-89 300D pumpun (koti)säätöä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

-89 300D pumpun (koti)säätöä

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Tarkoitus olis kääntää syöttöä vähän isommalle, mutta kuulemma tyhjäkaynti saattaa nousta.
Voiko autoa käyttää pumpun takakansi auki ja ilmanputsari irti ? Jossain asiasta oli jo puhetta, mutta haulla en löytänyt.

Onko niin, että tyhjäkäynnin ruuvi on keskellä ylhäällä ja hienosäätö oikealla ylänurkassa ?
CLA 250e
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

wiimax.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kenenkäs kotisivutilaa tuo pumpun kuva on viemässä? Siihen voisi lisätä nuo puuttuvat ruuvit, tai siis selitykset niille:

Eka tyhjä kohta on joutokäyntilisäjousen säätöruuvi
Ja toinen on jousikapseli jolla säädetään tasausjousen toiminta.

Eli siis nuo pääjousen (max.kierrosten) säätöruuvin ylä ja alapuolella olevat.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Pumpusta

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Ettei menis liian helpoksi, niin ei ollut tuo oma pumppu kuvien mukainen :cry:
Kun kannen avaa, niin säätöruuveja ei ole kuin kaksi: toinen alhaalla vasemmalla ( syötön ruuvi) ja yläpuolella. Ylimpänä on maksimikierros ruuvi. Maksimikierrosruuvi on yläreunassa. Eli ei aukea kuin
puolet tuosta päästä.
Pumpun yläpäässä on punaisella kannella oleva säädin (?) tai joku. Siinä on kiinni jokin sähköliitin. Pitääkö tuokin avata jos tyhjäkäyntiä pitää säätää ?
CLA 250e
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Katsopas pumpun päältä sarjanumero. Pumpun koneenpuoleisessa kyljessä alumiinilevyssä mustilla kirjaimilla, luulisin. Siinä lukee Bosch (toivottavasti) ja jotain hepreaa tyyliin RW-123-4567 tai RSF-123-4567 tms.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

koodi

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Bosh pumppu, PES 6M 55C 320 RS 171, toinen koodi 603 070 26 01 ER 0016.
Tuo on kai se ELR vehe ? Tarviiko siinä säädellä erikseen tyhjäkäyntiä jos isontaa syöttöä ?
CLA 250e
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Väärä koodi.. Piti vielä tarkentaa että se oikeanpuoleinen lätkä. :oops: Eli siis lätkä löytyy pumpun oikeasta puoliskosta koneenpuoleisesta kyljestä. Mahdollisesti myös/tai takakannesta.

No tuo pumppu on 6-mukisen pumppu 7mm elementeillä, se tuosta koodista selviää.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Säädetty

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Noniin..Käänsin syöttöä 1.5 kierrosta suuremmalle. Vedot parani huomattavasti :D
Mutta kuten odotettua, tyhjäkäynti jäi noin 900-1000 rpm. Mistäs sen saa aisoihin tuossa ELR pumpussa ?

Ja toinen uusi ongelma: pumpun kyljessä oleva alumiininen mötikkä kai liittyy automaattilaatikon alipaineisiin ? Painoin letkuja ym paremmin paikoilleen tuohon säätimeen. Koe-ajolla laatikko luisti paljon enemmän kuin ennen pumpun säätöhommia. Olisiko jossain ollut alipainevuoto/ tukos ja se korjaantunut letkuja liikuttamalla ja painelemalla paikoilleen? Mötikältä lähtee ainakin kaksi letkua, toinen ohut muovinen ja toinen paksumpi, jossa vihreä suodatin (?). Laatikon kovemmaksi säätö ei ole ongelma, mutta mistähän muutos johtui ?
CLA 250e
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ota letku irti ja kokeile luistaako vielä :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

säädöistä vielä

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Meinasin yrittää tiukentaa vaihtoa laatikon kyljestä. Vaihdot oli ok ennen pumpun rassaamista.

Mutta mites tuon tyhjäkäynnin saa takaisin normaaliksi ? Löytyykö tuo säätö ELR motikan alta vai mites se tehdään. Tyhjäkäynti jäi noin 900 - 1000 rpm syötön suurennuksen jälkeen :(
CLA 250e
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Helppo homma tuo tyhjäkäynninsäätö..

Siinä pumpun päällä, takaosassa on "jenkatangonpätkä", johon on tehty kulmat päähän 6mm:n avaimelle. Se on se säätöruuvi, lukittu 13mm:n mutterilla. On siis pumpun ulkopuolelle, mitää kansia ei tarvitse avata.

Lukitusmutteri vaan löysälle ja kiertää säätöruuvia kiinnipäin :arrow: tyhjäkäynti pienenee ja lopuksi lukitusmutteri kiinni. Tuon voi tehdä myös auton käydessä, ainakin minä tein niin eilen..

Pitäsköhän kääntää vielä itsekin lisää syöttöä, nyt on vasta kierros avattu ruuvia?.. :twisted:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

säädöt ok

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Kiitoksia ohjeista. Tyhjäkäynnin laskeminen jäi huomiselle, kun meni laatikon sopivaksi värkkäämisessä aikaa. Jos pulitoista kierrosta lisää syöttöä vaikuttaa vaparissaki noin paljon kulkuun, niin mitenhän se kulkis jos käyttäs kunnon säädöillä esim PP -dieselissä 8)
CLA 250e
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jeps.. mulla kan puolitoista kierrosta syöttöä lisätty.. kulku parani huomattavasti :P kuka osaa vielä sanoa mitä nuo "joutokäyntilisäjousen säätöruuvi" ja "tasausjousen jousikapseli" niinkö käytännössä merkitsee??? ja mitä niistä tapahtuu??? mulla käy nyt valot päällä hieman vaeltelevalla tyhjäkäynnillä... :evil: valot pois niin käy tasaisesti noin 650-700kierroksen tyhjäkäyntiä... eli pienellä kuormituksella tulee tuo vaeltelu... kuin myös ELR-järjestelmällä varustettu pumppu... taas tyhmiä kysymyksiä... mikä tuo ELR oikeen on?

Sivonen kirjoitti:Kenenkäs kotisivutilaa tuo pumpun kuva on viemässä? Siihen voisi lisätä nuo puuttuvat ruuvit, tai siis selitykset niille:

Eka tyhjä kohta on joutokäyntilisäjousen säätöruuvi
Ja toinen on jousikapseli jolla säädetään tasausjousen toiminta.

Eli siis nuo pääjousen (max.kierrosten) säätöruuvin ylä ja alapuolella olevat.
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

elr

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Haulla löytyy tietoa.
CLA 250e
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Säädin tyhjäkäynnin pumpun päältä ELR:n liitin irti noin 700 rpm. Kun liittimen pukkas takaisin, kierrokset nousi jälleen > 900 rpm vaikka kone kuuma. EI varmaan toimi kuin pitäisi ? Pudotin sitten kierrokset liitin kiinni noin 700 rpm. Saa nähä miten käy kylmäkäynnistyksessä.
CLA 250e
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mviiri kirjoitti:Säädin tyhjäkäynnin pumpun päältä ELR:n liitin irti noin 700 rpm. Kun liittimen pukkas takaisin, kierrokset nousi jälleen > 900 rpm vaikka kone kuuma. EI varmaan toimi kuin pitäisi ? Pudotin sitten kierrokset liitin kiinni noin 700 rpm. Saa nähä miten käy kylmäkäynnistyksessä.
täysin sama homma mullakin... tiputin tyhjäkäynnin johto irti 500kierrokseen. ja johto takas.. kierrokset nousi noin 650-700.. kylmäkäynnistys toimii kunhan johto on kiinni... mulla ei jaksa kylmänä käydä johto irrallaan. hetki pitää lämmitellä että jaksaa...
Vastaa Viestiin