W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Pitääpä tämän uuden tulokkaan kanssa aloittaa puuhaaminen. Auto on siis 190e -90 2.0 automaatti ja Ranskasta uitettu kuulemma 10v sitten. Tekniikan pitäisi olla alkuperäinen, tai sen vaihdosta ei minulle ainakaan kerrottu mitään jos on vaihdettu. Missään ei siitä ole myöskään mainintaa. Kuluttanut polttoainetta lyhyehkössä ajossa n. 12l/100km. Eli taitanee olla ihan kohdallaan?
Hakua olen käyttänyt ja tutkinut kaikki mahdolliset ja mahdottomat netin linkit. TAAS kysymyksiä KE-jetistä!
Auto käynnistyy hyvin niin kylmänä kuin kuumana ja käy tyhjää hyvin n. 750rpm niin vaihde päällä tai pois. Kun auto on täysin lämmennyt niin tyhjäkäyntikierrokset nousee n.1000 kun vaihde vapaalla. Vaihde silmässä käy nätisti 750rpm. Tyhjäkäyntimoottori lähtee puhdistukseen ja alipainevuodot lähtee syyniin. Hakua käyttäen ne lienevät mahdolliset vikakohteet. Erikoisinta on, että jos auton käynnistää uudestaan lämpimänä pysyttelee tyhjäkäyntikierrokset vapaalla 750rpm. Yj-rele vaihtui auton mukana tulleeseen toiseen releeseen --> Ei vaikutusta.
Sitten ihan mielenkiinnosta bensamersun tekniikkaa tutkiessa osui silmään, ettei kyseisessä autossa ole imuilman lämpöanturia. Pitäisikö olla? Toinen kiinnostuksen kohde osui moottorin lämpötila-anturiin. Kun monessa paikassa puhutaan 4-napaisesta tai 2-napaisesta anturista niin tässäpä näyttää kyseisessä anturissa olevan vain 1-napa. Onko normaalia? Lämpötila-anturiin tuleva liitin on varmaan joskus katkennut, koska se on korvattu 4mm pyöreällä sähköliittimellä. Lämpötila anturin nasta on juuri 4mm.
Hakua olen käyttänyt ja tutkinut kaikki mahdolliset ja mahdottomat netin linkit. TAAS kysymyksiä KE-jetistä!
Auto käynnistyy hyvin niin kylmänä kuin kuumana ja käy tyhjää hyvin n. 750rpm niin vaihde päällä tai pois. Kun auto on täysin lämmennyt niin tyhjäkäyntikierrokset nousee n.1000 kun vaihde vapaalla. Vaihde silmässä käy nätisti 750rpm. Tyhjäkäyntimoottori lähtee puhdistukseen ja alipainevuodot lähtee syyniin. Hakua käyttäen ne lienevät mahdolliset vikakohteet. Erikoisinta on, että jos auton käynnistää uudestaan lämpimänä pysyttelee tyhjäkäyntikierrokset vapaalla 750rpm. Yj-rele vaihtui auton mukana tulleeseen toiseen releeseen --> Ei vaikutusta.
Sitten ihan mielenkiinnosta bensamersun tekniikkaa tutkiessa osui silmään, ettei kyseisessä autossa ole imuilman lämpöanturia. Pitäisikö olla? Toinen kiinnostuksen kohde osui moottorin lämpötila-anturiin. Kun monessa paikassa puhutaan 4-napaisesta tai 2-napaisesta anturista niin tässäpä näyttää kyseisessä anturissa olevan vain 1-napa. Onko normaalia? Lämpötila-anturiin tuleva liitin on varmaan joskus katkennut, koska se on korvattu 4mm pyöreällä sähköliittimellä. Lämpötila anturin nasta on juuri 4mm.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Edellinen kärryni oli W201 vm. -88 2litr. automaatti ja käyttäytyi jotakuinkin samalla tavalla. Lämpöanturi oli 3-napainen ja imuilma-anturi oli putsarikotelon etuseinässä. Mitä kulutukseen tulee niin väittäisin sen olevan kertomissasi olosuhteissa kutakuinkin normal. Noinkin jykevä auto kun ei liiku ihan puhaltamalla eikä noilla vuosimalleilla vielä tehty niin pihiksi että lämmitykseen tarvitaan poltinta.
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
On tuossa tosiaan se kolminapainenkin anturi. Luulin, että se lähettää infoa flektille? Sitä lämpöanturia etsiskelin joka eculle lähettää lämpötilatietoa.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Vanhemmissa ke-jeteissä ei ole imuilmaanturia,ja sitä kaksinapaista tai neljänapaista pää lämpöanturia.
Onkohan ranskassa -90 ihan erilaiset päästövaatimukset tai sulle on vaihdettu johtoineen vanhemman auton moottori.
Onkohan ranskassa -90 ihan erilaiset päästövaatimukset tai sulle on vaihdettu johtoineen vanhemman auton moottori.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Tarkoitatko vanhemmalla m102.961? Mistäs nuo nyt varmasti erottaa toisistaan? 962 pitäisi olla. Tarkennuksena, että saksasta tuo nyt kuitenkin on uinut. Vin perusteella jtn ranskan osaa siihen on tehtaalla laitettu. Sulakerasia ja vaihdekepin vieressä varoitustarra on ranskaksi. Myös kusisumarit on keulalla. Tuolle imuilman lämpöanturille on selvä paikka, mutta peitelevy vain päällä. Jostain muistelisin lukeneeni, että katti vehkeissä se vain olisi? Katti tuosta löytyy, mutta rek. otteessa ei mainita että olisi vähäpäästöinen. Olisiko laitettu jälkikäteen?
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Onkos lambda...se kertoo enemmän?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Taitaa olla niin ettei rekisteriotteessa nykyisin mainita onko vähäpäästöinen. Itse selvitin asian kysymällä katsastuskonttorilla. Siellä suoritettiin mielellään tämä pikku palvelus. On ajat muuttuneet, nuorena miehenä piti melkein ryömiä hattu kourassa asioimaan. Nyt kehotetaan ensi töiksi ottamaan kahvia.tmosth kirjoitti:Tarkoitatko vanhemmalla m102.961? Mistäs nuo nyt varmasti erottaa toisistaan? 962 pitäisi olla. Tarkennuksena, että saksasta tuo nyt kuitenkin on uinut. Vin perusteella jtn ranskan osaa siihen on tehtaalla laitettu. Sulakerasia ja vaihdekepin vieressä varoitustarra on ranskaksi. Myös kusisumarit on keulalla. Tuolle imuilman lämpöanturille on selvä paikka, mutta peitelevy vain päällä. Jostain muistelisin lukeneeni, että katti vehkeissä se vain olisi? Katti tuosta löytyy, mutta rek. otteessa ei mainita että olisi vähäpäästöinen. Olisiko laitettu jälkikäteen?


Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Minulla oli M102.962 vuosimallissa 1991 nelinapainen kaksoisanturi veden lämpötilalle sylinterinkannessa ruiskua ja sytkyä varten sekä imuilman lämpöanturi ilmansuodattimen kotelossa. Yksinapainen lämpöanturi kannessa antaa tiedon lämpömittarille. Samat anturit pitäisi olla vuosimallissa 1990
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
On lambdakin pakoputkessa auton alla. Jakoketju on kaksirivinen. Eikös se tullut vuonna -89 m102 koneeseen? Täytyypä ilmanputsarin kotelo irroittaa niin näkee noita johtoja vähän paremmin. Olisikohan joku aikaisemmista omistajista vähän asennellut.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Lisäilmaluisti putsaus..kaasuvivuston jouset molemmat ehjät että kaasu palautuu kotiinsa ja kaasuvaijerissa oltava löysää .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu ja nyt käy tyhjäkäyntiä lämpimänäkin 750kiekkaa. Oli puhtaan näköinen jo ennestään.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Tuli taas mielenkiinnosta tutkittua tekniikkapuolta mesestä. Ihmetystä herätti se, että auton x-11 pistokkeesta ei löydy pinniä nro 3. Ajattelin, että olisi voinut lambdalta pulssisuhteen mittailla. Miksi tuota pinniä ei ole vaikka lambda onkin?
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
2..tai 3 on maa..kokeiles pinnistä ja maata vasten tai kokeile mittarilla onko se maa...se pinni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
190e 2.0 vm. -91, kylmänä lähtee kuin palmun alta käyntiin, mutta sammuu melkein heti, jossei anna hieman kaasua. Lämpimänä joutuu antamaan hieman kaasua, että lähtee käyntiin. Lämpimänä pysyy käynnissä useimmiten, mutta tyhjäkäynti vaihtelee 1000-2000 kierroksen välillä satunnaisesti. Polttoainesuodatin ja tulpat+johdot vaihdettu, tarkistettu virranjakajan kansi, yj-releen juotokset ja että kaasuvaijeri ei ole liian kireällä, ja tyhjäkäynnin mikrokytkin naksahtaa kun laskee kaasun.
Mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla?
Mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla?

Viimeksi muokannut -linttamummo-, To 04.09.2014 01:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w201 2.0 -91
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Onkos nämä samat anturit myös vanhemmassa M103 -87:ssa?tomant kirjoitti:Minulla oli M102.962 vuosimallissa 1991 nelinapainen kaksoisanturi veden lämpötilalle sylinterinkannessa ruiskua ja sytkyä varten sekä imuilman lämpöanturi ilmansuodattimen kotelossa. Yksinapainen lämpöanturi kannessa antaa tiedon lämpömittarille. Samat anturit pitäisi olla vuosimallissa 1990
tomant
W124 300 E -87 Aut.
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Linttamummon autossa tyhjäkäyntisäädin ei toimi kunnolla. Irti ja brake cleanerillä huuhtelua... Auttaa yleensä joksikin aikaa. Tyhjäkäyntisäädin = lisäilmaluisti = tyhjäkäyntimoottori. Bosch nro0280 140 510. Uusiakin myydään. Ebay.com sivulla oli halvimmat kun tuossa tutkin. N. 150€ - 300€ uuden hintataso, riippuen mistä maasta ostaa.
W213 220d +W242 electric drive
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Lisäilmaluisti käytetty irti ja puhdisteltu ja rasvattu parikin kertaa, auttoi hieman. Nyt tyhjäkäynti on alhaisempi, n. 1000-1200rpm, mutta silti sammuilee välillä.
w201 2.0 -91
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Jospa ensihätään käyttäisit ultraäänipesussa. Kylpyyn vain luistipää, ei "moottoriosaa", siellä on kaksi neulalaakeria. Olen purkanut ja kasannut. Homman vaikeus on siinä että luistipään runko-osaan kertyy kerrostuma joka ei oikein bräkleenilläkään lähde vaan pahimmillaan, niinkuin minulla meni purkuhommiksi ja kerrostuman poisto rätillä puutikun päässä ja hienoa kiilloitustahnaa. Välykset ovat todella pienet joten ei pidä luistiakaan naarmuttaa esim. ruuvimeisselillä. Purku ja kasaus ovat senverran "kiinalaisia" että on parempi ensin hankkia varasäädin reserviin. Eiköhän noita käytettyjäkin löytyne.
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Jatketaampas vähän eri aiheesta tähän topicciin.
Eli alkanut ilmaantua ongelmia mersun käynnissäpysymisen kanssa. Lähtee aina hyvin käyntiin, mutta saattaa käydä koneen lämmöistä riippuen 10sec - 2min. Sitten rupeaa röpöttämään ja sammuu. Aina ei saa edes kaasulla pidettyä käynnissä. Lämpimänä toimii ajossa erittäin hyvin, ei sammuile tai muuta ihmeellistä. Seos on ainakin vähän pielessä kun keväällä ja kesällä hieman ilmavuotoja korjailtu. Sitä olen koittanut myös säätää, pieniä liikkeitä molempiin suuntiin ja ei vaikutusta. Potikka säädetty 0,7v ja mittailtu ecun lämpöanturia joka antaa järkeviä vastusarvoja. Nappaamalla mikä tahansa ruiskun sähköosa irti auton käynti muuttuu. Lisäilmaluisti käytetty irti ja voideltu. Kevyesti tuntui liikkuvan.
Onkos tuo nyt selvä bensapuolelle viittaava ongelma? Suodatin tukossa? Rele? vai pumppu? Tänään löin töistä tullessa mersun kylmästi -15 pakkasesta käyntiin ja hyökkäsin auton alle kuuntelemaan pyöriikö pumppu kun röpötys alkaa. Pyörihän se, lopetti pyörimisen kun auto sammuu. Kävi noin 2min. Seokset pitää ainakin jossain välissä säätää.
Eli alkanut ilmaantua ongelmia mersun käynnissäpysymisen kanssa. Lähtee aina hyvin käyntiin, mutta saattaa käydä koneen lämmöistä riippuen 10sec - 2min. Sitten rupeaa röpöttämään ja sammuu. Aina ei saa edes kaasulla pidettyä käynnissä. Lämpimänä toimii ajossa erittäin hyvin, ei sammuile tai muuta ihmeellistä. Seos on ainakin vähän pielessä kun keväällä ja kesällä hieman ilmavuotoja korjailtu. Sitä olen koittanut myös säätää, pieniä liikkeitä molempiin suuntiin ja ei vaikutusta. Potikka säädetty 0,7v ja mittailtu ecun lämpöanturia joka antaa järkeviä vastusarvoja. Nappaamalla mikä tahansa ruiskun sähköosa irti auton käynti muuttuu. Lisäilmaluisti käytetty irti ja voideltu. Kevyesti tuntui liikkuvan.
Onkos tuo nyt selvä bensapuolelle viittaava ongelma? Suodatin tukossa? Rele? vai pumppu? Tänään löin töistä tullessa mersun kylmästi -15 pakkasesta käyntiin ja hyökkäsin auton alle kuuntelemaan pyöriikö pumppu kun röpötys alkaa. Pyörihän se, lopetti pyörimisen kun auto sammuu. Kävi noin 2min. Seokset pitää ainakin jossain välissä säätää.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Hm. Mulla on 102..962. Lambda on pakosarjassa.
Aivan hiljattain painiskelin käyntiongelmien kanssa. Vaihdoin virranjakajan kannen. Yksi nasta jäi käteen, eli sieltä se luultavasti otti kosteutta... Toki pyörijän vaihdoin myös.
Huolimatta tåstä, saati vetäen johtopäätöksiä siihen, välillä mersu alkoi startatessa hookaamaan 1000 ja 3000 kierroksen välissä. Silloin äkkåsin katkaista virrat avaimesta, ja odotin että kierrokset tippuvat n.500 rpm. Löin virrat uudestaan päälle,ennenkuin se sammuu, ja vehkeet sentään, siihen se tasoittui. Joka kerta.
Nyt se ei enää tee sitä, enkä kyllä tiedä miksi...
Tää on kylläkin manuaaliaskilla, jotenka tuon kanssa tullee toimeen, lukuunottamatta pakkasilla täysin mahdotonta peruutusvaihdetta. Se ei vaan jumalauta mene päälle, vaikka askissa on automaattiöljyt. Ei, ennenkuin se on lämmin.
Aivan hiljattain painiskelin käyntiongelmien kanssa. Vaihdoin virranjakajan kannen. Yksi nasta jäi käteen, eli sieltä se luultavasti otti kosteutta... Toki pyörijän vaihdoin myös.
Huolimatta tåstä, saati vetäen johtopäätöksiä siihen, välillä mersu alkoi startatessa hookaamaan 1000 ja 3000 kierroksen välissä. Silloin äkkåsin katkaista virrat avaimesta, ja odotin että kierrokset tippuvat n.500 rpm. Löin virrat uudestaan päälle,ennenkuin se sammuu, ja vehkeet sentään, siihen se tasoittui. Joka kerta.
Nyt se ei enää tee sitä, enkä kyllä tiedä miksi...
Tää on kylläkin manuaaliaskilla, jotenka tuon kanssa tullee toimeen, lukuunottamatta pakkasilla täysin mahdotonta peruutusvaihdetta. Se ei vaan jumalauta mene päälle, vaikka askissa on automaattiöljyt. Ei, ennenkuin se on lämmin.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Osaisiko joku antaa vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään.
Auto siis käynnistyy aina moitteetta. Käy hetken aikaa hyvin, jonka jälkeen alkaa röpötys ja/tai kierrosten suuri heittelehtiminen. Lopulta auto sammuu. Lämpöisenä pysyy käynnissä ja ilman suurempia kierrosten heittelehtimisiä. Lämpöisenä kun sammuttaa ja käy vaikka kaupassa ja taas lähtee ajoon niin auto käynnistyy hyvin ja voi lähteä ajamaan. Pääsee n.100-500m ja auto hyytyy ja sammuu. Avaimesta kuitenkin lähtee taas hyvin käyntiin. Lämpimänä ei välttämättä sammu jos laittaa pakko kakkosen automaatista päälle ja ajaa korkeilla kierroksilla.
Lisäilmaluisti on taas putsattu ja öljytty. Tulpat on vaihdettu kesällä. Tulpanjohdot n. vuosi sitten. Samoin polttoainesuodatin noin vuosi sitten. Virranjakaja ja pyörijä vaihdettu syksyllä. YJ-rele ja BP-rele käytetty auki ja tinattu uudestaan. Omasta mielestä ei saa bensaa ja siksi sammuu. Ainakin parkissa ollessa menin auton alle kuullostelemaan pyöriikö bensapumppu kun auto sammuu ja kyllä pyörii. Näytti bensapumppu olevan alkuperäisellä koodilla ja vanhahkon näköinen joten voi hyvinkin olla alkuperäinen. Varmaan bensapaineet olisi hyvä tarkistaa, että ovat riittävät? Jos ei niin varmaan pumppu vaihtoon. Tankin sihtikin varmaan olisi hyvä puhdistaa. EHA:n reunat näyttivät hieman kastuvan, joten sinne kannattanee ne 2 kpl tiivisteitä vaihtaa uusiin?
Epäilen vahvasti, että autoon on laitetu lambda ja katti vasta jälkikäteen. Kuin joskus tämän viestiketjun alussa epäilin. Mistä asian saisin selville millä tekniikalla auto on tehtaalta lähtenyt? Autossa on TSZ sytytys ja eikös noita ole vain katittomissa? Alustanro WDB2010241F736777 jos joku tuolla jotain irti saa. Vin dekooderin avulla ei ainakaan tule mitään koodia katille tms. Parin muun rekkarin perusteella haettuihin vin koodeihin tarjoaa koodia 620 jos autossa katti.
Auto siis käynnistyy aina moitteetta. Käy hetken aikaa hyvin, jonka jälkeen alkaa röpötys ja/tai kierrosten suuri heittelehtiminen. Lopulta auto sammuu. Lämpöisenä pysyy käynnissä ja ilman suurempia kierrosten heittelehtimisiä. Lämpöisenä kun sammuttaa ja käy vaikka kaupassa ja taas lähtee ajoon niin auto käynnistyy hyvin ja voi lähteä ajamaan. Pääsee n.100-500m ja auto hyytyy ja sammuu. Avaimesta kuitenkin lähtee taas hyvin käyntiin. Lämpimänä ei välttämättä sammu jos laittaa pakko kakkosen automaatista päälle ja ajaa korkeilla kierroksilla.
Lisäilmaluisti on taas putsattu ja öljytty. Tulpat on vaihdettu kesällä. Tulpanjohdot n. vuosi sitten. Samoin polttoainesuodatin noin vuosi sitten. Virranjakaja ja pyörijä vaihdettu syksyllä. YJ-rele ja BP-rele käytetty auki ja tinattu uudestaan. Omasta mielestä ei saa bensaa ja siksi sammuu. Ainakin parkissa ollessa menin auton alle kuullostelemaan pyöriikö bensapumppu kun auto sammuu ja kyllä pyörii. Näytti bensapumppu olevan alkuperäisellä koodilla ja vanhahkon näköinen joten voi hyvinkin olla alkuperäinen. Varmaan bensapaineet olisi hyvä tarkistaa, että ovat riittävät? Jos ei niin varmaan pumppu vaihtoon. Tankin sihtikin varmaan olisi hyvä puhdistaa. EHA:n reunat näyttivät hieman kastuvan, joten sinne kannattanee ne 2 kpl tiivisteitä vaihtaa uusiin?
Epäilen vahvasti, että autoon on laitetu lambda ja katti vasta jälkikäteen. Kuin joskus tämän viestiketjun alussa epäilin. Mistä asian saisin selville millä tekniikalla auto on tehtaalta lähtenyt? Autossa on TSZ sytytys ja eikös noita ole vain katittomissa? Alustanro WDB2010241F736777 jos joku tuolla jotain irti saa. Vin dekooderin avulla ei ainakaan tule mitään koodia katille tms. Parin muun rekkarin perusteella haettuihin vin koodeihin tarjoaa koodia 620 jos autossa katti.
E220cdi -14
Re: W201 M102.962 tyhjäkäynti ym.
Löytyisiköhän Vehosta tietoa VIN-koodilla? Tää nyt on ihan läppää, mutta kun kävin marmoritiskillä pari kertaa, jostain syystä tuo mersu ikäänkuin käyttäytyy aina vaan paremmin...
Ja nyt mä koputan puuta.
Ja nyt mä koputan puuta.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma 23.08.2021 15:12
W201 M102.910
Osaako joku säätää m102.910
1.8 bensa konetta?
1.8 bensa konetta?