Yksi tarina
Monet ovat kirjoitelleet tälle ja muille foorumeille Mersun teho-ongelmista. Itsekin lukeudun niihin.
Aikaisemmin itselläni oli C220CDI vm 1999, jossa oli teho-ongelma, joka sittemmin selvisikin ilmamassa-anturin epäpuhtaudeksi. Myös suuttimien likaantuminen saattoi olla osasyynä ongelmaan. Suuttimien vaihdosta olenkin jo aikaisemmin kirjoittanut.
Nyt C220 CDI on vaihtunut E320CDI vm 2008. Toin auton Virosta kuukausi sitten. Rekisteröintikatsastus ja rekisteröinti sujui ongelmitta. Rekisteröinnin jälkeen moottorin vikavalo syttyi ja tehot katosivat. Toisinaan tehot tulivat takaisin katoakseen jälleen kun niitä eniten tarvitsi. Tätä jatkui aikansa. Kävin luetuttamassa vikakoodit Autoasi huoltamolla. Viiden minuutin työn ja 65€ laskun jälkeen sain raportin, jossa viitattiin katalysaattorin lämpötilaongelmiin ja hiukkassuodattimen paine-eroanturin häiriötoimintaan.
65€ laskusta kimpaantuneena ostin kiinalaisen lukulaitteen ja siihen ohjelmiston, yhteensä n 100€.
Luin koodit ja resetoin ne. Tyypillisesti koodit olivat 1400 sarjaa (P1402, P1405), jotka viittaavat EGR-venttiiliin.
Putsasin venttiilin, jolla ei ollut vaikutusta ongelmaan. Putsasin myös hiukkassuodattimen lämpötila-anturin, mutta siitäkään ei ollut apua. Loppujen lopuksi tehot katosivat lopullisesti ja vikakoodi P1400 jäi päälle resetoinnista huolimatta. Kyseinen vikakoodi viittaa EGR-ongelmaan.
Koska EGR mielestäni toimi, niin en heti ollut valmis ostamaan uuttakaan. Jossakin viestiketjussa joku oli suositelut hiukkassauodattimen paine-eroanturin vaihtoa jollekin, jolla oli ongelmia tehojen kanssa. Koska ensiraportissa oli viittaus kyseiseen anturiin, niin päätin ostaa ja vaihtaa sen. Anturi maksaa Merteilillä 65€, nettikaupassa 53€.
Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että on nykymersu kaukana siitä, mitä se joskus on ollut huoltoja ajatellen. Paine-eroanturin vaihtaminen on varsinainen voimainponnistus tavalliselle sunnuntaikorjaajalle. Anturi nimittäin sijaitsee auton alla, alustan keskivaiheilla kardaanitunnelissa. Jotta sen saat vaihdettua on sinun poistettava muovinen pohjapanssari. Jotta asia ei olisi niin helppoa, on anturi kiinnitetty 10mm mutterilla kardaanitunnelin seinämän yläosaan, minne kädet eivät juuri mahdu. Tämän lisäksi on vielä ilmaletkut irroitettava pidikkeistä. Anturin saa kylläsuhkoht helposti irti, samoin letkut, mutta niiden kiinnittäminen onkin toinen juttu.
No homma tuli tehtyä, ja kas, ongelmat katosivat.
Nyt auto pelittää kuten pitääkin. Itselleni opetuksena kaiken jälkeen on, että hanki testeri ja kokeile miten jonkin vialliseksi epäilemäsi anturin irroitus vaikuttaa vikakoodeihin. Itse irroittelin antureita ja laitetteita (mm EGR) kerrallaan, ja kun paine-eroanturin irroittaminen ei generoinut uutta vikaa P1400 lisäksi, niin päättelin, että paine-eroanturi oli siis viallinen.
Toivotan kaikille mersumiehille pitkää pinnaa tutustuessaan mersunsa sielunelämään. Itselläni se on hyvällä alulla, mutta työ jatkuu vielä.
MB E 320 CDI 2008 Tehot katoavat
MB E 320 CDI 2008 Tehot katoavat
Viimeksi muokannut PappaMese, Ma 25.08.2014 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MB E 320 CDI 2008 Tehot katoavat

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: MB E 320 CDI 2008 Tehot katoavat
Star testerin omistaa jo aika moni yksityinen mersumies.
Yhteystietoja tuolla http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114363" onclick="window.open(this.href);return false;
Todennäköisesti löytyy enemmän asiantuntemusta ja tarkempi lukulaite kuin tavallisesta ei mersuihin erikoistuneesta korjaamosta ja ei ole eikä saa olla bisnestä.Alvi velvolliset on eri asia
Yhteystietoja tuolla http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=114363" onclick="window.open(this.href);return false;
Todennäköisesti löytyy enemmän asiantuntemusta ja tarkempi lukulaite kuin tavallisesta ei mersuihin erikoistuneesta korjaamosta ja ei ole eikä saa olla bisnestä.Alvi velvolliset on eri asia
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex