
4matic valo palaa
4matic valo palaa
mittaristossa oikeassa alakulmassa oleva 4matic valo rupesi palamaan risteyksessä käännyttäessä.auto toimii normaalisti
mutta se valo palaa vaan ja autohan on W124 300TDT 4matic vm.90

Entä välähteleekö se kolmiovalo nopeusmittarissa tai ABS-valo?
Onko sinulla mahdollista ajaa esim. nurmikkorinteeseen kokeilemaan, toimiiko neliveto?
Onko hydrauliikkasäiliössä öljyä? Onko konehuoneessa oleva "taikakahva" varmaan kunnolla 4-vetoasennossa?
Onko sinulla mahdollista ajaa esim. nurmikkorinteeseen kokeilemaan, toimiiko neliveto?
Onko hydrauliikkasäiliössä öljyä? Onko konehuoneessa oleva "taikakahva" varmaan kunnolla 4-vetoasennossa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sen valon saa nollattua akun vieressä olevasta rasiasta johdon pätkällä Mutta en muista ulkoa mitkä navat piti yhdistää. On kolme vuotta aikaa kun jouduin nollailemaan ja siinä se jäi palamaan sen takia kun jarru polkimen yhteydessä oleva katkaisin oli viallinen sen vaihdon jälkeen ei ongelmia vaikka autolla on ajettu 700000km
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Niin valoahan tarkoittaa että 4-vetojärjestelmässä on jotain häiriötä.
Kannattaa selvittää ensi tilassa mikä vikana. Tuossa ylhäällä jo mainittiin tarkistettavia kohtia.
Jos ei selviä ja joudut ajamaan niin kannattaa kääntää se vipu sieltä vänkärinpuoleisesta lokarista "Test" -asentoon.
Mulla on kerran tehnyt saman mutta silloin jäi myös 4-veto päälle
tosin tuon "test" -asennon avulla pääsin pajalle. Ja sitten vaihdettiin
kallista osaa...
Kannattaa selvittää ensi tilassa mikä vikana. Tuossa ylhäällä jo mainittiin tarkistettavia kohtia.
Jos ei selviä ja joudut ajamaan niin kannattaa kääntää se vipu sieltä vänkärinpuoleisesta lokarista "Test" -asentoon.
Mulla on kerran tehnyt saman mutta silloin jäi myös 4-veto päälle
tosin tuon "test" -asennon avulla pääsin pajalle. Ja sitten vaihdettiin
kallista osaa...
Itselläni syttyi 4-maticin huomiovalo palamaan tänä kesänä. Samoin syttyi myös nopeusmittaristossa oleva huomiovalo. Samalla kytekeytyi neliveto päälle. Ohjekirja kehotti tässä vaiheessa kytkemään akun edessä olevan 4-matic kytkimen test asentoon.
Itselläni nollaus tapahtui seuraavasti:
1. Moottori käyntiin.
2. 4-matic kytkin function asentoon, sijaitsee akun edessä.
3. Akun etupuolella testiliitin mistä valitaan nasta 5 (ainakin omassani).
4. Maadoitetaan liitin akun miinus (-) napaan n.1s ajaksi ja samalla lasketaan mittaristosta kuinka monta kertaa 4-maticin huomivalo vilkkui. Toistetaan toimenpide niin monta kertaa että tulee sama lukema kaksi kertaa peräkkäin.
5. Tämän jälkeen maadoitetaan ko.liitin n.30s ajaksi jolloin valo kuittaantuu.
Tarvitset toimenpiteeseen kaverin koska vilkkuminen mittaristossa alkaa samantien.
Itselläni nollaus tapahtui seuraavasti:
1. Moottori käyntiin.
2. 4-matic kytkin function asentoon, sijaitsee akun edessä.
3. Akun etupuolella testiliitin mistä valitaan nasta 5 (ainakin omassani).
4. Maadoitetaan liitin akun miinus (-) napaan n.1s ajaksi ja samalla lasketaan mittaristosta kuinka monta kertaa 4-maticin huomivalo vilkkui. Toistetaan toimenpide niin monta kertaa että tulee sama lukema kaksi kertaa peräkkäin.
5. Tämän jälkeen maadoitetaan ko.liitin n.30s ajaksi jolloin valo kuittaantuu.
Tarvitset toimenpiteeseen kaverin koska vilkkuminen mittaristossa alkaa samantien.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
W124 E300 4-matic T-modell 1994
Alla onkin hyvä ohje testaukseen. Ohjekirjasta selviää muistaakseni, mitenpäin vivun kuuluu milloinkin olla, itsekään en ulkoa muista sojottaakos se nyt parhaillaan eteen vai taakse vai ylös....satakaskolmonen kirjoitti:tietäiskö kukaan miten sen merkkivalon nollaus tapahtuu tarkalleen? pitää tarkistaa se vipu kun kerkeän!+testata nelivedon toimivuus liukkaalla

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 4matic valo palaa
satakaskolmonen kirjoitti:mittaristossa oikeassa alakulmassa oleva 4matic valo rupesi palamaan risteyksessä käännyttäessä.auto toimii normaalistimutta se valo palaa vaan ja autohan on W124 300TDT 4matic vm.90
niinkuin joku jo sanoi, jarruvalokatkaisin on yleensä syynä, sinuna jättäisin muut hommat sikseen ja mittaisin samantien sen jarruvalokatkaisimen.
lähetään aina helpoimmasta liikenteeseen =)
terveisin jaska
asentaja /veho
itse ajelen polkupyörällä :D
Hommahan on helppo.
-Pidä kaikki normaali asennossa!!!
-Tee pitkä parikaapeli ja pistä johdon päät napoihin 1 ja 5.
-Mene istumaan kuskin paikalle ja pane koneet käyntiin.(ei tarvii kaveria)
-Yhdistä johdot n.1-2 s.
-Laske 4-matic valon vilkkumis määrä. jos et kerennyt laskea voit toistaa toimenpiteen.
-Nollaamisen voit tehdä yhdistämällä johdot n. 10 s.
Vika koodit voin laittaa myöhemmin kunhan haen verstaalta paperin.
Äläkä aja testi vipu ylhäällä, sulla luultavasti häviää abs ja voi tulla muita probleemia.
Itsellä oli rikki se rele mikä ohjaa tyhjäkäyntiä ja yms,
eli ei ole välttämättä jarruvalo katkaisin vaikka sekin voi mennä.
4-matic pitäisi olla vika tilassa vaikka kolmio valo palaisi pelkästään koko ajan.
Katso se koodi ja katotaan sitten lisää.. Siinä kun ei VOI hävitä mitää.

-Pidä kaikki normaali asennossa!!!
-Tee pitkä parikaapeli ja pistä johdon päät napoihin 1 ja 5.
-Mene istumaan kuskin paikalle ja pane koneet käyntiin.(ei tarvii kaveria)
-Yhdistä johdot n.1-2 s.
-Laske 4-matic valon vilkkumis määrä. jos et kerennyt laskea voit toistaa toimenpiteen.

-Nollaamisen voit tehdä yhdistämällä johdot n. 10 s.
Vika koodit voin laittaa myöhemmin kunhan haen verstaalta paperin.
Äläkä aja testi vipu ylhäällä, sulla luultavasti häviää abs ja voi tulla muita probleemia.
Itsellä oli rikki se rele mikä ohjaa tyhjäkäyntiä ja yms,
eli ei ole välttämättä jarruvalo katkaisin vaikka sekin voi mennä.
4-matic pitäisi olla vika tilassa vaikka kolmio valo palaisi pelkästään koko ajan.
Katso se koodi ja katotaan sitten lisää.. Siinä kun ei VOI hävitä mitää.
Sen testivivun ei pitäisi käsittääkseni vaikuttaa millään tavalla ABSien toimintaan, korjatkaas jos olen asian väärin ymmärtänyt. Ainoastaan estää hydraulipumpun paineohjauksen etupään vetojen kytkemiseen.
Tästä ois kiva kuulla faktoja, itse kun olen joutunut ajelemaan pitkät pätkät testivipu ylhäällä, eikä se vaikuttanut mielestäni mihinkään muuhun.
Tästä ois kiva kuulla faktoja, itse kun olen joutunut ajelemaan pitkät pätkät testivipu ylhäällä, eikä se vaikuttanut mielestäni mihinkään muuhun.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
ex. 300E 4-Matic -89
Näin olen minäkin ymmärtävinäni
Minulla on sama käsitys ettei vaikuta ABS:iin. 4-vedon kytkeytymisessä käytetään tietoa (pyörien pyörimisnopeuksista) tosin samojen antureiden kautta, mutta ei tuo vipu niitä antureita varmaankaan pane pimeiksi.
Ja 4-Maticin omistajankäsikirjassa käsketään juuti kääntämän "test" asentoon ja ajamaan ensitilassa huoltoon jos tulee häikkää. Sivu ??.
Näin jouduin itsekin muutama vuosi sitten tekemään kun kauppareissulla parkkipaikalta lähtiessä 4-Matic valo syttyi ja tunsin kuinka 4-veto meni päälle. No eipä muuta ajelin Veholle pikahuoltoon "test" asennossa ilman nelivetoa. Sinnehän se 300 TE 4-Matic jäi pariksi päivää remonttiin ja kallista oli jakolaatikon huolto/remontti.
Ja katsastuksessa, jarrudynamometrillä, myös kannattaa kääntää toi vipu "test" asentoon. Tällöin kojelautaan syttyy taas se 4-Matic valo mutta sen pitäisi sammua kun vipu palautetaan normmaaliasentoonsa jarrutestin jälkeen.
Ja 4-Maticin omistajankäsikirjassa käsketään juuti kääntämän "test" asentoon ja ajamaan ensitilassa huoltoon jos tulee häikkää. Sivu ??.
Näin jouduin itsekin muutama vuosi sitten tekemään kun kauppareissulla parkkipaikalta lähtiessä 4-Matic valo syttyi ja tunsin kuinka 4-veto meni päälle. No eipä muuta ajelin Veholle pikahuoltoon "test" asennossa ilman nelivetoa. Sinnehän se 300 TE 4-Matic jäi pariksi päivää remonttiin ja kallista oli jakolaatikon huolto/remontti.
Ja katsastuksessa, jarrudynamometrillä, myös kannattaa kääntää toi vipu "test" asentoon. Tällöin kojelautaan syttyy taas se 4-Matic valo mutta sen pitäisi sammua kun vipu palautetaan normmaaliasentoonsa jarrutestin jälkeen.
Vaikuttaa lisäksi tasonsäätöön. Test-asennossa ei tietystikään toimi myöskään takaperän ASD. Öljyn meno etuperälle, takaperälle ja tasonsäädölle katkaistaan tästä vivusta. Test-asento Ei vaikuta ABS:iin., eikä vaurioita autoa mitenkään.Touho kirjoitti:Sen testivivun ei pitäisi käsittääkseni vaikuttaa millään tavalla ABSien toimintaan, korjatkaas jos olen asian väärin ymmärtänyt. Ainoastaan estää hydraulipumpun paineohjauksen etupään vetojen kytkemiseen.
.
Tuttavan 4-maticissa oli ABS-johto poikki. Silloin paloi sekä 4-matic valo että ABS-valo. Vika korjaantui uudella johdolla. Ajoi testi-asennolla, ja saikin ajaa. Parempi niin kuin että normi-asennossa.
124.023
1 Ei vikaafinrobi kirjoitti:Minuakin kiinnostaisi mitä vikakoodi tarkoittaa. Kuittausta tehdessäni 4-matic valo vilkkui 9 kertaa. Mitä vika dialogi sanoo?
2 Ohjainlaite epäkunnossa
3 Jarruvalokatkaisin epäkunnossa
4 Kierroslukuimpulssi edestä vasemmalta puuttuu
5 Kierroslukuimpulssi edestä oikealta puuttuu
6 Kierroslukuimpulssi takaa puuttuu
7 Kaikki kolme kierroslukuimpulssia puuttuu
8 Venttiili 1: oikosulku tai katkos
9 Venttiili 2: oikosulku tai katkos
10 Venttiili 3: oikosulku, katkos tai jarruvalokatkaisin epäkunnossa
11 Kääntökulma-anturi epäkunnossa
9 Mahdollinen syy:
Magneettiventtiilit, johtimet, liittimet, jarruvalokatkaisin.
Magneettiventtiili ZS
Itellä oli koodi 9 ja vaihdoin jarruvalokatkaisimen, mutta vika olikin loppujen lopuksi ylijännitesuojassa.
Ois tässä dokkaria, mut kuis tänne sais liitettyä nää laput vaikka kuvina??



Re: Näin olen minäkin ymmärtävinäni
Mutta ei ole välttämätöntä tämäkään.M-man kirjoitti:Ja katsastuksessa, jarrudynamometrillä, myös kannattaa kääntää toi vipu "test" asentoon. Tällöin kojelautaan syttyy taas se 4-Matic valo mutta sen pitäisi sammua kun vipu palautetaan normmaaliasentoonsa jarrutestin jälkeen.
Itsellä meinasi viimeksi katketa suonet ajukopasta kun inssi kummempia empimättä ajoi 4maticin niine hyvineen jarrutestiin. Kävin sitten tiedystelemaan, saako näin muka tehdä ja kuka maksaa jos nyt jotain kärähti.
Jarrutestaus nelivedon vipstaaki normiasennossa kyllä kuulemma sopii, koska koitos on varsin lyhytaikainen ja voimat tulevat pyöriltä, ei koneelta "yhteisesti" molemmille akseleille.
Ainakin -89 W124:n neliveto kestikin sitten sen mittauksen kuin ei mitään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
valon kuittaus onnistui edellä mainituilla ohjeilla,mutta syttyi taas palamaan kun käännyin vasemmalle(vasemmalle kääntyessä syttyi edelliselläkin kerralla) valo vilkkui 9kertaa kuitatessa eli vikalistan mukaan venttiili 2 oikosulku tai katkos
mistäpäin mahtanee löytyä tuo venttiili 2, tai mistäpäin vikaa kannattais ruveta etsimään

mistäpäin mahtanee löytyä tuo venttiili 2, tai mistäpäin vikaa kannattais ruveta etsimään

9 Mahdollinen syy:satakaskolmonen kirjoitti: valo vilkkui 9kertaa kuitatessa eli vikalistan mukaan venttiili 2 oikosulku tai katkos![]()
mistäpäin mahtanee löytyä tuo venttiili 2, tai mistäpäin vikaa kannattais ruveta etsimään
Magneettiventtiilit, johtimet, liittimet, jarruvalokatkaisin.
Magneettiventtiili ZS
Itellä oli koodi 9 ja vaihdoin jarruvalokatkaisimen, mutta vika olikin loppujen lopuksi ylijännitesuojassa
Magneettiventtiilit ovat auton alla n. takapenkin takana oikealla puolella muovisen suojan peitossa. Siellä ovat myös paineakut.
Ilmeisesti syynä on, että venttiili ZS

Jarruvalokatkaisinhan pitäisi toimia siten että, kun polinta ei paineta on järjestelmä maadoitettu. Kun poljin painetaan pohjaan katkeaa maadoitus ja 4-matic pois päältä. Jos maadoitus ei katkea tulee vikatila ettei voi jarruttaa neliveto päällä.

No comprende.M-man kirjoitti:Ei kai tuo yo.:n viimeinen lause ole oikein muotoiltu
Tulee tila ettei voi 4-veto päällä jarrutaa...
Olis varmaan USA:ssa poikinut jo joukkokanteita aikalailla.
Kyllä se ainakin minun autossa tippuu etuveto pois päältä, kun jarruttaa. Parhaillaan, kun abs-antureissa on edelläkuvatulla tavalla häikkää, auto tarjoaisi mieluusti nelivetoa päälle esimerkiksi tiukoissa käännöksissä. Jarrupolkimen hipaisu tässä tilanteessa sammuttaa heti toiminnan merkkivalon ja aistii sen persauksillaankin, että ketteröityy meno.
Muistaakseni myös volkkarin syncrossa on vastaavalla lailla "vapaakytkin", joka irrottaa jarruttaessa nelivedon -- ja ovathan kiinteällä nelivedolla varustetut autot jarrutuksessa aika vikureita. Esimerkkinä DIscovery, joka on keskilukkko kytkettynä yli kävelyvauhdissa aivan kauhea käsiteltävä.
Se off-topicista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Et tainnut lukea yllä olevaa ajatukselle.
Väitän kyllä edelleenkin ettei järjestelmä voi olla sellainen että jos tulee vika ja 4-veto kytkeytyy jatkuvasti päälle, kuten siis itsellenikin vuosia sitten kävi,
niin autossa ei ole jarruja !!!
Jos autossa ei tässä tilanteessa ole jarruja niin sanon että ei hyvä.
Ei varmasti MB:n isinööri tallaista suunnittele
Väitän kyllä edelleenkin ettei järjestelmä voi olla sellainen että jos tulee vika ja 4-veto kytkeytyy jatkuvasti päälle, kuten siis itsellenikin vuosia sitten kävi,
niin autossa ei ole jarruja !!!
Jos autossa ei tässä tilanteessa ole jarruja niin sanon että ei hyvä.
Ei varmasti MB:n isinööri tallaista suunnittele
Jaha juu, ehkä tulkitsin pieleen.
Mutta ei tietenkään esittämäsi kauhuskenaario voi toteutua; eihän nelivedolla ja jarruilla ole periaatteessa mitään tekemistä keskenään, mitä nyt neliveto ja ABS käyttävät osin yhteisiä sähköosia.
Jos abs-laitteisto joltain osin prakaa, se voi aiheuttaa kyllä nelivedon virhetoimintaa, ja abs-ien toimimattomuuta, mutta jäähän sinne vielä "mekaaniset jarrut" eli se perustekniikka jäljelle.
Mutta ei tietenkään esittämäsi kauhuskenaario voi toteutua; eihän nelivedolla ja jarruilla ole periaatteessa mitään tekemistä keskenään, mitä nyt neliveto ja ABS käyttävät osin yhteisiä sähköosia.
Jos abs-laitteisto joltain osin prakaa, se voi aiheuttaa kyllä nelivedon virhetoimintaa, ja abs-ien toimimattomuuta, mutta jäähän sinne vielä "mekaaniset jarrut" eli se perustekniikka jäljelle.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97