jackie kirjoitti:Kun nyt tuli tuo 230 ruiskukone enemmänkin puheeksi, niin onko se ja kaasarikoneen luotettavuuden ja keston välillä suuriakin eroja? Entä kulkeeko toi ruisku kuinkakin paljon pienemmällä bensamäärällä?
Pitää lähteä siitä kyseessä on kuitenkin kaksi täysin eri moottorityyppiä, M115 sekä M102.
Kaasarikoneen eli M115:n kestävyydestä ei allekirjoittaneella ole kuin parin öljynvaihtovälin kokemus, sekin rempatulla koneella (-77 230). Itse en kuitenkaan ole kuullut siitä juuri muuta kuin perinteisiä kaasutinpuolen ongelmia. Kone itse vaikuttaa vahvalta ja rakenne on helppo ja yksinkertainen, perushuoltotöihin ainakin. Omassa ajossa ei ongelmia ollut, paitsi kylmänä huono käynnistyvyys
virranjakassa oli jotain häikkää, eikä kaasarikaan ollut välttämättä aivan säädöissään.
M102:ta, kuten serkkuaan M103:a moititaan usein huonosta yläkerrasta, tai lähinnä nokka-akselin kulumisesta, mistä tälläkin palstalla on helvetisti juttua.
Alkuperäisen nokan kestoikä vaihtelee 200.000-300.000 kilometriä, mutta toki muunlaisiakin yksilöitä löytyy, riippunee myös huolloista, öljyistä, ajotavasta jne...
Nokan kunnonhan helposti selvittää.
M102:n miinuspuoleksi on laskettava myös yksirivinen jakoketju (M115:ssä 2-rivinen). 400.000 kilometriä ei kuitenkaan pitäisi olla mikään ongelma hyvin pidetylle koneelle. Tosin näissä kilometreissä usein alkaa esiintyä jo selkeä ylimääräinen koputus käyntiäänessä, mikä juontanee juurensa moottorin suunnitteluun sekä kitkahäviöiden minimoimiseen, aikaa myöten sylinterivälys kasvaa ja aiheuttaa klopinaa. Pitäisi näkyä myös ohivuotomittauksissa ja ehkäpä öljynkulutuksessa?
Ruiskupuoli on yleensä kunnossa, K-jetronic on yksinkertainen ja luotettava lähes täysin mekaaninen järjestelmä ja näitä on liikenteessä vielä erittäin paljon, se kertonee jotain. Ruiskusuuttimetkaan ei maltaita maksa. Tästäkin voisi taas kirjoittaa vaikka kuinka mutta jätetään nyt...
Omat kokemukset M115 kulutuksesta ovat aika jäätävät, alle 15 litran satasella oli vaikea päästä, hyvällä kaasarilla 12 aika normaali. M102 vie 716-laatikolla 8-10 litraa, automaatilla 9-11 litraa. 5. vaihde manuaalilootaan luonnollisesti tiputtaa maantieajokulutuksia.
Puoltoääni kuitenkin M102:lle ehdottomasti jo tehoreservien ja väännön puolesta, esim. ohituskiihtyvyys on erinomainen.
EDIT:
Ja nyt oli siis puhe 2,3 litraisesta kaasutin-M115:sta sekä 2,3 litraisesta ruisku-M102:sta juuri kuten kysyttiinkin.