. Ne pitäis olla samanlaiset ku E55:ssa. Mulla tollaset mutta odottelee vielä asennusta.
Tuolta löytyy. Ne pitäis olla samanlaiset ku E55:ssa. Mulla tollaset mutta odottelee vielä asennusta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Hieno auto, hieno moottori mutta noi vanteet...
Äkkiä jotain amg:ta tai koottavaa laatuvannetta alle!
Äkkiä jotain amg:ta tai koottavaa laatuvannetta alle!
W211 220Cdi farkku -07
Ex:Bemareita monta
Ex:Bemareita monta
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Tänks! Pitääpä laittaa nuo tilaukseen samointein.S202 kirjoitti:http://www.km-parts.fi/index.php?option ... 4&Itemid=5
Tuolta löytyy. Ne pitäis olla samanlaiset ku E55:ssa. Mulla tollaset mutta odottelee vielä asennusta.
Mikä vika noissa vanteissa on, rumat? Mielestäni ihan hyvän näköiset ja laadullisesti ihan kelvot, joskaan ei maailman kevyimmät.A^A kirjoitti:Hieno auto, hieno moottori mutta noi vanteet...
Äkkiä jotain amg:ta tai koottavaa laatuvannetta alle!
Vanteet tuli auton mukana, enkä viitsi uusia ostaa. Hyvät vanteet maksaa jo melkein yhtä paljon kuin tämä auto, enkä näe järkeä laittaa muutaman tonnin autoon 5k€ vannesettiä.
Jos mainitsisin vanteen merkiksi BBS niin kelpaisi varmaan kaikille...
Mutta kiitos itse auton kehuista.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Pääasiahan tottakai on että omistaja tykkää!
Mutta mielestäni tälläiseen "muutaman tonnin" autoon ei tälläiset painavat tinavanteet sovi joita tulee vastaan joka toisessa autossa. Autosi kun ei tosiaan ole se 500tkm ajettu CDI karvalakki varusteilla..
Kyllähän sitä 1000-2000e saa jo todella laadukkaita vanteita ettei ihan 5k tarvi niihin panostaa..
Mutta tosiaan kukin tyylillään!
Mutta mielestäni tälläiseen "muutaman tonnin" autoon ei tälläiset painavat tinavanteet sovi joita tulee vastaan joka toisessa autossa. Autosi kun ei tosiaan ole se 500tkm ajettu CDI karvalakki varusteilla..
Kyllähän sitä 1000-2000e saa jo todella laadukkaita vanteita ettei ihan 5k tarvi niihin panostaa..
Mutta tosiaan kukin tyylillään!
W211 220Cdi farkku -07
Ex:Bemareita monta
Ex:Bemareita monta
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Tuli tuolta km-partsista tilattua nuo kirkaslasiset sumarit. Ihan laadukkaan oloiset. Ensikesänä sitten näkee pääseekö niihin kosteutta.
Sitten tuli Veholta haettua kesävanteisiin johtotähdet.
Sitten tuli Veholta haettua kesävanteisiin johtotähdet.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt on haalittu jo jonkun aikaa osia kasaan kevään projektia varten. Eli tällaista on jo autotallissa / tilattuna
- Yllä olevat kirkaslasiset sumari (Km-parts)
- Moottoriöljy Mobil 0w40 NewLife (Tarjoustalo)
- Alkuperäinen MB öljynsuodatin (Veho)
- Fram polttoainesuodatin (AM Huolto)
- WalBro 255 polttoainepumppu (vakio n. 140h/l) (Futurez)
- Eurocharged rosterinen kompressorinpyörä 73.6mm->65mm (ahdot 1bar-> n. 1.2bar) (juukeli)
- Parempi välijäähdytin (Pansu)
- Tehokkaampi välijäähdyttimenpumppu Bosch 0392022010 (Virtasen Moottori)
- Alkuperäinen MB moniurahihna (juukeli)
- 5300 K polttimot etupäähän (pitkät, lyhyet, parkit ja sumarit) (DX.com)
- Alkuperäiset takajarrut (levyt, palat, kengät, anturit, ruuvit) (Veho)
Penkissä säätö sovittu alustavasti Motorbit:n kanssa, koska kukaan muu ei ole tiedusteluihin mitään vastannut.
- Yllä olevat kirkaslasiset sumari (Km-parts)
- Moottoriöljy Mobil 0w40 NewLife (Tarjoustalo)
- Alkuperäinen MB öljynsuodatin (Veho)
- Fram polttoainesuodatin (AM Huolto)
- WalBro 255 polttoainepumppu (vakio n. 140h/l) (Futurez)
- Eurocharged rosterinen kompressorinpyörä 73.6mm->65mm (ahdot 1bar-> n. 1.2bar) (juukeli)
- Parempi välijäähdytin (Pansu)
- Tehokkaampi välijäähdyttimenpumppu Bosch 0392022010 (Virtasen Moottori)
- Alkuperäinen MB moniurahihna (juukeli)
- 5300 K polttimot etupäähän (pitkät, lyhyet, parkit ja sumarit) (DX.com)
- Alkuperäiset takajarrut (levyt, palat, kengät, anturit, ruuvit) (Veho)
Penkissä säätö sovittu alustavasti Motorbit:n kanssa, koska kukaan muu ei ole tiedusteluihin mitään vastannut.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt Walbro 255 polttoainepumppu ja Fram polttoainesuodatin vaihdettu. Aikaa meni yhteensä noin 4 tuntia (reilu 3 pumppuun ja vajaa 1 suodattimeen. Ei se pumppu ihan plug and play asennus ollut. Hankala saada pumppua pois tankista tai ainakin oli hankala, kun ei ole ennen tästä autosta pumppua irrottanut. Lyhykäisyydessään vaihto meni näin:
Uusi pa-pumppu ja pa-suodatin.
Lähtötilanne
1. Apukuskin puolen takapenkin alta metalli kansi pois, kiinni kuudella pultilla.
2. Kierrettävä muovirengas kannen päältä pois, oli pirun piukassa.
Tällaisen työkalun väsäsin, jotta sain muovirenkaan nätisti irti.
3. Kansi nostamalla pois.
4. Liittimiä irti 3kpl ja pa-letku siirtopumpusta
5. Tankissa sisällä olevan "muoviämpärin" kansi pois ja pois tankista.
6. Muoviämpäri irti metallisesta peltilevystä, jossa kiinni siirtopumppu ja pois tankista.
7. Siirtopumppu pois tankista peltilevyn kanssa.
8. Uuden pumpun sovittaminen muoviämpärin kanteen (piti tehdä rosterista sovite ja letkukiristimellä kiinni).
9. Johdot poikki tankissa olevasta pa-pumpulle menevästä johtoparista ja pa-pumpun mukana tullut liitin kiinni johtoihin.
10. Peltilevy ja siirtopumppu takaisin tankkiin.
11. Muoviämpäri takaisin tankkiin.
12. Muoviämpärin kansi, jossa uusi pa-pumppu kiinni tankkiin.
13. Kansi paikalle muoviämpäriin.
14. Muoviämpäri kiinni peltilevyyn.
15. Liittimet 3 kpl kiinni.
16. Siirtopumpun letku kiinni muoviämpärin kanteen.
17. Uusi 8mm polttoaineletku kiinni pa-pumppuun ja linjastoon.
18. Kansi paikoilleen.
19. Muovirengas kierretään kiinni.
20. Metallinen kansi paikoilleen.
Pa-suodatin on kuljettajan puolella takarenkaan etupuolella suojamuovien alla. Todella helppo vaihtaa. Peltiset letkunkiristimet irti 4 kpl ja suodatin irti. Uusi suodatin paikoilleen ja uusilla letkunkiristimillä kiinni.
Lähtötilanne:
Uusi pa-suodatin paikoillaan.
Vanha alkuperäinen pa-suodatin.
Vähän tuli huonosti otettua asennuskuvia, kun kameraa ei ollut mukana ja kädet oli kokoajan bensassa.
Uusi pa-pumppu ja pa-suodatin.
Lähtötilanne
1. Apukuskin puolen takapenkin alta metalli kansi pois, kiinni kuudella pultilla.
2. Kierrettävä muovirengas kannen päältä pois, oli pirun piukassa.
Tällaisen työkalun väsäsin, jotta sain muovirenkaan nätisti irti.
3. Kansi nostamalla pois.
4. Liittimiä irti 3kpl ja pa-letku siirtopumpusta
5. Tankissa sisällä olevan "muoviämpärin" kansi pois ja pois tankista.
6. Muoviämpäri irti metallisesta peltilevystä, jossa kiinni siirtopumppu ja pois tankista.
7. Siirtopumppu pois tankista peltilevyn kanssa.
8. Uuden pumpun sovittaminen muoviämpärin kanteen (piti tehdä rosterista sovite ja letkukiristimellä kiinni).
9. Johdot poikki tankissa olevasta pa-pumpulle menevästä johtoparista ja pa-pumpun mukana tullut liitin kiinni johtoihin.
10. Peltilevy ja siirtopumppu takaisin tankkiin.
11. Muoviämpäri takaisin tankkiin.
12. Muoviämpärin kansi, jossa uusi pa-pumppu kiinni tankkiin.
13. Kansi paikalle muoviämpäriin.
14. Muoviämpäri kiinni peltilevyyn.
15. Liittimet 3 kpl kiinni.
16. Siirtopumpun letku kiinni muoviämpärin kanteen.
17. Uusi 8mm polttoaineletku kiinni pa-pumppuun ja linjastoon.
18. Kansi paikoilleen.
19. Muovirengas kierretään kiinni.
20. Metallinen kansi paikoilleen.
Pa-suodatin on kuljettajan puolella takarenkaan etupuolella suojamuovien alla. Todella helppo vaihtaa. Peltiset letkunkiristimet irti 4 kpl ja suodatin irti. Uusi suodatin paikoilleen ja uusilla letkunkiristimillä kiinni.
Lähtötilanne:
Uusi pa-suodatin paikoillaan.
Vanha alkuperäinen pa-suodatin.
Vähän tuli huonosti otettua asennuskuvia, kun kameraa ei ollut mukana ja kädet oli kokoajan bensassa.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt on auto käyty penkittämässä vakiona Motorbitissä Tuusulassa. Asiantuntevan oloinen kaveri tuo Pekka Lahtinen ja hyvä palvelu. Tiesi yhtä, jos toista näistä kompura Mersuista. Eli ainakin näin ensi tuntumalla suosittelen.
Ja tässä tuloksia ja videota. Järkkäri jäi tietenkin kauheassa tohinassa kotiin, mutta kännyllä sain edes jotain dokumenttia.
Videota en nyt tähän hätään saanut lisättyä. Yritän huomenna uudelleen...
Ja tässä tuloksia ja videota. Järkkäri jäi tietenkin kauheassa tohinassa kotiin, mutta kännyllä sain edes jotain dokumenttia.
Videota en nyt tähän hätään saanut lisättyä. Yritän huomenna uudelleen...
Viimeksi muokannut Jukikyy, To 24.04.2014 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Yritetään videota uudelleen.
http://www.youtube.com/watch?v=TQ3yjua24KU
http://www.youtube.com/watch?v=xBhwVXmVvro
http://www.youtube.com/watch?v=TQ3yjua24KU
http://www.youtube.com/watch?v=xBhwVXmVvro
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Eli isompi välijäähdytin, välijäähdyttimen kiertovesipumppu, Y-pipe ja kirkaslasiset sumarit tuli viikonloppuna vaihdettua. Aikaa meni kaikkiaan noin 10 tuntia, joista 8 pelkästään auton kimpussa.
Etupuskuri irrotettuna. Aikaa meni noin 1 tunti, kun on niin pirun ahdasta.
Vanha välijäähdytin, joka on muovisen kehyksen sisällä.
Uusi ja vanha vierekkäin. Uusi on korkeampi. Juuri isompaa ei ilman suuria puskuri ym. muutoksia saa mahtumaan.
Välijäähdyttimen asentelua.
Välijäähdyttimen kiinnikkeet.
Välijäähdyttimen kiertovesi pumppu. Autoon on Veholla 2011 vaihdettu ko. pumppu ja sinne on näköjään vaihdettu tuo tehokkaampi. Jos olisin tämän tiennyt, niin en olisi vaihtanut, mutta kun kerran oli hankittuna niin vaihdoin.
Kiertovesi pumppu paikoillaan.
Y-pipet.
Uusi Y-pipe on E55 AMG:stä. uuden halkaisija on 76mm ja vanhan 63mm.
Varsinkin putkien yhtymä kohta on vakiossa todella ahdas ennen kaasuläppää.
Koska uusi ilmanputsarilta lähtevä putki on halkaisijaltaan 13mm suurempi, piti ilmanputsarin koteloille saada sovitteet. Motonetin 63mm silikoniletku oli juuri sopivan piukka uuden putken sisään ja juuri sopivan piukka ilmanputsarinkoteloiden lähtöihin.
Silikoniletku tungettuna noin 3-4cm Y-pipeen.
Rosterinen putkenkiristin, jolla uusi Y-pipe saadaan kiinni ilmanputsarin koteloihin.
Uusi Y-pipe paikoillaan.
Uudet kirkaslasiset E55 AMG:n sumarit asennettuna. Oli ihan plug and play asennus.
Etupuskuri irrotettuna. Aikaa meni noin 1 tunti, kun on niin pirun ahdasta.
Vanha välijäähdytin, joka on muovisen kehyksen sisällä.
Uusi ja vanha vierekkäin. Uusi on korkeampi. Juuri isompaa ei ilman suuria puskuri ym. muutoksia saa mahtumaan.
Välijäähdyttimen asentelua.
Välijäähdyttimen kiinnikkeet.
Välijäähdyttimen kiertovesi pumppu. Autoon on Veholla 2011 vaihdettu ko. pumppu ja sinne on näköjään vaihdettu tuo tehokkaampi. Jos olisin tämän tiennyt, niin en olisi vaihtanut, mutta kun kerran oli hankittuna niin vaihdoin.
Kiertovesi pumppu paikoillaan.
Y-pipet.
Uusi Y-pipe on E55 AMG:stä. uuden halkaisija on 76mm ja vanhan 63mm.
Varsinkin putkien yhtymä kohta on vakiossa todella ahdas ennen kaasuläppää.
Koska uusi ilmanputsarilta lähtevä putki on halkaisijaltaan 13mm suurempi, piti ilmanputsarin koteloille saada sovitteet. Motonetin 63mm silikoniletku oli juuri sopivan piukka uuden putken sisään ja juuri sopivan piukka ilmanputsarinkoteloiden lähtöihin.
Silikoniletku tungettuna noin 3-4cm Y-pipeen.
Rosterinen putkenkiristin, jolla uusi Y-pipe saadaan kiinni ilmanputsarin koteloihin.
Uusi Y-pipe paikoillaan.
Uudet kirkaslasiset E55 AMG:n sumarit asennettuna. Oli ihan plug and play asennus.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
En muistanut mainita että siinä jäähdyttimen päädyssä ylhäällä oleva nippa on ilmausta varten. Itsellä siitä meni letku ylös ja sellainen pieni "hana" letkun päässä, mistä sitten poistaa ilman järjestelmästä, ilman tuota jää kennoon helposti ilmaa ja se ei toimi tuolloin kovinkaan tehokkaasti.
Mutta olet varmaan saattanut tuon hoksata ilman minuakin
Mutta olet varmaan saattanut tuon hoksata ilman minuakin
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Huomasin siinä kohtaa, kun lisäsin jäähdytinnestettä säiliöön ja pian olikin autotallin lattia jäähdytinnesteessäPansu kirjoitti:En muistanut mainita että siinä jäähdyttimen päädyssä ylhäällä oleva nippa on ilmausta varten. Itsellä siitä meni letku ylös ja sellainen pieni "hana" letkun päässä, mistä sitten poistaa ilman järjestelmästä, ilman tuota jää kennoon helposti ilmaa ja se ei toimi tuolloin kovinkaan tehokkaasti.
Mutta olet varmaan saattanut tuon hoksata ilman minuakin
Laitoin kierrettävän tulpan tuohon nippaan.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Sinne jää kyllä aika reilusti ilmaa jos et tuosta nipasta sitä ilmaile, sieltä itse välijäähdyttimestä kun puskee kuplaa sinne takaisin vaikka siinä yhdessä kurvissa onkin se pieni letku paisariin. Itsellä kun on pumppu napin takana, niin saa pumppua käynnisteltyä ja välissä vain päästää ilmat tuolta pois. Noh ehkä se ilma ajan kanssa sieltä katoaa kun vain kurvailee
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Tuntuu, että tuon avaramman (63mm->76mm) ilmanputsarien jälkeen ennen kaasuläppää olevan Y-pipen vaihto olisi jopa vaikuttanut positiivisesti auton tehoihin ja kierrosherkkyyteen. Voi olla plaseboakin...
Tässä vielä kuva alkuperäisillä valoilla ja muutetuilla kirkaslasisilla (ajovalot, sumarit ja peilien sivuvilkut)
Tässä vielä kuva alkuperäisillä valoilla ja muutetuilla kirkaslasisilla (ajovalot, sumarit ja peilien sivuvilkut)
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt on kompressorin pienempi rulla vaihdettu. Samalla vaihdoin moniurahihnan joka pyörittää kahdeksaa eri rullaa mm. ilmastointi, ohjaustehostin, laturi, kompura ja pari "tyhjää" rullaa. Pituutta hihnalla reilut 2 metriä.
Rullan vaihto oli tosi simppeli juttu hihna löysäksi, mun tapauksessa irtija yksi pultti pois ja rulla irtosi. Muutama shimmilevy, että saa raon magneettikytkimeen oikeaksi (tehdasarvo 0,25mm). Pultti kiinni ja uusi hihna paikoilleen.
Kävin pari testivetoa tekemässä. Kyllä tuolla rullan vaihdolla jo jotain tehoa tuli, koska ennen ei ykkösellä sutinut yhtään ryömintänopeudella lähdettäessä. Nyt luistonestovalo vilkkui koko ykkosen.
Laitan myöhemmin muutaman asennuskuvan ja tarkempia löpinöitä.
Rullan vaihto oli tosi simppeli juttu hihna löysäksi, mun tapauksessa irtija yksi pultti pois ja rulla irtosi. Muutama shimmilevy, että saa raon magneettikytkimeen oikeaksi (tehdasarvo 0,25mm). Pultti kiinni ja uusi hihna paikoilleen.
Kävin pari testivetoa tekemässä. Kyllä tuolla rullan vaihdolla jo jotain tehoa tuli, koska ennen ei ykkösellä sutinut yhtään ryömintänopeudella lähdettäessä. Nyt luistonestovalo vilkkui koko ykkosen.
Laitan myöhemmin muutaman asennuskuvan ja tarkempia löpinöitä.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
No niin tässä jotain löpinää kompressorinrullan ja moniurahihnan vaihdosta.
Moniurahihna on tosiaan reilut 2 metriä pitkä ja kiertää kahdeksan eri rullan kautta, eli hihnan saa todella helposti asennettua väärin. Kannattaa siis piirtää paperille vanhan hihnan kulkureitti ennen sen irrottamista.
Tässä vähän osviittaa.
Tässä vakio rulla, joka jonkun lähteen mukaan on halkaisijalta 73,6mm, mutta itse sain mitattua 74mm halkaisijaksi.
Uusi rulla oli todella helppo vaihtaa eli vanha lähti irti kutakuinkin seuraavasti:
1. Hihna löysälle, minun tapauksessa irti. Löystyy edestä katsottuna oikealla alhaalla olevan rullan löysäämisellä.
2. Toisioilmapumpulta tuleva ilmaputki kokonaan irti tai pari liitosta auki, joita saa tilaa. On kiinni kumisilla liitoksilla 2 kpl, jotka aukeavat ihan vetämällä.
3. Rullan päässä oleva pultti irti. Itse irrotin paineilmapyssyllä, mutta aukeaa räikälläkin, kunhan pitää rullasta kiinni, ettei se pyöri.
4. Rulla vedetään ulos ja käännetään hieman alaspäin, jotta se tulee pois.
Uusi rulla paikallaan.
Auto liikkuu jo reippaammin pelkällä rullan vaihdolla. Ahtoja se nostaa vajaa 0,3bar eli 1bar-> vajaa 1,3bar. Myös kompressori alkoi vinkumaan miehekkäämmin. Ennen ei ole ryömintä nopeudesta kiihdyttäessä ollut juuri lainkaan pito-ongelmia, nyt suti oikeastaan koko ykkösen. En tehnyt tosin kuin kaksi vetoa ja voi olla, että kohdassa josta lähdin kiihdyttämään oli hiekkaa tms. tiellä ja siksi vähän suti. Mutta kyllä persdynon mukaan tehoa tuli hieman lisää.
Ensi keskiviikkona Motorbitissä tehdään uudet softat koneelle ja automaatti laatikolle, joten silloin totuus selviää.
Lisäksi vaihdoin uudet öljyt Mobil 1 New Life 0W-40 ja alkuperäisen MB öljynsuodattimen.
Samalla vaihdoin vanhojen takaluukun kaasujousien tilalle uudet alkuperäiset. Oli muuten suolainen hintaiset. Noin 50€/kpl.
Vanha ruostunut, mutta toimiva jousi.
Jousen ala ja yläpäässä on peltinen klemmari, joka pitää jousen päissä olevat kupit palloissa kiinni.
Yläpää.
Alapää.
Klemmari irtoaa ala- ja yläpäässä olevaa peltistä klemmaria ulospäin vetämällä, (noin 5mm).
Pallo.
Uusi pumppu vain painetaan paikoilleen
Nyt on taas siistit.
Samalla tuli vahattua auto kahteen kertaan Bilt Hamber Finish-waxilla ja sisätilat puunattua.
Moniurahihna on tosiaan reilut 2 metriä pitkä ja kiertää kahdeksan eri rullan kautta, eli hihnan saa todella helposti asennettua väärin. Kannattaa siis piirtää paperille vanhan hihnan kulkureitti ennen sen irrottamista.
Tässä vähän osviittaa.
Tässä vakio rulla, joka jonkun lähteen mukaan on halkaisijalta 73,6mm, mutta itse sain mitattua 74mm halkaisijaksi.
Uusi rulla oli todella helppo vaihtaa eli vanha lähti irti kutakuinkin seuraavasti:
1. Hihna löysälle, minun tapauksessa irti. Löystyy edestä katsottuna oikealla alhaalla olevan rullan löysäämisellä.
2. Toisioilmapumpulta tuleva ilmaputki kokonaan irti tai pari liitosta auki, joita saa tilaa. On kiinni kumisilla liitoksilla 2 kpl, jotka aukeavat ihan vetämällä.
3. Rullan päässä oleva pultti irti. Itse irrotin paineilmapyssyllä, mutta aukeaa räikälläkin, kunhan pitää rullasta kiinni, ettei se pyöri.
4. Rulla vedetään ulos ja käännetään hieman alaspäin, jotta se tulee pois.
Uusi rulla paikallaan.
Auto liikkuu jo reippaammin pelkällä rullan vaihdolla. Ahtoja se nostaa vajaa 0,3bar eli 1bar-> vajaa 1,3bar. Myös kompressori alkoi vinkumaan miehekkäämmin. Ennen ei ole ryömintä nopeudesta kiihdyttäessä ollut juuri lainkaan pito-ongelmia, nyt suti oikeastaan koko ykkösen. En tehnyt tosin kuin kaksi vetoa ja voi olla, että kohdassa josta lähdin kiihdyttämään oli hiekkaa tms. tiellä ja siksi vähän suti. Mutta kyllä persdynon mukaan tehoa tuli hieman lisää.
Ensi keskiviikkona Motorbitissä tehdään uudet softat koneelle ja automaatti laatikolle, joten silloin totuus selviää.
Lisäksi vaihdoin uudet öljyt Mobil 1 New Life 0W-40 ja alkuperäisen MB öljynsuodattimen.
Samalla vaihdoin vanhojen takaluukun kaasujousien tilalle uudet alkuperäiset. Oli muuten suolainen hintaiset. Noin 50€/kpl.
Vanha ruostunut, mutta toimiva jousi.
Jousen ala ja yläpäässä on peltinen klemmari, joka pitää jousen päissä olevat kupit palloissa kiinni.
Yläpää.
Alapää.
Klemmari irtoaa ala- ja yläpäässä olevaa peltistä klemmaria ulospäin vetämällä, (noin 5mm).
Pallo.
Uusi pumppu vain painetaan paikoilleen
Nyt on taas siistit.
Samalla tuli vahattua auto kahteen kertaan Bilt Hamber Finish-waxilla ja sisätilat puunattua.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
No niin nyt tulee vähän pidempää selvitystä eilisestä säädöstä ja penkityksestä.
Tosiaan Motorbit Tuusulassa / Pekka Lahtinen lupautui heti alkumetreillä softaajaksi Mersuun. Hänellä on runsaasti kokemusta kompressoriahdetuista Mersuista ja muistakin ahdetuista ja ahtamattomista autoista.
Homma lähti sillä liikkeellä, että konehuoneesta otettiin edestä katsottuna oikeasta takakulmasta eli tuulilasin alta moottorin ecu irti. Seuraavaksi irrotettiin vaihdelaatikon ecu, joka on hansikaslokeron alla hanttarin jalkatilassa (samassa paikassa oli parkkitutkien ohjainyksikkö).
Moottorin ecusta ei tullut konehuone kuvaa, mutta sulakkeiden ja releiden alla se on.
Moottorin ecu on Bosch Motronic 2.8 MB:n varaosanumero A112 153 46 19 ja Bosch varaosanumero 0 261 208 105.
Moottorin ecu ulkoa.
Moottorin ecu sisältä.
Vaihdelaatikon ecu. Yllättävän vähän oli öljyä johdoissa (on tyyppivika/ominaisuus, että vaihdelaatikonöljy huohottaa/nousee johtoja pitkin vaihdelaatikosta vaihdelaatikon eculle).
Vaihdelaatikon ecu ulkoa. Vaihdelaatikon ecu on Siemensin tekele MB:n varaosanumero A 032 545 12 32.
Vaihdelaatikon ecu sisältä.
Ecujen irrottamiseen ei mennyt aikaa kuin vajaa 30 min, eli helppo homma. Tämän jälkeen alkoi Pekalla varsinainen työ. Ensin vakio softat kopioitiin molemmista ByteShooter -ohjelmalla talteen ja niitä aloitettiin muokkaamaa. Moottorin ohjelmasta muutettiin / tarkistettiin noin 850 parametria. Tärkeimpinä sytytyksen ajoitus, polttoaineensyöttö ja ilmanmäärä.
Vaihdelaatikon ohjelmassa muutettiin / tarkistettiin noin 250 parametria. Tärkeimpinä vääntöraja joka nostettiin 700Nm:iin ja kierroksen rajoitin, joka nostettiin 6200rpm->6480rpm.
Ohjelmointiin Pekalla meni noin 4 tuntia.
Tämän jälkeen päästiin laittamaan ecut paikoilleen ja auto penkkiin.
Veto 1:
290,1 kW ja 518 Nm.
Imuilmanlämpö hieman huonelämpöä korkeampi ,23 astetta vedon alussa ja 46 astetta vedon lopussa.
https://www.youtube.com/watch?v=J5xlymWSi4k
Hetki taukoa ja veto 2.
282,6 kW ja 505 Nm.
https://www.youtube.com/watch?v=6swOP0w ... e=youtu.be
Imuilmanlämpö vedon alussa 38 astetta ja vedon lopussa 66 astetta. Eli lämmöt nousi paljon toisella vedolla, kuten odottaa saattaa.
Hetki taukoa ja veto 3.
281,4 kW ja 502 Nm.
https://www.youtube.com/watch?v=yMyX8hJ ... e=youtu.be
Imuilmanlämpö vedon alussa 41 astetta ja vedon lopussa 78 astetta. Lämmöt jatkoivat edelleen nousemista.
Tuosta parhaasta vedosta ei tullut kuvaa vääntökäyrästä, mutta samanlainen käyrä, mutta parempi kuin vedon 3. Ihan kiva vääntökäyrä tuli kun yli 500 Nm välillä 3100rpm-5600rpm.
Summasummarum: Erillinen vedenkierto välijäähdyttimelle olisi hieman parantanut vetojen 2 ja 3 tulosta, mutta vedossa 1 lämpöjen nousu ei vielä vaivannut. Vakiona lämmöt nousivat jo vedolla 1. noin 65 asteeseen eli kyllä paremman/isomman coolerin vaihdosta jotain hyötyä oli.
Ihan hyvä muutos, koska tehoa tuli lisää 48hv ja vääntöä 75 Nm.
Tosiaan Motorbit Tuusulassa / Pekka Lahtinen lupautui heti alkumetreillä softaajaksi Mersuun. Hänellä on runsaasti kokemusta kompressoriahdetuista Mersuista ja muistakin ahdetuista ja ahtamattomista autoista.
Homma lähti sillä liikkeellä, että konehuoneesta otettiin edestä katsottuna oikeasta takakulmasta eli tuulilasin alta moottorin ecu irti. Seuraavaksi irrotettiin vaihdelaatikon ecu, joka on hansikaslokeron alla hanttarin jalkatilassa (samassa paikassa oli parkkitutkien ohjainyksikkö).
Moottorin ecusta ei tullut konehuone kuvaa, mutta sulakkeiden ja releiden alla se on.
Moottorin ecu on Bosch Motronic 2.8 MB:n varaosanumero A112 153 46 19 ja Bosch varaosanumero 0 261 208 105.
Moottorin ecu ulkoa.
Moottorin ecu sisältä.
Vaihdelaatikon ecu. Yllättävän vähän oli öljyä johdoissa (on tyyppivika/ominaisuus, että vaihdelaatikonöljy huohottaa/nousee johtoja pitkin vaihdelaatikosta vaihdelaatikon eculle).
Vaihdelaatikon ecu ulkoa. Vaihdelaatikon ecu on Siemensin tekele MB:n varaosanumero A 032 545 12 32.
Vaihdelaatikon ecu sisältä.
Ecujen irrottamiseen ei mennyt aikaa kuin vajaa 30 min, eli helppo homma. Tämän jälkeen alkoi Pekalla varsinainen työ. Ensin vakio softat kopioitiin molemmista ByteShooter -ohjelmalla talteen ja niitä aloitettiin muokkaamaa. Moottorin ohjelmasta muutettiin / tarkistettiin noin 850 parametria. Tärkeimpinä sytytyksen ajoitus, polttoaineensyöttö ja ilmanmäärä.
Vaihdelaatikon ohjelmassa muutettiin / tarkistettiin noin 250 parametria. Tärkeimpinä vääntöraja joka nostettiin 700Nm:iin ja kierroksen rajoitin, joka nostettiin 6200rpm->6480rpm.
Ohjelmointiin Pekalla meni noin 4 tuntia.
Tämän jälkeen päästiin laittamaan ecut paikoilleen ja auto penkkiin.
Veto 1:
290,1 kW ja 518 Nm.
Imuilmanlämpö hieman huonelämpöä korkeampi ,23 astetta vedon alussa ja 46 astetta vedon lopussa.
https://www.youtube.com/watch?v=J5xlymWSi4k
Hetki taukoa ja veto 2.
282,6 kW ja 505 Nm.
https://www.youtube.com/watch?v=6swOP0w ... e=youtu.be
Imuilmanlämpö vedon alussa 38 astetta ja vedon lopussa 66 astetta. Eli lämmöt nousi paljon toisella vedolla, kuten odottaa saattaa.
Hetki taukoa ja veto 3.
281,4 kW ja 502 Nm.
https://www.youtube.com/watch?v=yMyX8hJ ... e=youtu.be
Imuilmanlämpö vedon alussa 41 astetta ja vedon lopussa 78 astetta. Lämmöt jatkoivat edelleen nousemista.
Tuosta parhaasta vedosta ei tullut kuvaa vääntökäyrästä, mutta samanlainen käyrä, mutta parempi kuin vedon 3. Ihan kiva vääntökäyrä tuli kun yli 500 Nm välillä 3100rpm-5600rpm.
Summasummarum: Erillinen vedenkierto välijäähdyttimelle olisi hieman parantanut vetojen 2 ja 3 tulosta, mutta vedossa 1 lämpöjen nousu ei vielä vaivannut. Vakiona lämmöt nousivat jo vedolla 1. noin 65 asteeseen eli kyllä paremman/isomman coolerin vaihdosta jotain hyötyä oli.
Ihan hyvä muutos, koska tehoa tuli lisää 48hv ja vääntöä 75 Nm.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Hyvinhän siihen tuli vääntöjä lisää noinkin pienillä muutoksilla. Seuraavaksi rikkomaan 400 hv rajaa.
Tuota IAT-arvoa olen lokittanut isommalla jäähdyttimellä (65 mm rulla silloin vielä asennettuna) sekä normaalikierrolla että eriytetyllä.
Tuossa on moottorin kanssa samassa kierrossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=630
Eriytetty kierto:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=660
Sen huomasin, että isommalla jäähdyttimellä palautuminen on hieman nopeampaa ja moottorin lämmöt hieman matalemmat. Tarvittaisiin lisää vettä johon sitoa lämpöä, että kestäisi useita täysiä vetoja peräkkäin.
Tuota IAT-arvoa olen lokittanut isommalla jäähdyttimellä (65 mm rulla silloin vielä asennettuna) sekä normaalikierrolla että eriytetyllä.
Tuossa on moottorin kanssa samassa kierrossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=630
Eriytetty kierto:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=660
Sen huomasin, että isommalla jäähdyttimellä palautuminen on hieman nopeampaa ja moottorin lämmöt hieman matalemmat. Tarvittaisiin lisää vettä johon sitoa lämpöä, että kestäisi useita täysiä vetoja peräkkäin.
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Kyllähän tuosta nytkin sen yli 400hv lapun saa, kun viileällä ilmalla menee auton penkittämään. Nyt tosiaan hallissa oli +20 lämmintä. Ajaa auton toisinpäin tuohon penkkiin niin, että keula on ulko-oven suuntaan ja käy aamulla penkissä, jolloin imuilmanlämpö on lähellä nollaa, niin helposti napsahtaa yli 400hv lukema paperille.amgenter kirjoitti:Hyvinhän siihen tuli vääntöjä lisää noinkin pienillä muutoksilla. Seuraavaksi rikkomaan 400 hv rajaa.
Kyllä tämän auton virittäminen oli tässä (ja paskat! Seuraavaksi isompi kampuranpyörä ja putkisto!).
Eli eriytetystä kierrosta ei juuri olisi apua ollut vetoihin 2 ja 3. Olen nuo sinun käppyrät joskus nähnytkin, mutta unohtonut jo mielen syövereihin.amgenter kirjoitti: Tuota IAT-arvoa olen lokittanut isommalla jäähdyttimellä (65 mm rulla silloin vielä asennettuna) sekä normaalikierrolla että eriytetyllä.
Tuossa on moottorin kanssa samassa kierrossa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=630
Eriytetty kierto:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=660
Sen huomasin, että isommalla jäähdyttimellä palautuminen on hieman nopeampaa ja moottorin lämmöt hieman matalemmat. Tarvittaisiin lisää vettä johon sitoa lämpöä, että kestäisi useita täysiä vetoja peräkkäin.
Minulla kasvoi jäähdytysjärjestelmän tilavuus vajaa 0,5 litraa tuolla isommalla coolerilla.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Eilen illalla kävin Saksanmaalla kokeilemassa auton kulkua. Racechrono kertoi seuraavaa:
0-100km/h 5.0sek (vakiona 5.5sek)
0-200km/h 15.7sek. (vakiona 16.6sek)
Vaikka tehoa ei ole kuin 48 hv ja vääntöä 75 Nm enemmän kuin ennen, niin kierrosluvunrajoittimen nosto tekee sen, että vaihteenvaihdon jälkeen vetoa on enemmän, koska kierrokset uudella vaihteella ovat korkeammalla kuin aiemmin.
0-100km/h 5.0sek (vakiona 5.5sek)
0-200km/h 15.7sek. (vakiona 16.6sek)
Vaikka tehoa ei ole kuin 48 hv ja vääntöä 75 Nm enemmän kuin ennen, niin kierrosluvunrajoittimen nosto tekee sen, että vaihteenvaihdon jälkeen vetoa on enemmän, koska kierrokset uudella vaihteella ovat korkeammalla kuin aiemmin.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt sain vihdoin ja viimein takajarrulevyt, palat, kengät, kulutusanturin ja jarrunesteet vaihdettua. Levyt, palat, kengät ja kulutusanturi on alkuperäistä MB tavaraa ja jarrunesteiksi laiton Motonetistä ostettua Motulin Dot4 luokiteltua RBF 600 ”race” jarrunestettä, jonka kiehumispiste on 312 astetta.
Helppo ja simppeli homma. Aikaa meni reilut kolme tunti, kun apuna oli 1,5v. vanha apupoika.
Kuva vanhasta jarrulevystä.
Jarrulevy on kiinni yhdellä torx-ruuvilla.
Jarrusatula on kiinni jarrusatulan takaa kahdella 16mm pultilla.
Sitten piti löysätä käsijarrun jarrukengät ruuvimeisselillä jarrulevyn reiästä näkyvästä säätöpyörästä löysälle. Ei lähtenyt levy vasaralla koputtelemalla irti, joten käytin ulosvetäjää apuna.
Vanha jarrulevy irti.
Jarrukengät ja säätöpyörä ja jouset näyttää tältä.
Uusi jarrulevy.
Uuden C32 AMG:n takajarrun jarrulevyn varaosanumero on A 210 423 08 12. Varaosanumeron perusteella on E-sarjalaisen W210:n takalevy, mutta on näköjään myös C32 AMG:n takalevy.
Takajarrukenkien uudet osat ja kuvassa näkyy myös jarrunesteet, jotka vaihdoin.
Jarrukengät ”kasattuna” asennusta varten. Kuvassa näkyy pienet jarrukenkien ”kiinnipito” jouset sekä pitkä jousi, joka tulee kenkien toiseen päähän.
Jarrukengät paikoillaan. Melko ikävä venyttää tuo pitkä jousi paikoilleen.
Jarrupalat lähtevät irti jarrusatulassa olevat kaksi metallitappia poistamalla. Tuurnalla ja vasaralla sai hyvin irti.
Koko komeus kasattuna. Pyöränpultit laitoin paikoilleen varmuuden vuoksi, että jarrulevy ei liiku, vaikka taisi olla täysin turhaa laittaa ne kiinni.
Testiajon jälkeen oli jarrulevyistä hävinnyt maali.
Helppo ja simppeli homma. Aikaa meni reilut kolme tunti, kun apuna oli 1,5v. vanha apupoika.
Kuva vanhasta jarrulevystä.
Jarrulevy on kiinni yhdellä torx-ruuvilla.
Jarrusatula on kiinni jarrusatulan takaa kahdella 16mm pultilla.
Sitten piti löysätä käsijarrun jarrukengät ruuvimeisselillä jarrulevyn reiästä näkyvästä säätöpyörästä löysälle. Ei lähtenyt levy vasaralla koputtelemalla irti, joten käytin ulosvetäjää apuna.
Vanha jarrulevy irti.
Jarrukengät ja säätöpyörä ja jouset näyttää tältä.
Uusi jarrulevy.
Uuden C32 AMG:n takajarrun jarrulevyn varaosanumero on A 210 423 08 12. Varaosanumeron perusteella on E-sarjalaisen W210:n takalevy, mutta on näköjään myös C32 AMG:n takalevy.
Takajarrukenkien uudet osat ja kuvassa näkyy myös jarrunesteet, jotka vaihdoin.
Jarrukengät ”kasattuna” asennusta varten. Kuvassa näkyy pienet jarrukenkien ”kiinnipito” jouset sekä pitkä jousi, joka tulee kenkien toiseen päähän.
Jarrukengät paikoillaan. Melko ikävä venyttää tuo pitkä jousi paikoilleen.
Jarrupalat lähtevät irti jarrusatulassa olevat kaksi metallitappia poistamalla. Tuurnalla ja vasaralla sai hyvin irti.
Koko komeus kasattuna. Pyöränpultit laitoin paikoilleen varmuuden vuoksi, että jarrulevy ei liiku, vaikka taisi olla täysin turhaa laittaa ne kiinni.
Testiajon jälkeen oli jarrulevyistä hävinnyt maali.
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Seisontajarruremppaa helpottaa monikymmenkertaisesti se, että nuo osat kasaa tietyssä järjestyksessä. Itse omasta päästä koettaen toinen puoli oli tunteja. Useita. Sit vilkuilin vähän netistä, ni toinen puoli oli 40min.
Tuo parempi tapa oli jotakuinkin seuraava:
- kengät alajousen kanssa hollille
- yläjousi kiinni
- kiristinrulla toisen kengän päätyyn
- pienellä rekkarilla tai isolla meisselillä toinen kengänpääty rullan toiseen päähän
- kenkien paikallaanpitojouset viimeiseksi paikalleen (tähän on ehdoton joko se oma työkalunsa tai sitten itse vanhasta meisselistä loveten moinen tehden)
Tällä välttyi tuon isoimman jousen paikalleen ähertämiseltä.
Tuo parempi tapa oli jotakuinkin seuraava:
- kengät alajousen kanssa hollille
- yläjousi kiinni
- kiristinrulla toisen kengän päätyyn
- pienellä rekkarilla tai isolla meisselillä toinen kengänpääty rullan toiseen päähän
- kenkien paikallaanpitojouset viimeiseksi paikalleen (tähän on ehdoton joko se oma työkalunsa tai sitten itse vanhasta meisselistä loveten moinen tehden)
Tällä välttyi tuon isoimman jousen paikalleen ähertämiseltä.
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Nyt on laitettu Bilsteinin B14 PSS eli korkeussäädettäväalusta tilaukseen. Oli mennyt molemmat etujouset poikki vaikka ajossa en ole huomannut mitään. Asentelen heti, kun alusta saapuu. Talvella voisi hankkia isomman kompuranpyörän, jotta meno olisi ensi kesänä vikkelämpää...
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Itse harkinnut juuri tuota B14 PSS tai B16.. Mistä laitoit tilaukseen ja oliko hinta minkämoinen?
C30 CDI ///AMG
Re: C32 AMG farkku vm.2003
Futurezilta tilasin ja karvan yli 1k€ maksoi. B16 olisi ollut melkein 2X kalliimpi, joten tyydyin B14 settiin.Nik_o kirjoitti:Itse harkinnut juuri tuota B14 PSS tai B16.. Mistä laitoit tilaukseen ja oliko hinta minkämoinen?
Nykyisiä autoja C32 AMG vm. 2003 (395hv ja 518nm) (harrasteauto)
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014
Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2019
Jaguar X-type Estate 3.0 AWD AUT. vm. 2008 (talviauto/2-auto)
Ex. autoja mm. Volvo S60 T5 vm. 2001 (0-200km/h alle 20s) + VW Golf V Variant 2.0TDI sportline vm. 2008 + Audi A4 Avant 2.0TDI vm. 2010 + Skoda Octavia III Combi RS TDI DSG vm. 2014