W107 450 SLC käyntiongelmaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Moikka,

Olen reilun viikon ollut ensimmäisen Mersun omistaja ja samassa tämä on ensimmäinen viestini foorumille. Omistan siis tätä nykyään MB SLC 450 vm -74. Alusta lähtien autossa on ollut pientä käymisongelmaa. Alkuun vaikutti, että ei käy hyvin kylmänä, mutta lämpenemisen myötä tämä paranee. Nyt lyhyellä käyttökokemuksella koneen lämmöllä ei näytä olevan merkitystä juurikaan, sillä tänään viimeksi käynyt kylmänä huonosti.

Autoon vaihdettiin toissapäivänä virranjakajan kansi, tulpat, johtosarja, jossa ajattelin ongelman alunperin piilevän. Vaihdon myötä auto toimikin hetken aikaa moitteettomasti, kun taas tänään ei kylmänä käynnistäessä suostu kiertämään, vaikka koneelle antaa kaasua. Käynti on "räkäistä", siis ts. pätkii. Tyhjäkäynnillä sammuu, ei taida edes käydä kaikilla pytyillä. Ystäväni mukaan kone käy liian rikkaalla, jota tulee säätää. Nythän säätöä on mahdotonta tehdä käynnin ollessa näin heikkoa? Mistä lähtisin siis ongelmaa perkaamaan, kun en varsinainen autoasentaja ole? Apuja kaivataan, ja jos Lohjan suunnalla sattuu olemaan tällaisen auton "asinatuntija", niin mielelläni kuulen neuvoja ihan livenä.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hieno auto ja Tervetuloa Foorumille. Onko ruiskuna D- vai K-jetronic? Ihan perusjutut ensiksi eli suodatin ja bensapumppu, onko tietoa näiden kunnosta?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Täältäkin tervetuloa! Tuossa on D-Jetti ja sehän se on nyt se ongelma. Varmaan yhden käden sormin laskettavissa ne kaverit ketkä noita osaa oikeesti korjata. Itse en kuulu heihin vaikka haluaisin.

Alipainevuodot kannattaa ensin etsiä, niitä ei saa olla yhtään. Ruiskun ohjauskärjet ja muutkin anturit ym pitäis tarkastaa kait.

Minulla on sellainen käsitys että suurin osa D-Jetillisiä sataseiskoja kärsii ongelmista, sen verran olen kuullut kun myytäviä autoja on käyty katsomassa niin osalla ei ole edes päästy koeajolle vaikka kuinka museokilvissä ovat, kun se kone ei käy :crazy: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Kiitokset molemmille vastauksista!

Joo, kuten karra tuossa kertoikin, niin mun autossahan on siis d-jetti ja sinne suuntaan ongelmat varmaan painottuvat. Nyt täytyy tutkailla mitä asialle alkaisi tekemään, vai löytyisikö joku taho joka tekisi asian puolestani. :wink: Mulla taitaa tällä hetkellä olla suurin työ tuon kotona riehuvan rouvan rauhoittaminen, kun menin avaamaan sanaista arkkua auton kohtalosta. :lol:
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3141
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Merssu pitää saada kuntoon, jotta voit viedä rouvan ajelulle. Mukava ajelu aurinkoisessa säässä klassikko cupeella on nimittäin paras konsti saada rouva rauhoittumaan!
Itse kun tuota secciä hommasin, niin oli rouvan kommenttit mannemersusta yms. melko kitkeriä, eikä moisen rytön kyytiin ikinä halua. Kun sitten tuo musta klassikko ilmestyi pihaan, oli rouvan ilme melko hämmästynyt ja kommentti: ompa se tyylikäs! Ekan ajolenkin (pääsi myös itse ajamaan) jälkeen sitten suli ihän täysin. Nykyään haluaisi ajella secillä myös töihin. Nyt haaveilee omasta avokkaasta, kuulemma SL olisi mieluinen :clap:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Karran ohjeet auttaa hyvin alkuun. Tarkista kaikki D-jetin anturien liittimet, otat irti, putsaat kevyesti, CRC:tä väliin ja takaisin. Oireesta päätellen saattaisi olla tosiaan ongelmaa ruiskun kärjissä, niiden kunnon voisi tarkistaa. Löytyy virranjakajan jalasta, kiinni kahdella ruuvilla. Ovat usein ongelma, saattaa toimia huonosti siksikin, että saattavat olla niin likaiset. Sytytyksen ajoituksen katsoisin ihan ensin ja katkojan kärkien kunnon ja kosketuskulman. Nämä ovat aika simppelit jutut. En kuulu yhdenkäden asiantuntijoiden joukkoon, mutta muutaman vuoden tätä yrittänyt opiskella. Unskilta voisi saada hyviä neuvoja. Kaasuläpän asentotunnistimen toiminnan voisi myös tsekata: virta päälle autoon (mutta älä käynnistä), paina kaasupoljin hitaasti pohjaan pitäisi kuulua parikymmentä naksahdusta pellin alta. Tuo asentotunnistin ei ehkä tosin aiheuta ihan noin pahoja ongelmia viallisena, mutta haittaa kuitenkin toimintaa. Jos ei näillä auta, niin mietitään lisää.

Elä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon. :)
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Juu, ekana kannattaa katsoa ruiskun kärjet virranjakajan alaosasta. Ja myös tsekata katkojan kärjiltä lähtevä sytytysboksille menevä vihreä jäykähkö johto. Johto voi olla murtunut virranjakajan läpiviennin sisältä.
1991 420 SE
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Elinikäisen projektin kanssa puuhaaminen jatkuu. Tänään autoon vaihdettu bensansuodatin...näytti olevan viimeisillään ja ajateltiin, että ongelman alkulähde voisi olla siellä suunnassa. Nyt nimittäin tyhjäkäynti on saatu säädettyä hyväksi. Ongelmat kuitenkin alkavat, kun laittaa vedon päälle, niin auto ikään kuin meinaa "tukehtua" - tehoja ei ole alkuunkaan, vaan vauhtikin on ryömimistä. Kaasua pumppaamalla kuitenkin hiljalleen veto päälläkin tehojakin alkaa löytymään. Ongelma siis naftan saannissa? Mielestäni bensapumppu toimii moitteettomasti.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hienoa, että homma edistyy. Omaan autooni vaihtaisin bensapumpun noilla oireilla, tai jos se näyttää uudelta niin ainakin mittaisin bensanpaineen.

edit; En ole varma, että vika on bensapumpussa, itse vaan tykkään vaihdella ennakoivasti osia joissa mahdollisesti on vikaa ja tekevät "jalkamiehen" hajotessaan tien päällä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Bensapumppu surisee ainakin, mutta tietysti täyttä tietoa ei ole sen toimintakunnosta. Omissa ajatuksissakin kuitenkin bensapumpun vaihto kävi. Olisiko tietoa mistä bensapumppua kannattaisi alkaa metsästämään?
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Itse olin estynyt olemaan mukana, kun kaveri puuhaili mun auton parissa. Tänään kuitenkin hän sai tyhjäkäynnin tasaiseksi. Kone ei kuitenkaan kierrä enempää kuin 2000 rpm ja jotenkin omaan päähän tämä edelleen tuntuu, että vika on bensansyötössä, sillä sytytyspuolen asiat oli ilmeisesti tänään katsottu - puola ainakin vaihdettu. Toki ostoslistalle pitää laittaa ainakin virranjakajan akseli... Vai tuleeko jollain mieleen jotain? Seuraava askel lienee edelleen bensapumpun vaihto.
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Onko virranjakajan akselista nokat kuluneet vai miksi se menee vaihtoon? Tuntuuko (keskipako)ennakkokoneisto toimivan? Itselläni ei ole kokemusta D-Jetistä, mutta uudempi eli K-Jetti on todella herkkä bensanpaineelle, liian matala paine > käynti on sekaisin ja tehot hukassa.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Juurikin näin, nokat kuluneet. Voinko millä tavoin testata tuota mainitsemaasi ennakkokoneiston toimintaa, kun itselle ei juuri sano äkkiseltään mitään? Voisiko tuo D-jettikin herjata matalalle bensanpaineelle ja tällöin edelleen vika olla tuolla bensapumpussa, jos se ei kykene tuottamaan tarpeeksi suurta painetta niin myöskään kierrokset eivät nouse?
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kokeile kiertää varovasti virranjakajan pyörijästä vasten jakajan pyörimissuuntaa, pyörijässä pitäisi olla kevyesti jousikuormitteinen liikevara luokkaa karkeasti 10 astetta. Toiminnan voi testata myös ajoituslampulla kampiakselin hihnapyörällä olevasta merkistä, tyhjäkäynnillä perusennakon merkin pitäisi näkyä jakopään kotelossa olevan "viisarin" kohdalla ja kierroksia nostettaessa ennakko kasvaa mikäli koneisto toimii. En ole koskaan 450 kasikoneen kanssa touhunnut joten detaileissa voi olla virheitä, mutta periaate on tuo.

Kyllä se voi olla bensanpaine ongelma. Kannattaa selvittää mitä pumppu maksaa, ellei ole kovin kallis ja vanha pumppu näyttää "vanhalta" niin melkein vaihtaisin pumpun. Jos on kallis niin sitten korjaamolle mittauttamaan paineita.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2173
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

löytyy tuommosen koneen virranjakaja ja voin tarkistaa sen kunnon tuossa ensi viikolla.

T:Timppa
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Alkaa itsekin jo pikkuriikkisen ymmärtää tässä tekniikasta, vaikka vasta pari viikkoa touhua takana. Kaukana on kuitenkin se, että ymmärtäisin niin paljoa, että uskaltaisin oireiden perusteella lähteä arvuuttelemaan diagnoosia, joten kiitokset jälleen asiantuntevista neuvoista!

JPM:n viestiä tarjosin kaverille, joka eilen touhusi mun auton kimpussa ja osin arvailunkin varaan mitä kaikkea oli ehtinyt tehdä ja kokeilla, mutta sanoi tämän testanneensa.

sls77: jos löytyy toimiva virranjakaja, niin tarjoa sitä ihmeessä tähän suuntaan
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Onko nykyinen bensapumppu tankissa vai tankin alla? Orggis pumppua voi olla vaikea löytää, mutta sen varmasti voi korvata modernilla tuotteella. Esim. tankin ulkopuolelle tuleva Boschin rullapumppu maksaa Motonetissa 70eur. Tietoa D-jettiin sopivasta pumpusta voisi löytyä vaikka Freetechnicsistä.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja tango »

Oletko tuohon tutustunut? Löytyisikö sieltä vinkkejä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... litp436331" onclick="window.open(this.href);return false;
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Bensapumppu sijaitsee tankin ulkopuolella. Täytyy tutkailla eri vaihtoehtoja, tosiaan orkkispumput halvimmillaankin maksavat sen yli 200 euroa, joten kaikki vaihtoehdot otetaan huomioon. Tarkistan tuon Freetechnicsin.

Tango: en ollut törmännyt tuohon topikiin. Äkkiseltään oireet vaikuttavat pitkälti samoilta mitä omassa autossa. Täytyy lukea tämä ajatuksen kanssa läpi ja miettiä hommaa uudelleen. Kiitokset vinkistä!
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

No niin, homma etenee siihen pisteeseen, että auto ei vieläkään käy. Käyntiongelmat viittaavat kovin tuohon Tangon aikaisemmin postaamaan topikiin, joten seuraavaksi ruiskun kärkien säätöön.

Autoon ilmaantui yllätys, yllätys kuitenkin toinen vika, sillä irrotin bensapumpun releen ja laitoin takaisin. Tämän jälkeen, vaikka autossa ei ollut virta-avainta, niin latauksen merkkivalo paloi. Käynnistyi normaalisti, mutta virta-avaimesta ei sammunut. Kaverini teki jotain releelle, jonka jälkeen lautauksen merkkivalo ei enää palanut, mutta muuten oireet olivat samat, eli auto kävi vaikka käänsi virta-avaimesta nolliin. Osaako kukaan arvailla mistä on kyse? Jotenkin alkuun tuntui, että vika olisi virtalukon pohjassa, mutta vika tavallaan ilmaantui ensimmäisen kerran, kun virta-avain ei edes ollut paikallaan?

Jotain positiivista, uusi bensapumppu vaihdettu.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Moi, Minulla on samanlainen auto ja D-jetronicin kanssa on tullut hieman puuhasteltua.

Polttoaineen paine/saanti puoli kannattaa vaikeissa vikatilanteissa varmistaa kiinteästi konehuoneeseen asennettavan mittarin avulla. Ei maksa paljon jossakin hydrauliikkaliikkeessä. Laita vain T-kappale painepuolen letkuun (kuljettajan puolelle, lähelle pääjarrusylinteriä) paine pitää olla 2bar myös kun painaa kaasun pohjaan. Ajonaikana voi testata siten että laittaa mittarin tuulilasin pyyhkimeen nippusitteellä kiinni (tarpeeksi pitkä letku että ylttää liitoskohdasta. Voi jättää konepellin väliin kunhan jättää pellin tuulihakaan. Testien päätyttyä mittarin voi jättää konetilaan tai poistaa. Itselläni se on aina siellä, koska jos on jotain ongelmaa niin voi heti poissulkea polttoaine pumpun,filtterin yms.

Polttoaineen syöttöpainetta voi säätää siitä moottorin takapään kohdalla olevasta painekellossa olevasta ruuvista.

Tarkista että ruiskun alipaineanturille menevä letku on varmasti ehjä. Letku lähtee kansien ja tulipellin välistä siihen kuskinpuolella lokasuojassa olevaan pyöreään "purkkiin" jos siinä on kangaspudosletku, vaihda suosilla uusi tilalle. Purkissa on säätö kun vetää sen mustan muovipään irti. Sitä ei pitäisi joutua säätämään, muut viat selvitettävä ensiksi. (se siis mittaa imusarjan alipainetta ja ecu päättelee sen perusteella kuinkakova ilmavirta moottoriin virtaa = seoksen säädön tärkein osa)

Onhan sytyksen ennakon säätö tarkistettu ajoituslampulla ja niin että myös kaasu annettaessa ennakot on raja-arvoissaan.
Sytytyksen tyristoriboxi löytyy kuskinpuolelta lokasuojan etupäästä eturenkaan edestä. Hieman piilossa ja arkapaikka kosteudelle. Onko silmämääräisesti ok ja liitin myös hapeton ja siisti. Vaikuttaako virranjakajan alipaineletkujen irroitus ongelmaan mitenkään.

Mitä 2000rpm jälkeen tapahtuu pakoputken päässä kun moottori alkaa pätkimään? Tuleeko reilusti mustaa tai sini-mustaa? Jos tulee niin silloin saa liikaa. Jos ei tule kun hieman "savuysköksiä" epäilisin räkäisen käynnin johtuvan laihasta seoksesta kierroksilla.

Tässä on muuten hyvä perusopas D-jetronic vikojen metsästykseen. Tässä mainitut lämpötilaantureiden arvot kannattaa mitata (moottorin ja imuilman lämpö, joita ecu käyttää seoksen säätöön)
http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Minulla huono käynti johtui alipainevuodoista, joille tämä moottori tuntuu olevan herkkä. Suuttimien ja imusarjan väliset tiivisteet vuoti 6-sylinterissä. Tämä on helppo todentaa starttipilotin avulla : Moottori tyhjäkäynnille ilmanputsari syrjään siirrettynä (ei voi heittää kokonaan pois, kun ilmanputsarissa on se imuilman lämpöilaanturi) sitten vaan suihkuttamaan pilottia reilusti suuttimien päälle. Käynti muuttuu heti jos suhauttaa pilottia vuotokohdan päälle. Uudet tiivisteet maksoi 10€

Ruiskun kärjissä vika tuskin on, jos moottori käy ihan ok alle 2000 kierroksilla. mutta jos virranjakajan akseli on väljistynyt niin silloinhan voi olla että se lähtee "vispaamaan" kovemmilla kierroksilla ja nakkelee kärkiä päin peetä. Välyksen tuntee kyllä käsin kun nappaa pyörijästä kiinni ja vääntää kevyesti sivulle. HUOM! onhan muuten virranjakajan pyörijässä oleva kierroksen rajoitin tarkistettu? Siinä on sellainen jousinuppi joka liiankovaa pyöriessä maadoittaa sytkäkipinän jakajan akseliin ja moottori hyytyy.

Se virtojen katkeamattomuus tuskin johtuu virtalukon pohjasta (voi toki olla mutta mersuissa on hyvät pohjat). Voisiko olla niin että polttoainepumpun rele/relepohja päästää akultatulevan suoran virran releelle tulevaan + herätejohtoon, josta koko järjestelmä nappaa sitten virtaa vaikka avaimet olisi irti. Tai sitten kun vaihdoitte johtosarjan joku liitos on pielessä tms. Polttoainepumpun pitää pyöriä 2 sekuntia kun virrat kääntää päälle. Surina kuuluu selvästi.

Tuossa nyt jotain ajatuksia mitä tuli mieleen...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

No niin, aika taas kirjoittaa hetken tauon jälkeen tälle foorumille. Kiitos JYYRÄ hienosta vastauksesta. Testasin heti viestisi jälkeen virranjakajan pyörijässä olevan kierroksen rajoittimen toiminnan, mutta tällä ei ollut vaikutusta toimintaan.

Omat eväät oli syöty, joten auto pajalle.Tarkoitus oli viedä ajamalla muutaman kilometrin matka. Kuitenkin kulkupuoli oli räkäistä, eikä auto kulkenut juuri 10 km/h:ssa kovempaa ja siinä vaiheessa ajattelin olevan jotain suurempaa hämminkiä, kun rouva löi pitkät ajovalot päälle ajellessaan mun takana. Kuulemma ajaminen sai riittää, kun pakoputkesta löi liekkiä. Ajaminen jäi siihen ja ei auttanut kuin tilata hinuria paikalle.

Tänään sain auton korjaamolta. Ongelman ydin korjaajan mukaan oli katkojan- sekä ruiskun kärjet. Sen enempää en oikeastaan edes älynnyt kysellä, kun jo intoa piukeana loistavasti sujuneen koeajon jälkeen olin baanalla. Kotona jokusen tunti tulisilla hiilillä, hinku ajamaan kova, mutta pakko perhesovun säilymisen vuoksi hoitaa alta pari juoksevaa juttua. Tässä välissä vettäkin ehtii tulla, kun siitä kuuluisasta Esteristä... Sitten vihdoin ajamaan. Ajoittain ei käy kaikilla pytyillä, tuntuu että varsinkin korostuu veto päällä. Varmaan tulpat nokeentunut siinä määrin näissä kaikissa kokeilussa, että vuorossa taas tulppien vaihto? Kun annoin autolle rykivän menon jälkeen kunnolla hanaa, niin toki kaikki pytyt lähti mukaan ja kulkupuoli tasottui. Ehkä suurimmat ongelmat kuitenkin voitettu, ainakin hetkeksi...

Auto kävi siis huollossa Autohuolto Malmbergillä Lohjalla. Osaan suositella kuitenkin paikkaa, sillä paikan pitäjä on toiminut Vehossa asentajana siihen aikaan, kun munkin ikäluokan Mersuja on tullut uutena tehtaalta.
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Vielä kysymys: kun nyt mulla ensimmäistä kertaa tällainen harrasteauto on, ja auto jää lämpimään talliin säilytykseen, niin mitä tuleekaan huomioida? Pitääkö bensan joukkoon laittaa jotain ja muita hyviä huomioita ensi kevään ja kesän varalle?

Muutenkin tässä Oldtimer-osiossa voisi olla topic yleisille tyhmille "pienille" kysymyksille, sillä mä tulen ainakin kysymään kaikkea tyhmää, niin näin ei tarvitsisi aina avata uutta viestiketjua tahi kysymys ehkä erottuisi paremmin.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja karra »

sulzeer kirjoitti:Vielä kysymys: kun nyt mulla ensimmäistä kertaa tällainen harrasteauto on, ja auto jää lämpimään talliin säilytykseen, niin mitä tuleekaan huomioida?
Esim näin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140410" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

karra kirjoitti:
sulzeer kirjoitti:Vielä kysymys: kun nyt mulla ensimmäistä kertaa tällainen harrasteauto on, ja auto jää lämpimään talliin säilytykseen, niin mitä tuleekaan huomioida?
Esim näin: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=140410" onclick="window.open(this.href);return false;
Ohjeet oli melko vaihtelevat, mutta tulin tulokseen, että tankki täyteen ja lisäaineet perään jne. Jos musta ei ensi kesänä kuulu, niin joku varmaan mennyt pahemmin perseelleen. :-)
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Itellä jäänyt milloin minkäkin verran bensaa talveksi, eikä ole siitä syystä oikutellut, enkä lisäaineita ole laitellut. Mutta en kylläkään silti neuvo niin toimimaan. Pari, kolme kertaa olen talven aikana käyttänyt lämpimäksi ja käynyt pimeän hämyssä luikastelemassa kesärenkailla ihan pienen lenkin lähiökorttelin ympäri.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

En minäkään ole tehnyt mitään muuta kuin käynyt kerran talvessa lauhalla kelillä käynnistämässä auton ja liikuttanut sitä muutaman metrin eteen ja taakse. Autot on peitetty muovilla siten että muovi peittää koko auton mutta jää alaosasta about 40 senttiä vajaaksi ja sitten ikkunat ja peräluukku raolleen. Näin ei pölyynny + kuivuu ja ei home iske turvavoihin jne.

Yksi W201 mersu 2.6 on seissyt tallinparvessa 5 vuotta ja samat bensat tankissa (about 1/5 tankillinen) ei ole ollut mitään ongelmia. Nyt kesällä tosin haisi ikivanha bensa kun käynnistin sen. Taidan vielä ennen talvea imasta tankin tyhjäksi ja laittaa tuoretta tankkiin.

Olen myös kerännyt vanhoista romuautoista haitari tunkkia ja laittanut niitä seisovien autojen nostokohtien alle ja keventänyt niillä auton. En siis nosta kokonaan ilmaan vaan kevennän. Näin ei renkaat ja jousitus pääse painumaan. Tosin ei ole ollut ongelmaa vaikkei tunkkeja olekaan auton alla. Maku asia...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Niin, ja kannattaa vaihtaa ne tulpat. Mulla on pelannut 450 mersussa NGK BP5ES tulpat parhaiten.
Tuntuu olevan että jos moottorissa on vakavia käyntihäiriöitä, niin tulpat ottaa itseensä aika helposti jostain syystä.

Tuo BP5ES on aika kuuma tulppa, eli se käy kuumempana pienemmälläkin kuormituksella. BP6ES tulpat oli minun kokemuksen mukaan huonompia, koska käyntihäiriöitä oli selvästi enemmän niillä kun ne oli hetken ollut käytössä (johtuneekö köröttelevästä ajotyylistäni kun tulppa ei kuumene niin se karstottuu ja alkaa "vuotamaan" kipinöitä vikapaikasta??)
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Joo, ajattelin vaihtaa tulpat tänään, jos vettä ei tule niskaan. Kävin juurikin ennakkoon ostamassa NGK:n BP6ES tulpat, mutta jos kerta sanot että BP5ES tulpat toimii paremmin, niin täytyy käydä paikallisessa Motonetissa vaihtamassa nämä. Ehkä mäkin tunnustan ajavani "herrasmiesmäisesti" köröttelemällä - bensan hinnalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. ;-)
sulzeer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 14.07.2014 21:31
Paikkakunta: Lohja

Re: W107 450 SLC käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja sulzeer »

Nyt on tulpat vaihdettu noihin JYYRÄ:n mainitsemiin. Auto hyrähti hienosti käyntiin, kävi 1500 rpm kuten pitääkin. Ajettu kosteahkossa säässä 15 minuutin testilenkki, jonka aikana jo tuntui pudottavan ainakin yhden pytyn pois. Tämän johdosta tyhjäkäynti lämpimänä n. 700-800 rpm, eikä käynti tästä johtuen kovin tasaista vaan koko auto heiluu ja tyhjäkäynti "rauhatonta". Tuntuu, että ongelmat korostuvat kun ajaa S-vaihteella, jolloin kierrokset korkeammalla ja pienellä viiveellä vastaa tällöin kaasuun. Varmaankin soiteltava huomenissa pajalle ja kyseltävä hyviä ideoita?
Vastaa Viestiin