onko baari jo tsekattu
Hahaa, on käyty pari kertaa lauantai-iltana katsomassa Gas Monkey Bar & Grill, mutta jonot on ollu kauheita ja sisäänpääsymaksu $20 per nuppi. Joten jätetty väliin. Paljon kivempi ajella päiväsaikaan siellä teollisuusalueella jossa se niiden paja on ja katsella ympärilleen.
SEC on ollut kovassa käytössä, tosin lähinnä lauantaisin! Työmatkat tehdään firman autolla tai jenkkiautolla ja SEC on vetäytynyt 'hoviautoksi' joka otetaan esille osana illanviettoa. Ja auto onkin yllättävän iso osa iltaa, nimittäin kotoa matka yhtään mihinkään mielenkiitoiseen paikkaan ottaa sen tunnin suuntaansa. Kun lastenvahti on saapunut, niin auton henkeen sopivasti otetaan mukaan kuoharilasit ja pullo, joista sopii ryystää pari lasillista matkan aikana. Täällähän raja on 0,8 promillea joten it's cool
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Liikennevirrassa on sitten mukava ajella ja katsella kaupungin valoja S-mersun ylellisestä kabiinista. Auto herättää yllättävän paljon huomiota. Jo viisivuotias auto on täällä vanha ja korimalli loppujen lopuksi harvinainen. SEC vetoaa hyvin eritaustaisiin ihmisiin. Mustat miehet on huudellu valoissa että "kinda dig what'chr drivin'!!" ja Dentonin opiskelijakaupungissakin auton ympärille kertyi pieni utelias joukko kun jätin sen baarin eteen.
Edit 21.2.2015: SEC kärsi kahdesta erillisestä tyhjäkäyntiongelmasta joita alunperin erehdyin luulemaan yhdeksi. Eli:
#1 Tyhjäkäynnin laatu oli huono:
- Kone kävi epätasaisesti, tuntui siltä että välillä jäisi kipinä väliin tai sitten kone kävisi liian laihalla
- Kierrokset olivat kuitenkin koko ajan siellä missä pitääkin, ~750rpm
- Tämä pulma oli koko ajan päällä
#2 Tyhjäkäynti saattoi kadota kokonaan, kierrokset saattoivat tipahtaa todella alas ja kone sammua
- Varsinkin jos antoi hieman kaasua lähteäkseen liikkeelle tai jos käänsi rattia (ohjaustehostin hidastaa kampiakselin pyörimisnopeutta)
- Tämä pulma tuli ja meni satunnaisesti, mutta esiintyi tihenevään tahtiin
Helpointa olisi poissulkea sytytykseen liittyviä osia, joten päätin aloittaa niistä. Tulpat olivatkin vaihtokunnossa, elektrodi kulunut nysäksi ja kärkiväli kasvanut siitä...
Valitettavasti käynti ei tulppia vaihtamalla parantunut juurikaan. Sitten tulpanjohdot ja niiden kohdalla myös pettymys. En kyllä hirveästi odottanutkaan että niistä olisi tämän ongelman ratkaisijaksi. Halusin jäljitellä alkuperäistä asennusta ja hommasin sopivat pätkät supistemuovia Boschin tulpanjohtojen ympärille. Myös pyöreän clampin uusin kun siitä oli suojakumi hapertunut, siis sen joka pitää tulpanjohdot pois vakionopeudensäätimen tangon läheltä. Olin ihan varma, että supistemuovi tuolla pellin alla kutistuisi moottorin lämmöstä mutta niin ei ole ainakaan vielä käynyt!
Seuraava helposti vaihdettava osa olisi puola, mutta en kyllä keksinyt miten se aiheuttaisi näitä ongelmia. Tilasin sen varmuuden vuoksi autohausAZ verkkokaupasta ja ruuvasin eilen sisään. BOOOOM! Ero tyhjäkäynnissä kuin yöllä ja päivällä! Pikku koeajelu todisti lopullisesti, että syyllinen oli löytynyt:
Tyhjäkäyntiongelma #1 ratkesi siis puolan vaihdolla. Heikko kipinä sai koneen käymään heikosti tyhjäkäynnillä. Ehkä se on vain korvien välissä, mutta melkein sanoisin että hiukkasen tuntuu jopa parantuneena suorituskykynä kiihdytyksissä. Mene ja tiedä.
Harmi kyllä tämä ei poistanut tuota toista, pahempaa ongelmaa #2. Vietin muutamia iltoja netissä perehtyen siihen, miten voisin lukea idle air valven ja EHAn ohjausvirtaa yleismittarilla. Aloin kolvailemaan johtoa jolla kytkisin yleismittarin sarjaan idle air valven kanssa ja voisin ajon aikana lukea sen ohjausvirtaa kabiinista käsin. Ennen kuin sain tämän valmiiksi, tuli hullun professorin idea:
- Mitä jos lambda-anturi olisi sökö?
- Se lähettäisi satunnaisesti sekopäisiä arvoja?
- Tyhjäkäynnillä EHA seuraisi näitä arvoja ja heittäisi seoksen välillä aivan liian laihalle?
- Voisinko kokeilla tätä teoriaa ruuvaamalla EHAn perusasetusta rikkaammalle, jolloin kone ei koskaan pääsisi liian laihalle?
Viidentoista minuutin kuluttua ilmanputsari oli irti ja EHA kädessä. Irroitin suojaruuvin ja käänsin sen alla olevaa säätöruuvia (3mm Allen) puoli kierrosta myötäpäivään.
Tämän jälkeen ongelma #2 on kadonnut aivan kokonaan.
Olisi todella hienoa kuulla kokemuksia ja mielipiteitä tästä "korjauksesta". Mulla on jo uusi lambda-anturi hyllyssä odottamassa, mutta muiden kiireiden vuoksi en ole päässyt sitä vielä vaihtamaan. Aikomuksena olisi vaihtaa lambda uuteen ja kääntää EHA takaisin alkuperäiseen asetukseensa. Mitä mieltä? Tiedän kyllä, että oikeasti sen arvon saa kohdalleen vain pakokaasumittauksella ja lukemalla oskilloskoopilla EHAn ohjausvirtaa.
Mikä tärkeintä, SEC rullaa taas ja tuottaa lauantai-iltoihin iloa
![Kuva](https://farm8.staticflickr.com/7346/16395065227_afb12d125a_h.jpg)