Onko kukaan tehnyt tätä hommaa, niin, että boksi on ollut autossa kiinni? Mallia otin tästä: http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... ool-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sain ylhäältäpäin tuon lukkomutterin auki, mitä sanottiin hankalammaksi jutuksi tuossa ketjussa, mutta en saa itse säätömutteria kääntymään (6mm kuusiokulma) se on erittäin tiukasti jumissa samassa paketissa tuon lukkomutterin kanssa....Liekö sillä merkitystä kuinka paljon lukkomutteria avaa, sillä en avannut kovin paljon, sieltä alkaa tihkua öljyä.
Edit: Kävin hakemassa vaimon apuun pitämään kiinni lukkomutterista: Sain sitten enemmän voimaa itse säätömutterin vääntämiseen. Sain ohjauksen niin jäykäksi ettei palauttanut ollenkaan. Tästä huolimatta se parin sentin klappi jäi rattiin. Eli ongelma ei ole tuossa, tuo välys ei kuitenkaan ole rattiakselin nivelissä vaan ainakin ohjausboxille asti ketju on "ehjä". Sain parin uusintakerran jälkeen jäykkyyden ennalleen eli palauttaa kyllä, mutta ei kovin nopsasti, kuten Mersuilla tapana on. Tuo välys lienee otettava sitten ominaisuutena, monessa lähteessä sanotaan, että n. tuuman välys maksimissaan kuuluisi asiaan.
Motarilla tai muuten suoralla tiellä tuo välys vähän haittaa, kun joutuu paimentamaan. Mutkatiellä ei häiritse.
w107 ohjausboxin säätö
w107 ohjausboxin säätö
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: w107 ohjausboxin säätö
Itse säädin omasta -73 450 SLC:stä viikonloppuna ohjausvaihteen välyksen pois.
Oli konstikas ja hidas homma, mutta onnistui seuraavasti:
(huom! säätöruuvia pitää avata aukipäin jotta välys kiristyy)
1. Avasin lukitusmutterin ylhäältä pakosarjan välistä 3/8" 19mm hylsyllä. 1/2" hylsyt liian järeitä, eivät mahdu. Lisäksi tarvi olla nivelpäinen jatkovarsi, koska tavallinen suora ei mahdu kun hylsy paikoillaan.
2. Kun mutteria vääntää auki, niin säätö ruuvi lähtee avautumaan mutterin mukana (tarttunut tiukkaan). Avaa mutteria about 1/4 kierros ja koeta tuntuuko ratissa vielä väljää (siis sellaista täysin tyhjää väjää kun kone sammuksissa) jos tuntuu, avaa lisää 1/4 tms.
3. Kun välys on poissa (pikkusen pitää jättää, siis ihan vähän) niin nyt säätöruuvi pitää saada irti mutterista. Sen tein sillätavalla että laitoin 19mm kiintoavaimen alakautta silmukkapäästään kiinni lukitusmutteriin ja 6mm tavallisen kuusiokoloavaimen yläkautta säätöruuviin sellaisella mutterien poiminta kynsi työkalulla ja painoin sen paikoilleen rauta tangolla. Sitten väänsin vääntöraudalla alakautta avaimia erisuuntiin ja voela, ruuvi avautui.
4. avautumisen jälkeen ruuvi pyörii edelleen tosi nahkeesti mutterissa. Jätin sen 19mm avaimen paikoilleen ja se tukeitui johonkin moottoritilan seinämiin ettei pyöri ja sitten laitoin pitkän 6mm kuusiokoloavaimen jossa oli pyöristetty pää lukkopihteihin kiinni ja väänsin yläkautta säätöruuvia auki pikkuhilaa. Joutu vääntään perkeleen kovaa että sai pyrimään.
5. Kun ruuvi oli avautunut about samanverran, kuin mitä mutteria alussa piti avata, jotta välys katosi, voi lukitusmutterin pyörittää kiinni sillä hylsy/räikkä yhdistelmällä ja kokeilla onnistuiko säätö.
Itselläni tuli tosi hyvä ohjaus. Ei enään joudu "ajamaan" kokoaikaa.
Seuraavassa tallisessiossa tarkistan vielä aurauskulmat ja että onhan raidetangot samanpituiset. Jotain pientä outoa nimittäin vielä on.
Ewingillä olevan välyksen näkee parhaiten kun toinen vemputtaa rattia ja itse katselet taskulampun kanssa että missä välys on (raidetangon päät, apusimpukka?)
Minun autossa tuo välys on luokkaa sentti tai ehkä hieman alle, eli tosi jämpti. Ja on kevyt ja palautuu.
Ainut ongelma on että ohjaus vetää hieman oikealle. Tuntuisi olevan pyörän kulma ongelma.
Oli konstikas ja hidas homma, mutta onnistui seuraavasti:
(huom! säätöruuvia pitää avata aukipäin jotta välys kiristyy)
1. Avasin lukitusmutterin ylhäältä pakosarjan välistä 3/8" 19mm hylsyllä. 1/2" hylsyt liian järeitä, eivät mahdu. Lisäksi tarvi olla nivelpäinen jatkovarsi, koska tavallinen suora ei mahdu kun hylsy paikoillaan.
2. Kun mutteria vääntää auki, niin säätö ruuvi lähtee avautumaan mutterin mukana (tarttunut tiukkaan). Avaa mutteria about 1/4 kierros ja koeta tuntuuko ratissa vielä väljää (siis sellaista täysin tyhjää väjää kun kone sammuksissa) jos tuntuu, avaa lisää 1/4 tms.
3. Kun välys on poissa (pikkusen pitää jättää, siis ihan vähän) niin nyt säätöruuvi pitää saada irti mutterista. Sen tein sillätavalla että laitoin 19mm kiintoavaimen alakautta silmukkapäästään kiinni lukitusmutteriin ja 6mm tavallisen kuusiokoloavaimen yläkautta säätöruuviin sellaisella mutterien poiminta kynsi työkalulla ja painoin sen paikoilleen rauta tangolla. Sitten väänsin vääntöraudalla alakautta avaimia erisuuntiin ja voela, ruuvi avautui.
4. avautumisen jälkeen ruuvi pyörii edelleen tosi nahkeesti mutterissa. Jätin sen 19mm avaimen paikoilleen ja se tukeitui johonkin moottoritilan seinämiin ettei pyöri ja sitten laitoin pitkän 6mm kuusiokoloavaimen jossa oli pyöristetty pää lukkopihteihin kiinni ja väänsin yläkautta säätöruuvia auki pikkuhilaa. Joutu vääntään perkeleen kovaa että sai pyrimään.
5. Kun ruuvi oli avautunut about samanverran, kuin mitä mutteria alussa piti avata, jotta välys katosi, voi lukitusmutterin pyörittää kiinni sillä hylsy/räikkä yhdistelmällä ja kokeilla onnistuiko säätö.
Itselläni tuli tosi hyvä ohjaus. Ei enään joudu "ajamaan" kokoaikaa.
Seuraavassa tallisessiossa tarkistan vielä aurauskulmat ja että onhan raidetangot samanpituiset. Jotain pientä outoa nimittäin vielä on.
Ewingillä olevan välyksen näkee parhaiten kun toinen vemputtaa rattia ja itse katselet taskulampun kanssa että missä välys on (raidetangon päät, apusimpukka?)
Minun autossa tuo välys on luokkaa sentti tai ehkä hieman alle, eli tosi jämpti. Ja on kevyt ja palautuu.
Ainut ongelma on että ohjaus vetää hieman oikealle. Tuntuisi olevan pyörän kulma ongelma.
Re: w107 ohjausboxin säätö
Juu pitää vielä katsella, mistä tuo löysä löytyisi, mutta ei ollut poksissa.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975