Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja Närski »

Elikkäs kuumaa ilmaa tulee tupaan kuumalla että viileellä asennolla puhaltimesta, sulakkeen polttaa sillon tällön, ja "pässinmunien" piti olla ok, mikä olisi vikana?
W124 200D -89
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3991
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

..no jos tälleen hiukka epäkohteliaasti aloitetaan vastaaminen, niin se ainakin on vikana, että viestistä ei ollenkaan käy ilmi, mikä auto ja miltä vuodelta on kyseessä. Eikä se, millainen lämmityslaite siinä on (kun esim. W124:ään on saanut kolmea erilaista lämmityslaitetta, joissa on automaattinen lämmönsäätö ja niissäkin on sitten vielä lisäksi vuosimallikohtaisia eroja). Hankaloittaa kovin tarkan vastauksen antamista aiheeseen.

Omassa 250D:ssä tuli pelkkää kuumaa toiselta puolelta, koska lämmönsäätimen (siis ohjaamossa se, josta pyörittämällä valitaan haluttu lämpötila) juotokset olivat menneet rikki. Faijan E300 DT:ssä justiin oli käämi poikki magneettiventtiilistä, ja se teki saman. Sulakkeita nuo kumpikaan ei ole tavannut polttaa silloin, kun tuomoista vikaa oli.

Suosittelisin kuitenkin etsimään foorumilta hakutoiminnolla lisää tietoa, koska tästä aiheesta on keskuteltu enemmän kuin paljon. Samaa hommaa voi myös googlen kautta etsiä, jos foorumin oma haku ei tunnu sopivan näppärältä. Google kyllä löytää myös juttuja myös foorumilla käydyistä keskusteluista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja Närski »

Nozki kirjoitti:..no jos tälleen hiukka epäkohteliaasti aloitetaan vastaaminen, niin se ainakin on vikana, että viestistä ei ollenkaan käy ilmi, mikä auto ja miltä vuodelta on kyseessä. Eikä se, millainen lämmityslaite siinä on (kun esim. W124:ään on saanut kolmea erilaista lämmityslaitetta, joissa on automaattinen lämmönsäätö ja niissäkin on sitten vielä lisäksi vuosimallikohtaisia eroja). Hankaloittaa kovin tarkan vastauksen antamista aiheeseen.

Omassa 250D:ssä tuli pelkkää kuumaa toiselta puolelta, koska lämmönsäätimen (siis ohjaamossa se, josta pyörittämällä valitaan haluttu lämpötila) juotokset olivat menneet rikki. Faijan E300 DT:ssä justiin oli käämi poikki magneettiventtiilistä, ja se teki saman. Sulakkeita nuo kumpikaan ei ole tavannut polttaa silloin, kun tuomoista vikaa oli.

Suosittelisin kuitenkin etsimään foorumilta hakutoiminnolla lisää tietoa, koska tästä aiheesta on keskuteltu enemmän kuin paljon. Samaa hommaa voi myös googlen kautta etsiä, jos foorumin oma haku ei tunnu sopivan näppärältä. Google kyllä löytää myös juttuja myös foorumilla käydyistä keskusteluista.


Juu tosiaan se auto siitä puuttuu :D mun moka :D Auto on siis W124 200D -89 vuosimallia :D
W124 200D -89
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3991
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jeejees,

auton mallin perusteella voisi arvailla, että siinä ei vissiin ole ilmastointia? Tuotaniinniin, sulakkeiden palamiseen en ikävä kyllä osaa mitään sanoa enempää, mutta mitä tarkoitit sillä, että pässinmunien piti olla ok? Ilmeisesti on siis mitattu, että kun ottaa liittimen irti, niin kolme esille jäävää tappia ovat sähköisesti yhteydessä toisiinsa (eli vastus nolla tai lähellä sitä)? Koska, jos niiden välillä ei ole yhteyttä, niin joko liitos on irti tai käämi poikki. Toinen juttu on sitten mekaaninen puoli - molemmat venttiilit ovat puhtaat ja liikkuvat vaivattomasti?

Jos tuo oli ok, niin sitten voisi mitata siitä irrotetusta liittimestä, joka jäi johdon päähän. Keskimmäisen ja vasemman nastan välillä pitäisi olla täysi jännite - siis auton käydessä luokkaa 14V -, kun sisälle halutaan kylmää ja samoin keskimmäisen ja oikean nastan välillä. En nyt kyllä muista, miten se meni, kun vähän aikaa sitten mittailin, mutta vissiin noiden välillä oli jonkunlainen jännite silloinkin, kun auto haluaa laittaa lämmintä sisälle. Joka tapauksessa jännitelukemassa on selvästi havaittava ero silloin, kun lämmityslaite haluaa lämmittää verrattuna siihen, kun se ei halua lämmittää. Jos eroja ei saa näkyviin, niin vika ei ole venttiileissä vaan niiden ohjauksessa. Joko sitten ohjauspaneelissa tai paneelin ja venttiilien välisissä johdoissa. Tai jos ei tule jännitettä ollenkaan, niin virransyötössä on joku vika.

Omassani kylmää sai tulemaan sisälle niin, että painoi sisällä lämmönsäätörullaa vähän sivulle, jolloin hajonnut juotos alkoi taas johtaa sähköä. Kokonaan se korjaantui uudestaan juottamalla säätimen jalat takaisin piirilevyyn kiinni. Ja monet ovat kyllä päätyneet vaihtamaan koko ohjainpaneelin, kun systeemi temppuilee ja on todettu, ettei vika ole venttiileissä. Ja sitten vielä semmoistakin on tehty, että on vaihdettu piirilevylle suoraan kondensaatorit ja transistorit uusiin vastaaviin sekä tehty muutkin juotokset uusiksi, ja taas on homma alkanut toimia kuten kuuluukin. Se on ainakin oleellisesti halvempaa kuin hankkia kokonaan uusi ohjainpaneeli. Ja käytetystä paneelista saattaa konkat ja trankut olla lähes yhtä heikossa kunnossa kuin siinä alkuperäisessäkin...

Tämmöistä tällä kertaa - asiaa paremmin tuntevat varmaan tarvittaessa korjaavat ja täydentävät mun juttuja. :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Närski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 11.04.2013 08:34

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja Närski »

Tällä tiedolla pääsee jo pitkälle :) Kiitän!
W124 200D -89
dirtyharry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.07.2013 17:48

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja dirtyharry »

vastaavan tyylistä vikaa olis 2000 vuoden 200 e cdi ssä. kuskin puoli puhaltaaa toisinaan täysillä kuumaa mut toinen ei. ja tämä juuri silloin kun kylmää pitäisi saada. aamulla lämmittää ihan nätisti. ja automaatti ilmastointi on. kunnolla puhaltaminen on myös erittäin harvinaista. huollossa vaihdettiin 2 kpl peräkkäistä raitisilma suodatinta joita ei ihan pikku hetkeen ollut vaihdettu. sattuisko kukaan tietää mistä viat tulee ja mikä on ylärivissä sellainen nappula jossa ikäänkuin ehkä 2 suodatinta tai vastuksenkuvaketta peräkkäin. ääni muuttuu laitteessa kun kytkee mut muuta eroa en ole havainnut toimintaan.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dirtyharry kirjoitti:vastaavan tyylistä vikaa olis 2000 vuoden 200 e cdi ssä. kuskin puoli puhaltaaa toisinaan täysillä kuumaa mut toinen ei. ja tämä juuri silloin kun kylmää pitäisi saada. aamulla lämmittää ihan nätisti. ja automaatti ilmastointi on. kunnolla puhaltaminen on myös erittäin harvinaista. huollossa vaihdettiin 2 kpl peräkkäistä raitisilma suodatinta joita ei ihan pikku hetkeen ollut vaihdettu. sattuisko kukaan tietää mistä viat tulee ja mikä on ylärivissä sellainen nappula jossa ikäänkuin ehkä 2 suodatinta tai vastuksenkuvaketta peräkkäin. ääni muuttuu laitteessa kun kytkee mut muuta eroa en ole havainnut toimintaan.
Puhaltimen etuvastus vaikutta puhalluksen nopeuteen.
Pässinkivekset, purku ja puhdistus (1000 vesihiomapaerilla liat pois.)
Ylärivin nappi on aktiivihiilisuodin, suotimet löytyy pelkääjän jalkatilasta vasemmalta luukkujen alta.

.
Opel, "weird lieben autos"....
dirtyharry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.07.2013 17:48

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja dirtyharry »

tää pässinkivekset on sitten??? törmäsin termiin aiemminkin enkä tiedä muuta pässinkiveksistä ku et olikoha 96 saab jota kutsuttiin tuolla nimellä ennen vanahaan. tai sit oli joku muu....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

dirtyharry kirjoitti:tää pässinkivekset on sitten??? törmäsin termiin aiemminkin enkä tiedä muuta pässinkiveksistä ku et olikoha 96 saab jota kutsuttiin tuolla nimellä ennen vanahaan. tai sit oli joku muu....
Konehuoneessa pelkääjän puolella, musta boxi ja sen jälkeen etuvaloa kohti mentäessä törröttää kaksi metallista halkaisijaltaan n.5cm rautapötköä. Ovat pakattuna torxruuveilla ja avatessa kannattaa olla varovainen ettei jouset ja pulikat tipu sinne onkaloon....rättiä väliin reilusti.

.
Opel, "weird lieben autos"....
dirtyharry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.07.2013 17:48

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja dirtyharry »

LopenUupunut kirjoitti:
dirtyharry kirjoitti:tää pässinkivekset on sitten??? törmäsin termiin aiemminkin enkä tiedä muuta pässinkiveksistä ku et olikoha 96 saab jota kutsuttiin tuolla nimellä ennen vanahaan. tai sit oli joku muu....
Konehuoneessa pelkääjän puolella, musta boxi ja sen jälkeen etuvaloa kohti mentäessä törröttää kaksi metallista halkaisijaltaan n.5cm rautapötköä. Ovat pakattuna torxruuveilla ja avatessa kannattaa olla varovainen ettei jouset ja pulikat tipu sinne onkaloon....rättiä väliin reilusti.

.
Jahas. Eipä sit muuta kuin kimppuun. Kiitoksia vinkistä ja suomennoksesta.
dirtyharry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.07.2013 17:48

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja dirtyharry »

LopenUupunut kirjoitti:
dirtyharry kirjoitti:tää pässinkivekset on sitten??? törmäsin termiin aiemminkin enkä tiedä muuta pässinkiveksistä ku et olikoha 96 saab jota kutsuttiin tuolla nimellä ennen vanahaan. tai sit oli joku muu....
Konehuoneessa pelkääjän puolella, musta boxi ja sen jälkeen etuvaloa kohti mentäessä törröttää kaksi metallista halkaisijaltaan n.5cm rautapötköä. Ovat pakattuna torxruuveilla ja avatessa kannattaa olla varovainen ettei jouset ja pulikat tipu sinne onkaloon....rättiä väliin reilusti.

.
Onkohan nämä nyt samat jotka mulla on päinvastaisessa suunnassa rele yms boxin kans samassa poterossa. rintapeltiin päin tuosta mustasta boxista.
dirtyharry
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 22.07.2013 17:48

Re: Kuumaa ilmaa lämmitys laitteesta?

Viesti Kirjoittaja dirtyharry »

Sen verta tuli sit kurkittua peltikuorien alle et sieltä löytyi niinköö kela. Sitä tuskin hyödyttää paperilla hieroa eikä siel kyl mitään sontaakaan ollut. Oli kuin sairaalassa.
Vastaa Viestiin