C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Amg:ssä on erillinen jäähdytin lokarin alla ja tekis mieli uusia se.
merkkiliikkeen hinnat...
jäähdytin 450€ ja
letkut 166€/kpl. (50cm pätkät kierreliittimillä... )

Ei kai näin Suomen oloissa ole ongelmaa käyttää laatikkoöljyn jäähdytykseen syylarin päässä olevaa jäähdytintä, joka on pois käytöstä normaalisti ko. autossa??? Siihen pitäisi vaan teettää letkut.

Sais auton ainakin ajoon...

Vanhasta jäähdyttimestä natsa poikki ja letku rikki.
Letkut teettää vielä hydeliikkeessä muutamalla eurolla, ja jäähykin kokeillaan korjata, kunhan ehtii.
Tai onko vinkkejä mistä löytyis asiallisia tarvikejäähyjä. Vesiletkujen lähdöt noin 1/2 tuumaa. Mittailen tarkemmin tarvittaessa.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Moi

Se laatikon öljyn jäähdyttämiseen tarkoitettu kenno taitaa ahistaa aika paljon.
Ei oo kovin iso ja siinä on aika ahtaat kanavat.

Ilmeisesti se "ylimääräinen" rikki mennyt syylari on vain apujäähdytin.
CL:ssä laitettiin letkun liitosputki ja poistettiin syylari kokonaan pois. On ilmeisesti siellä (ainakin meidän autossa), kun auto on tehtaalta tilattu "lämpimiin maihin".

Kun metsästin CL:n lisäjäähdytinkennoa, niin saksa/britit niitä löytää noin 50E ;)
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Ainakin litännät on isommat tossa moottorijäähdyttimen päädyssä olevassa.

Katson olisko tossa paikallisessa metsäkonekorjaamossa vähän reilumpaa ilmajäähdytinkennoa. Sellaisen vois laittaa ainakin alkuun. Jos ei ole,, niin teetän letkut nyt tohon auton oman syylarin päädyssä olevaan jäähdyttimeen kerran se ei ole ollenkaan käytössä. Eiköhän se ole parempi, kun ei mitään. Teetän samalla orggisletkut ja etin jostain alumiininatsan siihen alkuperäiseen. Pientä jyrsintää ja tiggiä, niin alkuperäinenkin tulee kuntoon.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Henk.koht olen vastaan kaikkia "suomimuutoksia" joissa siis jokin toimilaite poistetaan käytöstä "tarpeettomana" sen hajottua. Vain amerikassa uitetuissa jätteissä on nähty vastaavia oivalluksia.

Mutta... Ymmärrän kyllä jos hinta ja saatavuus on hankala paikka. Mielummin näkisin tässä kohtaa että laittaisit kunnollisen öljyn jäähdytinkennon. Setrab tai vastaava laadukas. Ei vedelle tarkoitettua vaan öljyn jäähdytykseen.

Omasta CLK:sta poistin syylärin päädyssä vesitilassa olevan kierron ja korvasin sen isolla Setrab SlimLine kennolla puskurin takana. Öljytilavuus kasvoi litralla ja jäähdytystehoa piisaa varmasti.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Juu. Ihan öljyn jäähdytintä meinasin, mutta ei vedellä vaan ilmalla jäähdytetty. Käyn katsomassa alkuun tosta naapurin metsäkonekorjaamolla , jos löytyy sopivia. Ainakin rajuun käyttöön tehtyjä. Jos vaan on riittävän pieniä. Jonkun puikulan tonne saattas saada mahtumaan. 43:ssa keula on aika täynnä... Samaan paikkaan ainakin sopis, missä nyyinenkin, mutta se ei ole kunnon ilmavirrassa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Muutama juttu kannatta pitää mielessä noiden erilis kennojen(varsinkin jälkiasenus)
kanssa siitä on juttua ollut
aieminkin täällä,
ei koskee niinkään lika lämpenemistä vaan sitä että ei lämpene oikeaan lämötilaan tai lämpötila vaihtelee ajossa jatkuvasti paljon
muutamia tapuksia ollut missä näistä johtuvia onkelmia on ollut laatikon toiminassa(ympäri vuotisessa käytössä olevia autoja)
oikeanlainen termostaatti kun on öljyn kierrossa niin ei sitä onkelmaa tule
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

No mitä minä ymmärrän lämmönsiirrosta (10v) ammatin puolesta jotain, niin x määrä watteja siirtyy tollasessa. Moottorin vesi on tietyn lämpöstä, koska siellä on termari. laatikosta tulevan öljynlämpö vaihtelee rasituksen mukaan ja takasin laatikkoon menee jokatapauksessa vaihtelevan lämpöistä öljyä.

jos öljyllä on termari öljynlämpötilan vakioimiseksi, niin sitten taas ei ole väliä jäähdyttääkö ilmalla vai vedellä.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Se syylarin päädyn kenno on normaalilämmössä vakio jäähdytysnesteen kanssa ja on 5-6 rivan kanssa lämmönsiirtokyvyltään rajallinen.
Ja kun vertaa ilmajäähdytintä, niin jäähdyttävä aine on ilma, jonka tavoitelämpö on ulkoilma noin.
Eli Syylärin päässä oleva kenno sekä jäähdyttää, että lämmittää tavoitelämpönä noin 85C.

Nyt kun vettä on tarkoitus jäähdyttää, niin suosittelen sitä metsäkonekorjaamon suurin piirtein saman kokoista kennoa, kuin alkuperäinen on.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Puhutaankohan me samaa asiaa?? =))

Eli siis toi orkkis jäähdytin on nesteellä. Jäähd. vesi/ Laatikkoöljy Ja ilman muuta nesteellä on parempi lämmönsiirtokyky, kun ilmalla.
Aftermarket jäähdytin, josta Moutine puhui on käsittääkseni ilma/laatikkoöljy. Se saattaa päästää öljyt talvella jopa Kylmäksi -30 keleillä. Sillon sellasessakin lämmönsiirto on tehokas. Kesäkelillä se tuskin paljoa eroaa alkuperäisestä. +20 ilmalla tai noin 80 ast. vesi. Öljyn tilavuuden kasvulla lienee suurempi merkitys.
No, miten vain.. Kysyin tuossa 40v mersukorjausta ammatikseen tehneeltä, onko ok ottaa nyt käyttöön väliaikaisesti se syylarin pään öljynjäähdytin ja sitten kun saa korjattua sen alkup. jäähdyttimen natsan, ottaa sen takasin käyttöön. Ei ongelmia.

Nyt siis saan Maanantaina letkut laatikon ja syylärijäähdyttimen väliin ja samalla tulee tehtyä alkuperäiset letkut valmiiksi.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Laatikko öljyn jäähdytykseen syylarin pääty on erinomainen "väliaikaiskohde" :)

Ymmärsin alun viestin sen verran väärin (sori), että ajattelin jäähdytyksen kohteen olevan moottorin jäähdytysneste.


Jos vettä syylarin päässä jäähdyttää, niin eipä ko. paikka jäähdytystä tuo.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Jep..

Tuskin tuo nyt suomessa kummia aiheuttaa, vaikka jättäis sen syylarijäähdyttimen pysyväksi. Tuskin täällä tarvii silleen polkee, että alkais tulemaan ongelmia. Liimmimet näyttää ihan samankokosiltä itseasiassa syylarissa isomman näkoset. Tietysti vaikea sanoa, mikä on öljypuolen painehäviö ja se vaikuttaa taas virtaukseen, mutta taitaa mennä hiusten halkomiseksi. =)
Maanantaina auto on ajokunnossa ja sitten vaan ajan kanssa rauhassa fiksaamaan se alkup. jäähdytin.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tonic kirjoitti:No mitä minä ymmärrän lämmönsiirrosta (10v) ammatin puolesta jotain, niin x määrä watteja siirtyy tollasessa. Moottorin vesi on tietyn lämpöstä, koska siellä on termari. laatikosta tulevan öljynlämpö vaihtelee rasituksen mukaan ja takasin laatikkoon menee jokatapauksessa vaihtelevan lämpöistä öljyä.

jos öljyllä on termari öljynlämpötilan vakioimiseksi, niin sitten taas ei ole väliä jäähdyttääkö ilmalla vai vedellä.
Niin paino sanalle jos
öljylle on termari niin ei väli
kiertääkö öljy jäähditin nesteen vai ilman läpi pysyy tarpeeksi lämpimän ja riitävän tasaiseti
Kuten ilman termostaatia kierossa kiertäessän nesteen läpi,
(Siksi juuri siitä maintsin kun usein niissä
jälkiasenus kenno systemeissä sitä ei ole)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Tämähän menee filosofiseksi.. Ihan mielenkiinnosta mietin, mikä tota öljynlämpöä säätää. Laatikkoöljylle lienee lt mittaus lootassa. Öljy tuskin kiertää kokonaisuudessaan jäähdyttimen kautta. Muuten alkais kiertoa ahistaan, kun öljy lämpenee. yli sallitun

Sitteen jos siinä on kiertopiiri, joka laatikkoöljyn lämmön mukaan päästää lauhduttimelle öljyä, niin taas tekee sen, ettei ole väliä, mikä jäähy siellä on ilma tai vesi.... Se voi olla kyllä liian pieni tai turhan iso. Isosta en näkis muuta ongelmaa, kun käyttömätöntä lämpöpintaa.

Ehkä suomenoloissa ei saa ongelmia aikaan "säätämällä". jos ongelmia tulee, niin sitten loppuu kapasiteetti jostain. Pumppu ei kierrätä tarpeeksi, lämpöpintaa on liian vähän tms.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Filosfiasta, teoriasta tms dipdasta en tiedä
Omat vähäiset tiedot mitkä jakoon laitetu perustuvat
käytännönssä kokeiltuun/havaituun
Tovotavasti niistä vähäisistä jollekin jotain hyötyä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tämmönen mulla on...
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 4dec9e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilman termostaattia ja pelkässä kesäajossa.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

kattelin noitakin. Ei mullakaan sen suurempaa ole, kun pitää uus kierrenatsa tiggailla kiinni ja uusia letkut niin saa sitten alkuperäisen paikalleen. Korjauskustannukset on varmaan sen 50€. Ei vaan tuo merkkiliikkeen varaosatiskin 730€ miellyttänyt korvaa =)
Huomannut muutenkin, että kun etsii hakusanoilla AMG, niin hinnat on, mitä on. sitten etsii osanumerolla, niin löytyy c180 karvahattutavaraa hintoja myöten.
Saan auton ulos tallista ja siirreltyä katsastukseen, merkkiliikkeeseen bägiresetointiin ja maalaukseen, kun öljyt pysyy laatikossa.
Tonic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 21.02.2011 20:26
Paikkakunta: UMMELJOKI, johon mm. Kouvola ympäryskuntineen kuuluu.

Re: C43 amg laatikkoöljyn jäähdytys syylarin päädyssä

Viesti Kirjoittaja Tonic »

Ei se perkele onnistunu... Ei mahdu hydraylikulmaliitin ylempään kiinnikkeeseen. No alkup. jäähdyttimestä natsat koneistettu pois, pinnat tasattu ja kierteet tehty. syylarijäähdyttimeen jo tehdyt letkut oli melko hyvän mittaset, joten meni paikalleen ilman "hukkatöitä" kokonaiskustannus rempalle 100€
Vastaa Viestiin