m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Moi,
Kyseisen koneeen tyhjäkäynti lämpimänä on epätasaista, ei mitään hirveää notkahtelua, mutta sellaista karkeaa kumminkin. D-jettihän on siinä maineessa, että tyhjäkäynti on haasteellinen hanskata. Olen kuitenkin huomannut tuossa semmoisen erityispiirteen, että vapaalla tyhjäkäynti on selvästi tasaisempi kuin P-asennossa. Onko kukaan törmännyt tällaiseen ja soittaako mitään kelloja, mistä voisi alkaa vikaa etsimään tällä perusteella?
Kyseisen koneeen tyhjäkäynti lämpimänä on epätasaista, ei mitään hirveää notkahtelua, mutta sellaista karkeaa kumminkin. D-jettihän on siinä maineessa, että tyhjäkäynti on haasteellinen hanskata. Olen kuitenkin huomannut tuossa semmoisen erityispiirteen, että vapaalla tyhjäkäynti on selvästi tasaisempi kuin P-asennossa. Onko kukaan törmännyt tällaiseen ja soittaako mitään kelloja, mistä voisi alkaa vikaa etsimään tällä perusteella?
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Milloin suutinten tiivisteet, venttiilinvarrenkumit, tyhjäkäyntiputkikiston kumiputket yms. on vaihdettu, milloin D:jetin ohjainkärjet on vaihdettu, onko suuttimia huollettu... onko seoksia mitattu? Onko heilahtelu korvakuulohavainto, vai mittarilla mitattu?
Mikäli kaikkia kumiosia ja tiivisteitä ei ole vaihdettu, suuttimia huollettu ja jos siihen urakkaan ei ole halua...sanoisin, että seossäätö mittarilla kohtuu lähelle ja kovaa menoa vain...mitään helppoa tietä ei melkein 40-vuotiaan moottorin saamiseksi lähes uutta vastaavaan, ei ole, kaikki on uusittava ja sitten alettava säätämään.
Timppa
Mikäli kaikkia kumiosia ja tiivisteitä ei ole vaihdettu, suuttimia huollettu ja jos siihen urakkaan ei ole halua...sanoisin, että seossäätö mittarilla kohtuu lähelle ja kovaa menoa vain...mitään helppoa tietä ei melkein 40-vuotiaan moottorin saamiseksi lähes uutta vastaavaan, ei ole, kaikki on uusittava ja sitten alettava säätämään.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
6 kertaa ei ole tehty
. Venttiilivarrenkumit ainakin falskaa, kun pöläyttelee startatessa/valoista lähtiessä.Ne olisi tarkoitus vaihtaa, mietin, että pitäiskö ohjuritkin laittaa vai riittäskö kumit. Ajettu tod.näk 155 tuhatta. Jos käyttäs kannet pois sais samalla vaihdettua toisen kannentiivisteen, kun vuotaa öljyä ulos.Suuttimien letkut ja tiivisteet on työlistalla myös. Sisältääkö suutinten huolto muuta, jotkut kuulemma vetelee niitä ultraäänipesurilla? D-jetin putket on aika korppuja, nekin vaihtolistalla. Imusarjan tiivisteet löytyy hyllystä jo - listalla nekin. D-jetin kärjet näyttää silmämääräisesti uudenveroisille, en tosin tiedä voiko kunnon noin todeta. Heilahtelu mitattu korvakuulolla. Tarkoitus siis lähteä uusimaan noita komponentteja ajan kanssa vähitellen. Ja jossain välissä Alppilan autohuoltoon säädettäväksi.

C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Suuttimet pitäisi pestä suutinkäyttöön tarkoitetulla ultraäänipesurilla. Ennen pesua ja pesun jälkeen taso- ja vuotomittaukset ... Alppilan autohuollosta on kuulemani mukaan saanut kaikentasoista huoltoa koko skaalan vaihteluväliltä...tosin toisen käden tietoa, itse olen huollattanut autoa jossain huollossa viimeksi vuonna -89 
En lähtisi hifistelemään tuon tyhjäkäynnin kanssa mitenkään, ennenkuin suurin osa mainitsemistasi hommista on tehty.
Ensimmäisenä ohjurikumit, suutinten alatiivisteet ja suutinten huolto. Ennen sitä hienosäädöllä ei juuri ole merkitystä.
Ohjuritiivisteiden vaihdolla yleensä noin vähän ajetussa koneessa selviää, ne pystyy itsekin vaihtamaan aika helposti. Viimeksi meni alle 4h.
Timppa

En lähtisi hifistelemään tuon tyhjäkäynnin kanssa mitenkään, ennenkuin suurin osa mainitsemistasi hommista on tehty.
Ensimmäisenä ohjurikumit, suutinten alatiivisteet ja suutinten huolto. Ennen sitä hienosäädöllä ei juuri ole merkitystä.
Ohjuritiivisteiden vaihdolla yleensä noin vähän ajetussa koneessa selviää, ne pystyy itsekin vaihtamaan aika helposti. Viimeksi meni alle 4h.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Ruuvailin D-jetin säätönamikkaa, joka sijaitsee ecu-poksin kyljessä. Korvakuulolta säätelin. Tyhjäkäynnissä on vieläkin pientä epätasaisuutta, mutta mainosmiesten kielellä voisi sanoa, että on noin 50% tasaisempi. Vois olla, että jos käyttäisi säädettävänä, niin saisi oikein hyvänkin. Tämä riittää minulle toistaiseksi
. Samalla tuntui tulevan tehoa lisää, lähtee paikaltaan terhakammin. 


C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Saatat saada sen tyhjäkäynnin vielä paremmaksi, kun avaat virranjakajan lukituspultin ja pikkuisen käännät sitä jompaan kumpaan suuntaan (tee ensin merkki vaikka meisselillä raapaisemalla sinne lukituspultin luokse että tiedät missä kohtaa se oli alunperin)
Minun milestä tyhjäkäynti kannattaa pitää jossain 800-850 kierroksen tietämillä, koska silloin käy yleensä siistimmin nuo koneet.
P ja N asennoilla ei pitäisi olla mitään merkitystä koneen käynnin kanssa.
Minulla oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmia ja syy löytyi starttipilottia ruiskuttamalla suuttimien päälle (tiivisteet vuoti, käynti muuttui kun suihkutti)
Täältä löytyy halvalla ne tiivisteet: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... -444823-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minun milestä tyhjäkäynti kannattaa pitää jossain 800-850 kierroksen tietämillä, koska silloin käy yleensä siistimmin nuo koneet.
P ja N asennoilla ei pitäisi olla mitään merkitystä koneen käynnin kanssa.
Minulla oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmia ja syy löytyi starttipilottia ruiskuttamalla suuttimien päälle (tiivisteet vuoti, käynti muuttui kun suihkutti)
Täältä löytyy halvalla ne tiivisteet: http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... -444823-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Minulla tyhjäkäynti on 1000 kierrosta vaihteen ollessa D-asennossa ja se nousee noin 1400 P- ja N-asennossa. Mistähän tuo mahtaa johtua jos vaihteella ei pitäisi olla merkitystä käyntiin? Suuttimet on vaihdettu pari vuotta sitten ja tyhjäkäynti on muutoin tasaista.
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Virallinen ero on n. 100-150 1/min. Vapaan ja d:n välillä. 750 1/min vaihde päällä ja 850 1/min vapaalla.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Tarkoitin että P ja N asennolla ei ole merkitystä tyhjäkäyntikierroksiin. Kun kytketään D tai R vaihde päälle, vaihteiston pumppu&turbiini pyrkii ottamaan kampiakselilta tehoa auton liikuttamiseen ja siksi tyhjäkäyntikierrokset putoaa tuon yllä mainitun 100-150 kierrosta.
Bergsarin kannattaa säätää tyhjäkäyntiä hieman alhaisemmille kierroksille. Toivottavasti korkea tyhjäkäyntisi ei johdu auki jumittuneesta kylmäkäynti ilmaluistista...
Bergsarin kannattaa säätää tyhjäkäyntiä hieman alhaisemmille kierroksille. Toivottavasti korkea tyhjäkäyntisi ei johdu auki jumittuneesta kylmäkäynti ilmaluistista...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Saattaisiko hienoinen ero tyhjäkäynnissä P ja N asennossa selittyä samalla syyllä kuin N ja D asennon ero? Eli onhan P-asennossa sen verran vetoa päällä, ettei laske autoa esim. alamäessä karkuun, vai mites tuo P-asento toimii?
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
B.Ewing kirjoitti:Saattaisiko hienoinen ero tyhjäkäynnissä P ja N asennossa selittyä samalla syyllä kuin N ja D asennon ero? Eli onhan P-asennossa sen verran vetoa päällä, ettei laske autoa esim. alamäessä karkuun, vai mites tuo P-asento toimii?
P-asennossa laatikko on lukittu mekaanisesti. N.asento on vapaalla ja muissa vaihdekepin asennoissa veto päällä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Tämmöistä vähän ounastelinkin.slsl77 kirjoitti:B.Ewing kirjoitti:Saattaisiko hienoinen ero tyhjäkäynnissä P ja N asennossa selittyä samalla syyllä kuin N ja D asennon ero? Eli onhan P-asennossa sen verran vetoa päällä, ettei laske autoa esim. alamäessä karkuun, vai mites tuo P-asento toimii?
P-asennossa laatikko on lukittu mekaanisesti. N.asento on vapaalla ja muissa vaihdekepin asennoissa veto päällä.
C 207 350 CGI 2009
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Re: m117 - D-jet- tyhjäkäynti lämpimänä
Myös P asennossa vaihteisto on vapaalla, kuten N asennossa. Vaihdevalitsin vain aktivoi lukitusmekanismin kun se viedään N asennon yli P asentoon.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC