OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Osaako joku sanoa mikä numero tuossa anturissa pitäisi olla? Lämpömittari ei värähdäkään paitsi kun yhdistää navat maihin niin viisari pomppaa ylös ja vanhassa anturissa on vihreä muovi ja 2-napaa ja se on tuossa kannen keskipaikkeilla syöttöpumpun takana. Mersukorjaamosta myivät sinisen Behr 8.500.01 anturin ja paketissa lukee temperature switch ja kuitissa tuulettimen anturi? Yleismittarilla mitatessa uuden anturin vastusarvo muuttuu sitä lämmittäessä mutta auton oma mittari ei nouse yhtään. Auto on 93 turbo ja mitään sähkötuuletintahan siinä ei edes ole.
Miäs anturi siinä termostaattikotelossa on, hehkunko? Kokeilin laittaa sen lämpömittarin vihreän johdon siihen mutta mittari ei noussut juurikaan 40 astetta ylemmäs.
Miäs anturi siinä termostaattikotelossa on, hehkunko? Kokeilin laittaa sen lämpömittarin vihreän johdon siihen mutta mittari ei noussut juurikaan 40 astetta ylemmäs.
Viimeksi muokannut MachMain, To 17.07.2014 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Eikös se kaksinapainen anturi ole todellakin viskon magneettikytkimen/sähköflektin anturi ja siinä vieressä oleva yksinapainen on sitten lämpömittarille. Näin ainakin minun käsityksen mukaan...
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: OM 603 lämpömittarin anturi

Erilainen kone mutta samassa paikassa tuossa on tuollainen samanlainen 2-napainen ohjaintapilla varustettu vihreä anturi jonka vihreään johtoon maata tarjoamalla alkoi lämpömittarin viisari hyppiä josta päättelin että se olisi lämpömittarin anturi. Tuollaista mersukorjaamon myymää anturia koneesta ei löydy eikä siinä ole samanlaista ohjaintappia joten liitin sopii molemmin päin mutta viisari ei värähdäkään vaikka miten päin kokeilisi.
Eikä tuossa koneessa ole tuota vihreän anturin etupuolella olevaa 1-napaista anturia, mutta kokeilin kuitenkin ottaa turbottomasta koneesta sellaisen anturin ja kiehuvaan kattilaan niin samaa 40 astetta näytti auton mittari kuin sillä termostaattikotelon anturilla.
Eikä tuon viskon kytkimellekään johtoja mene.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Näitä taitaa olla monella variaatioilla varusteiden mukaan. yleensä kai lämpömittarin anturi 1 napainen.
Omassa on 3 anturia, 2kappaletta 1 napaisia eka ohjaa hehkua toinen kaiketi elr ohajinlaitteelle, sitten 3 napainen vihreä anturi jossa 1 napa lämpömittarille ja 2 muuta käynistää ilmastoinnin flektin moottorin lämpöjen ollessa noin 120. Mutta isllä saman vuotinen om603 koneinen mutta ilman ilmastointia ni ei ole ku 2 yksinapaista joista toinen hehkulle ja toinen lämpömittarille, taitaa siinä sitten olla yhden paikalla alipaineventtiili kylmän koneen joutokäynnin korotukseen.
Omassa on 3 anturia, 2kappaletta 1 napaisia eka ohjaa hehkua toinen kaiketi elr ohajinlaitteelle, sitten 3 napainen vihreä anturi jossa 1 napa lämpömittarille ja 2 muuta käynistää ilmastoinnin flektin moottorin lämpöjen ollessa noin 120. Mutta isllä saman vuotinen om603 koneinen mutta ilman ilmastointia ni ei ole ku 2 yksinapaista joista toinen hehkulle ja toinen lämpömittarille, taitaa siinä sitten olla yhden paikalla alipaineventtiili kylmän koneen joutokäynnin korotukseen.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Tuossa kuvan koneessa (minun kone) vihreässä anturissa on kaksi lämpötilanturia. Toinen ohjaa hehkuboksia ja toinen ohjaa mittariston lämpötilamittaria. (Kone on Viton sähköjärjestelmän mukainen vuodelta -97). Se yksittäinen anturi vasemmalla antaa muistaakseni tietoa automaattilaatikon tietokoneelle. Anturi vetää siis siihen liittyn johdon jännitettä aina maihin (kanteen) enemmän tai vähemmän kun lmpötila muuttuu. Resistanssit vi myös mitata siitä runkoa vasten, niissä on muistaakseni erilaiset lämpövastukset ja mittaustuloksetkin pitäisi löytä täältä forumilta jostakin...täältä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 54#p772154" onclick="window.open(this.href);return false;
Jollakin irtovastuksella ja potikalla voi testata seuraako mittaristo resistanssin muutosta ja sitten pitää etsiä sopiva anturi siihen kääyttöön.
Varmasti nuo anturit vaihtelevat vuosimallien ja varusteiden mukaan ihan miten sattuu. Olikohan 300tdt -88 mallissa sininen kaksinapainen anturi, joka sitten hajosi kun sen irrotin.
Jollakin irtovastuksella ja potikalla voi testata seuraako mittaristo resistanssin muutosta ja sitten pitää etsiä sopiva anturi siihen kääyttöön.
Varmasti nuo anturit vaihtelevat vuosimallien ja varusteiden mukaan ihan miten sattuu. Olikohan 300tdt -88 mallissa sininen kaksinapainen anturi, joka sitten hajosi kun sen irrotin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Joo ei taida tuo hehkun valokaan sammua ollenkaan, puolta minuuttia kauempaa en ole tohtinut kokeilla hehkuttaa näillä keleillä.
Automaattihan tuo on mutta ei taida 93:ses vielä olla tietokonetta sitä ohjaamassa kun ei ole anturiakaan siinä vasemmalla ja ajattelinkin että laitan siihen reikään uuden lämpömittarin anturin kun olisi vähän helpommassa paikassa ja jätän rikkinäisen paikoilleen.
Miksihän tuon imusarjasta menee letku alipainepumpulle? Ajattelin siihen letkuun yhdistää ahtopaineen mittarin mutta näyttääkö mittari oikein jos alipainepumppukin siitä imeksii?
Laitetaan nyt sitten vielä sellainenkin murhe tähän samaan kun tuon moniurahihnan kitinää ei meinaa saada loppumaan vaikka remmi on uusi (contitech 6PK2145) ja kiristimen rullassa eikä rullan rungossa ole välyksiä niin onko se sitten väärän merkkinen remmi vai pitäisikö/saako tuon iskarin tilalle kaasujousta tai kireämpää vetojousta kun turhan löysällä tuntuu olevan remmi.
Ja sitten vielä sellainen asia olisi kun edellinen omistaja näyttää hakeneen jännitystä elämään ajelemalla ilman vasemman etupyörän laakerin rasvakuppia (pölykapselilla peittämällähän sekin asia on saatu pois vaivoista
) niin mistäs siihen kuppi löytyisi?
Automaattihan tuo on mutta ei taida 93:ses vielä olla tietokonetta sitä ohjaamassa kun ei ole anturiakaan siinä vasemmalla ja ajattelinkin että laitan siihen reikään uuden lämpömittarin anturin kun olisi vähän helpommassa paikassa ja jätän rikkinäisen paikoilleen.
Miksihän tuon imusarjasta menee letku alipainepumpulle? Ajattelin siihen letkuun yhdistää ahtopaineen mittarin mutta näyttääkö mittari oikein jos alipainepumppukin siitä imeksii?
Laitetaan nyt sitten vielä sellainenkin murhe tähän samaan kun tuon moniurahihnan kitinää ei meinaa saada loppumaan vaikka remmi on uusi (contitech 6PK2145) ja kiristimen rullassa eikä rullan rungossa ole välyksiä niin onko se sitten väärän merkkinen remmi vai pitäisikö/saako tuon iskarin tilalle kaasujousta tai kireämpää vetojousta kun turhan löysällä tuntuu olevan remmi.
Ja sitten vielä sellainen asia olisi kun edellinen omistaja näyttää hakeneen jännitystä elämään ajelemalla ilman vasemman etupyörän laakerin rasvakuppia (pölykapselilla peittämällähän sekin asia on saatu pois vaivoista

Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Varmasti ei kuulu mennä alipainepumpulle letkua imusarjasta, siinä taitaa olla joku vain käynyt kytkemässä irrallaan olleet letkut mihin sattuu. Se alipainepumppu ei ehdi imemään ohkasen letkun lävitse niin paljoa, että sillä olisi ollut mitään merkistystä mihinkään, mutta koita saada ne letkut oikeisiin paikkoihin, turhat alipaineletkut voi aina tulpata. Luulisin että tuo alipaineletku pitäisi mennä joko automaatilaatikkoa ohjaavaan modulaattoriin (ruiskutuspumpun kyljessä) tai vaihtoehtoisesti EGR järjestelmää ohjaaviin alipainekelloihin ja niihin liittyviin 'sähkömurkuloihin'.
Liikaa hehkuttamista ei tarvitse pelätä, mutta eihän sitä nyt syytä suotta kannata tehdä, kokeilin joskus niin yli 10 minuuttia sai hehkuttaa sisätiloissa eikä hehku mennyt miksikään. Eiköhän se hehkuboksia ohjaava johtokin siitä kohta oikean paikkansa löydä ja tosiaan on ihan sama mihn reikiin ne anturit siinä ruuvaa.
Jos todellakin hihna tuntuu löysältä niin ei muuta kun etsimään pykälää lyhyempi hihna, ei varmasti olisi eka mersu suomessa johon on eksynyt väärän pituinen hihna. On niissä niin montaa vaihtoehtoa. Pölykupin saa ainakin KL-varaosista eikä maksa paljoakaan, joskus ostin uudet kun vanhat oli vähän kulahtaneet.
Liikaa hehkuttamista ei tarvitse pelätä, mutta eihän sitä nyt syytä suotta kannata tehdä, kokeilin joskus niin yli 10 minuuttia sai hehkuttaa sisätiloissa eikä hehku mennyt miksikään. Eiköhän se hehkuboksia ohjaava johtokin siitä kohta oikean paikkansa löydä ja tosiaan on ihan sama mihn reikiin ne anturit siinä ruuvaa.
Jos todellakin hihna tuntuu löysältä niin ei muuta kun etsimään pykälää lyhyempi hihna, ei varmasti olisi eka mersu suomessa johon on eksynyt väärän pituinen hihna. On niissä niin montaa vaihtoehtoa. Pölykupin saa ainakin KL-varaosista eikä maksa paljoakaan, joskus ostin uudet kun vanhat oli vähän kulahtaneet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Joo väärän pituinenhan se remmi, oli ilmastoidun auton pitempi versio ja rasvakuppi ja oikeanlainen anturikin löytyi ja taas mittarikin nousee, sitten saakin ruveta ihmettelemään tuota pomppivaa sammutinvipua 
Edit: tälläkertaa olikin sitten rasvakuppi vääränlainen
Ja ei letku tarkemmin katsottuna tosiaan pumpulta imusarjaan menekään vaan syöttöpumpulle.

Edit: tälläkertaa olikin sitten rasvakuppi vääränlainen

Ja ei letku tarkemmin katsottuna tosiaan pumpulta imusarjaan menekään vaan syöttöpumpulle.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Kerro tarkemmin, tyhjäkäynnin korottimeenko jatkuva alipaine ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Joo eli alipainepumpulta lähtee ja haarautuu termostaattikotelon kohdalla ja toinen menee syöttöpumpun takapäässä, kyljessä olevaan mölttiin ja toinen menee hyttiin.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
'Möltistä' ilmeisesti menee alipaineputki vaihteistolle, eli kyseessä lienee se vaihteiston modulaattori, joka pehmentää vaihtoja pienillä tehoilla. Kuvastahan tuo asia selviäisi, mutta jos suunnilleen kaikki toimii niin antaa olla noin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
No eihän se oikein pelaakaan, kansivikaisena tuon ostin ja se on nyt plaanattu,ponnistettu ja ohjurin kumit vaihdettu mutta sen verran kaikenlaisia virityksiä ettei tuota muun liikenteen sekaan ole tohtinut päästää mutta hyvin huonosti näyttää olevan tehoja koneessa ja tyhjäkäynnillä savuttaa sinistä oli kylmä tai kuuma, 1500 rpm pätkii kylmänä ja 2500rpm loppuu savutus ja 3500 ja ylöspäin niin taas savuttaa.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Miltäs sylinterit ja männät näytti, usein niissä "vain kansi/kannetiiviste vika" autoissa on jokin mäntäkin leikannut kiinni. Suuttimet varmaan kannattaa irroittaa ja suutintesteriin katsomaan miltä näyttää. Uusilla tiivisteprkoilla paikalleen. Samalla kynälampun kanssa katselet että esikammioissa on helmet paikoillaan, tai luultavasti ne on jo tarkisteltukin, kuuluu vähän osana kansijumppaan. Sitten kannattaa hetkeksi laittaa huohottimen letku johonkin purkkiin/pulloon ja katsoa paljonko sieltä tulee öljyä palotapahtumaan, jos ei paljoa niin alakerta on kunnossa. Ahtimen kunto sitten seuraavaksi tutkintaan, työntääkö liikaa öljyä kompurakotelon kautta imusarjaan. Nuo alipaineletkut ei oikein käymiseen pitäisi vaikuttaa mitenkään kunhan nyt sammutin ei ala tärissemään päälle.
Ennen mitään muuta niin nyt pitää se ajoitus tarkistaa todella tarkasti, monesti/monella vika on ollut siinä vaikka on miten huolella kasattu kansi- tai pumppurempan jälkeen. Kannattaa tarkistaa sillä joutsenkaulamenetelmällä niin ei ole merkitystä missä se pumpun merkki sattuu olemaan. Parashan siitä tulisi jos vaikka käyttää mynädieselissä ruiskutuspumpun tai hommaa jostain varmasti hyväsyöttöisen ja ehjän pumpun.
Ennen mitään muuta niin nyt pitää se ajoitus tarkistaa todella tarkasti, monesti/monella vika on ollut siinä vaikka on miten huolella kasattu kansi- tai pumppurempan jälkeen. Kannattaa tarkistaa sillä joutsenkaulamenetelmällä niin ei ole merkitystä missä se pumpun merkki sattuu olemaan. Parashan siitä tulisi jos vaikka käyttää mynädieselissä ruiskutuspumpun tai hommaa jostain varmasti hyväsyöttöisen ja ehjän pumpun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
En tiennyt kammioista mitään kuulia katsella mutta ei koneistajakaan niistä mitään maininnut. Männät ei ollu irti mutta ei ainakaan niiden päässä mitään vikaa näkynyt eikä sylintereissä, en tosin konetta pyöritellyt ettei mene jako sekaisin. Mites se joutsenkaulamittaus käytännössä tapahtuu?
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Oliskohan tuossa selkeätä ohjetta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... utsenkaula" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Otin nyt kuitenkin ekana venttiilikopan irti ja yritin 0.05mm liuskaa lykkiä nokan ja nostimien väliin mutta eihän niissä mitään välystä ole vai pitäiskö noita hydraulisia nostimia painaa vaiko antaa koneen jäähtyä ja koittaa sitten?
Tai onko turbokoneen nokka erilainen kuin vaparin että venttiilit sen vuoksi kantaa? Laitoin tuohon vaparin kannen ja nokan turbon kannesta.
Ja ilmaantuuko nuo nostimet itsestään ja onko tietoa mikä on mitta venttiilin varresta kannen tasoon?
Kattelin vielä koneen jäähdyttyä että nostimet kyllä pyörii ruuvarilla tökkimällä mutta 0.05 liuska jää jumiin joka venttiilin kohdalla.
Nokan viivat oli kohdallaan kun viisarin suora kylki osoitti O ja T väliin.
Miten syöttöpumppua pyöräytetään aikaisemmalle?
Alkoi näköjään työntämään ainetta syöttöpumpun ykköspytyn paineventtilistä 2 astetta ennen OT:tä, oliskohan pumpun ratas hypänny yhden hampaan verran pieleen? Sitä nokkapyörää oli kyllä vähän hankala yksin kannatella kantta asentaessa
Tai onko turbokoneen nokka erilainen kuin vaparin että venttiilit sen vuoksi kantaa? Laitoin tuohon vaparin kannen ja nokan turbon kannesta.
Ja ilmaantuuko nuo nostimet itsestään ja onko tietoa mikä on mitta venttiilin varresta kannen tasoon?
Kattelin vielä koneen jäähdyttyä että nostimet kyllä pyörii ruuvarilla tökkimällä mutta 0.05 liuska jää jumiin joka venttiilin kohdalla.
Nokan viivat oli kohdallaan kun viisarin suora kylki osoitti O ja T väliin.
Miten syöttöpumppua pyöräytetään aikaisemmalle?
Alkoi näköjään työntämään ainetta syöttöpumpun ykköspytyn paineventtilistä 2 astetta ennen OT:tä, oliskohan pumpun ratas hypänny yhden hampaan verran pieleen? Sitä nokkapyörää oli kyllä vähän hankala yksin kannatella kantta asentaessa

Re: OM 603 lämpömittarin anturi
Ei niitä liuskoilla tarvitse mittailla, kunhan pyörivät nokan ollessa ylhäällä niin homma on yleensä kunnossa. Mitään temppuja ei tarvitse tehdä, joskus ne rapisee hetken jos on tehty koneremonttia eikä ole tyhjennetty ja vaikka olisikin, mutta säätyvät kyllä hetken kuluttua itsestään. Kun tutkit niitä ja jos yksi ei pyöri niin pyöräytä kone siten, että nokka painaa nostinta, silloin sen pitäisi tyhjentyä kun odottelee tarpeeksi ja välyksen löytyä. Ellei välystä tule niin pitäisi ottaa auki ja lyhentää venttiilinvartta. Sama nokka on molemmissa eli siitä ei ole kiinni.
Syöttöpumppua kallistetaan, jakokopanpuolelta kolme pulttia löysälle, ruiskutuspumpun perästä 1 pultti löysälle ja siellä lohkon ja ruiskutuspumpun välissä on 8mm säätöruuvi, siitä saa kallisteltua. Lohkoonpäin niin aikaistuu ennakko, no sen näkee aina ruiskutuspumpun merkistä kumpaan suuntaan pitää veivata.
Ajoituksen ei pitäisi mennä pieleen jos ruiskutuspumppu on ollut paikallaan, olisiko se ajoitus ollut jo alunperin pielessä. Mikäli tosiaan syöttö alkaa 2EYKK niin kovinpas se on pielessä. Pitää laittaa kammen ajoitusmerkki haluttuun kohtaan 13 JYKK, sitten ruiskutuspumppu pois, 8mm säätötanko puoleen väliiin, pumpun merkki kohdalleen lukitustapilla *) ja takaisin paikalleen, hienosäätö kallistamalla 8mm tängosta ja ei kun käymään.
Nokan rattaan voi vaikka tiputtaa sinne alas niin ei pitäisi jaon/ajoituksen seota kunhan pitää ketjun nokan rattaalla nippusiteellä.
*) Tapin voi tehdä itse vaikka poranterästä tekemällä vaikka rälläkällä päähän hahlon.
Syöttöpumppua kallistetaan, jakokopanpuolelta kolme pulttia löysälle, ruiskutuspumpun perästä 1 pultti löysälle ja siellä lohkon ja ruiskutuspumpun välissä on 8mm säätöruuvi, siitä saa kallisteltua. Lohkoonpäin niin aikaistuu ennakko, no sen näkee aina ruiskutuspumpun merkistä kumpaan suuntaan pitää veivata.
Ajoituksen ei pitäisi mennä pieleen jos ruiskutuspumppu on ollut paikallaan, olisiko se ajoitus ollut jo alunperin pielessä. Mikäli tosiaan syöttö alkaa 2EYKK niin kovinpas se on pielessä. Pitää laittaa kammen ajoitusmerkki haluttuun kohtaan 13 JYKK, sitten ruiskutuspumppu pois, 8mm säätötanko puoleen väliiin, pumpun merkki kohdalleen lukitustapilla *) ja takaisin paikalleen, hienosäätö kallistamalla 8mm tängosta ja ei kun käymään.
Nokan rattaan voi vaikka tiputtaa sinne alas niin ei pitäisi jaon/ajoituksen seota kunhan pitää ketjun nokan rattaalla nippusiteellä.
*) Tapin voi tehdä itse vaikka poranterästä tekemällä vaikka rälläkällä päähän hahlon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Joo on se pumpun ajoitus saattanut olla ennen kansiremonttiakin jo pielessä kun oli nykyistäkin laiskempi liikkumaan silloin.
Käänsin pumppua niin aikaiselle kuin vain varaa oli ja silti poranterä paikallaan näytti vielä 16 jykk.
Miten pitkälle pumppua pitää vetää ulospäin että saa pyöräytettyä eri kohtaan?
Käänsin pumppua niin aikaiselle kuin vain varaa oli ja silti poranterä paikallaan näytti vielä 16 jykk.
Miten pitkälle pumppua pitää vetää ulospäin että saa pyöräytettyä eri kohtaan?
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Jotain 1,5cm kai? Muistaakseni pitää käyttää alipainepumppu irti ja löysätä se ruiskupumpun akselin pultti myös.
...lähtee ku purkka tukasta...
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Kattelin vielä että tuolla 16 jykk säädöllä alkaa työntämään ainetta suutinputken lähdöstä 15 eykk, pitäiskö paikkansa?
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
No siihen ei voi täältä internetin takaa vastata mitään, mutta tuon mittauksen perusteella lähdetään nyt siitä olettamauksesta, että luultavasti pumpun merkki on tuossa nyt hitusen pielessä. Mikäli se nyt käy ja toimii paremmin sillä 15 eykk säädöllä edellisiin verrattuna ja ollaan säätövaran rajalla niin kyllä se pumppu sieltä kannattaa nypätä irti ja siirtää rattaan boorilla jonkun 10 astetta aikaisemmalle.MachMain kirjoitti:Kattelin vielä että tuolla 16 jykk säädöllä alkaa työntämään ainetta suutinputken lähdöstä 15 eykk, pitäiskö paikkansa?
Tosiaan alipainepumppu pois, tarvitset uuden tiivisteen ja mustaa moottorisilikonia, pumpun ratas on väärän kätisellä kierteellä ja kiinnitä se lopuksi niin ettei varmasti irtoa muttei myöskään katkea. Ei tuolla oikein ole merkitystä paljonko sitä pitää vetää ulos, kun pitää kuitenkin kääntää kampiakselia hieman ja sitten tapilla pitää pumppua oikealla kohdallaa ja ähertää ennakonsäätö (ratas) paikoilleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
No ei sille rattaalle momenttia olisi kellään tiedossa, onko se tiheällä boorilla vai kartiolla kiinni pumpun akselissa?
En mä sillä ajaa kokeillu kun oli venttiilikoppa irti mutta samalla lailla rynkyttäen se käyntiin lähti kuin ennenkin ja savutti sinistä tyhjäkäynnillä.
En mä sillä ajaa kokeillu kun oli venttiilikoppa irti mutta samalla lailla rynkyttäen se käyntiin lähti kuin ennenkin ja savutti sinistä tyhjäkäynnillä.
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
http://www.skg.fi/tile001/15022014.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiheä booritus.
Tiheä booritus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Kiitos tiedoista, ennakoksi tuli 14 jykk ja nyt käy ja kiihtyy paremmin n.10s nollasta sataan. Seuraavaksi pitäis tutkia miksei tuo sammutin nouse ylös asti ja pomppii tyhjäkäynnillä, onko sieltä jousi kuoleentunut?
Ja takapyörästä alkoi kuulua sitkutusta, paljonko pultin saa tulla vanteesta ulos?
Edit: Se olikin vääntynyt jarrukilpi, siitä selvisi viiden sekunnin remontilla
Ja kaasun kun sääti alkoi kiertämään niin per... viiden tonnin jälkeenkin on vielä kaasussa aikalailla varaa, paljonkohan tuo kone kestää kierroksia?
Ja takapyörästä alkoi kuulua sitkutusta, paljonko pultin saa tulla vanteesta ulos?
Edit: Se olikin vääntynyt jarrukilpi, siitä selvisi viiden sekunnin remontilla

Ja kaasun kun sääti alkoi kiertämään niin per... viiden tonnin jälkeenkin on vielä kaasussa aikalailla varaa, paljonkohan tuo kone kestää kierroksia?
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Kyllä se varmaankin reilusti yli 6000 rpm kestää jos on muutoin ehjä eikä ihan loppuun ajettu, vaikka tuntuu nekin kestävän.
Sammutin ropleemaan joku varmaankin osaa vastailla, en oikein tunne sitä värkkiä.
Sammutin ropleemaan joku varmaankin osaa vastailla, en oikein tunne sitä värkkiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Varmaankaan sammutinmorkoolin tappi ei ole hahlossa tai se on väärin asennettu. Alipaine pitää sammutinvivun joko ylhäällä tai alhaalla.MachMain kirjoitti: Seuraavaksi pitäis tutkia miksei tuo sammutin nouse ylös asti ja pomppii tyhjäkäynnillä, onko sieltä jousi kuoleentunut?
paljonkohan tuo kone kestää kierroksia?
Dieselmoottoria ei saa ylikierroksille polttoaineesta johtuvista syistä, eikä voida puhua " mitä moottori kestää kierroksia ".
Jos dieselinmoottorin muuttaa toiminnaltaan kevyempiä polttonestejakeita polttavaksi, voidaan moottoria tietyin edellytyksin kierrättää vaikka 20000 r/min.
+358 18B8FE99
Re: OM 603 lämpömittarin anturi ja pumpun ajoitus
Mistäs olette väljäähdyttimiä näihin hommailleet?