C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Pitäisi vaihtaa ko. autoon kaasuläpän potentiometri. Otin ilmansuodattimen kotelon pois ja hämmennyin. Paljon on letkua ja itse ruisku edessä.

Kenelläkään vinkkiä miten olisi helpoin ottaa ruiskun mötikkä edestä, potentiometri sijaitsee alla. Joudunko irrottamaan kaikki letkut ym? En viitsi kokeilla kysymättä ensin.
Kiitos!
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei ole pitkä aikaa kun otin tollasesta 24-venasesta eli putsari ja sitten vain lisäilmaluisti edestä ja bensapaineensäädintä ja bensalinjasto letkuja ei tarvinnut irroittaa niin kuin pikkukoneisista.
Sinetiti irti ja L-avain torx ja siitä se lähtee.
Sitten jos on kyse itse kaasuläpän kytkimestä ruiskun alla niin määränjakaja putkineen irti,ruiskun alla yksi klemmari ja kaasuvivusto pois ja pistokkeet ja itse määris kolmesta kumityynystä irti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Kiitos näistä vinkeistä. Olen melko aloittelija tällaisten juttujen kanssa, mutta olisi tarkoitus opetella. Kun tuntuu Atlaksella olevan terminologia hallussa, niin voisitko nimetä kuvan osat numeroiden perusteella. Sillä vaan että oppisi itsekin.
Kiitos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

1-määränjakaja ja
2-imamassamittain/lautanen...sitten oikea kaasuläppä on ruiskun alla noin ilmaläpän alapuolella jolla määrätään kaasun määrää/Kierroksia/kakkua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Kiitän. Onkohan muuten kyseessä sama CE mistä olet tuon potikan purkanu, tuli mulle eräältä Jarilta..?
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Taitaapi muuten olla..joo siihen kannattaa se potikka vaihtaa kun on kulunut...muutenhan se on nyt kunnossa.
Eli venatyötä tein,huohotin putkisto uusinta ja ruiskun läpikäynti testaillen.
Toinen siinä olisi myös suuttimien vaihto mutta kun on saakelin kalliit...mutta ne voi vielä mennä...hyvinhän toi veti.

Joko muuten jo 5-vaihde toimii?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Paljon on sinun työpanosta ja tuntemusta kehuttu, eikä näköjään lainkaan suotta. Jos vielä tuosta kuvasta sen kolmosen kerrot, sitä pitää vähän scrollata alaspäin että näkyy. Ja tosiaan kiitos neuvoista!
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kolmonen ei näy mutta se kaiketi on sijaintinsa takia bensapaineen säädin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Sitä jo osasin itsekin arvailla kolmosen kohdalla. Sitä viitosta tässä juuri metsästellään tuon potikan vaihdolla. Ei tule signaalia laatikolle sieltä. Saa nähä.
Pitääkö tuossa lautasessa (kuva, 2) olla välystä alussa kun painetaan alas, vai pitääkö jousen vastata ylhäältä asti kun painaa?
On meinaan hieman startissa samaa oiretta kuin jupasierran topicissa ja eilen kun sitä räppäilin, niin lähti ok käyntiin.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

pitää olla se pieni välys.
Se käynnistyi yhteen aikaan hyvin mutta potentiometrin säädössä se alkoi sekoilemaan kun se olisi vaihtokunnossa.
Kunpaankas nyt vaihat sen osan...kaiketi ruiskun alle kaasuläpälle?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Sinne ruiskun alle, itseasiassa J antoi jälkitoimituksena koko kaasuläpän rungon jossa kiinni myös potikka, oli kerinny hommaamaan ebaysta osan joka tuli kauppojen jälkeen.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

potikkakin siihen pitäisi vaihtaa kun oli kulunut mutta vaihda se ensin...eli määris irti.
Sitten sen saat kumin läppä rungon päälle vain kun teet L-muotoon raudan/meisselin ja varovasti läpän kautta painelet sen kumen klemmarin kohdan kohdalleen ..muuten ei mitenkään..öljyämällä en kyllä kokeillut.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Otetaanpas taas terminologian oppitunti :D . Eli potikkaa olen kuvitellut alkaa vaihtaa, siis tätä joka on kaasuläpän rungossa, joka ilmoittaa kaasuläpän asennon.
Tarkoitatko jotakin muuta potentiometriä? tällainen osa menossa paikalleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi on tossa 5-vaihteisessa sähköaskissa omansa ..no vaihdat vaan sen...ylempänä oleva potikka oli myös vaihto kuntoinen mutta jos se pelaa lineaariseseti ja käynnistyy jees niin ajelet vielä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Jep, kohta alkaa lomat niin auto joutaa seisomaan vaikka useamman päivän, ei viiti hosumalla ruveta näihin hommiin. Kiitos sulle vinkeistä, tuli tarpeeseen. Pistän tähän topiciin tietoa ja havaintoja vaikutuksista.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Joo, lomat tuli ja meni. Ei joutanut hirveesti tutustumaan asiaan mutta nyt otin asiakseni ruveta toimeen. Sinnehän se vaihtui kaasuläppä, määräjakaja löysälle päältä (3xtorx), ruiskun mutterit irti (3 kpl), kaasuläpän ja ruiskun välisen kumin klemmari irti ja napakka nykäisy kumin irroittamiseksi. Liittimet irti ja kaasuläppä irti (4x M6 ruuvit).

Takaisin päinvastoin, vaikein asia tosiaan ruiskun ja kaasuläpän välisen kumin takaisin laitto kaasuläpän uraan. Itsellä kokeilun jälkeen helpoin tapa oli laittaa ohut vaseliini kumin juureen, ilmaluisti ruiskusta pois ja siitä reiästä auttaa kumi paikalleen. Avuksi kiristin ruiskun mutterit molemmin puolin ilmaluistia, antaa lisää painetta kumille.

Näin, hauska jumppa.

Toimenpiteellä lähdettiin hakemaan siis signaalia vaihdelaatikolle, josta on 5-vaihde kadoksissa.

No, eipä auttanut :) eli otetaan alusta mittailujen kanssa laatikon boksilta.

MUTTA, autoa vaivanneet käynnistysongelmat tuntuivat helpottavan. Tuntui saavan liikaa bensaa, piti sahata muutama sekunti, ja sitten rumpsutteli hetken ennen kuin kierrokset tasaantui ja käynti muuttui nätiksi. Nyt lähti ilman temppuja ja käy nätisti. Eli ei välttämättä ihan turha keikka:)
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi on muuten hyvä idis.
Eli irtaallaan olevan kaasuläpän kytkimineen ,johtoineen kytken nyky liittimiin päähän ja kokeilen käynnistyvyyttä.
Muutenkin tekisi mieli purkaa kytkin jos se on jotenkin purettavissa kun sielllä on relekärki hässäkkä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Voi sen tosiaan noinkin kokeilla, varmaan starttia silmällä pitäen se on vitaali tieto. Itsellä ei ainakaan purkaudu se kytkin/potikka kuin kerran, eli lopullisesti :)

Tuossa ylempänä mainitsit jonkun toisen potikan joka olisi vaihtokunnossa tässä ko. autossa, tarkoititko ilmamäärämittarin potikkaa?
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se ilmamäärä mittarin poti oli vaihtokunnossa ja suuttimetkaan ei olleet ihan priimaa enää..osa kusee pisteenä ..muutama sumuna tyhjäkäynnillä mutta sitten paranee kun kierrokset nousee.
Mutta jos katkoksia ei kaasu alueella tule niin potia ei välttämättä vielä vaihtaa..tosin kiinan ei maksa kuin 35-70e ebay.de
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
C220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 14.11.2005 07:56
Paikkakunta: Joensuu

Re: C124 300-24 kaasuläpän potentiometrin vaihto.

Viesti Kirjoittaja C220 »

Ok, hyvä tietää. Mitään akuuttia ei tosiaan ole, yli 4000km tultu moitteetta. Laatikko tarvii huolenpitoa, öljypohja on ihan ropeli, ja sitten se jousipaketti odottaa pöydällä sopivaa aikaa.
"Niin, että kummasta mersusta puhutaan? Jos passaa niin puhutaan molemmista. Ja jos puheenaiheet loppuu niin hommataan lisää" -Uuno Turhapuro, lottovoittaja-
W124 CE300-24 1991
Ex W202 220b 1995
Vastaa Viestiin