Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Elikkäs tuli vaihdettua 2.5d'n tilalle 3.5turbodiesel kone. Vaihdon jälkeen ajoin n.4km, jonka jälkeen aloin tekemään pakoputkea. Peruutin auton tallista, annoin hetken käydä pihassa, sammutin auton ja hetken päästä kun olin lähdössä niin laatikko ei kytke vaihteita päälle. P toimii niinkuin pitää, mutta keppi toisessa asennossa niin laatikko on vapaalla. Turbiini lähti koneen irrotuksessa koneeseen kiinni, ja se laitettiin vaihdelaatikkon pooreille ennenkuin toinen kone laitettiin paikalleen. Laatikon öljynsuodatinta en ole vaihtanut, joten voisiko johtua tukossa olevasta suodattimesta? Uutta öljyä kuitenkin lisättiin laatikkoon. Mitään ylimääräistä ääntä ei kuulunut laatikosta.

Tai voiko laatikon vaijeri olla jotenkin jumissa, että laatikko luulee kaasun olevan pohjassa, niin jos siks ei kytke vaihdetta? Vai kytkeekö mersun loota vaihteen vaikka kaasu olisi pohjassa?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaikka turbiini meni booreille niin kai vielä pyörititte konetta ,pääakselia että pumppu meni hahloihin?
Oikeastaan tällöin jos pumppu painalti rikki niin ei pakkikaan toimi.

Toisaalta nyt siellä on ilmaa eli nostapa perä ilmaan ja käy vaihteita läpi monesti ja ainakin 15-20 minsaa niin eiköhän ala vaihteet löytymään ja toisekseen onkos nyt öljyä tarpeeksi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Öljyä on tarpeeksi, mutta jos pumppu ei olisi mennyt hahloihin/olisi mennyt rikki, niin ei kai sillä olisi voinut ajaa 4km? Täytyy kokeilla tuota ilmausta.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tosta ilmauksesta on väitelty mutta mitä olen jenkkejen askeja laittanut,rempannut niin aina on pitänyt näin ilmata perä irti maasta muuten ei ole toiminut kuin muutama vaihde ja ilmauksen jälkeen on sitten kaikki toimineet hyvin.
Koska en muuta keksi tolle syyksi .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja sompio »

P-asentohan on kardaanin lukitus ja toimii mekaanisesti. Jos pumpusta on nastat osittain murtuneet ja kestäneet hetken ajella ja sitten lopullisesti etupäänpumppu lakannut toimimasta kun nastat on murtuneet lopullisesti ja silinneet niin ettei pumppu enää pyöri.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Mitenkäs se pumppu pääsee käytännössä hajoamaan? Kaveri sanoi että laittoi turbiinin kohdalleen.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Laatikon öljynjäähdyttimelle varmaan pitäisi tulla öljyä koko ajan? Äsken koitin kone käynnissä niinvä tippaakaan ei tullut öljyä jäähdyttimen putkesta. Toki laatikko oli kylmä. Perä ilmassa renkaat yrittää pyöriä, mutta ei kuitenkaan.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

turbiini loksahtaa kahdesti kun sitä asentelee laatikkoon ennen asennusta.

Öljypumpun toiminnan voi kokeilla vaikka niin että ottaa jäähdytysputket irti ja käynnistää moottorin.
jos toisesta (en muista kumpi on jäähdyttimelle tulo ja kumpi paluu laatikkoon) putkesta tulee reippaasti öljyä niin pumppu on todennäköisesti kunnossa.

Saman voi todeta myös laatikon öljypinnasta. Sammutettuna pinta on huomattavasti yli maksimimerkin, ja käynnissä siinä maksimin tuntumassa.
Eli pinta tippuu kun moottori käynnistyy ja pumppu pumppaa.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

No kumpaakaan ei tapahdu, joten varmaan pääsee laatikkoa irrottamaan. Saako pumppua korjattua/vaihdettua ja paljonko tälläinen kustantaa?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käytetystä askista etupää vaihtaa..helppo homma ja siinähän on se pumppu ja pakin pakka samassa...se on yhtenäinen limppu.

Se pumppu voi olla että sen päädyt on samaa valua sen etuosan kanssa eli tällöin se menee kokonaisuudessaan vaihtoon jos sitten ei ole mb insinööri tehnyt ihan kokopumpun niin että se on vaihdettavissa ja päädyt pumpussa on erillisiä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17296
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja dealer »

atlas kirjoitti:Tosta ilmauksesta on väitelty mutta mitä olen jenkkejen askeja laittanut,rempannut niin aina on pitänyt näin ilmata perä irti maasta muuten ei ole toiminut kuin muutama vaihde ja ilmauksen jälkeen on sitten kaikki toimineet hyvin.
Koska en muuta keksi tolle syyksi .
Ei ole tarvinnut mersun automaatteja ilmata erikseen.
wiimax.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja sompio »

Saitko JerQ postia?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Joo sain, kiitoksia kovasti.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Käykö se etuosa 722.3 ja 722.4 keskenään? Jos jollakin on ehjää laatikkoa/etuosaa tarjolla niin voi tarjota.
Tätä osaa siis tarkoitan.
Kuva
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tietääkseni ei käy keskenään.
Mikäs vika siinä sitten on..se pumppuko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Ainakin sieltä tuli pari metallipalasta ja näyttäisi että sieltä on murtunut semmonen uloke.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuosta missä stefa on niin katsot sinne sisään näkyä pitää kaksi sellaista hahloa..ne on kytkös hahlot pumpulle.
Eli kun asennat pitää "kahdesti " loksahtaa niin silloin turbiini on pohjassa...ensin käyttöakselin booritus ja sitten toi pumpun hahlot.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Eikö ne hahlot ole turbiinissa ja tuolla akselille semmoset "ulokkeet"?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

No kuitenkin sellaiset jotka tapaa/täsmää siihen turbiinin ulokkeisiin/hahloihin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Uusi laatikko hommattu ja sen verran vainoharhainen olen, että mistäs sen tietää että se turbiini on kunnolla siellä laatikossa?

Eikös turbiini kannata laittaa laatikkoon valmiiksi, ennenkuin nostaa vaihdelaatikon paikalleen? Ja sitten vielä kun tuli laatikon mukana turbiini ja se on isompi kuin vanha, niin kumpi kannattaa laittaa? Vai onko käytännössä merkitystä?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä..turbiini aina paikalleen askiin ja aski paikalleen..pultit kiinni.
Ainakin jos laitat omansa turbiinin mikä siinä oli ennen niin stallspeed säilyy samana..eli kytkentä kierrokset.
Minkäs perästä se aski on jonka hankit?

Sitten niin syvyyden voit varmistaa mittaamalla ulkonevan mitä se tulee askista tai jää eroa tiivistepintaan ja vertaa sitä vetolevyyn ja koneen lohkoon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turbiini laatikkoon ennen paikoilleen asennusta.

Pikkusella ruuvarilla pyöräytät öljypumpun hahlot vaikka vaakatasoon niin se turbiinin laitto on helpompaa kun tiedät mihin asentoon sitä pitää sinne tarjoilla.
varo sitä lootan stefaa kun värkkäät turbiinia paikoilleen.

Turbiinin yläreunasta samanaikasesti pyörittämällä ja sisäänpäin tökkimällä menee helposti kunnolla paikoilleen.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Koneen vaihto->4km ajoa, 722.4 ei kytke vaihteita.

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Laatikko on myyjän mukaan 190 2.5 turbodieselistä.

Kaippa se turbiini siellä sitten kunnolla on. Kyllä se lopsahti ainakin eikä heilu yhtään. Täytyy varulta vielä mittailla.

E: Kolmiolaippa varmaan kiinni sillä monisakaraisella mutterilla? Kysellä nyt kaikki niin ei tarvi raapia päätä niin paljon.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Vastaa Viestiin