Etpään kolina W203

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hjuhani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 10.08.2013 06:06

Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Kysyn vihjeitä,syy etupään kolina W203 cdi vm 2004,,järkyttävä kolina etupäässä,diagnoosi tehtynä korvalla,,kolina tulee vasemmasta etpyörästä/alueelta,,aiheesta näyttää olevan juttua foorumilla paljon,,joku selviää koiranluun vaihdolla,joku on uusinut kaikki etuakseliston osat +iskunvaimentimet,eikä kolina ole silti poistunut??joku käyttänyt katsastuksessa,,kaikki ok,mutta kolisee,joku tutkittu Veholla,,vikaa ei löydy??mutta kolina jatkuu,taitaa olla näissä perusjuttuja?no itse luulin että koiranluu?otin ja irrotin,,tulos ehjä,,muutenkin autoon on uusittu parin viimevuoden aikana alakerran osaa tukivartta ja vakaajaa ym,merkkiliikkeessä,isolla rahalla ed,omistajan toimesta,,auto on muutenkin pienillä kilometreillä 425tkm,,senverran tutkin asiia,että nostin vas,etunurkan ylös,ja perinteinen pyörän nykiminen,,vaikutti siltä,että jonkunverran väljää tuntuu olevan laakerissa??niin oletan,,lisäksi totesin,että kolina häipyy esim kaarteessa,,jarrutuksessa jne,mutta suoraan ajaessa kolisee,,,eli mielipiteitä?..kiitos
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hanta »

No laakerihan tuossa on suht helppo kiristää. Rasva/suojakuppi irti, kuusiokololla mutteriin löysää ja kiristys... varmistuu tuo diagnoosi.
Toinen vähän harvinaisempi syy kolinaan voi olla vakaajan kumit. Käsin ei väljää tunne, mutta eivät myöskään paljoa maksa ja helpot vaihtaa.
W203CDI
hjuhani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 10.08.2013 06:06

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Ok,selvä ja kiitos,,kolina kuuluu lähes varmasti vasemmasta eupyörästä,,joku tiesi kertoa,ettei noissa voi laakeria kiristää???mutta jos voi,niin hyvä niin,sillä pääsee tutkinnassa alkuun
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hanta »

hjuhani kirjoitti:Ok,selvä ja kiitos,,kolina kuuluu lähes varmasti vasemmasta eupyörästä,,joku tiesi kertoa,ettei noissa voi laakeria kiristää???mutta jos voi,niin hyvä niin,sillä pääsee tutkinnassa alkuun
Ainakin tuossa omassa 2001-mallissa kiristys onnistuu.
W203CDI
hjuhani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 10.08.2013 06:06

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

Laakeri kiristetty,,pieni väljyys oli,mutta kolina jatkuu,,,,,,
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja shade_z »

iskarin ylä uramutteri kiinni?
millaisessa tilanteessa kolina kuuluu? terävä kolahdus vai enemmän vaimea "tumaus" tjms ?
hjuhani
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 10.08.2013 06:06

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja hjuhani »

se tässä vähän ihmetyttääkin?,yleensä kolinan syy löytyy lähes joka autosta hyvinkin herkästi(kokemusta on)tässä w203.ssa se on omaa luokkaansa,,esim tasasella uudella tienpinnalla,kuuluu kokoajan tasainen kolina,mielestäni kolina on terävää,,myös jos kadussa on halkeama,,heti kolahtaa,Lahdessahan on kadut halki ja paikattu metrin välein,,,tarkastus tehty silmämääräisesti, malli 1 auto nurkasta ylös,pyörä paikallaan ja nykiminen jokasuuntaan/kangella pyöränalta ylösalas..kaveri apuna joka näistä jotain ymmärtää,ja osaa katsoa nivel kerrallaan,eikä mitään löydy?kaikki näyttää tukevalta,,laakeri kiristettiin,,pikku välys hävisi,kolina ei,,ylämutteria ei ole katsottu/tutkitaan,,kolina tulee vas,etupyörän kohdalta,se on selviö,,iskari ei ainakaan ole kostea tms,,
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

Omassa 2003 farkussa alkoi reissussa kuulumaan lonksahtelu, kun hiljaisella vauhdilla antaa mennä suoraan ja painaa kevyesti jarrua. Lonksahtaa aika isostikin. Tsekkailin pyöränlaakerit, oli vähän väljää ja vaihdoin joutessani molemmin puolin uusiin. Mielestäni ei ole väljää raidetangon päässä eikä muissakaan palloissa. Jarrupalat ja levyt on hiljattain vaihdettu, KL kamaa kaikki.

Ei tule enää oikein muuta mieleen kuin raidetangon sisäpää/ohjausvaihde tai sitten iskarin yläpää. Ajaessa ei kolise, eikä jarrua naputellessa jos pyörät ei ole suorassa. Pakilla ei myöskään lonksu.
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

wolwerine kirjoitti:Omassa 2003 farkussa alkoi reissussa kuulumaan lonksahtelu, kun hiljaisella vauhdilla antaa mennä suoraan ja painaa kevyesti jarrua. Lonksahtaa aika isostikin. Tsekkailin pyöränlaakerit, oli vähän väljää ja vaihdoin joutessani molemmin puolin uusiin. Mielestäni ei ole väljää raidetangon päässä eikä muissakaan palloissa. Jarrupalat ja levyt on hiljattain vaihdettu, KL kamaa kaikki.

Ei tule enää oikein muuta mieleen kuin raidetangon sisäpää/ohjausvaihde tai sitten iskarin yläpää. Ajaessa ei kolise, eikä jarrua naputellessa jos pyörät ei ole suorassa. Pakilla ei myöskään lonksu.
Hmm... Hieman tutkailin lähemmin ja alapallohan se taitaa olla väljä. Raidetangon sisäpuolen nivel kanssa hieman epäilyttää.
No, johan noilla on ehditty rullatakin jonkin verran...
wolwerine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 18.02.2012 21:07

Re: Etpään kolina W203

Viesti Kirjoittaja wolwerine »

wolwerine kirjoitti:
wolwerine kirjoitti:Omassa 2003 farkussa alkoi reissussa kuulumaan lonksahtelu, kun hiljaisella vauhdilla antaa mennä suoraan ja painaa kevyesti jarrua. Lonksahtaa aika isostikin. Tsekkailin pyöränlaakerit, oli vähän väljää ja vaihdoin joutessani molemmin puolin uusiin. Mielestäni ei ole väljää raidetangon päässä eikä muissakaan palloissa. Jarrupalat ja levyt on hiljattain vaihdettu, KL kamaa kaikki.

Ei tule enää oikein muuta mieleen kuin raidetangon sisäpää/ohjausvaihde tai sitten iskarin yläpää. Ajaessa ei kolise, eikä jarrua naputellessa jos pyörät ei ole suorassa. Pakilla ei myöskään lonksu.
Hmm... Hieman tutkailin lähemmin ja alapallohan se taitaa olla väljä. Raidetangon sisäpuolen nivel kanssa hieman epäilyttää.
No, johan noilla on ehditty rullatakin jonkin verran...
Mjoo, nosturilla käynnin jälkeen todettu että sen alumiinisen tukivarren pallo on kaputt...
Vastaa Viestiin