MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jenkkuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Pe 01.01.2010 07:41
Paikkakunta: rangsby

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jenkkuli »

CDI203 kirjoitti:
viheik kirjoitti:Minun autossa ei ole mittaristossa heater valikkoa.
autossa kuitenkin on se lämmitin ?
niin mittariston koodaus muutos niin tulee näkyviin valikoihin ja sieltä sitten pois päältä
w210 270 cdi v2000 onkohan tossa toi sähkönen lisälämmitin. ei oo heater valikkoo mutta tuhkakupin vieressä on joku off nappula. webasto kyllä löytyy kans
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

Jos siihen sähköiselle lisälämmittimelle vetäis uudet johdot niin kuinka paksuilla johdoilla ja kuinka suuren sulakkeen kanssa?

Lämmittimen vois uusia jos sais vaikka purkuautosta halvalla. Uus on vähä turhan kallis investointi.

Välillä kaipais nopeampaa lämpiämistä talvella kaupunkiajossa. Lämpöö riittää sitten kun auto lämmennyt
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
hurumbara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 14.10.2011 14:46

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja hurumbara »

Osaako joku kertoa paljonko tuon sähköisen lämmittimen ilmoitettu teho on (W)?

Autoni (c200 cdi, saksantuonti, sis. DPF) moottorin lämpenemisessä en ole huomannut mitään mainittavaa eroa valitsinpa valikosta sitten heater off tai on. Kone lämpenee 90 asteeseen pikkupakkasilla reilussa kymmenessä minuutissa (80 rajoitus). Maskissa on sisäpuolella peite ympäri vuoden. Tyhjäkäynnillä en saa koneen lämpöä putoamaan 90stä vaikka kääntäisin puhalluksen kutoselle ja lämmöt täysille.

Lisäksi kiinnostaa että mikäli tuo sähkövastus toimii, eikö sen käyttö lyhennä laturin elinkaarta aika tavalla, kun kyse on kuitenkin arvattavasti useista sadoista wateista?
japex
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 05.01.2010 09:56

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja japex »

Lainaan vanhaa kirjoitusta. Mutta neuvoa kaivataan.

Eli sama vika akku tyhjä aamulla, vaihdoin toisen akun. Auto lähti käyntiin. Mutta virrankulutus koneen taakse menevään kaapeliin 30a auton ollessa sammuksissa.

Sitten googlailin näitä ohjeita ja sain virrankulutuksen nollaan auton ollessa sammuksissa.

Tein näin: Ajoin moottorin lämpöseksi, lisälämmittimen asetus oli OFF. Sammutin auton ja mittasin, taas 30a. Laitoin lisälämmittimen AUTOMAT asentoon ja käynnistin ja sammutin, kappas 0amppeeria. Sitten nopeasti lisälämmitin OFF asentoon ja käyntiin ja sammutus. 0a edelleen.

Mutta kun auton käydessä mittaan tuota konee taakse menevää kaapelia, näyttää se edelleen 30-40a. Tuleeko laturin kaapeli samaa reittiä, että nyt se näyttää latausvirtaa?
Mittaan vielä kun moottori jäähtyy että mitä tuo nyt näyttelee, ettei tarvis purkaa johtoja irti tuosta lämmittimestä.

Pikaisia ohjeita kaivataan ☺
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5801
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

japex kirjoitti:Lainaan vanhaa kirjoitusta. Mutta neuvoa kaivataan.

Eli sama vika akku tyhjä aamulla, vaihdoin toisen akun. Auto lähti käyntiin. Mutta virrankulutus koneen taakse menevään kaapeliin 30a auton ollessa sammuksissa.

Sitten googlailin näitä ohjeita ja sain virrankulutuksen nollaan auton ollessa sammuksissa.

Tein näin: Ajoin moottorin lämpöseksi, lisälämmittimen asetus oli OFF. Sammutin auton ja mittasin, taas 30a. Laitoin lisälämmittimen AUTOMAT asentoon ja käynnistin ja sammutin, kappas 0amppeeria. Sitten nopeasti lisälämmitin OFF asentoon ja käyntiin ja sammutus. 0a edelleen.

Mutta kun auton käydessä mittaan tuota konee taakse menevää kaapelia, näyttää se edelleen 30-40a. Tuleeko laturin kaapeli samaa reittiä, että nyt se näyttää latausvirtaa?
Mittaan vielä kun moottori jäähtyy että mitä tuo nyt näyttelee, ettei tarvis purkaa johtoja irti tuosta lämmittimestä.

Pikaisia ohjeita kaivataan ☺
Laturin johto tulle,
jos epäilyttä että virtaa häviää niin
sitä kautta niin remmi pois ja mittaa mitä tapahtuu
Mökkillä
'
majuri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 30.05.2004 18:11
Paikkakunta: Kalanti

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja majuri »

Nostelempa tätä hieman myös lainaten, koska omassa (vaimon) w203 270cdi:ssä ilmeni mahdollinen lisälämmitin ongelma. Täällä ja "naapuri"foorumilla olen lueskellut ja koittanut sisäistää asiaa, eli oireet:
kylmänä käynnistyy ihan normisti, muutaman minuutin käytyään valittaa tieturi akku/laturi ongelmaa oranssisella pohjalla. tästä muutama minuutti ja xenonit alkaa pätkiä ja akku/laturi varoitus muuttuu punapohjaiseksi. Kaikki tämä loppuu kun kone lämpenee noin 50c ja yli...
staria en omista, autocomin kyllä delphin ohjelmalla, sen perusteella lisälämmitin antaa vikakoodia ja tutkailin arvoja koneen käydessä ja siitä tuo 50c, jostain menee vian ollessa aktiivinen runsaasti maihin koska lataus sen päällä ollessa on 11,6v ja lämpimällä koneella 14,4v.
Näin "kesämekaanikkona" hatuttaa tuolla ulkona könytä näillä keleillä, silti koitin paikantaa ko. kikotinta imusarjan ja startin välissä. Ei juurikaan tuottanut toivottua tulosta, luin jostain jonkun maininneen virtakaapelin irroittamisesta yläkautta, ei auennut vähääkään vaikka tunnin yritin selvittää yläkautta kaapelin paikkaa..
Haarautuuko ko laitteen virtakaapeli startin persiissä, vai missä?

pahoittelut sekavasta sopertelusta, v*tuttaa niin että hampaat tippuu..
eppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 18.07.2011 08:31

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja eppe »

Kyllä startin päästä haarautuu katkase se lämmittimen johto.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jospa se ei vaan lataa. Eihän sähköisen lisälämmittimen päällä oleminen auton käydessä latausjännitettä paina alas (alle kahteentoista volttiin).
Lisälämmittimestä on vikakoodi lähes kaikissa näissä jo, muttei se tarkoita sitä että lämmitin olisi oikosulussa. Eikä oikosulku ilmene vain auton käydessä.
wiimax.fi
majuri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 30.05.2004 18:11
Paikkakunta: Kalanti

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja majuri »

Joo siis toi vaan ihmetyttää , kun lataus muuttuu normaaliksi koneen lämmetessä.
No jos huomenissa uusiks, ittepäisyyden kunniaks..

Onko muuten mahdollista , että elektroniikka on itse kunnossa ja lämmitys osa rikki, se selittäisi tuon lataamis käytöksen..
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5801
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

majuri kirjoitti:Joo siis toi vaan ihmetyttää , kun lataus muuttuu normaaliksi koneen lämmetessä.
No jos huomenissa uusiks, ittepäisyyden kunniaks..

Onko muuten mahdollista , että elektroniikka on itse kunnossa ja lämmitys osa rikki, se selittäisi tuon lataamis käytöksen..
Jos ohjaus toimii niin helppo testa laita monitoimi näytön asetus kohdasta lämmitin pois päältä

tarkista laturin vapaa kytkin, akunkengät
laturiakin voi koitta lämmitämällä sitä vaikka hiusten kuivaimella tms pelkästään testata
Mökkillä
'
Parnis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 27.01.2019 14:37

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Parnis »

Tähän ketjuun on hyvä todeta w639 viton sähköisen lisälämmittimen tarina...

Eli tästä ketjusta koitin löytää vastauksia toimimattomaan PTC lisälämmittimeen ( Catem valmistama ) joka on omassa vitossa ollut rikki ties kuinka kauan. Star ei tunnistanut lämmittimen olemassaoloa ja ehkä satunnainen akun tyhjeneminen johtui osittain myös tästä. Ymmärtääkseni kyseistä lämmitintä on monissa eri malleissa ja samoilla ongelmilla vanhetessaan.

Kolvailin lämmittimen toimimaan ilman sisäisiä ohjauksia ja laitoin ison releen ohjaamaan lämmitintä silloin kun itse haluaa. Ohjaukseksi lämmittimelle voi rakentaa termostaatin tms , mutta itse laitoin vain käyttökytkimen eberin napin viereen. Ohjausvirta katkeaa jokatapauksessa kun auton sammuttaa sekä merkkivalo tuli asennettua myös joka kertoo lämmittimen olevan päällä jos ei hiki otsalla kerro tarpeeksi sen olevan päällä.

Aika paljon lämmitin vie virtaa , mutta latausjännite pysyttelee silti auton käydessä ~14voltin tietämillä eikä nyt pitemmän ajan testauksilla ole mitään ongelmia ( ainakaan vielä ) ilmaantunut.

Jos auton käynnistää pakkasella ilman eberin avustusta , niin sähköinen lämmitin päällä (sisäkierto kytkettynä vielä tehokkaampi ) auto lämpenee melko nopeasti.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Parnis kirjoitti:Tähän ketjuun on hyvä todeta w639 viton sähköisen lisälämmittimen tarina...

Eli tästä ketjusta koitin löytää vastauksia toimimattomaan PTC lisälämmittimeen ( Catem valmistama ) joka on omassa vitossa ollut rikki ties kuinka kauan. Star ei tunnistanut lämmittimen olemassaoloa ja ehkä satunnainen akun tyhjeneminen johtui osittain myös tästä. Ymmärtääkseni kyseistä lämmitintä on monissa eri malleissa ja samoilla ongelmilla vanhetessaan.

Kolvailin lämmittimen toimimaan ilman sisäisiä ohjauksia ja laitoin ison releen ohjaamaan lämmitintä silloin kun itse haluaa. Ohjaukseksi lämmittimelle voi rakentaa termostaatin tms , mutta itse laitoin vain käyttökytkimen eberin napin viereen. Ohjausvirta katkeaa jokatapauksessa kun auton sammuttaa sekä merkkivalo tuli asennettua myös joka kertoo lämmittimen olevan päällä jos ei hiki otsalla kerro tarpeeksi sen olevan päällä.

Aika paljon lämmitin vie virtaa , mutta latausjännite pysyttelee silti auton käydessä ~14voltin tietämillä eikä nyt pitemmän ajan testauksilla ole mitään ongelmia ( ainakaan vielä ) ilmaantunut.

Jos auton käynnistää pakkasella ilman eberin avustusta , niin sähköinen lämmitin päällä (sisäkierto kytkettynä vielä tehokkaampi ) auto lämpenee melko nopeasti.
Sillä erotukesella että tässä ketjussa käsitelyssä malissa 203 se lämmitin on moottorin kyljessä suoraan vesitilassa lämmittämässä, muutenkin rakenteltaan erilainen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Parnis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 27.01.2019 14:37

Re: MB 200 cdi (w203) sähköinen lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Parnis »

Tämä ketju piti sisällään tarpeeksi kattavaa keskustelua kyseisestä lämmittimestä jota näemmä ollut jopa väyrysissäkin jo käytössä ? Uskoisin tämän ketjun viestien perusteella tästä lämmittimestä tietoa etsivien löytävän tähän ketjuun oli mallivariaatio mikä hyvänsä... Tai näin ainakin itse löysin kun ei suoraan Viton versiosta kuvia tai tarinoita paljoa löytynyt.

Lämmittimet jotka lämmittää suoraan nestettä näkisin olevan vielä paremmin hyödyksi ? ( Tehokkaampi ? )
Tämä viton versio tietysti tekee juurikin kabiiniin melko nopeasti lisää lämpöä. Moottorin lämpötila tosin tuntuu nousevan myös inan nopeampaan.

Ohjauksen olisi mielestäni saanut toteuttaa alkuperäisessä lämmitinrakenteessa erillisellä "ohjausmoduulilla" joka olisi varmasti pitkäikäisempi kuin lämmittimen sisälle survottu elektroniikka joka lukemani perusteella on hyvinkin vikaherkkä..
Omastani oli selvästi kuumuuden takia muovia hapertunutkin osittain. On saattanut vikaantua joskus historiassa niin, että kuumentunut liikaa ja sen jälkeen mykistynyt täysin.

Lämmittimen sisällä oli neljä erillistä "lohkoa" joihin sopii suoraan isohko abikoliitin. Omaani juotin vanhaa piirilevyä käyttäen kaikki vaan yhteen. 20-25ampeeria yksittäinen lohko otti lämmetessään joten saa lämmittimen mahdollisesti rakenneltua osittain vain lämmittäväksi jos näkee tarpeen..

Muutaman viikon ollut nyt käytössä ja hyvin tuntuu toimivan. Vaikka autossa on eber niin ei lisälämmöstä haittaa ole... Ja vaikka tämä viritys rikkoontuisi , niin sitten ollaan ihan samassa tilanteessa mitä autoa ostaessa muutama vuosi sitten :D
Vastaa Viestiin