208D Sprinterin ahtaminen
208D Sprinterin ahtaminen
Mistä olisi helpoin ja paras paikka ottaa turbolle öljyn syöttö ja viedä paluu?
Kone Sprinterin keulalla...
Edit: Otsikko muutettu paremmin aihetta kuvaavaksi...
Kone Sprinterin keulalla...
Edit: Otsikko muutettu paremmin aihetta kuvaavaksi...
Viimeksi muokannut TerZZa, Ma 21.07.2014 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Tuossa on yksi topiikki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 15#p966115" onclick="window.open(this.href);return false;
Sprintterin kohdalla tämmöstä ei ole taidettukaan täällä käsitellä mutta eipä se siitä juuri muutu.
Sprintterin kohdalla tämmöstä ei ole taidettukaan täällä käsitellä mutta eipä se siitä juuri muutu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Kiitos. Noin selkeetä kuvaa en ollu vielä nähny öljyputkesta. Sprintterissä vaan juuri haasteena se kun kone nokan sisällä, kannen takapäähään vois jus peilillä nähdä pumpun ruuvaamisesta puhumattakaan...
Pakosarja kohta valmis, niin täytyy peilillä alkaa tuonne kanne taakse tähyilemään :/
Eli, olisko sué tuo ainoa kuusiokantainen mikä näkyy tuossa yläreunassa:

Vai onkohan se kuitenkin torx...
Pakosarja kohta valmis, niin täytyy peilillä alkaa tuonne kanne taakse tähyilemään :/
Eli, olisko sué tuo ainoa kuusiokantainen mikä näkyy tuossa yläreunassa:

Vai onkohan se kuitenkin torx...
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Olisko sitten ravivihjettä mihin tarkemmin lohkon kylkeen se paluu öljyputki pitäis askarrella?
Onkohan kuvassa näkyvä putki mahdollinen kandidaatti jos siihen haaroittaisi, vai onko se orkkis paikka porata tuohon ummessa olevaan tasaiseen kohtaan...

Onkohan kuvassa näkyvä putki mahdollinen kandidaatti jos siihen haaroittaisi, vai onko se orkkis paikka porata tuohon ummessa olevaan tasaiseen kohtaan...

Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Älä noihin ainaka haarota, ne on vesiputkia. Siellä lohkossa pitäs olla vielä alempana tasanen paikka öljyn paluulle, koneen korvan etupuolella.
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 85#p509485" onclick="window.open(this.href);return false;
alhaalla olevassa koneessa näkyy 200d OM601 lohkoon tehty öljynpaluu. Siinä on käytetty Vitosta otettua palikkaa mutta reikähän sitä varten on pitänyt ensin kairata. Kannen päästä ainoa 6 kolo nippa on se johon tulee painevoitelu kunhan se kerkiää.
Öljypohjaan menee sitten lastua mutta sen kai tiesitkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 85#p509485" onclick="window.open(this.href);return false;
alhaalla olevassa koneessa näkyy 200d OM601 lohkoon tehty öljynpaluu. Siinä on käytetty Vitosta otettua palikkaa mutta reikähän sitä varten on pitänyt ensin kairata. Kannen päästä ainoa 6 kolo nippa on se johon tulee painevoitelu kunhan se kerkiää.
Öljypohjaan menee sitten lastua mutta sen kai tiesitkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Jees, kunhan tässä yritin tallilla ollessa saada vinkkiä helppoon tiehen ettei tarttis ottaa öljypohjaa pois 
Ja kun öljypohjakin on valualua ei sen hitsaaminen ole se helpoin taski että siihen olis putkinipan edes hitsnnut jos öljypohjan irroittaa, miten vielä olis tuolla toisella puolella konetta oleva letkuliitäntä joka tulee jostakin suodattimen jalasta:

Toi näyttäis jotenkin jo paremmalta kuin se ehdottamin vesiletku

Ja kun öljypohjakin on valualua ei sen hitsaaminen ole se helpoin taski että siihen olis putkinipan edes hitsnnut jos öljypohjan irroittaa, miten vielä olis tuolla toisella puolella konetta oleva letkuliitäntä joka tulee jostakin suodattimen jalasta:

Toi näyttäis jotenkin jo paremmalta kuin se ehdottamin vesiletku

Viimeksi muokannut TerZZa, Pe 04.07.2014 07:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Minulle täysin tuntematon letku tuo, ei ole 200d tai viton om601 turbossa tuollaista liitäntää. Muistaakseni joku taisi käyttää öljynmääräanturin reikää paluureikänä. Tiedä sitten miten toimi.
BTW...audissa on banjoliitin öljyntyhjennyspropussa ja siihen on kytketty jokin paluu jostakin, liekkö ahtimelta vai joltain huohottimen öljynkeräimeltä.
BTW...audissa on banjoliitin öljyntyhjennyspropussa ja siihen on kytketty jokin paluu jostakin, liekkö ahtimelta vai joltain huohottimen öljynkeräimeltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Tää on kuitenkin ihan perus 208D 97 Sprinter ja toi näyttää kyllä jokseenkin sopivalta mihin paluun haarottais... tonne kuskin puolelle ei vielä kunnolla tällä purkamisella ole tullut tilaa.
Pitää jatkaa huomenna harjoituksia jos löytäis sopivan budjetti coolerin vielä toi oma ei mahdu kun lähdöt lähtee taaksepäin.
Pitää jatkaa huomenna harjoituksia jos löytäis sopivan budjetti coolerin vielä toi oma ei mahdu kun lähdöt lähtee taaksepäin.
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Mikäli saat selville mistä tuo putki tarkemin tulee niin kirjoittele tänne, voisiko se olla jokin huohotukseen liittyvä öljynkeruu. Silloinhan se käy oikein hyvin paluuletkuksi, tosin vähän ohkanen se näyttää olevan. Tosin silloin pitää hetki miettiä mitä sille putkelle tekee, siinä voi olla 'painetta' kun polkaisee kaasun pohjaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Jees, täytyy toi tutkia, paksumpi toi kuitenkin on kun öljytikun putki, joka olis yksi "helppo" tie se öljy tässä junkyard DIY turbotus projektissa ollut.
Olis muuten saanu jo savut varmaan eilen mutta kuten aina homma karkaa käsistä niin piti alkaa keulaa purkaa ja puskurin taakse jäävät osat maalata...

Olis muuten saanu jo savut varmaan eilen mutta kuten aina homma karkaa käsistä niin piti alkaa keulaa purkaa ja puskurin taakse jäävät osat maalata...

Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Se on putki mitä pitkin suodattimen kotelosta valuu öljy pois kun ruuvaa suodattimen irti. sprintterissähän suodatin jalka on siirretty moottorin korvan päälle muista malleista poiketen.veskola kirjoitti:Mikäli saat selville mistä tuo putki tarkemin tulee niin kirjoittele tänne, voisiko se olla jokin huohotukseen liittyvä öljynkeruu. Silloinhan se käy oikein hyvin paluuletkuksi, tosin vähän ohkanen se näyttää olevan. Tosin silloin pitää hetki miettiä mitä sille putkelle tekee, siinä voi olla 'painetta' kun polkaisee kaasun pohjaan.
Muutenhan se olisi ihan hyvä paluuletkun paikka, mutta ihan väärälläpuolen moottoria.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Hieno keksintö Sprintteriä varten...Jani R-K kirjoitti:Se on putki mitä pitkin suodattimen kotelosta valuu öljy pois kun ruuvaa suodattimen irti. sprintterissähän suodatin jalka on siirretty moottorin korvan päälle muista malleista poiketen.veskola kirjoitti:Mikäli saat selville mistä tuo putki tarkemin tulee niin kirjoittele tänne, voisiko se olla jokin huohotukseen liittyvä öljynkeruu. Silloinhan se käy oikein hyvin paluuletkuksi, tosin vähän ohkanen se näyttää olevan. Tosin silloin pitää hetki miettiä mitä sille putkelle tekee, siinä voi olla 'painetta' kun polkaisee kaasun pohjaan.
Muutenhan se olisi ihan hyvä paluuletkun paikka, mutta ihan väärälläpuolen moottoria.
No tähän sitten laitetaan öljyn paluu. Pienempi paha vetää putki lohkon toiselle kyljelle kuin irrottaa öljypohja, varsinkin kun menee alamäkeä koko matkan.
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Joo on siinä öljypohjan irroituksessa hommaa, tuosta 310D:stä otin sen irti, vakaaja, hammastanko jne pitää irroittaa, ja öljypumppu, mutta kyllä sen pois sieltä saa muut rojut paikallaan. 
Meinasitko ihan saada leimattua turbolliseksi tän? Kiinnostaa sikäli ku tuo 208D on niin pirun laiska tosiaan

Meinasitko ihan saada leimattua turbolliseksi tän? Kiinnostaa sikäli ku tuo 208D on niin pirun laiska tosiaan

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Tottakai leimalle turbo otteeseen ja vielä pari penkkia tavaratilaankin. Muuten tuo ahto prokkis on palikoiltaan valmis mutta tuskaisen hitaan pumpun säädön takia vielä kesken... On ollut kyllä tuskien taival, menny jo kolmatta viikkoo askarrellessa!
Eka ahdin otti itseensä kun oli lauhduttimen takaisku väärinpäin ja nyt edelleen ei saa ruokaa tarpeeksi ja pakoputkikin ahdistaa
Vielä pitäis pumppua yrittää saada isommalle kun ei tule mustaa putkesta ollenkaan ja automaatti kun on niin normi vaihdoilla eiahda kuin 0.6bar ja loppuun rajoittimeen vedättämällä 0.9... Ilo alkais vasta kilosta ja pitäs keksiä miten sais ton ahtimen heräämään aikaisemmin ja ahdot ainankin 1.5bar. Eka pikkuturbo olis ollu parempi kuin nyt ajossa oleva vähän isompi Garretti. Kuvassa vielä pikkuturbolla...
Eka ahdin otti itseensä kun oli lauhduttimen takaisku väärinpäin ja nyt edelleen ei saa ruokaa tarpeeksi ja pakoputkikin ahdistaa

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Kuinkas helppo tollanen on leimata turbolliseksi? Oon vähä pähkäilly, että helppo ois kyllä toteuttaa mutta miten on sitte laillisuuden puoli 
mutta 208D automaatilla...? Sen täytyy olla jo maailmanhistorian laiskin keksintö?

mutta 208D automaatilla...? Sen täytyy olla jo maailmanhistorian laiskin keksintö?

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: OM601 koneeseen turbolle öljynkierto
Ei sitä muuten tarviskaan piristääVensku_ kirjoitti:mutta 208D automaatilla...? Sen täytyy olla jo maailmanhistorian laiskin keksintö?

Eihän se jaksanut edes kiihtyä nelosella kuin alamäkeen ja huiput oli tasaisella 80km/h, vapaassa pudotuksessa sai kulkemaan(iiiso alamäki) 130...
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
mikäs pumppu tässä nyt olikaan? ihan perus 5,5mm elementiellä? jos vakio pumppu, niin turha sinne on edes kiloa ahtaa, kun ruoka loppuu kesken. tulee turhaa lämpökuormaa liian isoista ahdoista, jos ei ole soppaa mitä polttaa. sen verran ahtoja, että savutus katoaa, niin se riittää. jos siitä vielä kasvattaa, niin tehot luultavasti vaan pienenee.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
Säädetylle vakiopumpulle riittää varmasti se 0.6 ahtokin että kaikki soppa palaa savuttamatta.
Kuten jo mainittua niin se "yliahtaminen" on ihan turhaa, rasittaa konetta ja laskee tehoa kun ei ole polttoainetta mikä sitä tehoa toisi.
Kuten jo mainittua niin se "yliahtaminen" on ihan turhaa, rasittaa konetta ja laskee tehoa kun ei ole polttoainetta mikä sitä tehoa toisi.
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
Tänään pääsi kunnolla ensimmäistä kertaa kokeilemaan kun kasaili valot ja kilven kiinni...
Ei tuosta vakio 5,5mm pumpulla vieläkään mikää raketti tullut vaikka yritin pumpusta saada irti mitä osasin, pääsi sillä sentään yhden bemarin ohitettua
Pumppua sai vedettyä 5,5 kierrosta syöttöä lisää loppujen lopuksi. Enemmällä ei saa kierroksia enää laskemaan vaikka sääti jo tuota Torque Capsuleakin, prikkoja en kyllä alkanut asentelemaan, pitäisi jo ottaa kone tai pumppu pois että sen saisi tehtyä. Tyhjäkäyntikierrosten puolesta varaa olisi kyllä vielä ollut vaikka tyhjäkäynti ruuvi onkin niin auki kun tulee, mun tapauksessa sekin tuli varmaan yli 6 kierrosta ei tosin mahtunut kansi kiinni ilman muokkausta. Nyt ollaan siis mun talkoilla säätämisen maksimissa, sen mitä kierroksen ryntäytyksellä edes jotenkin järkevästi laskee ja tyhjäkäynnilla voima riittää vielä kääntämään tehostinta vaihde päällä. Varmaan saisi enemmänkin vielä hieromalla lisää mutta ei vaan enää jaksa, alunperin en halunnut tolkuttomasti huippukierroksia nostaa mutta pakko oli niitäkun nostaa tuonne 5300rpm paikkeille että pumpusta edes jotakin sai ulos, pelkän syötön ja tyhjäkäyntiruuvin ruuvauksella ilman että maksimikierrokset nosti reilusti yli 5000 en saanu mustaa missään vaiheessa putkesta tulemaan. Eli mulla on liian pieni pumppu tai liian iso turbo vaikka todella pieni toi mun mielestä on vieläkin!
Ei vaan ole yhtään tarjousta tullut Turbo Viton 6mm pumpusta mun ostoilmoitukseen
Tässä pari kuvaa, TBO356 ahdin, Motonetin Cooleri, DIY pakosarja TA030 laipalla jossa TO3 adapteri, DIY downpipe joustoliitoksella, DIY ahtoputkisto joka koeponnattu 10bar, turbon öljyn paluu koneen toiselle puolelle Sprinterissä olevaan öljynsuodatiimen tyhjennys putkeen haaroitettuna. Ahdot normiajossa vaihdoilla0.5-0.7bar, huippu kierroksilla 1.0bar.
Ei tuosta vakio 5,5mm pumpulla vieläkään mikää raketti tullut vaikka yritin pumpusta saada irti mitä osasin, pääsi sillä sentään yhden bemarin ohitettua

Pumppua sai vedettyä 5,5 kierrosta syöttöä lisää loppujen lopuksi. Enemmällä ei saa kierroksia enää laskemaan vaikka sääti jo tuota Torque Capsuleakin, prikkoja en kyllä alkanut asentelemaan, pitäisi jo ottaa kone tai pumppu pois että sen saisi tehtyä. Tyhjäkäyntikierrosten puolesta varaa olisi kyllä vielä ollut vaikka tyhjäkäynti ruuvi onkin niin auki kun tulee, mun tapauksessa sekin tuli varmaan yli 6 kierrosta ei tosin mahtunut kansi kiinni ilman muokkausta. Nyt ollaan siis mun talkoilla säätämisen maksimissa, sen mitä kierroksen ryntäytyksellä edes jotenkin järkevästi laskee ja tyhjäkäynnilla voima riittää vielä kääntämään tehostinta vaihde päällä. Varmaan saisi enemmänkin vielä hieromalla lisää mutta ei vaan enää jaksa, alunperin en halunnut tolkuttomasti huippukierroksia nostaa mutta pakko oli niitäkun nostaa tuonne 5300rpm paikkeille että pumpusta edes jotakin sai ulos, pelkän syötön ja tyhjäkäyntiruuvin ruuvauksella ilman että maksimikierrokset nosti reilusti yli 5000 en saanu mustaa missään vaiheessa putkesta tulemaan. Eli mulla on liian pieni pumppu tai liian iso turbo vaikka todella pieni toi mun mielestä on vieläkin!
Ei vaan ole yhtään tarjousta tullut Turbo Viton 6mm pumpusta mun ostoilmoitukseen

Tässä pari kuvaa, TBO356 ahdin, Motonetin Cooleri, DIY pakosarja TA030 laipalla jossa TO3 adapteri, DIY downpipe joustoliitoksella, DIY ahtoputkisto joka koeponnattu 10bar, turbon öljyn paluu koneen toiselle puolelle Sprinterissä olevaan öljynsuodatiimen tyhjennys putkeen haaroitettuna. Ahdot normiajossa vaihdoilla0.5-0.7bar, huippu kierroksilla 1.0bar.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
Hyvä että onnistui.
Nyt kun tuo on ilmeisesti bensaturbosta (saabista?) oleva ahdin niin se kaiketi ahtaa maantiellä ajellesssa jo lähes pintakaasulla ja vastaavasti alkaa pakopuoli mennä tukkoon suuremmilla ahdoilla, ainakin sitten kun saa syöttöä tarpeeksi. Pkopainemittari kannattaa laittaa ja seurailla niin ei tule ongelmia.
Myyntipalstalla on niin hävyttömän halvalla 8mm pumppu, että meinasin jo sen itselle ostaa hyllylle seisomaan, mutta totesin että siellä alkaa olla jo ahdasta, eikä pumpulle ole paraatipaikkaa. Viton pumppuja ei vältämättä löydy muuta kuin romuttamoilta, johonkin ne kaikki on tungettu
Raptekilta voisi kanssa kysyä ainakin jotain turbovitoja on siellä purettu, mutta on tainnut nekin mennä 200d virityksiin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1016819" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon kanssa pitää sitten olla tosi varovainen, sillä saa täyskatastrofin aikaan turhankin helposti.

Myyntipalstalla on niin hävyttömän halvalla 8mm pumppu, että meinasin jo sen itselle ostaa hyllylle seisomaan, mutta totesin että siellä alkaa olla jo ahdasta, eikä pumpulle ole paraatipaikkaa. Viton pumppuja ei vältämättä löydy muuta kuin romuttamoilta, johonkin ne kaikki on tungettu

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1016819" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon kanssa pitää sitten olla tosi varovainen, sillä saa täyskatastrofin aikaan turhankin helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
Puhut Veskola asiaa, huomasin heti jo koekäytöissä tuon Saabin turbon ominaisuuden eli pakopaineet oli heti liian kovat ja nyt ajellu pelkällä downpipella koeajot kun putkisto ahdisti liikaa. Ei noussu ahdot ja pakokaasut oli liian kuumia ihan käsikopelolla putkenpäästä ilman egt mittariakin. Heti kun tallikaveri saa historic kilpurinsa nosturilta niin teen tuohon 3" putken alusta loppuun.
Soittelinkin jo tuon 8mm pumpun perään heti kun ilmo tuli, mutta vielä mun budjetti turbotukseen jos ei lasketa aikaa liian iso investointi ja mun mielestä turhan iso tähän setuppiin. Hinta tuossa pumpussa on kyllä kohdallaan!
Soittelinkin jo tuon 8mm pumpun perään heti kun ilmo tuli, mutta vielä mun budjetti turbotukseen jos ei lasketa aikaa liian iso investointi ja mun mielestä turhan iso tähän setuppiin. Hinta tuossa pumpussa on kyllä kohdallaan!
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
Onhan se tosiaan liian iso, mutta voi sitten vaihtaa moottorin ja auton myöhemmin niin alkaa olla kohdallaan.
Mitäköhän tuo merkistä tarkoittaa "01186624 07374 VARAOSAPUMPPU"
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Mercede ... arttype_id" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=0
Mitäköhän tuo merkistä tarkoittaa "01186624 07374 VARAOSAPUMPPU"
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Mercede ... arttype_id" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=0
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 208D Sprinterin ahtaminen
No damn, siinähän olis 6mm turbo Viton pumppu...veskola kirjoitti: Mitäköhän tuo merkistä tarkoittaa "01186624 07374 VARAOSAPUMPPU"
http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Mercede ... arttype_id" onclick="window.open(this.href);return false;[0]=0