Terve Mersumiehet!
Ostin tossa taannoin oikein siistikuntoiselta vaikuttavan SLK mesen, kun ajattelin, että jos tästä kesästä tulisi se ennätysaurinkoinen (pahalta näyttää). Kuukauden päivät ajelin ongelmitta, kunnes pari viikkoa sitten, huomasin tehojen kadonneen. Kiihdyttäessä kuuli (ja tunsi) että ahdin ei ole mukana pelissä, mutta auton uudelleenkäynnistäminen kuitenkin auttoi.
Viime viikolla Kick-downin yhteydessä vedot loppuivat täysin, kierrosten noustua sinne 5000rpm hujakoille, auto vain "booasi", niinkuin kylmä mopo-monkey. Vasta kierrosten laskettua alle 3:en tonnin, alkoi taas jonkinlaista elämää tuntua.
Kaverille kerrottuani asiasta, kehoitti hän tsekkaamaan ilmamassamittarin, ja näin teinkin...Se oli aivan öljyinen, ja niin oli koko ilmanottoputki aina ilmansuodattimelle saakka. Ameriikan foorumeilla kehottivat katsomaan "Breatherin", tiedä sitten mikä lienee.
Mistä öljy mahtaa tuonne päätyä, kompressorilta varmaan, mutta miten ja miksi.
Ideoita otetaan vastaan!
1999 SLK 230 Kompressor öljyä ilmanotossa
- henavaanjuujep
- Vakiokalustoa
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti 08.09.2009 23:21
- Paikkakunta: Vantaa
1999 SLK 230 Kompressor öljyä ilmanotossa
-03 CLK200K
-99 SLK230K
-89 300CE
Ex. -88 300E
-99 SLK230K
-89 300CE
Ex. -88 300E
Re: 1999 SLK 230 Kompressor öljyä ilmanotossa
Breatherilla tarkoitetaan venttiilinkopan huohotusletkua joka tulee ilmanputsarille. On hyvin mahdollista että öljy kulkeutuu sitäkautta ahtoputkien sisälle.
Itsellä on poistettu kyseinen letku ja laitettu huohotus filterin kautta suoraan ulkoilmaan puhaltamaan.
Jos öljy tulee ahtimelta saattaa ongelma olla hankalampi korjata.siellä ei sitä öljyäkään ole kuin pari desiä.
Ilmamassamittari ei yleensä täysin tokene öljykylvystä puhdistamallakaan.niin ja muista puhdistaa välijäähdytin ongelman korjaamisen jälkeen jos mahdollista
Itsellä on poistettu kyseinen letku ja laitettu huohotus filterin kautta suoraan ulkoilmaan puhaltamaan.
Jos öljy tulee ahtimelta saattaa ongelma olla hankalampi korjata.siellä ei sitä öljyäkään ole kuin pari desiä.
Ilmamassamittari ei yleensä täysin tokene öljykylvystä puhdistamallakaan.niin ja muista puhdistaa välijäähdytin ongelman korjaamisen jälkeen jos mahdollista

W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: 1999 SLK 230 Kompressor öljyä ilmanotossa
Itse tarkistin omasta -97 SLK230K:sta MAF:n ja siellä oli hieman likaa, mutta ei mitään hirveitä määriä. Putkessa oli öljyä, mutta ei mielestäni erityisen paljon. Sen verran, että seinämät olivat liukkaat/öljyiset. Putsasin CRC Air Sensor Cleanerillä MAFfin ja pistin takaisin. Samaan syssyyn tilasin KL-varaosilta sitten öljynerottimen putket (3kpl: huohottimen putki, palautusputki öljypohjaan ja putki ilmanputsariin), kun oli hieman se paksuin (juurikin itse huohottimen putki) koneen kyljestä alkanut halkeamaan ilmeisesti vanhuuttaan koneen päästä. Tarkistin ja putsasin samalla öljynerottimen, mutta se oli kyllä yllättävän puhdas. Ihan pari hippua tuli jotain mustaa, kun sumuttelin puhdistussprayllä joka reikään ja pyörittelin. Samoin muut letkut olivat puhtaat sisältä ja ulkoa, mutta vaihdoin silti varmuudenvuoksi, etteivät nekin alkaisi hapertumaan rikki. Helppo homma, osat ei maksanut juuri mitään ja tulipahan vaihdettua se halkeamaan alkanut putkikin uudempaan. Positiivinen ylläri siis oli se öljynerottimen kunto
Olen vain kuullut, että SLK:issa olisi joillain ollut ongelmaa sen öljynerottimen kanssa ja se on alkanut tukkeutumaan pikkuhiljaa, jolloin öljyä saattaa mennä enemmän ilman mukana takaisin ahtoon. Kannattaa siis tarkistaa ainakin sen kunto. Osa ei helposti mene rikki käytössä, kun se on vain muovinen spiraaliputki, joten puhdistamalla siitä saattaa saada kuin uuden.
Nyt ongelmana omassa slk:ssa se, että kaksi kertaa on ahdin pudottanut itsensä pois pelistä kiihdytyksen yhteydessä, kun kakkosvaihteella kierrokset noussut jonnekin sinne 4000 yläpuolelle. Auton uudelleenkäynnistys auttoi molemmilla kerroilla ja tehot (ahdin) palasi normaaliksi ja kertojen välillä oli ehkä parisen kuukauttakin jopa. Ehkä samaa ongelmaa siis kuin OP:llakin, ehkä ei. Oma autoni on manuaali, joten mitään kick-downeja ei ole. Föörymeillä kerrotaan, että usein ongelmana saattaa olla K40-rele, mutta enpä ole saanut aikaiseksi omastani vielä tarkistaa sieltä juotosten kuntoa, kun ongelma on ollut toistaiseksi niin harvassa. Jos vielä kerran käy, niin sitten viimeistään pitää kyllä sekin tarkistaa.
Alla olevassa kuvassa näkyy musta pömpeli, joka on se öljynerotin. Samassa näkyy se hieman halkeamaan alkanut huohottimen letku (joka siis kiinnittyy öljynerottimeen).


Nyt ongelmana omassa slk:ssa se, että kaksi kertaa on ahdin pudottanut itsensä pois pelistä kiihdytyksen yhteydessä, kun kakkosvaihteella kierrokset noussut jonnekin sinne 4000 yläpuolelle. Auton uudelleenkäynnistys auttoi molemmilla kerroilla ja tehot (ahdin) palasi normaaliksi ja kertojen välillä oli ehkä parisen kuukauttakin jopa. Ehkä samaa ongelmaa siis kuin OP:llakin, ehkä ei. Oma autoni on manuaali, joten mitään kick-downeja ei ole. Föörymeillä kerrotaan, että usein ongelmana saattaa olla K40-rele, mutta enpä ole saanut aikaiseksi omastani vielä tarkistaa sieltä juotosten kuntoa, kun ongelma on ollut toistaiseksi niin harvassa. Jos vielä kerran käy, niin sitten viimeistään pitää kyllä sekin tarkistaa.
Alla olevassa kuvassa näkyy musta pömpeli, joka on se öljynerotin. Samassa näkyy se hieman halkeamaan alkanut huohottimen letku (joka siis kiinnittyy öljynerottimeen).

SLK 230 Kompressor -97
Re: 1999 SLK 230 Kompressor öljyä ilmanotossa
Mersun M111-kompressorikoneissa on käytetty vaivaa huohotusjärjestelmän toteuttamiseen ja se todennäköisesti toimii hyvin, kun pitää sen kunnossa, kuten laibo on tehnyt. Kannattaa tarkistaa myös huohotusletkut, jotka menevät suoraan imukanavaan (MAFfin jälkeen). Jos huohottimen kautta tulee paljon öljyä imupuolelle ennen kompressoria, saattaa se olla merkki muista ongelmista koneessa, jotka on syytä selvittää.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020