tomaattien öljyt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Ihan vaan piruuttani imaisin 5:stä 97-03 mersun automaatista öljyt ja panin saman verran puhdasta takaisin. Mittarilukemat 80 tkm - 330 tkm. Mistään ei löytynyt punaista öljyä. Useimmilla mittarissa n. 180 tkm.

Taidanpa siirtyä omien osalta menettelyyn, että vaihdan imuvaihtajalla lootaan öljyä kerran vuodessa ja joka toisella kerralla suodattimen kanssa.

Niin - ja jokaisessa muuttui vaihtaminen pehmeämmäksi aikaisemman kulmikkuuden sijaan.

Ennen - harrastaessani jenkkejä, oli öljynvaihto tomaattiin 30 - 90 tkm välein, riippuen merkistä. Chevyn TH700R4 kohdalla vaihdettiin laatikko tuossa 90 tkm kohdalla (jos oli dieselin perässä)
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihteistoöljynvaihto 60tkm välein öljypohjan propun ja turbiinin propun kautta, jos turbiinissa ei ole proppua niin huuhteluvaihtona. Samalla suodatin ja tiiviste.
Öljymäärän tarkastus mittatikulla.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:Vaihteistoöljynvaihto 60tkm välein öljypohjan propun ja turbiinin propun kautta, jos turbiinissa ei ole proppua niin huuhteluvaihtona. Samalla suodatin ja tiiviste.
Öljymäärän tarkastus mittatikulla.
Noin se menne jos auotostaan haluaa pitää huolta ja
kaikenlaisella muula kikkaillulla saa useimiten onkelmia laatikoonsa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3141
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Onko öljyt huonoja, vai mikä ne pilaa noin nopeasti? Valmistajan huolto-ohjeessahan suositeltu vaihtoväli on pidempi. Mitähän öljyyn ja laatikkoon vaikuttaa tuon ns. E moodin käyttö, jolloin lähtee liikkeelle kakkosella ja luistaa tuolloin aika paljon. Varmaankin jos on kärry koukussa, niin ei kannata e moodia unohtaa päälle?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Risto L
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ke 15.11.2006 19:36

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja Risto L »

MB C 180 kompressor automaatti 2003 - saako tuosta vaihdettua kaikki vaihteistoöljyt propun kautta vai pitääkö vaihtaa huuhtelemalla? Mittarissa kilometrejä 164t ja vaihdot tehty 60 tkm välien, mutta öljymäärän perusteella ei ole kyllä huuhdeltu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tahtoomersun kirjoitti:Onko öljyt huonoja, vai mikä ne pilaa noin nopeasti? Valmistajan huolto-ohjeessahan suositeltu vaihtoväli on pidempi. Mitähän öljyyn ja laatikkoon vaikuttaa tuon ns. E moodin käyttö, jolloin lähtee liikkeelle kakkosella ja luistaa tuolloin aika paljon. Varmaankin jos on kärry koukussa, niin ei kannata e moodia unohtaa päälle?
Valmistajan mukaan ei ole väliä mikä moodi on käytössä ;)

huoltoohjeesta on tuo 60tkm vaihto väli
(ja myös käytännössä hyväksi havaittu)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Risto L kirjoitti:MB C 180 kompressor automaatti 2003 - saako tuosta vaihdettua kaikki vaihteistoöljyt propun kautta vai pitääkö vaihtaa huuhtelemalla? Mittarissa kilometrejä 164t ja vaihdot tehty 60 tkm välien, mutta öljymäärän perusteella ei ole kyllä huuhdeltu.
Tuon ikäisessä ei yleensä ole roppua turbinissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tom.1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 24.10.2013 17:27

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja tom.1 »

Milloin turbiinin roppu on tullut takaisin , vai onko vieläkään?
S211 220cdi -09
Maailma tarvitsee esikuvia- w124
Avatar
W210CDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.09.2012 22:18
Paikkakunta: Sahalahti

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja W210CDi »

tahtoomersun kirjoitti:Onko öljyt huonoja, vai mikä ne pilaa noin nopeasti? Valmistajan huolto-ohjeessahan suositeltu vaihtoväli on pidempi. Mitähän öljyyn ja laatikkoon vaikuttaa tuon ns. E moodin käyttö, jolloin lähtee liikkeelle kakkosella ja luistaa tuolloin aika paljon. Varmaankin jos on kärry koukussa, niin ei kannata e moodia unohtaa päälle?
Luisto tulee turbiinista, eli momentinmuuntimesta, eli mekaanista "luistoa" ei tapahdu, eli ei käytännössä vaikutusta öljyn vanhenemiseen.
Juu, kärryä ei varmaan kannata E-moodilla vetää. Lähinnä silloin tulee ongelmaksi öljyjen liiallinen lämpiäminen, kun turbiini antaa "luistoa".
S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tom.1 kirjoitti:Milloin turbiinin roppu on tullut takaisin , vai onko vieläkään?
7 vaihteisissa sitä taasesiintyy
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

W210CDi kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Onko öljyt huonoja, vai mikä ne pilaa noin nopeasti? Valmistajan huolto-ohjeessahan suositeltu vaihtoväli on pidempi. Mitähän öljyyn ja laatikkoon vaikuttaa tuon ns. E moodin käyttö, jolloin lähtee liikkeelle kakkosella ja luistaa tuolloin aika paljon. Varmaankin jos on kärry koukussa, niin ei kannata e moodia unohtaa päälle?
Luisto tulee turbiinista, eli momentinmuuntimesta, eli mekaanista "luistoa" ei tapahdu, eli ei käytännössä vaikutusta öljyn vanhenemiseen.
Juu, kärryä ei varmaan kannata E-moodilla vetää. Lähinnä silloin tulee ongelmaksi öljyjen liiallinen lämpiäminen, kun turbiini antaa "luistoa".
Ja liikalämpenemistä ei ylleensä esiiny oli sitten kumpi "mode" käytössä
kunhan öljyt ja jäähdytys on kunnossa
Vaikka vähän isompaakin tupaa kiskoisi mukana
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

dealer kirjoitti:Vaihteistoöljynvaihto 60tkm välein öljypohjan propun ja turbiinin propun kautta, jos turbiinissa ei ole proppua niin huuhteluvaihtona. Samalla suodatin ja tiiviste.
Öljymäärän tarkastus mittatikulla.
Näinhän se pitäisi mennä. Mutta tietääkseni (luullakseni :?: ) ainut huolto-ohjelman mukainen öljynvaihto 5-vaihteiselle tomaatille on, kun saavutetaan ensimmäisen kerran 60 tkm.

Toisaalta: On paljon miellyttävämpi irroitella sitä laatikon öljypohjaa, jos on ensin ottanut sieltä imuvaihtajalla öljyt pois :idea: .

Ihmettelen vaan, miksi laatikon öljy on joka kerta mustaa, vaikka kaikissa autoissa on ollut ns. "täydellinen huoltokirja" ja kaikki leimat merkkihuollosta :evil:
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3141
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

2007 kun ostin tun oman eemelin, niin huollossa kun laatikon öljynvaihdosta kyselin, vehon työnjohtaja tarkisti koneelta, että 60000 kohdalla on vaihdettu. Enään ei kuulemma tarvitse vaihtaa, vaan kestää koko auton iän samat öljyt. Tuohon totesin, että tuskin kestää autonikää, mutta laatikon iän kestää varmasti. Pari kertaa olen sen jälkeen öljyt vaihdattanut, ja nyt viimekerralla huuhdellen, kun alkoi oudosti kylmänä nyppimään.
Ei ihme jos laatikot paukku jä öljyt on mustaa, varsinkin jos tuollaisilla ohjeilla on toimittu
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: tomaattien öljyt

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

tahtoomersun kirjoitti:2007 kun ostin tun oman eemelin, niin huollossa kun laatikon öljynvaihdosta kyselin, vehon työnjohtaja tarkisti koneelta, että 60000 kohdalla on vaihdettu. Enään ei kuulemma tarvitse vaihtaa, vaan kestää koko auton iän samat öljyt. Tuohon totesin, että tuskin kestää autonikää, mutta laatikon iän kestää varmasti. Pari kertaa olen sen jälkeen öljyt vaihdattanut, ja nyt viimekerralla huuhdellen, kun alkoi oudosti kylmänä nyppimään.
Ei ihme jos laatikot paukku jä öljyt on mustaa, varsinkin jos tuollaisilla ohjeilla on toimittu
Kaikki alan harrastajathan tietää, että ne öljyt pitää tomaattiin vaihtaa joko turbiini tyhjentämällä tai huuhteluperiaatteella, jos haluaa laatikon kestävän, mutta: Huolto-ohjelman mukainen vaihto menee kait näin :?: : Öljypohja pois, öljyt "kaivoon", vaihdetaan suodatin, öljypohja takaisin ja uutta öljyä mittatikun ylämerkkiin saakka.

Korjatkoon asiantuntijat :!:

Kun minä laitan uudet öljyt laatikkoon, ajan "installointikierroksen" kolme kertaa = lisäyksen jälkeen sen verran ajoa, että moottori/vaihteisto lämpötila on 80 astetta ja mitataan laatikon öljymäärä. Lisätään, jos tarvetta ja uusi kierros. Tähän ei varmaan ole merkkihuollossa aikaa :?: -- mutta minähän vaan harrastelen.
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Vastaa Viestiin