W115 kunnostus220D->605Tbo + Vakio220D
W115 kunnostus220D->605Tbo + Vakio220D
Olen aloittanut kunnostaa tuollaista vanhaa taxi pystäriä liikenteeseen, museoautoa tästä ei ole tulossa vaan ihan kesä-käyttikseksi. Tämä on siis w115 220D, kone on saatu jo käyntiin yli 10v seisonnan jälkeen suodattimien ja öljyjen, polttoaineiden ja polttoaineletkujen vaihdon jälkeen
Autoa on joskus 10 vuotta sitten alettu hitsaamaan kaarista ja takajalkatilasta, mutta se on kuitenkin jäänyt kesken joten hanttarin ja kuskin etupohjat saa hitsata lähes kokonaan uudestaan.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut jarnoh98, La 23.12.2017 21:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- petri
- Mersumies
Re: W115 kunnostus
Tsemppiä projektiin ja laitahan kertomusta ja kuvia etenemisestä 

S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Nyt on lattiaan alkanut tulemaan uutta peltiä 

On ollut haaveena siitä asti ku tätä autoo kattomaan/ostamaan lähdin, niin laittaa tähän tollane 605 tbo. diiseli kone ja nyt innostuin asiasta vielä enemmän kun täällä foorumilla joku sai katsastettua sillä tekniikalla pystärin
Joten 605TD tekniikkaa saa kaupata, jos löytyy joltain ylimääräisenä 

Pitää varotella heti, että ei se sinne ihan helpolla mene. Runkoa pitää ohentaa ja ohjaushilppeet ahistaa myös niin, ettei konetta saa riittävän alas. Mulla kardaanin etupätkä toistaiseksi keulii vähän ja se aiheuttaa jonku verran vibraatiota ajossa. Täytyy yrittää laskea konetta vielä alemmas ja muuttaa noita ohjaustankoja jotenkin, tai muokkailla kardaani jossa on 2 niveltä. om605 koneessa ja C-mersussa koko kardaanilinja kulkee mielestäni korkeammalla, kuin pystärissä + om615 moottorissa niin tuo 605 pitäis saada todella alas, että kardaani ois täysin suorassa. Imu- ja pakosarjat joudut myös tekemään itse, pakosarja ottaa runkoon ja imusarja jarrutehostimeen.
Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. Minulla kävi hel**** hyvä tuuri, kun sain yhden huoltoukon allekirjoittamaan tuon lapun, vaikka olin itse vaihtanut jarrut. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta toisen tekemästä työstä. Onnea projektille, voin antaa vinkkiä jos tulee jotain moottorinvaihtoon liittyvää problematiikkaa
Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut. Minulla kävi hel**** hyvä tuuri, kun sain yhden huoltoukon allekirjoittamaan tuon lapun, vaikka olin itse vaihtanut jarrut. Eihän kukaan halua ottaa vastuuta toisen tekemästä työstä. Onnea projektille, voin antaa vinkkiä jos tulee jotain moottorinvaihtoon liittyvää problematiikkaa

W124 E420 -93
W123 300D turbodiesel -84
Yamaha YZF-R1 -06
Yamaha YZF-R1 -06
Mistä lähtien tuollaista "todistusta" on alettu vaatia?kedle kirjoitti:
Taitaa olla jonkun oma päähänpisto vaatia moista lappua...
No enpä tiedä, ei minulle annettu leimaa ennenkuin hankin tollasen. Samanlaisia on vaadittu parilta tuntemaltani w124 koriin tekniikkaa vaihtaneilta.
TRAFI/17674/03.04.03.02/2011:
EDIT: Aloinpa tonkimaan nettiä kun alkoi mietityttämään, että onko täällä päin vaan erityisen pilkkua viilaava inssi
On noita samanlaisia tilanteita ollut näemmä muillakin, tuossa joku cosworth palstan epäonnistunut muutoskatsastus: http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 1&t=126290" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossakin puhutaan, että pitää olla joku lappu siitä mistä jarrut on peräisin. Saattais kait vaikka ostokuitti tai lähetyslista käydä, mutta kun omaan autoon jarrut on otettu pellolla lojuvasta varaosa-autosta niin niistä ei ollut mitään lappuja olemassa.
TRAFI/17674/03.04.03.02/2011:
Mitenpä tämän muuten virallisesti todistaa, kuin riippumattoman tahon allekirjoittamalla todistuksella? Jos sulla on kokemusta vastaavista katsastuksista ilman näitä lappuja niin kai se sitten riippuu konttorista. Nuo kaikki dokumentit toimitetaan kuitenkin trafille katsastuksen jälkeen.5 § 2:
auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna
EDIT: Aloinpa tonkimaan nettiä kun alkoi mietityttämään, että onko täällä päin vaan erityisen pilkkua viilaava inssi

Viimeksi muokannut kedle, Ti 07.10.2014 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E420 -93
Yamaha YZF-R1 -06
Yamaha YZF-R1 -06
Juu olen lueskeellut tuota sinunun projektia niin huomasin ettei se ihan helposti menekkään, mutta tällä projektilla ole kiire niin koitan tehdä ajankanssa ja huolellakedle kirjoitti:Pitää varotella heti, että ei se sinne ihan helpolla mene. Runkoa pitää ohentaa ja ohjaushilppeet ahistaa myös niin, ettei konetta saa riittävän alas. Mulla kardaanin etupätkä toistaiseksi keulii vähän ja se aiheuttaa jonku verran vibraatiota ajossa. Täytyy yrittää laskea konetta vielä alemmas ja muuttaa noita ohjaustankoja jotenkin, tai muokkailla kardaani jossa on 2 niveltä. om605 koneessa ja C-mersussa koko kardaanilinja kulkee mielestäni korkeammalla, kuin pystärissä + om615 moottorissa niin tuo 605 pitäis saada todella alas, että kardaani ois täysin suorassa. Imu- ja pakosarjat joudut myös tekemään itse, pakosarja ottaa runkoon ja imusarja jarrutehostimeen.

Tuolla periaatteellahan pitäisi joka jousenvaihdostakin esittää korjaamon lappu.kedle kirjoitti: Jos kuitenkin päädyt moottorinvaihtoon niin asennuta vertailuauton etujarrut jossain korjaamolla. Tarvitset muutoskatsastusta varten paperin, jossa joku allekirjoitusoikeudellinen (käytännössä korjaamo) vakuuttaa, että autoosi on asennettu vertailuautoa vastaavat jarrut.
Mikäs se tällainen konttori on? Voisit vaikka vihjaista yksityisviestillä niin tietää kiertää kaukaa.
Jousistahan pitää esittää TUV hyväksyntälaput. Eiköhän tämä projektitopikki ole väärä paikka tälle keskustelulle? Kannattaa käydä kysymässä omalta konttorilta mitä haluavat jos ja kun katsastuksen aika koittaa, näin kuitenkin täällä.
W124 E420 -93
Yamaha YZF-R1 -06
Yamaha YZF-R1 -06
Rupes toi pellin hitsaamine luanaaman hianosti ku laitoin o,6 lankarullan migiin 

Nyt on latttiat ja konetila paikkailtu
, ja tuollainen alkuperäisvaraosa lokari ostettu, joka lojunut jollain vanhalla mb varaosamyyjällä hyllyssä käyttämättömänä 

Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?
- hismajestics
- Mersumies
Moi, hieno projektisuunnitelmajarnoh98 kirjoitti:Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?

Pystäreissä on levyjarrut edessä ja takana. W114/115 etujarrut ovat samat 278x9mm (jokus 10mm tjsp) ja satulassa 56mm mäntä. W114 280E/CE on ainoa poikkeus, edessä 278x22mm jäähdytetyllä levyllä ja 60mm männällä.
terv.
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Kiitos näistä tarkennuksistahismajestics kirjoitti:Moi, hieno projektisuunnitelmajarnoh98 kirjoitti:Mitäs eroa muuten w114 ja 115 etujarruissa on, että minkä kokoiset levyt w114 on ja onko jarrusatuloissa millaisia eroja? Ja onkos muuten näissä pystäreissä useinkin levyjarrut joka nurkassa?.
Pystäreissä on levyjarrut edessä ja takana. W114/115 etujarrut ovat samat 278x9mm (jokus 10mm tjsp) ja satulassa 56mm mäntä. W114 280E/CE on ainoa poikkeus, edessä 278x22mm jäähdytetyllä levyllä ja 60mm männällä.
terv.

se on aina ilo seurata kun näitä vanhuksia elvytetään takaisin tienpäälle 

Hiukan vannepäivitystä eli osti tuollaiset BBS RM 15" vanteet, taakse 10,5" ja eteen 9,5" leeveet
Mutta sitten... itsellä ei ollut suunnitelmissa purkaa vanteita ja kunnostaa vaikka joitain naarmuja on siellä täällä se nyt kuitenkin on välttämätöntä, kun toinen takavanne vuotaa kehän välistä kuten kuvassa näkyy
vaikka myyjän mukaan vanteissa ei pitänyt olla mitään käyttöä haittaavaa vikaa 

Harmittavaa löytää vikaa jostain mitä on ostanut ehyenä :/ Mutta se on pakko sanoa että vanteiden suhteen sulla on silmää kyllä ja paljon, sopii tohon autoon kuin nenä päähän 

Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Juu pitäis vaan aina tutkia ja testata tarkaan kaikki mitä ostaa vaikka kuin olis luotettavan olonen myyjä. Itseni mielestä bbs:ät on kyl hienoimmat vanteet mitä pystäriin saa ja yleensäkki sopii hienosti vanhoihin autoihinpake1 kirjoitti:Harmittavaa löytää vikaa jostain mitä on ostanut ehyenä :/ Mutta se on pakko sanoa että vanteiden suhteen sulla on silmää kyllä ja paljon, sopii tohon autoon kuin nenä päähän

Eli nyt sain 605 tbo. tekniikan hommattua ja sen perässä on 722.4automaattilaatikko
joka myöskin luultavasti tulee kiinni. Ja sitten onko ehdotuksia, että minkä perän pystäriin saisi laitettua helpoiten, vai mahtaako tuo vakio kestää ja kuitenkin haluaisin jonkinlaisella lukolla olevan perän. 

-
- Sisäänajossa
Re: W115 kunnostus220D->605TD
ohoh. näitähän on alettu laittaan heti urakalla
itellä mese.fin puolella topikkia ku rojektina w115 ja tulossa om605 kone keulille
. minä ku aattelin että teen semmosen mitä muilla ei ole tai ainakaan jokapojalla
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=49093" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa linkkiä jos kiinnostaa seurailla. samallaiselta rojektilta näyttäis tuo sunkin vanhus

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=49093" onclick="window.open(this.href);return false; tuossa linkkiä jos kiinnostaa seurailla. samallaiselta rojektilta näyttäis tuo sunkin vanhus

No niinpäs näkyy
Ja lähtökohtakin lähes sama 

Re: W115 kunnostus220D->605Tbo.D
Joo ei oo hetkeen tulllut kirjoiteltua täällä, kun tuntuu ettei oo saanut mitään aikaiseksi, mutta vanha kone on irroitettu ja uutta konetta on nyt ekan kerran sovitettu paikalleen.
Seuraavaksi tarvis vaan rakentaa tallin kattoon moottorinostin, kun tuo "JD":n kuormaaja on vähän ronkeli tuossa hommassa. 

Ja toiselle puolelle uutta helmapeltiäkin sovitettu.
Re: W115 kunnostus220D->605Tbo
Terve taas. Nyt on moottorinostin tehty ja kone nostettu pois paikaltaan tuon koneen alla olevan palkin muokkaamisen vuoksi. Ensimmäisellä nostolla seinä jossa nostin on kiinni hiukan natisi joten siihen tein tullaiset vahvikkeet niin nyt pystyy jo nostamaan isompiakin koneita
. Ostin myös jalopuuratin, minkä joku oli mennyt maalamaan mustaksi
, jonka sitten hioin ja tarvii vielä lakata pinta niin tulee priimaa 

Elikäs Taka-akseliston vein hiekkapuhallukseen, maalasin ja vedin massat päälle ja nakkasin takaisin auton alle
...Onkos jollain tietoa saako näihin alustasarjoja tai edes jousia tai iskareita sarjoina

H&R:ltä näyttäis löytyvän jousisarja tosin aika suolaseen hintaan mun mielestä http://www.modificars.fi/tuotteet/merce ... -w114-w115" onclick="window.open(this.href);return false;
S213 350CDI 4-MATIC -18
No juu kyl 120€ per. jousi on melko reilustivotsi kirjoitti:H&R:ltä näyttäis löytyvän jousisarja tosin aika suolaseen hintaan mun mielestä http://www.modificars.fi/tuotteet/merce ... -w114-w115" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäs tälle nykyään kuuluu? Terveisin elinluovuttajan entinen omistaja 

Jääny vähä tää kirjottelu mut siis kone istuu paikallaan...hehkut puuttuu enää et sais käymään testattuu. Täytyy ottaa kuvia ja kirjotella tännekki jokupäivä lisääToNPa92 kirjoitti:Mitäs tälle nykyään kuuluu? Terveisin elinluovuttajan entinen omistaja