MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
auto: MB W124 sähkökaasari+kat (200 bensa, v1990)
juuri vaihdettu tulpat, ilmansuodatin, virranjakan kansi + pyörijä
ongelma: usein toistuva vika, tyhjäkäynti katoaa kokonaan. Auton saa käyntiin heti sen jälkeen (vaatii kaasun polkemisen melko pohjaan). Ei väliä onko moottori kylmä tai kuuma; vika voi tulla vähän matkaa ajettaessa. Meno muutenkin hieman nuhaista mutta taitaa olla kaasutinmallien tyyppiongelma.
Bensapumppu vaihdettu noin 100t km sitten. Voiko mekaanisen pumpun kalvo löystyä niin että ei jaksa pumpata tyhjäkäynnillä? Tietysti kuulostaa ihmeeliseltä että joskus jaksaisi joskus ei. Auto kuluttaa maantieajossa vain noin 7.3-7.4l satasella. Seos liian laiha? Liian vähän bensaa??
Päästöt OK, lamda arvo ok.
Onko kaasuttajassa tyhjäkäyntipuolella relettä ja/tai läppää mikä voisi reistailla?
Vielä en ajatellut luopua autosta…
juuri vaihdettu tulpat, ilmansuodatin, virranjakan kansi + pyörijä
ongelma: usein toistuva vika, tyhjäkäynti katoaa kokonaan. Auton saa käyntiin heti sen jälkeen (vaatii kaasun polkemisen melko pohjaan). Ei väliä onko moottori kylmä tai kuuma; vika voi tulla vähän matkaa ajettaessa. Meno muutenkin hieman nuhaista mutta taitaa olla kaasutinmallien tyyppiongelma.
Bensapumppu vaihdettu noin 100t km sitten. Voiko mekaanisen pumpun kalvo löystyä niin että ei jaksa pumpata tyhjäkäynnillä? Tietysti kuulostaa ihmeeliseltä että joskus jaksaisi joskus ei. Auto kuluttaa maantieajossa vain noin 7.3-7.4l satasella. Seos liian laiha? Liian vähän bensaa??
Päästöt OK, lamda arvo ok.
Onko kaasuttajassa tyhjäkäyntipuolella relettä ja/tai läppää mikä voisi reistailla?
Vielä en ajatellut luopua autosta…
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Omassa jouduin 100tkm aikana uusimaan bensapumpun kahteen kertaan. Pistä parin euron läpinäkyvä tarvike suodatin pumpulta kaasarille menevään bensaletkuun. Jos suodattimessa näkyy ilmakuplia niin pumppu vaihtoon.
Itsellä yksi viallinen pumppu jaksoi kyllä tyhjäkäynnillä pitää auton käynnissä, mutta motarivauhdissa alkoi kone yskimään, kun ei saanut tarpeeksi menovettä.
Oma kuljetin vei melko tarkasti 8 litraa maantie/motari ajossa. Kaupungissa kulutus tasan 10l/100km Kerran pääsin alle 7.5 litran kun ajoin ilman puhallinta ja radiota juhannusruuhkan letkassa max 80kmh. Kaasaripeleissä taidetaan kiihtyvyys mitata sekuntikellon sijaan verenpainemittarilla. Ei nämä mitään ärhäköitä pelejä ole.
Itsellä yksi viallinen pumppu jaksoi kyllä tyhjäkäynnillä pitää auton käynnissä, mutta motarivauhdissa alkoi kone yskimään, kun ei saanut tarpeeksi menovettä.
Oma kuljetin vei melko tarkasti 8 litraa maantie/motari ajossa. Kaupungissa kulutus tasan 10l/100km Kerran pääsin alle 7.5 litran kun ajoin ilman puhallinta ja radiota juhannusruuhkan letkassa max 80kmh. Kaasaripeleissä taidetaan kiihtyvyys mitata sekuntikellon sijaan verenpainemittarilla. Ei nämä mitään ärhäköitä pelejä ole.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Tinaapa yj-rele varoilta kun se vaikuttaa myös kaasari koneisissa käyntiin.
Toi sähkö ohjattu kaasari jos ei tokene niin viskaa lepikkoon ja etsi zenith tai strömberi ja ongelmat vähenee..
Toi sähkö ohjattu kaasari jos ei tokene niin viskaa lepikkoon ja etsi zenith tai strömberi ja ongelmat vähenee..
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Kannattaako ostaa uusi yj-rele vai tinata?
En mä itseasiassa tiedä mikä kaasari tässä on mutta siis malli on W124 200bensa ja tehtaan kaasarilla (vm 90). Ehdotit kaasarin vaihtoa eli toivoa siis on vielä !!
En mä itseasiassa tiedä mikä kaasari tässä on mutta siis malli on W124 200bensa ja tehtaan kaasarilla (vm 90). Ehdotit kaasarin vaihtoa eli toivoa siis on vielä !!
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Se sähköohjattu joku ke-zippaduu on muillakin merkeillä ongelmallinen eli toyota ja BMW on käyttänyt niitä ja yleensä jos tulee vikaa niin sitä ei saa korjattua niin tällöin vaihtaa sen imusarjoineen normi kaasareihin..ne on simppeleitä ja perusvarmoja.
tinaa uudelleen se yj-rele koska en takaa että se korjaantuu niin et törsää ylimääräistä ja tinaamalla kaikki kontaktit se tulee 99% kuntoon...tarkista päältä sulake muuten..oli yhdessä se rikki ja renasi kaasari.
tinaa uudelleen se yj-rele koska en takaa että se korjaantuu niin et törsää ylimääräistä ja tinaamalla kaikki kontaktit se tulee 99% kuntoon...tarkista päältä sulake muuten..oli yhdessä se rikki ja renasi kaasari.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Onko tämän näköinen kaasari, http://img830.imageshack.us/img830/4603/w201carb2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; eli pierpurg 175cd?
Jos on tarkista kaasarin atf öljymäärä, eli tuo isoin talttapää pultti auki ja lisää atf;ää piripintaan.
Nuo korvauskaasaritkin aika kalliita, ainakin suomessa eikä yleensä tule imusarjaa mukaan.
Jos on tarkista kaasarin atf öljymäärä, eli tuo isoin talttapää pultti auki ja lisää atf;ää piripintaan.
Nuo korvauskaasaritkin aika kalliita, ainakin suomessa eikä yleensä tule imusarjaa mukaan.
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Mikäli kaasutin on sähköohjattu, niin mallin "pitäisi" olla pierburg 2e-e. Saako tavallisen mekaanisen kaasuttimen menemään läpi vähäpäästöisen rajoista? Oma auto kun oli vähäpäästöinen, niin en viittinyt edes yrittää kaasuttimen vaihtoa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Tilanne sikäli helpompi jos kaasari menisi vaihtoon että olen aikoinaan tuonut auton ulkomailta ja sitä ei ole koskaa rekisteröity vähäpäästöiseksi. Eli periaatteessa jos vaihtaisi kaasarin voisi heittää lamdan ja katin mäkeen
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Ongelma poissa (toistaiseksi ainakin), vaihdettu
- ilmansuodatin
- virranjakajan kansi + pyörijä
- tulpat
- bensapumppu
- polttoainesuodatin
- tulpanjohdot
Näistä 3 viimeistä ratkaisi asian
- ilmansuodatin
- virranjakajan kansi + pyörijä
- tulpat
- bensapumppu
- polttoainesuodatin
- tulpanjohdot
Näistä 3 viimeistä ratkaisi asian
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Yj-releen uudelleen tinaus vaikuttaa myös sulla ton kaasarin toimintaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Vika palasi: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Atlas - nyt mä uskon sinua.
Vika palasi, uskon että YJ-rele voi olla syynä. Mietin jo voiko tukkinainen kat tai takapönttö aiheuttaa tuon hyytymisen kun se tapahtuu yleensä maantieajon jälkeen kun kierrokset tippuu eli jos muumit tukkii putkiston?
Kosteutta tuskin tankissa on mutta masinolia pitää myös kokeilla.
Vika palasi, uskon että YJ-rele voi olla syynä. Mietin jo voiko tukkinainen kat tai takapönttö aiheuttaa tuon hyytymisen kun se tapahtuu yleensä maantieajon jälkeen kun kierrokset tippuu eli jos muumit tukkii putkiston?
Kosteutta tuskin tankissa on mutta masinolia pitää myös kokeilla.
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
No tinailepa se yj ensin uudelleen niin se kohta on sitten eliminoitu listalta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
Samalla kun yj-releen avaa niin kannattaa hinkata sulakkeiden "liittimistä" hapettumat pois vaikka hiekkapaperilla... Näyttävät hapettuvan ajan kanssa niin, ettei virta kulje kunnolla vaikka sulake olisikin ehjä.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli)
YJ rele menee korjaukseen ensi viikolla. Onko mitään lämpötilananturia joka voisi vaikuttaa asiaan tai maadotuskatkos; tämä ongelma päällä vain kun kone on kuuma!
Re: MB 124 tyhjäkäyntiongelma (kaasutinmalli) RATKAISTU
Nyt voisin sanoa, että ongelma ratkaistu ellei se jostain henkimaailman syövereistä vielä sikoa esiin.
Tilanne parani, kun vaihtoon meni lamda anturi ja puola. Lamda antoi pakokaasutesteissä hyvät tulokset mutta todellisuus voi olla toinen. Nyt on tyhjäkäynti tasainen ja mitää heijausta ei tapahdu ja sammumisista puhumattakaan. Molemmat palvelleet 24v ja 460t km.
Tilanne parani, kun vaihtoon meni lamda anturi ja puola. Lamda antoi pakokaasutesteissä hyvät tulokset mutta todellisuus voi olla toinen. Nyt on tyhjäkäynti tasainen ja mitää heijausta ei tapahdu ja sammumisista puhumattakaan. Molemmat palvelleet 24v ja 460t km.