om603 vaihelaatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja perddu »

Terve. Minulla on om603 kone 300d farkussa, josta meni laatikko (5v manuaali). Minulla on varaosa autona 190 om601 ja siinä 4v manuaali. Saanko sopimaan tuon om601 4v laatikon tuohon 300d 603 suoraan vai joudunko vaihtamaan kytkinasetelmaa tai kardaania ja käykö kiinnikkeet, startti ja kytkimentyösylinteri yms suoraan. Kiitos jo etukäteen !
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

perddu kirjoitti:Terve. Minulla on om603 kone 300d farkussa, josta meni laatikko (5v manuaali). Minulla on varaosa autona 190 om601 ja siinä 4v manuaali. Saanko sopimaan tuon om601 4v laatikon tuohon 300d 603 suoraan vai joudunko vaihtamaan kytkinasetelmaa tai kardaania ja käykö kiinnikkeet, startti ja kytkimentyösylinteri yms suoraan. Kiitos jo etukäteen !
Joutuu vaihtamaan kardaanin etupätkän ja laatikon kolmiolaipan.
Missään nimessä mainittu laaikonvaihto ei ole hyvä, joten paras olisi laittaa alkuperäinen 5-vaihteinen ja välityksiltään oikea laatikko.
+358 18B8FE99
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja perddu »

Minulla on siis kaikki pikkumersun osat tallella. Mutta onko kuinka kestävä tuo 4v loota ? Jos esim joskus sais aikaseksi ja turbottasi ? Entä vaihevivustot, pitääkö ne vaihtaa vai passaako 300d vakiot ?
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

perddu kirjoitti:Minulla on siis kaikki pikkumersun osat tallella. Mutta onko kuinka kestävä tuo 4v loota ? Jos esim joskus sais aikaseksi ja turbottasi ? Entä vaihevivustot, pitääkö ne vaihtaa vai passaako 300d vakiot ?
Heikko laatikko kestämään 300 D:n perässä turbossa puhumattakaan.
Vaihdevivut ovat vaihteistoissa erilaiset, kuten myös keppiyksikkökin.
+358 18B8FE99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

yhteen oli laitettettu 4-vaihteinen ja voi kauhistus huusi maantie nopeuksissa...en suosittele.
Muutenkin tosiaan pitempää kardaania ja se on heikompi jokatapauksessa.....helpoin etsiä samannumeroinen aski...tai ainakin 5-vaihteinen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja perddu »

Joo, kiitoksia vastauksista. Taijan ruveta ehtimään suoraan tuon om603 5v laatikkoi. Laittakaa linkkiä tai tarjousta tulemaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Auttaisi aina tarjotessa osia jos suurinpiirtein tietäidi missä ostaja vaikuttaa...voi löytyä läheltäkin aski tai joku neuvoo lähellä olevan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja perddu »

Sotkamossa, täällä kainuun suunnassa asustelen.
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja perddu »

Millä muutoksilla kävisi om602 5v vaihelaatikko tuohon om603:seen ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sama aski....ainut ero voi olla kytkinakselin pituudessa ja kardaanin laipassa jos on...laipan voi vaihtaa päikseen kun kasaat omalla mutterilla ja samaan lukitus kohtaan kirit sen.
Kytkin akselin vaihto ei ole järkevää..pitäää aski purkaa...ei järkeä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

atlas kirjoitti:Sama aski....ainut ero voi olla kytkinakselin pituudessa ja kardaanin laipassa jos on...laipan voi vaihtaa päikseen kun kasaat omalla mutterilla ja samaan lukitus kohtaan kirit sen.
Kytkin akselin vaihto ei ole järkevää..pitäää aski purkaa...ei järkeä.
Välityssuhteissa eroa.
+358 18B8FE99
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Välitys suhteiden ero ei ole kauhea..varmaan kukaan huomaakaan eroa.
Tärkein voisi olla tossa 5-vaihteen välitys ero joka taas sitten näkyy maantieajossa kierrosluvun erona mutta iso se ei ole siltikään.
Näkisihän sen eron jostain opuksesta ja siitä laskemalla sitten kierros eron.
Itsekin olen naittanut ristiin askeja ja jos en ole sanonut että ei kokoisilla rattailla niin kukaan ei ole huomannut mitään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alfamer kirjoitti:4-vaihteinen (200D) manuaali:
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000

5-vaihteinen (200D, 250D) manuaali
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.843

4-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00

5-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00
5 ............................................ 0.78

5-vaihteinen manuaali: (260E, 300E, 300D)
1 ............................................ 3.856
2 ............................................ 2.183
3 ............................................ 1.376
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.768
wiimax.fi
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Ja onhan niissä vääntömomentin kestossakin hiukan eroa.
+358 18B8FE99
Avatar
300cd
Mersumies
Mersumies
Viestit: 558
Liittynyt: Ti 14.08.2012 19:01
Paikkakunta: Joroinen

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja 300cd »

Passaako bensan laatikot dieseliin?
Diesel, ainut vaihtoehto

W460 300GD pätkä
W460 300GD pitkä
Ex
W460 300GD pitkä
W463 300GD pätkä
W124 200D
C123 300CDT
C123 300CD
S123 300TD
S210 E420
S210 290TD
W163 ML320
W201 190E 2.5-16V
W201 190D
W201 190D
W126 380SE
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om603 vaihelaatikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

passaa fyysisesti. jos siis suunnilleen saman aikakauden autoista. välitykset olikin jo tuolla ylempänä, mistä selviää onko niissä sitten eroja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin