Automaatti-ilmastointi puhaltaa laiskasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
wchild
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 18.12.2003 14:55
Paikkakunta: Tornio

Automaatti-ilmastointi puhaltaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja wchild »

Automaatti-ilmastointi puhaltaa ilmaa todella laiskasti auton sisälle. Nopeudensäätö (+ ja - napit) vaikuttaa silminnähden ehkä hieman puhaltimen moottorin nopeuteen, mutta ei merkittävästi. Ilman tulo suuttimista on kuin lehmän henkäys. Eräs huoltomies kokeili syöttää puhaltimen moottoriin suoraan 12 volttia ja johan alkoi ilma virtaamaan ja puhallin puhalsi kunnolla. Mistähän voisi johtua tuo vika?... :?

Entä mikä se etuvastus tms oikein on? Voisiko se olla vialla tms?... Auttakee viisaammat pliis :)
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1652
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ja mistä autosta olikaan kyse?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tarkoitatko etuvastuksella sellaista palikkaa jossa on jäähdytyssiili? se on juurikin se nopeussäädin... sille tulee jatkuva 12v, maa ja 0-5v(muistaakseni) ohjaus. jolla se sitten säätää moottorin nopeutta...
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Automaatti-ilmastointi puhaltaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja Jack »

wchild kirjoitti:Automaatti-ilmastointi puhaltaa ilmaa todella laiskasti auton sisälle. Nopeudensäätö (+ ja - napit) vaikuttaa silminnähden ehkä hieman puhaltimen moottorin nopeuteen, mutta ei merkittävästi. Ilman tulo suuttimista on kuin lehmän henkäys. Eräs huoltomies kokeili syöttää puhaltimen moottoriin suoraan 12 volttia ja johan alkoi ilma virtaamaan ja puhallin puhalsi kunnolla. Mistähän voisi johtua tuo vika?... :?

Entä mikä se etuvastus tms oikein on? Voisiko se olla vialla tms?... Auttakee viisaammat pliis :)
eli w210 on sinulla.

etuvastus säätää moottorin puhallusnopeuden , ja se on kiinni puhallinmoottorissa. eli apukuskin jalkotilasta muovipois, sieltä alakautta etuvastus (alumiininen, siilit, parille johdolle paikka) pois, en muista saiko sen pelkän etuvastuksen otettua pois (muistaakseni kyllä ) vai pitikö se moottori ottaa pois kokonaan.

torx (25) lähtee ruuvit pois.
sisäilma suodatinkin kannattaa vaihtaa, joka huollossa jos ajaa pölyisissä olosuhteissa.

terveisin jaska
asentaja/veho
itse ajelen polkupyörällä :D
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Moottori jumittaa

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Itselläni oli samanlaista. W140:ssä oli puhaltimen moottori tullut tiensä päähän. Jumittunut moottori kuormitti sitten pyörintänopeuden säädintä liikaa ja sekin kärähti. Noin 550 e oli osat, vaikka moottorin tilasin USA:sta. Eli tsekkaisin moottorin, ettei ole jumissa.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

jos sulla on vanhan mallinen puhallin nii sä joudut ostaa uuden vastuksen ja puhaltimen. vanhasta ei saa vastusta irti
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Joskus ihmettelin sitä alumiini siiliä, no nyt selvis tässä samalla mikä se on
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
wchild
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 18.12.2003 14:55
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja wchild »

Jeps jeps... Erään huoltomiehen kanssa puhallinta tutkailtiin ja se mm. pyöri täysillä syötettäessä 12V jännite suoraan moottoriin eli kaiketi vika on juuri siinä etuvastuksessa (tai oikeammin kyseessähän on elektroninen komponentii nimeltään regulaattori joka säätää jännitettä). Uutta regulaattoria autooni ei saa vaan joudun vaihtamaan myös puhaltimen moottorin. Hintaa uusille osille tulee 620 EUR :evil: Ei kai kuitenkaan auta muuta kuin maksaa jos haluaa pitää lasit huuruttomina myös talvella...

Kiitos teille vinkeistä!

Tämä on hieno foorumi :D
Avatar
wchild
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 18.12.2003 14:55
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja wchild »

Regulaattori ja puhallin vaihdettu ja johan alkoi ilmat liikkumaan! :D
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onks vanha tallessa? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minulla oli vähän samantyylinen ongelma omassa W124:ssä automaatti-ilmastoinnin kanssa. Ongelma ratkesi tutkimalla lämmittimen kennoa, joka oli täynnä jotain tummanruskeaa hienoa pölyä. Ne möhnät kun sai kaavittua kennon ympäriltä ensin käsin ja lopuksi paineilmapistoolilla niin johan rupesi ilma lämpöisästi tulvimaan kabiiniin. :D

Oliko tuo yli kuudensadan euron palikka muuten vehon hintoja vai mahdollisesti jonkun tarvikekaupan...esim. kl-varaosat?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
wchild
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 18.12.2003 14:55
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja wchild »

Kuudensadan hinta oli KL-varaosista. Veholla puhaltimen moottorin+regulaattorin vaihto olisi maksanut vajaat 1000e. Että semmoista :?

Vanha puhallin ja regulaattori ovat tallessa. Ostatko? :)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

wchild kirjoitti:...vika on juuri siinä etuvastuksessa (tai oikeammin kyseessähän on elektroninen komponentii nimeltään regulaattori joka säätää jännitettä). Uutta regulaattoria autooni ei saa vaan joudun vaihtamaan myös puhaltimen moottorin.
Tässä vaiheessa "mielenkiinnosta":

Aika monella näyttää olleen ongelmia tuon puhaltimen etuvastuksen kanssa, onko ko. vastus samanlainen riippumatta siitä onko autossa normaali- tai automaatti-ilmastointi, tai ei ilmastontia ollenkaan? (Siis kyseessä W210 edelleen).
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei ilmastointia on erilainen etuvastus. KL hinta näkyy olevan 200e.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

KL:n hinnasto - W210 kirjoitti: 10265 lämmityslaitteen puhallin - Hinta: 200,00 EUR
10266 lämmityslaitteen puhallin ILMASTOINTI - Hinta: 215,00 EUR
10885 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 110,00 EUR
10267 lämmityslaitteen puhallin AUTOMAATTI ILMASTOINTI -6/99 - Hinta: 385,00 EUR
10884 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 150,00 EUR
17847 lämmityslaitteen puhallin AUTOMAATTI ILMASTOINTI 6/99- - Hinta: 350,00 EUR
18875 irtomoottori edelliseen BOSCH - Hinta: 135,00 EUR
16968 lämmityslaitteen etuvastus EI ILM. - Hinta: 175,00 EUR
Siis KL:llä ei näköjään ilmastoituihin malleihin tuota etuvastusta olekkaan, vai onko se A/C-malleissa tuon moottorin yhteydessä?

Mitä wchild jouduit oikein uusimaan kun noin kalliiksi oli tullut?

T: Nimim. automaatti-ilmastoinnin toimintaa pelkäävä. :wink:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Pystyykö Vehossa kuin Vehossa laittamaan freonit kuntoon, jos ilmastointi on nuukahtanut? Miksi W140:ssa pyörii vain toinen ilmastointilaitteen moottoreista siinä heti konepellin takana?
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18028
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kylmäkonehuollot ainakin pystyvät, liekö sitten halvempaa vai kalliimpaa kuin Veholla.

Miten lie W140, mutta W210 toinen siipi pyörii remmin välityksellä - eli jos eivät pyöri yhtä matkaa niin remmi on poikki.
wiimax.fi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja markku »

JohtajanTähti kirjoitti:Pystyykö Vehossa kuin Vehossa laittamaan freonit kuntoon, jos ilmastointi on nuukahtanut? Miksi W140:ssa pyörii vain toinen ilmastointilaitteen moottoreista siinä heti konepellin takana?
Flekteistä ja niiden pyörintänopeuksista vs. koneen käyntilämpötiloista lisätietoja löytyy Jim Forgionen sivuilta: http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html

Ilmastointilaitteen toimimattomuudesta on tarjolla vain huonoja uutisia, ko. vuosimallin tyyppivika: http://www.continentalimports.com/ser_ic40142.html

Eli suosittelen ilmastointiasioissa kääntymään ammattiauttajan puoleen, esim. Pellen Paja Oy Herttoniemen teollisuusalueella. Korjaus tosin tulee valitettavasti maksamaan paljon ~30 tunnin työt + osat
S320L -97
Avatar
koohoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: La 23.10.2004 16:53
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa

Viesti Kirjoittaja koohoo »

Ainakin Porvoossa pari firmaa "suhauttaa" ilmastointiin uudet aineet ja öljyt pakettihintaan 100 euroa (työ ja tarvikkeet). Heillä on ns. automaattikone joka hoitaa homman.
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

Siis ilmastointi kyllä toimii, mutta toinen laite ei pyöri, aattelin et saisiko siitä lisää tehoa viilennyksen suhteen? :?
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markku »

JohtajanTähti kirjoitti:Siis ilmastointi kyllä toimii, mutta toinen laite ei pyöri, aattelin et saisiko siitä lisää tehoa viilennyksen suhteen? :?
???

http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_CTS.html

Toinen flekti lähtee kehiin vasta 115 C käyntilämpötilassa. Minulla ei hellekesinäkään ( en tarkoita viime kesää ) ole käynyt kuin ensimmäinen flekti.
S320L -97
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Pitäisi vissiin pitäytyä noissa "varmoissa" 124-korin malleissa, heti kun näiden uudempien kanssa pääsee remppaamaan. :evil:

Eli ongelman kuvaus suht sama kun wchild:llä: W210 Automaatti-ilmastoinnilla, lämpötilat ym. toimii, mutta vaikuttaisi kuin puhallin olisi 1-nopeudella kaikenaikaa (silloin kun on päällä, sammuu kyllä mutta päällä olleessaan ei tunnu löytyvän kun yksi aika mieto puhallusnopeus).

Purkailin repsikan jalkatilasta puhaltimen moottorin, ei mitään erillistä siiliä kyllä tullut eteen, joten sekö sitten on tuossa moottorin yhteydessä?
Kuva
Kuva

Täällä lisää kuvia.

Moottoriin menee päällä ollessa about 2V (ei oikein hyvin näy kuvassa), - tai + napilla ei vaikutusta asiaan, näytöllä kyllä toimii.

Joten onko tässä sitten suoraan ostettava uusi puhaltimen moottori?? Vai voiko vika olla jossain muualla?

Vastauksista jo etukäteen kiittäen, ettei tarvisi palella.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Regulaattori rikki, eli se musta mötikkä johon moottorilta menee sininen johto.

Tarkista moottorin kunto antamalla sille suoraan +12 V j(mutta varo ettei puhallin lähde lentoon) ja että puhallin pyörii hyvin (laakerit ja hiilet OK)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

jysi kirjoitti:Regulaattori rikki, eli se musta mötikkä johon moottorilta menee sininen johto.
Tarkista moottorin kunto antamalla sille suoraan +12 V j(mutta varo ettei puhallin lähde lentoon) ja että puhallin pyörii hyvin (laakerit ja hiilet OK)
Noita regulaattoreita (esivastuksia) ei ilmeisestikään saa erikseen (ainakaan tässä topicissa ylempänä oleva KL:n hinnasto ei niitä tunne automaatti-ilmastoituihin malleihin). Aika tahmeasti tuo ropeli kyllä pyörii, ei siis kierrosta enempää (vapaasti) käsin annetulla vauhdilla.

Vara-akulla (jossa oli jotain 11V) koitin, niin pyöri aika hitaanlaisesti silläkin. Ei siis "lähtenyt tukka päästä", tal kerran tosin itse ropeli lähti "karkuun"....ja liittimet irtosivat.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kyllä niitä erikseenkin saa - ainakin sai Vehosta vielä viime kesänä.

Jos moottori ei pyöri kunnolla niin se sen regulaattorin on sitten käräyttänyt. Kannattaisi testata vielä autossa - punaiseen johtoon pitäisi tulla +14 V (tai mitä akku jaksaakin puskea) ja kun säädin on täysillä niin sinisessä pitäisi olla voltti tai alle. Jos sininen on jossakin 10-11 Voltin paikkeilla niin säädin (regulaattori) on luultavasti rikki. Ohjaus tulee kahta ohuempaa piuhaa pitkin, toinen on ON/OFF kytkin ja toinen pyörintänopeuden sääto, jännite taisi olla 1-6 V sen mukaan miten isolla puhallus on.

Sinisen kun ottaa irti ja yhdistää sen moottorin navan PAKSULLA johdolla akun miinusnapaan niin kyllä pitäisi puhaltaa, melkein pienen lentokoneen verran. Jos ei puhalla niin rasvaa laakereihin tai uusi moottori.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

jysi kirjoitti:Kyllä niitä erikseenkin saa - ainakin sai Vehosta vielä viime kesänä.
Jos moottori ei pyöri kunnolla niin se sen regulaattorin on sitten käräyttänyt.
Eli toisinsanoen tuo osa nro 221 tuosta kuvasta.
Kuva
Niin tuon mallisessa regulaattorissa (esivastuksessa) ei olekkaan mitään erillistä jäähdytyssiiliä, vaan se on tuossa puhaltimen moottorin rungossa.
Pitänee kysellä....oletko joutunut ostaamaan, minkähän hintainen tuo regulaattori on Vehossa?

Nyt autossa olevan regulaattorin varaosanumero muuten on 9 140 010 179
Mutta EPC luonnollisesti tarjoilee 210 alkuista osaa....
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Moi,

itse tilasin täätä puhaltimen moottorin. Toimitus pelasi hyvin, kunhan sai vakuuteltua että Visan numero on oikea ja luottoa on.

www.discountmbparts.com

Olisin tilannut täältä regulaattorinkin, jos olisin tajunnut.

Ensin nimittäin ostin regulaattorin, joka oli kärähtänyt. Sitten vielä piti tilata moottori, koska sen jumittaminen oli sen säätimenkin käräyttänyt ylikuormaan.

Minulla moottorin rasvaus ei auttanut kuin hetken, sitten se piti vaihtaa.

Itsekin kokeilin suoraan 12-voltilla puhallinta, ja kyllä se sillä pyörii reilusti vaikka vähän jumittakin. Eli pitää kokeilla alemmilla jännitteillä.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

jysi kirjoitti:Jos moottori ei pyöri kunnolla niin se sen regulaattorin on sitten käräyttänyt. Kannattaisi testata vielä autossa - punaiseen johtoon pitäisi tulla +14 V (tai mitä akku jaksaakin puskea) ja kun säädin on täysillä niin sinisessä pitäisi olla voltti tai alle. Jos sininen on jossakin 10-11 Voltin paikkeilla niin säädin (regulaattori) on luultavasti rikki. Ohjaus tulee kahta ohuempaa piuhaa pitkin, toinen on ON/OFF kytkin ja toinen pyörintänopeuden sääto, jännite taisi olla 1-6 V sen mukaan miten isolla puhallus on.

Sinisen kun ottaa irti ja yhdistää sen moottorin navan PAKSULLA johdolla akun miinusnapaan niin kyllä pitäisi puhaltaa, melkein pienen lentokoneen verran. Jos ei puhalla niin rasvaa laakereihin tai uusi moottori.
Pitäneepä kokeilla tuota vielä tänään, niin sitten voi pähkäillä että pitääkö ostaa koko moottori vai pelkkä regulaattori. Niin edelleen se vähän tuumituttaa, että pitäisikö sen puhaltimen moottorin ropelin pyöriä kuinka herkästi? Nyt se ei tosiaan kierrosta enempää vapaasti pyöri (jos antaa käsin vauhtia).
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Päivitetäänpä tämäkin, jos olisi apua jollekkin joskus saman ongelman kanssa painivalle....kun kysessä on kuitenkin jonkinlainen "tyyppivika".
jysi kirjoitti:Kyllä niitä erikseenkin saa - ainakin sai Vehosta vielä viime kesänä.
Ei muuten saa, ainakaan enää.
Puhaltimen moottoreita "ympäryksineen" on automatti-ilmastoinnilla varustetuissa W210:ssa kahta mallia "vanha" ja "uusi", raja kaiketi faceliftissä. (ja tietysti vielä erilaiset autoissa joissa ei ole ilmastointia, on tavallinen ilmastointi tai on automaatti-ilmastointi, näin ainakin pre-facelift-malleissa). Vanhastakin periaatteessa saa tuon regulaattorin irti, mutta Veho (täällä Autosompa) ei myy enää sen enempää vanhanmallisia esivastuksia kun moottoreitakaan. Vaan myydään uudenmallinen esivastus (jossa ei pitäisi tätä "tyyppivikaa" olla), ja tietysti uudenmallinen puhaltimen moottori, kun uusi vastus ei tietenkään käy vanhaan moottoriin ja vielä lisäksi puhallinmoottorin kotelon muovinen kansi, jossa kuitenkin hitusen eroa. Jos kuulin oikein niin "Vehossa" olisivat olleet jotain 800+ euroa, no, onneksi niitä saa muualtakin.

Mutta näin, uusilla palikoilla puhkuu ja puhaltaa niinkun Sepe Susi porsaiden talon edessä :arrow: :P
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Auto on w140 s320 vm94 ja itsellekkin kyseinen vika ilmestyi.... eli tuulettaja ei pyori muutako hiljaa - puolella nopeudella.... regulaattorin siniseen johtoon tulee 9v kun nopeuden säädin on minimillä ja 6v kun se on puolessa välissä mutta kun kääntää säätimen maksimiin niin jännite ei laske.....

Eli tämän ketjun perusteella regulaattori on rikki.... :/

Mittailin kuitenkin myös niiden kahden ohjausjohdon jännitteet säätimen eri asennoilla.... minimillä johtojen välillä oli 5v ja maksimilla 11.5v ja kun ilmastoinnin sammutti niin jänniten nousi 12v:iin ja tuuletin sammu...

Eli onko säätimeltä tuleva ohjausjännite oikea ( 5-12v ).... vai pitäskö olla sama ko regulaattorin ohjaus moottorille eli 1-12v ????
Vastaa Viestiin