Om606 st ajoitus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mikcuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 31.10.2010 18:40
Paikkakunta: keminmaa
Viesti:

Om606 st ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja mikcuu »

terve! Elikkäs pumpun keskipultti irtosi ajosta ja ajotus meni pieleen.. Noniin laitoin kampiakselin ja nokan kohdalle, otin pumpun pois, lukitsin ja laitoin takas. Ei edelleenkään käymään. Pumppu on ppd 7 ja ennakkoa 20 jykk
Tänään katsoin ajoituksen uudestaan, eli edelleen tappi lukittuu 20 jykk mutta kun alkaa pyörittään konetta ja ykköseltä alkaa nafta nousemaan, niin pumpun lukitustappi menee paikalleen ja asteikko ei ole siellä päinkään??? Oonko ajoittanut tai saanut lukittua johonkin väärään hahloon sen sitten?

Eli perjantaina ois reissuun lähtö ja superi pitäs saada käymään! Eli ilmeisesti pumppu lukitaan siihen kohtaan mistä 1. Alkaa nafta nousemaan?

Sen verran vielä ettei ollut jako pompannu eli tuskin on alakerrassa Vikaa. Epäilin männän renkaiden "peseytymistä" ja kokeilin bråkleenillä höräytellä.. Hörähtihän se sillä mutta ei pysyny käynnissä siltikkään kun ei omalla polttoaineella mitään elonmerkkejä!

Kiitoksia jo etukäteen! Vuorokausi aikaa kasata rönttä lähtövalmiiksi :/
Kahta en vaihda, merkkiä tai vaihdetta :)

Lapland turbo works

W124 om606 st 4matic -89
Nissan pulsar 350Z edition
W210 220D -96
W211 220cdi -08
W123 300TD -78 (2.7milj)
W201 190D -87
W211 200cdi -04
BMW 316 compact -95
Chevrolet astro 4.3v6
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Om606 st ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

koitappas 20 astetta eykk
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om606 st ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa mättää nyt tuo tietosi "Pumppu on ppd 7 ja ennakkoa 20 jykk" ja käytännön havainnot,jotka viittaavat ajoitusmekin olevan EYKK puolelle. Voit kokeilla tosiaan tuota 20 EYKK, jolloin hienosäätö on siinä keskellä. Ennen kuin koitat käynnistää konetta tarkista, että ykkösen polttoaine alkaa nousemaan jossakin kampiakselin 26...20 EYKK kohdalla niin ainakin pitäisi kone käynnistyä. Sitten voi vielä hienosäätää korvakuulolta ottamatta pumppua enää pois. Kylmä kone saa hitusen kolista tyhjäkäynnillä kunhan kierrosten noustessa kolina heti häviää.

20 JYKK ajoitus ei kyllä kuulosta ollenkaan tavanomaiselta, ehkä 13JYKK kuulostaisi.

Todella harmi ettei pumpun tekijät meistä aoitusta pumpun kylkeen. Näitä merkin arvuutteluja ilmaantuu tännekin useita vuoteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mikcuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 31.10.2010 18:40
Paikkakunta: keminmaa
Viesti:

Re: Om606 st ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja mikcuu »

Lähti käymään ajoituksella noin 22jyk. Kone käy kuin kello tyhjäkäyntiä, pientä kalinaa kuuluu esim liikenne valoista lähtiessä mutta ei lainkaan pahaa ja heti häviää. Todella tasaisesti vetääkin! Varmaan hieman saa aikaistaa että alkaa käymään vähän karkeampaa tyhjäkäyntiä niin vetoja saattaisi sillon olla enemmän. Pers tuntumalta pelaa hienosti mutta aikasemmin ehkä hitusen enemmän potkua löyty. :) tosiaan Pasi ppd meinasi että ennakko on 22jyk koneesta riippuen. Eli kone kohtaista. Mutta eikö se sillon pitäisi olla kohdalla kun tyhjäkäynti on kuin bensa autossa :D
Kahta en vaihda, merkkiä tai vaihdetta :)

Lapland turbo works

W124 om606 st 4matic -89
Nissan pulsar 350Z edition
W210 220D -96
W211 220cdi -08
W123 300TD -78 (2.7milj)
W201 190D -87
W211 200cdi -04
BMW 316 compact -95
Chevrolet astro 4.3v6
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Om606 st ajoitus ongelma

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se turvallisinta olisi, jos merkkiin voisi luottaa ja sen mukaan ajoittaa. Mikäli tuo ei onnistu niin takaporttina on ajoittaa joutsenkaulalla ja vasta kolmantena menetelmänä sitten se äänen perusteella. Pahimmillaanhan se liian aikainen ennakko hajottaa sieltä esikammioita.

Mikäli se ei käynnistynyt 20 JYKK ja nyt käynnistyy 22 JYKK niin en kyllä menisi aikaistamaan yhtään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin