Eli 230TE 5v manuaalilla kyseessä. Katsastuksessa sanottiinkin pari kk sitten kardaanin etummaisesta jostakin (en enään muista oliko kyseessä rättinivel vai laakeri..), että vielä menee läpi, mutta kannattaisi seuraavaan katsastukseen vaihtaa. Tällöin auto hiukan täristi liikkeellelähtiessä. Nyt tuo tärinä on vähentynyt reilusti, mutta vaihdekepin armoton (1cm sivusuunnassa) vispaaminen ykkösellä +4000rpm kiihdyttäessä alkanut. Jatkuu lisäksi kakkosen alkuun, ja samoissa vauhdeissa jos heittää kolmoselle niin vispaa myös hiukan.
Meneekö noista kummatkin yleensä samaan aikaan, varsinkin jos autolla on ensioireiden jälkeen jatkettu ajamista, ja mistä auton alle päästessä pystyisi päättelemään kumpi noista on mennyt? Kummatkin näyttävät ulkoisesti auton alta katsottuna ihan hyväkuntoisilta, ja kardaania ei käsin makuultaan pysty heiluttamaan millimetriä enempää. Suurin heitto tapahtuu kardaaninsuuntaisesti.
Mitään vinkkejä kuinka saisi selvitettyä mitä on rikki oikeasti, ja onko mitään mahdollisuutta saada todennäköisesti ei ikinä irroitettua kardaania irti, kun autoa saa nostettua turvallisesti ainoastaan sen verran, että sen alle mahtuu jotakin pultteja irrottamaan, vai tarviiko väkisin jotakin jatkovarsia pulttien irroittamiseen? Perus pulttipyssy kyllä löytyy.
W124 manuaali kardaaniongelmaa?
W124 manuaali kardaaniongelmaa?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02
Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Re: W124 manuaali kardaaniongelmaa?
Kardaanin tutkimiseen ja irrottamiseen olisi turvallista ja käytännöllistä olla nosturi tai huoltomonttu. Vaihteiston tukipalkki on sellaisessa kohtaa, ettei rättiniveleen pääse helposti käsiksi ja siten palkin olisi hyvä ottaa kokonaan pois toimenpiteen ajaksi. Tämä edellyttää taas vahdelaatikon kannatusta toimenpiteen ajaksi.jjyks kirjoitti:Eli 230TE 5v manuaalilla kyseessä. Katsastuksessa sanottiinkin pari kk sitten kardaanin etummaisesta jostakin (en enään muista oliko kyseessä rättinivel vai laakeri..), että vielä menee läpi, mutta kannattaisi seuraavaan katsastukseen vaihtaa. Tällöin auto hiukan täristi liikkeellelähtiessä. Nyt tuo tärinä on vähentynyt reilusti, mutta vaihdekepin armoton (1cm sivusuunnassa) vispaaminen ykkösellä +4000rpm kiihdyttäessä alkanut. Jatkuu lisäksi kakkosen alkuun, ja samoissa vauhdeissa jos heittää kolmoselle niin vispaa myös hiukan.
Meneekö noista kummatkin yleensä samaan aikaan, varsinkin jos autolla on ensioireiden jälkeen jatkettu ajamista, ja mistä auton alle päästessä pystyisi päättelemään kumpi noista on mennyt? Kummatkin näyttävät ulkoisesti auton alta katsottuna ihan hyväkuntoisilta, ja kardaania ei käsin makuultaan pysty heiluttamaan millimetriä enempää. Suurin heitto tapahtuu kardaaninsuuntaisesti.
Mitään vinkkejä kuinka saisi selvitettyä mitä on rikki oikeasti, ja onko mitään mahdollisuutta saada todennäköisesti ei ikinä irroitettua kardaania irti, kun autoa saa nostettua turvallisesti ainoastaan sen verran, että sen alle mahtuu jotakin pultteja irrottamaan, vai tarviiko väkisin jotakin jatkovarsia pulttien irroittamiseen? Perus pulttipyssy kyllä löytyy.
Mainitunlaiset ravistelut voimansiirrossa voivat johtua muustakin kuin kardaanista. Täytyisi tutkia moottorin kumityynyt ja kaikki linjauksen kiinnitykset että ne ovat kunnossa.
+358 18B8FE99



