W211 sytkärin sulake
W211 sytkärin sulake
W211 sedan suuttui invertteristä, jossa oli läppäri kiinni. Ulosotto pimeni ja takakontista löytyi F12 (15A) , joka oli palanut. Suurempi harmi on että sulake palaa nyt ilman kuormaakin. Sama tapahtui molemmissa virran ulosotoissa. Mikähän on ongelmana ja tuleekohan kalliiksi?
Kiitokset jeesistä.
Kiitokset jeesistä.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Nostan uudeleen esiin kysymyksen miksi virran ulosottojen sulake palaa vaikka kuormaa tai oikosulkua niissä ei ole. Ongelma alkoi kun 10A ottava invertteri oli käytössä ja siinä oli läppäri latautumassa. Invertteri hajosi, mutta mitä se rikkoi autossa?
Mikä voi aiheuttaa "oikosen" joka ei näy ohmimittarilla liittimessä?
Mikä voi aiheuttaa "oikosen" joka ei näy ohmimittarilla liittimessä?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Mikä virtapistoke oikein reistailee? Sytkäri viittaa etutilan virtapistokkeeseen tai sytkäriin jos autossa on tupakointivarustus mutta F12 taas on takakontin virtapistokkeelle.
Re: W211 sytkärin sulake
Molemmat sekä takajalkatilassa oleva että vaihdekepin edessä olevat 12V ulostulot (ei ole varsinaista sytytintä) ovat pimeänä ja F12 (15A) kärähtää heti. Ovatkohan molemmat saman sulakkeen takana kun F13-sulaketta takakontissa ei ole ollut koskaan. Takakontissa ei ole ulosottoa.
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Taka SAMin sulakket on kartan mukaan tavaratilaan(F12) ja takapenkille(F13), mutta etusytkällehän pitäisi olla konetilassa oma sulake F54 jossa on kaksi paikkaa missa toinen on sytytysvirtaan riippuvainen, toinen on aina päällä.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 sytkärin sulake
Kiitos, täytyy kaivella tarkemmin, mutta perimmäinen ihmetys on että mikä niitä käryttelee?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Minusta tuo lähtötilanne ei ollut vieläkään selkeästi kuvattu. Tarkoitatko että F12 palaa sekä etupään virtapistoketta käytettäessä että takatilan pistoketta käytettäessä mutta pysyy ehjänä jos noista kumpaakaan ei käytetä? Tavaratilan pistoketta et varmaan käytä jos sitä ei autossa ole.Jasu24 kirjoitti:Kiitos, täytyy kaivella tarkemmin, mutta perimmäinen ihmetys on että mikä niitä käryttelee?
Re: W211 sytkärin sulake
Sori epätäsmällisyys. Virtaongelma alkoi pitkällä automatkalla kun takapenkillä tytär käytti läppäriä joka oli kytketty invertterin kautta takapenkin ulosottoon. Jossain vaiheessa läppärin akutsa loppui virta ja silloin selvisi ettei invertteri saanut enää 12 volttia sisäänsä. Edessä ulosotto kai toimi kun irrallinen navi toimi ja sen pistokkeessa oli virtavalo. Typeryyksissäni kytkin invertterin etummaiseen ulosottoon, joka pimeni saman tien eli invertteri oli rikki.
Kummassakaan ulostulossa ei ole mitään laitetta kiinni eikä virtaa kumpaankaan tule (F12 kärähtänyt), ja kun F12 sulakkeen vaihtaa uuteen niin se palaa heti kun avaimesta kääntää virrat päälle.
Ilmeisesti F54 edessä pitää tsekata/vaihtaa seuraavaksi ja katsoa kärähtääkö sekin "itsekseen".
Jotain on autossa hajonnut mutta mitä?
Kummassakaan ulostulossa ei ole mitään laitetta kiinni eikä virtaa kumpaankaan tule (F12 kärähtänyt), ja kun F12 sulakkeen vaihtaa uuteen niin se palaa heti kun avaimesta kääntää virrat päälle.
Ilmeisesti F54 edessä pitää tsekata/vaihtaa seuraavaksi ja katsoa kärähtääkö sekin "itsekseen".
Jotain on autossa hajonnut mutta mitä?
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Tarkasta ettei itse sytyttimen pesän metalliset kielekkeet ole vääntyneet, niin että on oikosessa. Itselläni oli käynyt niin.
Re: W211 sytkärin sulake
Tätä olisin itsekin epäillyt mutta yllä sanottiin että oikosulkua ei näy kun ohmimittarilla mittaa. Oletan että mittaus on oikein tehty.tommia kirjoitti:Tarkasta ettei itse sytyttimen pesän metalliset kielekkeet ole vääntyneet, niin että on oikosessa. Itselläni oli käynyt niin.
Re: W211 sytkärin sulake
Tarkennusta; kojetaulun virran ulostulon sulake oli palanut ja sen vaihdolla viirrat palasivat mutta takana sulake palaa oitis. Sulake palaneena (F12) pistokkeen navoista löytyy 1m ohmia vastusta vaikka kuormaa ei ole. Vastusmittarin pitäisi näyttää ääretöntä. Mistähän tuo suurehko vastus voisi olla peräisin? Oikosulku polttaa kyllä sulakkeen mutta näillä jännitteillä vastuksen pitäisi olla paljon pienempi jotta voisi epäillä pistokkseessa tai johdoissa olevaa oikosta.
Onkohan matkalla sulakkeelta takapistokkeeseen joku purkki (SAM?).
Onkohan matkalla sulakkeelta takapistokkeeseen joku purkki (SAM?).
MB E 300 de 4 matic all terrain -25
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19 -Ex
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Re: W211 sytkärin sulake
Kun yleismittari näyttää 1ohmia niin sen on luultavasti ihan oikosulku. Pieni johtovastus saa sen mittarin näyttämään muuta kuin nollaa. Tarkalla milliohmimittarilla voisi arpoa kuinka kaukanaJasu24 kirjoitti:Tarkennusta; kojetaulun virran ulostulon sulake oli palanut ja sen vaihdolla viirrat palasivat mutta takana sulake palaa oitis. Sulake palaneena (F12) pistokkeen navoista löytyy 1m ohmia vastusta vaikka kuormaa ei ole. Vastusmittarin pitäisi näyttää ääretöntä. Mistähän tuo suurehko vastus voisi olla peräisin? Oikosulku polttaa kyllä sulakkeen mutta näillä jännitteillä vastuksen pitäisi olla paljon pienempi jotta voisi epäillä pistokkseessa tai johdoissa olevaa oikosta.
Onkohan matkalla sulakkeelta takapistokkeeseen joku purkki (SAM?).
se oikosulku on kunhan on selvillä johdon ominaisresistanssi. Veikkaan settä sen tupakansytkän pohja on sulanut ja oikarissa, se kun ei kestä pitkään kovaa kuormitusta.
Tai sitten jossain on jatkos/liitos joka on sulanut oikosulkuun.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W211 sytkärin sulake
Eikös tuossa ole että 1 M ohmia...?
Jotain todella outoa nyt on, yleensähän nuo menee 'toisin päin', eli yleismittari näyttää hyvän jännitteen mutta kun virtaa aletaan laittamaan läpi, ei sitä kuljekaan. Nyt jos vastus luokka megaohmija niin ei siitä pitäisi tosiaan paljoakaan 12 voltilla mennä.
Jotain todella outoa nyt on, yleensähän nuo menee 'toisin päin', eli yleismittari näyttää hyvän jännitteen mutta kun virtaa aletaan laittamaan läpi, ei sitä kuljekaan. Nyt jos vastus luokka megaohmija niin ei siitä pitäisi tosiaan paljoakaan 12 voltilla mennä.
W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 sytkärin sulake
Noinkin voi tosiaan tulkita, yleensä m= milli ja M = mega mutta monestihan nuo menee sekaisin puhekielessä.MiHe kirjoitti:Eikös tuossa ole että 1 M ohmia...?
Jotain todella outoa nyt on, yleensähän nuo menee 'toisin päin', eli yleismittari näyttää hyvän jännitteen mutta kun virtaa aletaan laittamaan läpi, ei sitä kuljekaan. Nyt jos vastus luokka megaohmija niin ei siitä pitäisi tosiaan paljoakaan 12 voltilla mennä.
Onhan tuohon yksi keino löytää vikapaikka nopeasti, siinä vaan voi palaa autokin samalla, syöttää akusta suoraan virtaa vialliseen virtapiiriin, yleensä se oikosulku kuumenee eniten ja antaa savumerkkejä


S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W211 sytkärin sulake
Siis se sulake on matkalla SAM:ista sinne sähköpistokkeeseen. Mittasitko palaneen sulakkeen lähtöpäästä vastusta maihin.Jasu24 kirjoitti:Tarkennusta; kojetaulun virran ulostulon sulake oli palanut ja sen vaihdolla viirrat palasivat mutta takana sulake palaa oitis. Sulake palaneena (F12) pistokkeen navoista löytyy 1m ohmia vastusta vaikka kuormaa ei ole. Vastusmittarin pitäisi näyttää ääretöntä. Mistähän tuo suurehko vastus voisi olla peräisin? Oikosulku polttaa kyllä sulakkeen mutta näillä jännitteillä vastuksen pitäisi olla paljon pienempi jotta voisi epäillä pistokkseessa tai johdoissa olevaa oikosta.
Onkohan matkalla sulakkeelta takapistokkeeseen joku purkki (SAM?).
Onko tietoa mitä auton kanssa on aiemmin tehty kun se sulakekaan ei ole oikeassa paikassa. SAM:ilta lähtevä johto voisi olla katkennut jaa jäänyt johonkin rakoon oikkariin mutta ei sekään oikein tunnu todennäköiseltä jos ongelma alkoi sen läppärin laturin käytöstä.
Re: W211 sytkärin sulake
Juh, väkisinymmärsin tuon megaksi liittyen muuhun kirjoitettuun, enkä muista että ykskään mun mittari olis milliarvoja näyttänyt kirjaimella (hmm... toissä tais olla jopu HP:n monitoimimittari millä mysty mittaileen keloja ja konkkiakin, se tais näyttää...).x_ismo kirjoitti:
Noinkin voi tosiaan tulkita, yleensä m= milli ja M = mega mutta monestihan nuo menee sekaisin puhekielessä.
Väkisyöttö voi johtaa uuteen takaSAMiin

W219 320CDI -07
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01