Alkuun jorinoita. Kävin ostamassa Karlsruchen etelä puolelta 220 cdi esprit farkun. Kaveri oli paikallinen bussikuski ja auton kunto sen mukainen. Sisältä uudehko, kaikki napit ja nippelit loisti, sähköt toimi ja auto pelasi aivan hyvin, 230 000 mittarissa ja alusta oli napakka eikä muljunnut edes baanalla 160 huristellessa, vaihteisto toimi kaikessa hiljaisuudessaan, ihan itsekseen. Autoa oli pidetty tallissa ja konehuoneen puolestakin oli pidetty huolta.
Koeajoilla utelin miksi lämmöt pysyy n.65c. Kertoili kaiken olevan ok ja uudet nesteetkin oli vaihdettu, sen huomas. Omistaja sanoi ajavansa autolla vain töihin ja takaisin n. 20 km suuntaa. Asiaan --> Kaupat tehtiin ja nokka pohjoista kohti. Hampurin paikkeilla alkoi tapahtua. rupesi yhtäkkiä puhaltamaan kylmää ilmaa ja huomasin samalla lämpöjen nousun. nopeasti kipusi 120c ja rampista alas. Yritin tietty saada sisätilan puhaltimen kuumalle jotta hillitsisi lämpöjä. mutta eipä puhaltanut kuin kylmää vaan. Sitten jäähd. merkkivalo syttyi.
Lisäsin vettä ja vartin päästä laitoin auton käyntiin. Oli ruiskinut korkilta lähtevästä letkusta nestettä jonnin verran (arvio 0,5l). Auto pelasi taasen ja totteli sisätilan kylmä-kuuma puhallusta. Lämmöt asettui sirkka 65 ja huokaisin helpotuksesta.
Ennen tätä keissiä olin ajnut toista tuntia reippaan tasaisesti n. 150km/h mäkistä autobaanaa.
Tanskassa oli pientä heilahtelua havaittavissa, lämmöt sahasi 70-110c, välillä puhallus temppuili mutta sain jotenkin rest-napilla ja ilmastoinnin on-off lämmöt pysymään "ok". Muistaakseen ilmastointi päällä lämmöt pysyi kurissa. Seuraavan kerran rupesi lämmöt temppuilemaan kun lähdin Helsingborista Tukholmaan. Räväkästi lämmöt 120c ja auto sivuun. Oli kastellut taas paisarin puoleista kylkelä reilusti, siitä mihin se korkinletku suhauttelee. Onneksi oli vettä pari litraa plakkarissa ja homma jatkui. Noh, mainittakoon että ilta viileni ja lämmintä ei puhaltanut. Liekkö nestettä ollut liian vähän ettei riittänyt lämppärin kennoille asti? Muutaman kerran paloi jäähdn. merkkivalo.
Kittuutin Tukholmaan ressissä että aamulaivaan ehdin, välillä vähän nestettä lisäten. Ja onneksi ehdin. Sitten Turusta 600km kotiin HUH. Turussa laitoin n. kolme litraa vettä sailiöön kylmään koneeseen ja matka meni mutkitta puoleenväliin. Nestettä lisäämällä kotiin asti, yht n. 5l.
Tämmöstä oiretta ja nyt uutena merssu miehenä kaipaisin vinkkejä? Oliko tässä mallissa tyyppivikana vesipumppu mallia vuotava?
Olen tutkaillut tilanetta mutta ei vielä vuotokohtaa havaittu.
Paisarissa ei öljyä, ainoastaan vähän just ja just silmin havaittavia ruskean värisiä "hituja". Huom tosi vähän. Palokarstaa vai paskaa järjestelmästä?
Öljytikussa eikä korkissa mitään havaittavaa
Paisarissa painetta paljon kun korkkia avaa kuumalla koneella ja ylävesiletku turpean kova.
Kun korkin avasi kuumana niin painetta oli rutkasti. Hitaasti paineita päästämällä pystyi aukaisemaan.
Nyt ajoin pikku lenkillä lämmöt sinne 65 ja tsuumailin, ylä vesiletku kuuma ja hieman pinkeä. Paisarin neste taso kohonnut n.1cm verrattuna kylmään koneeseen. Ja korkista kuului pieni ilmasuhina hetken kun lenkin jälkeen menin pellin alle ja havainnoin.
PS. Tullin neuvonnasta puhelimessa sanottiin turun tullin olevan auki laivan tullessa satamaan kyseisenä la iltana kun asiaa erikseen etukäteen kysyin. Olisin halunnut max "7pv siirtokilvet" mutta kylmäksi veti kun kun ovessa luki 1.5 - 31.8 la suljettu... sillälailla.
Kaiken laista vinkkiä otetaan vastaan!
terv. 7 vuotta opelilla.
W202 220 cdi nesteet häviää
Re: W202 220 cdi nesteet häviää
Veikkaan aika varmaa kansipahvi tai kansi halkeama vikaa...ei vielä kovin paha mutta häiritsevä.
Tolla viileällä koneella eli ilman termaria ei kannata ajella kun kone kuluu.
Voit käyttää testissä korjaamolla jossa tekevät pakokaasu analyysin nesteestä jos haluat täysin varmaa tietoa...sekin jos laitat termarin paikalleen niin alkaa käyttäytymään vielä varmemmin siihen paffin suuntaan.
Eli lämmöt loppuu kabiinista...ilmaa tulee järjestelmään ja sitten lämmöt nousee...
Tolla viileällä koneella eli ilman termaria ei kannata ajella kun kone kuluu.
Voit käyttää testissä korjaamolla jossa tekevät pakokaasu analyysin nesteestä jos haluat täysin varmaa tietoa...sekin jos laitat termarin paikalleen niin alkaa käyttäytymään vielä varmemmin siihen paffin suuntaan.
Eli lämmöt loppuu kabiinista...ilmaa tulee järjestelmään ja sitten lämmöt nousee...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W202 220 cdi nesteet häviää
Noniin, kansipahvi epäilyt vähenee. Vaihdoin vesipumpun joka oli hieman märkä kyljestä alapuolelta. Ei muuten ollut kuin kuminen tiiviste, uudessa lisäksi metallinen. Ajoa 450 km ja motarilla myös reippaammin. Lämmönsäätökin toimi moitteetta. Eikä nesteiden havaittu vähenevän kun kylmällä koneella taasen paisarista seuraavana päivänä katsoin.
Mietin kuitenkin miten lämmöt junnaa edelleen 65c n. 120km/h ja 60c 100km/h. Olen tulpannut sen polttoaine jäähdyttimen letkun, termarin alapuolelta.
Ja sellaista että lämmöt näyttää sen 65c niin termari kotelo on kyllä lähempänä 100 astetta kun siihen koskee. Kummin päin ne lämpöanturit on, termarin anturi moottrin ohjaukselle ja se taka nurkassa oleva mittaristolle??
Kuin paljon pitää kylmässä koneessa, yön yli levännyt, olla painetta jäähdytyjärjestelmässä? avasin korkin niin suhahti kerran.
Ja sit uuteen havaittuun vuotoon. Vänkärin jalkatilan pohjalta taitteen syvennyksestä löytyy keltaista sakkautunutta nestettä? Mitä siellä voi olla, ilmastoinnin nestettä (minkä väristä yleensä??) jäähdytys nestettä? Muuttuuko jäähdytys nesteen väri ajankuluessa?
Maistoin ja karvasta oli kielellä, tuntu/maistu monta tuntia kielellä, myrkkyä hyi..
Paljon paineistamisesta ja vuotokohdan selvittamisestä veloitettaan palttiarallaa?
Onko tässä mallissa jotain tiivisteitä jotka voi pihalla kattella ilman atalli fasiliteettia? ettei vaan se lämppärinkenno ois vuotava.. minkälainen homma purkaa?
joutuuko kojelaudan purkaan?
Kuva vielä märästä jos onnistun, on aavistuksen vihertävä länttien laidoilta.
Mietin kuitenkin miten lämmöt junnaa edelleen 65c n. 120km/h ja 60c 100km/h. Olen tulpannut sen polttoaine jäähdyttimen letkun, termarin alapuolelta.
Ja sellaista että lämmöt näyttää sen 65c niin termari kotelo on kyllä lähempänä 100 astetta kun siihen koskee. Kummin päin ne lämpöanturit on, termarin anturi moottrin ohjaukselle ja se taka nurkassa oleva mittaristolle??
Kuin paljon pitää kylmässä koneessa, yön yli levännyt, olla painetta jäähdytyjärjestelmässä? avasin korkin niin suhahti kerran.
Ja sit uuteen havaittuun vuotoon. Vänkärin jalkatilan pohjalta taitteen syvennyksestä löytyy keltaista sakkautunutta nestettä? Mitä siellä voi olla, ilmastoinnin nestettä (minkä väristä yleensä??) jäähdytys nestettä? Muuttuuko jäähdytys nesteen väri ajankuluessa?
Maistoin ja karvasta oli kielellä, tuntu/maistu monta tuntia kielellä, myrkkyä hyi..
Paljon paineistamisesta ja vuotokohdan selvittamisestä veloitettaan palttiarallaa?
Onko tässä mallissa jotain tiivisteitä jotka voi pihalla kattella ilman atalli fasiliteettia? ettei vaan se lämppärinkenno ois vuotava.. minkälainen homma purkaa?
joutuuko kojelaudan purkaan?
Kuva vielä märästä jos onnistun, on aavistuksen vihertävä länttien laidoilta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W202 220 cdi nesteet häviää
Selvis hommat, jäähdytysjärjestelmä tiivis. Simppelisti termari oli niinkin viallinen että tulppas. Paisarin ylivuotoletkusta nesteet pihalle.
Jalkatilan kostea vaihteisto öljyä, nousee laatikosta piuhaa pitkin (tyyppivika). Menossa laatikon öljyt vaihtoon ja pistoke tiivisteineen..
Kannaatko mitä muuta vaihtaa vaihteistoöljy vaihdon yhteydessä? jos ennakoiden huoltaa - ettei tarvis korjata, miottarissa 230 000km
Jalkatilan kostea vaihteisto öljyä, nousee laatikosta piuhaa pitkin (tyyppivika). Menossa laatikon öljyt vaihtoon ja pistoke tiivisteineen..
Kannaatko mitä muuta vaihtaa vaihteistoöljy vaihdon yhteydessä? jos ennakoiden huoltaa - ettei tarvis korjata, miottarissa 230 000km