Mikäs siellä hartikaisella sitten mätti?W124_E300DT kirjoitti:No niin, vuotanut putki vaihdettu Hartikaisella (en muuten vie autoani huollettavaksi tuonne enää ihan pienimmässä hädässä, asentaja ei ollut pätevä). 300€ tuli noin maksamaan.
Ensi kuussa uusitaankin sitten Toivalan Autossa koko polttoaineputkisto tankilta pumpulle ja takaisin ruostumisen takia, ja myös ASD:n paine-sekä paluuputki (sekä joku kolmaskin putki, ohjausko)? ASD-venttiilille, sekä viimein myös ne perän ja apurungon väliset kiinnityspuslat. Hintaa remontille tulee noin 1300€ yhteensä, ja menee yksi kokonainen työpäivä remontissa.. Toisaalta eipähän tarvitse liata näppejään tuossa
W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Tämä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Hartikaisella huolto täysin ala-arvoista, hinnat Premium-luokkaa, pari pätevää asentajaa (eräs nuori ja vanha) heilläkin on mutta, ongelma on juuri se että kun sinne viet auton, niin et tiedä kuka sitä huoltaa, vaan arpomalla jonkun heittäävät auton kimppuun. Tänäänkin lähti epäpätevä asentaja minun autoa koeajamaan ZH-M-öljyjä käsillä ilman istuinsuojusta.. Ja murjoi väkisin kardaanin sen U-muotoisen raudan mutterin paikalleen väärille kierteille paineilmakoneella. Ei näin kuulu toimia merkkihuollossa!
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, sittenpä Hartikaiselta haettu alkuperäiset polttoaineputket, mallia taittele se itse, ja muita alustan polttoaineputkiston osia, yhteishinta 328,6€. Toivalan autossa sitten totesivat ASD-putkia katsottuaan että ehkä parempi jos ei sen kummemmin kosketa ASD-putkiin, hiotaan vaan pintaruosteet pois ja laitetaan pohjamaali sekä ruostesuoja-aine päälle.
Nyt näyttää polttoaine- ja ASD-putket ihan kohtuu hyvältä, eikä ruosteesta tuskin ole ongelmaa vähään aikaan niissä. Polttoaineputket meno ja paluu vaihdettiin ja tankin pään letkutkin, ja oli kuulemma vähän vaikeaa taivutella käsin noita putkia kun ei ollut oikeanhalkaisijaista putkentaivutinta... Lisäksi vaihdettiin jo aiemmin ostetut perämurikan puslat kun perämurikka piti puottaa alas. 568,65€ maksoi tuo Toivalan auton osuus, eli putkistoremppa ja puslien vaihto maksoi nyt sitten kokonaisuudessaan 896,65€. Työhön meni aikaa 7,5 h.
No nytpä ei enää kuulu jysähdystä kickdownilla ollenkaan.
Pieni välys on edelleen perässä, mutta on se vähentynyt 80% siitä mitä se oli ennen perämurikan puslien vaihtoa.
Mitähän seuraavaksi... Varmaankin sitten tuulilasiremontti ja katon ja a-pilareiden maalaus kun ruoste on alkanut hiukan levitä tuulilasin ylälaidassa. Hommaa riittää senkin jälkeen vielä:
-Talveksi uudet kitkarenkaat
-Etualatukivarret mol. puol+ 4-pyöräsuuntaus
-Vakkari
-Perän voisi vaihtaa vähemmän välykselliseen, vaikkei välystä vielä hirveästi olekaan
-Pohjan ruostesuojaushommia... Pitäs pintaruosteet ja lohkeilleet ruostesuojausmassat hävittää hiekkapuhaltamalla tms. ja sitten vetää pohjamaali ja ruostesuoja-aineet siihen päälle
-Lämpötila-anturin vaihto alkuperäiseen ja lämpömittarin moduulin taustavalon vaihto
-Ilmastointihuolto
Ja sitten kun nuo on laitettu:
Vois katella rosteridownpipeä, putkistoa+säädettävän loppupöntön suunnittelua ja ahtopainemittarin asennusta, sekä niitä Japan Racing JR-3 17x8 vanteita ja jotain sopivia ja hyviä 225/45R17 matalaprofiilirenkaita keväälle
Löytyi muuten sopiva nykyisiä vastaava musta-nahkainen A-pilarien peitelevypari ja ne on jo odottamassa sitä, että alkuperäisen ottaisi talteen, ja tuohon korvaavaksi hankittuun yksilöön sitten poraisi ahtopainemittarin johtojen reiän ja tuon mittarikotelonkin asentaisi siihen peitelevyyn kiinteäksi..
Nyt näyttää polttoaine- ja ASD-putket ihan kohtuu hyvältä, eikä ruosteesta tuskin ole ongelmaa vähään aikaan niissä. Polttoaineputket meno ja paluu vaihdettiin ja tankin pään letkutkin, ja oli kuulemma vähän vaikeaa taivutella käsin noita putkia kun ei ollut oikeanhalkaisijaista putkentaivutinta... Lisäksi vaihdettiin jo aiemmin ostetut perämurikan puslat kun perämurikka piti puottaa alas. 568,65€ maksoi tuo Toivalan auton osuus, eli putkistoremppa ja puslien vaihto maksoi nyt sitten kokonaisuudessaan 896,65€. Työhön meni aikaa 7,5 h.
No nytpä ei enää kuulu jysähdystä kickdownilla ollenkaan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Mitähän seuraavaksi... Varmaankin sitten tuulilasiremontti ja katon ja a-pilareiden maalaus kun ruoste on alkanut hiukan levitä tuulilasin ylälaidassa. Hommaa riittää senkin jälkeen vielä:
-Talveksi uudet kitkarenkaat
-Etualatukivarret mol. puol+ 4-pyöräsuuntaus
-Vakkari
-Perän voisi vaihtaa vähemmän välykselliseen, vaikkei välystä vielä hirveästi olekaan
-Pohjan ruostesuojaushommia... Pitäs pintaruosteet ja lohkeilleet ruostesuojausmassat hävittää hiekkapuhaltamalla tms. ja sitten vetää pohjamaali ja ruostesuoja-aineet siihen päälle
-Lämpötila-anturin vaihto alkuperäiseen ja lämpömittarin moduulin taustavalon vaihto
-Ilmastointihuolto
Ja sitten kun nuo on laitettu:
Vois katella rosteridownpipeä, putkistoa+säädettävän loppupöntön suunnittelua ja ahtopainemittarin asennusta, sekä niitä Japan Racing JR-3 17x8 vanteita ja jotain sopivia ja hyviä 225/45R17 matalaprofiilirenkaita keväälle
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Löytyi muuten sopiva nykyisiä vastaava musta-nahkainen A-pilarien peitelevypari ja ne on jo odottamassa sitä, että alkuperäisen ottaisi talteen, ja tuohon korvaavaksi hankittuun yksilöön sitten poraisi ahtopainemittarin johtojen reiän ja tuon mittarikotelonkin asentaisi siihen peitelevyyn kiinteäksi..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Minkä ihmeen takia...? Huvikseenko?W124_E300DT kirjoitti:ahtopainemittarin asennusta,
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ahtolämpömittarin asennus olis jo jollainlailla järkevää. Paineita sinä et tuolla vakioturbolla saa karkaamaan, lämmöt kylläkin.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ihan vain siksi että sen mittarin voi siihen A-pilariin laittaa.Pakardinen kirjoitti:Minkä ihmeen takia...? Huvikseenko?W124_E300DT kirjoitti:ahtopainemittarin asennusta,![]()
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Joo... Tulipa törmättyä http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=49048" onclick="window.open(this.href);return false; tähän topicciin ja havaittua että täsmälleen samat oireet on tässä autossa... Elikkä sittenpä on kansiremppa mahdollisine lisätöineen (pahimmassa tapauksessa lohkossa jälkiä ja kiertokanki(a) mutkalla) tiedossa, menee tuulilasin vaihdon edelle... Vaikuttaisi kaikin puolin siltä että kansi on imukanavasta halki ![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Raportoidaanpa seuraavan kerran mitä selvisi...
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Raportoidaanpa seuraavan kerran mitä selvisi...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Nytpä on hommattu ja vaihdettu renkaat talveksi, kitkat, Goodyear Ultragrip 8, 205/60R15. Kuivalla asfaltilla ei ole kyllä pitoja varmaan kuin 60-70% siitä mitä kesärenkailla ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ja samoten hommattu roipetta kansiremppaa varten:
-Imusarjan ja pakosarjan tiivisteet,
-Venttiilinnostimet 12 kpl,
-Kampiakselin stefa joka sekin vuotaa ja syytä vaihtaa samalla,
-Muutama prikka turbon öljyputken liittimiin jotka vuotaa ja pitää vaihtaa, hukkaportin päälle on valutellut öljyä jo pitemmän aikaa kun ihan pikimustana..
-Yläpään tiivistesarja
-Nokkaketju
-Jne rompetta..
Turbostakin voisi kattoa välykset ja kenties huoltaa samalla, jospa tuo heräävyys vähän paranisi sillä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ja samoten hommattu roipetta kansiremppaa varten:
-Imusarjan ja pakosarjan tiivisteet,
-Venttiilinnostimet 12 kpl,
-Kampiakselin stefa joka sekin vuotaa ja syytä vaihtaa samalla,
-Muutama prikka turbon öljyputken liittimiin jotka vuotaa ja pitää vaihtaa, hukkaportin päälle on valutellut öljyä jo pitemmän aikaa kun ihan pikimustana..
-Yläpään tiivistesarja
-Nokkaketju
-Jne rompetta..
Turbostakin voisi kattoa välykset ja kenties huoltaa samalla, jospa tuo heräävyys vähän paranisi sillä.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, tilannepäivitystä:
-Testattu yksitellen suuttimien muttereita avaamalla, että onko vika suuttimissa. No ei ollut, kaikki suuttimet vaikuttivat yhtä lailla käyntiin.
-Kaikki venttiilinnostimet vaihdettu. Kantta ei avattu. Rempan jälkeen jakoketjun kiristimen kohdilta vähän suihkutteli öljyä ympäri konehuonetta, noin litra meni lattialle ja imeytykseen, kiristimen tiivisterikka kun meni ensimmäistä kertaa asentaessa vinottain... Tilapäisesti lainattu toisesta moottorista rikka siihen, ja kiristin paikalleen ja lisää öljyä koneeseen.. Uusi rikka ja kiristin tilaukseen
Ennakko oli jotain 14-15 astetta JYKK.
Käyntiäänet meni paljon parempaan suuntaan, ei ainakaan pienellä "sisäänajolla" tallissa räklättänyt venttiilit mitenkään niin pahasti mitä aiemmin ennen remonttia, saa nähdä että miten tuo sitten käyttäytyy sitten kylmemmillä keleillä. Venttiilinnostimien "sisäänajo-ohjeen" mukaisesti 4 min @ 2000-3000 rpm ja 30 sekuntia tyhjäkäyntiä välissä, kolme kertaa toistettuna parani![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Turbossa oli välystä. Menee huoltoon tosiaan sekin jonkin ajan päästä, savutus ja käry ehkä johtunee siitä että laakeri/tms. vuotaa öljyä.. Laakerit ja tiivisteet vaihtoon siitä.
Uudet öljyt mitkä kohta tulee vaihtoon koneeseen, voisi vaihtaa Valvolinen Max Lifeen. Teboilin Diamond Diesel 5W-40 on vähän ehkä huonoa tuohon.
Jos vielä jatkuu samalla tavalla tuo savutus ja säklätys turbon huollon jälkeen kylmällä kelillä niin sitten pitää kansi ottaa auki... Osat on kyllä siihen jo valmiiksi. Osa terävästä käynnistä tietysti johtuu PPD:llä säädetystä pumpusta, mutta vielä on sellainen terävä nakutus koneessa. Puristuspaineiden mittaus auttaisi kyllä vianhakuun jonkun verran.
-Testattu yksitellen suuttimien muttereita avaamalla, että onko vika suuttimissa. No ei ollut, kaikki suuttimet vaikuttivat yhtä lailla käyntiin.
-Kaikki venttiilinnostimet vaihdettu. Kantta ei avattu. Rempan jälkeen jakoketjun kiristimen kohdilta vähän suihkutteli öljyä ympäri konehuonetta, noin litra meni lattialle ja imeytykseen, kiristimen tiivisterikka kun meni ensimmäistä kertaa asentaessa vinottain... Tilapäisesti lainattu toisesta moottorista rikka siihen, ja kiristin paikalleen ja lisää öljyä koneeseen.. Uusi rikka ja kiristin tilaukseen
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Käyntiäänet meni paljon parempaan suuntaan, ei ainakaan pienellä "sisäänajolla" tallissa räklättänyt venttiilit mitenkään niin pahasti mitä aiemmin ennen remonttia, saa nähdä että miten tuo sitten käyttäytyy sitten kylmemmillä keleillä. Venttiilinnostimien "sisäänajo-ohjeen" mukaisesti 4 min @ 2000-3000 rpm ja 30 sekuntia tyhjäkäyntiä välissä, kolme kertaa toistettuna parani
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Turbossa oli välystä. Menee huoltoon tosiaan sekin jonkin ajan päästä, savutus ja käry ehkä johtunee siitä että laakeri/tms. vuotaa öljyä.. Laakerit ja tiivisteet vaihtoon siitä.
Uudet öljyt mitkä kohta tulee vaihtoon koneeseen, voisi vaihtaa Valvolinen Max Lifeen. Teboilin Diamond Diesel 5W-40 on vähän ehkä huonoa tuohon.
Jos vielä jatkuu samalla tavalla tuo savutus ja säklätys turbon huollon jälkeen kylmällä kelillä niin sitten pitää kansi ottaa auki... Osat on kyllä siihen jo valmiiksi. Osa terävästä käynnistä tietysti johtuu PPD:llä säädetystä pumpusta, mutta vielä on sellainen terävä nakutus koneessa. Puristuspaineiden mittaus auttaisi kyllä vianhakuun jonkun verran.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Nyt jonkun aikaa ajettu venttiilinnostinrempan jälkeen:
-Käyntiäänet sekä tyhjäkäynnillä että ajellessa hiljenivät huomattavasti.
-Öljyt vaihdettiin uuteen Diamond Dieseliin.
-Automaattilaatikon öljypohjan tiiviste vuotaa. Sinne laitettiin öljyt ja uusi tiiviste jonkin aikaa sitten. Varmaan tiivisteen välistä vuotaa..
Pitää kohta vaihtaa nokkaketjun kiristin tiivisteineen uuteen.
Nyt toivotaan sitten, että savutus johtuu yksinomaan turbosta joka vuotaa öljyt palotilaan/turbiiniin/putkistoon tms. Toki on voi se johtua muustakin. Turboremppaa (tiiviste/laakerisarjaa) odotellessa...
-Käyntiäänet sekä tyhjäkäynnillä että ajellessa hiljenivät huomattavasti.
-Öljyt vaihdettiin uuteen Diamond Dieseliin.
-Automaattilaatikon öljypohjan tiiviste vuotaa. Sinne laitettiin öljyt ja uusi tiiviste jonkin aikaa sitten. Varmaan tiivisteen välistä vuotaa..
Pitää kohta vaihtaa nokkaketjun kiristin tiivisteineen uuteen.
Nyt toivotaan sitten, että savutus johtuu yksinomaan turbosta joka vuotaa öljyt palotilaan/turbiiniin/putkistoon tms. Toki on voi se johtua muustakin. Turboremppaa (tiiviste/laakerisarjaa) odotellessa...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No, nyt on tilattu uusi vaihdelaatikon öljypohja ja tiiviste siihen, sekä taas uudet öljyt, että nokkaketjun kiristin... Itse lootaöljyn vaihtotyö menee takuuseen.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Lootan öljypohjan tiiviste kannattaa liimauttaa molemmin puolin nii ei vuoda, kokemusta on.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
S124 E300TD -93
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Vähän offtopikkia mutta kun sinulla on sportline niin onko tietoa miten selvittää onko sportline alustaa ?? puolisportti etupenkit ainaki ja ratti on. Taka hydraaliiskareissa 6 merkki.
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
S124 E300TD -93
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Sen näkee auton sarjanumeron perusteella. Siis katsomalla, mitkä varusteet autossa on. Esim. varustekoodi 653 on urheilualusta ja 8-reikävanteet ja 953 on Sportline -paketti, joka tarkoittaa, että paketti koostuu koodeista 653, 244 ja 281, jotka kaikki myös näkyvät varusteluettelossa. Auton sarjanumeroa ei tietenkään tarvita, jos on vaikka kantakortti, josta varustekoodit näkyvät.Jönsi kirjoitti:Vähän offtopikkia mutta kun sinulla on sportline niin onko tietoa miten selvittää onko sportline alustaa ?? puolisportti etupenkit ainaki ja ratti on. Taka hydraaliiskareissa 6 merkki.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, päivitystä taas topikkiin... ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Pitkän hiljaiselon jälkeen on tulossa ASD-perä Saksasta. Ovat lievästi hankalia löytää nuo 2.65 ASD+ABS perät. Saa nähdä minkäkuntoinen... Toivottavasti se on hyvässä kunnossa ja perän välys ja ulina häviää.
Vaihtoaika meneekin sitten jo tammikuulle sillä..
Lisäksi suuttimien kärjet ja aluslevyt kaikki vaihdettu. Yksi oli fuskannut, vielä jää nähtäväksi loppuuko savutus ja köhinä siihen.. Myös turbo menee huoltoon, laakerit ja tiivisteet vaihtoon![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Sitten kunhan nuo on hoidettu alta pois, voikin keskittyä koriin, tuulilasi vaihtoon ja maalauksia/ruostesuojauksia yms, sekä vakkari..
Eräs juttu kanssa tässä on mietityttänyt, mikä mahtaa olla kun oikea punainen takavalo (ei jarruvalo) on n. kuukauden välein palanut poikki siinä missä muut ovat toimineet ihan normaalisti. Mahtaisiko maadoituksissa olla vikaa? Välillä tulee valovikaa samasta polttimosta varmaan kosketushäiriönäkin, kun paukauttaa takakontin luukun kiinni, niin lamppu syttyy taas. Tätä tapahtuu muutaman päivän välein..
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Pitkän hiljaiselon jälkeen on tulossa ASD-perä Saksasta. Ovat lievästi hankalia löytää nuo 2.65 ASD+ABS perät. Saa nähdä minkäkuntoinen... Toivottavasti se on hyvässä kunnossa ja perän välys ja ulina häviää.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Lisäksi suuttimien kärjet ja aluslevyt kaikki vaihdettu. Yksi oli fuskannut, vielä jää nähtäväksi loppuuko savutus ja köhinä siihen.. Myös turbo menee huoltoon, laakerit ja tiivisteet vaihtoon
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Sitten kunhan nuo on hoidettu alta pois, voikin keskittyä koriin, tuulilasi vaihtoon ja maalauksia/ruostesuojauksia yms, sekä vakkari..
Eräs juttu kanssa tässä on mietityttänyt, mikä mahtaa olla kun oikea punainen takavalo (ei jarruvalo) on n. kuukauden välein palanut poikki siinä missä muut ovat toimineet ihan normaalisti. Mahtaisiko maadoituksissa olla vikaa? Välillä tulee valovikaa samasta polttimosta varmaan kosketushäiriönäkin, kun paukauttaa takakontin luukun kiinni, niin lamppu syttyy taas. Tätä tapahtuu muutaman päivän välein..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Maaaaavika. Olikos muuten kallis/työläs nuo suuttimien kärkien vaihto ??
100 D Cityliner -89
S124 E300TD -93
S124 E300TD -93
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
340 euroa Iisalmessa eräs paja otti.
Nyt on turbokin huollettu (n. 400€).... Vaihteeksi hyviä uutisia:
-Aiempi raklatus on mennyt kokonaan pois ja käyntiääni on nyt hyvin terve, pumpun säätöjä ei ole muutettu PPD:n säätämästä kuitenkaan mihinkään. Ilmeisesti se yhden suuttimen fuskaus yhdessä kuluneiden venttiilinnostimien kanssa aiheutti tuon raklatuksen.
-Perstuntumalla ahtoja on hiukan aiempaa enemmän ja alavääntöä enemmän, tuolla n. 1500-2000 rpm alueella, kulkee vähän kevyemmin..
Turbon täysin uudet laakerit ja tiivisteet varmaan vähän vaikuttaa.... ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Perän vaihtoa odotellessa..
Nyt on turbokin huollettu (n. 400€).... Vaihteeksi hyviä uutisia:
-Aiempi raklatus on mennyt kokonaan pois ja käyntiääni on nyt hyvin terve, pumpun säätöjä ei ole muutettu PPD:n säätämästä kuitenkaan mihinkään. Ilmeisesti se yhden suuttimen fuskaus yhdessä kuluneiden venttiilinnostimien kanssa aiheutti tuon raklatuksen.
-Perstuntumalla ahtoja on hiukan aiempaa enemmän ja alavääntöä enemmän, tuolla n. 1500-2000 rpm alueella, kulkee vähän kevyemmin..
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Perän vaihtoa odotellessa..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Edelleen yskii käynnistellessä kylmällä, mutta lämpimänä rauhottuu... Onko joku vaihtanut noita ulkolämpömittarin taustavalon polttimoita ikinä, mistähän niitä saisi? Toivalan Autossa voisivat vaihtaa niitä, mutta sopivia polttimoita ei heilläkään ole.
Perää edelleen odotellessa... Se on jossain Saksan ja Suomen välissä DHL:llä![Thumbdown :thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)
Perää edelleen odotellessa... Se on jossain Saksan ja Suomen välissä DHL:llä
![Thumbdown :thumbdown:](./images/smilies/icon_thumbdown.gif)
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
lueppaW124_E300DT kirjoitti:Onko joku vaihtanut noita ulkolämpömittarin taustavalon polttimoita ikinä, mistähän niitä saisi? Toivalan Autossa voisivat vaihtaa niitä, mutta sopivia polttimoita ei heilläkään ole.
![Arrow :arrow:](./images/smilies/icon_arrow.gif)
autodidakti
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Perä sitten suvaitsi viimein tulla kotiovelle. Sille sitten vaihtoaikaa ensi kuulle.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
No niin, viimeinkin perä on vaihdettu.
Vaihdettiin samalla puslat, vaikka ne vaihdettiin jo kertaalleen yhdessä vaiheessa.. 318 € maksoi vaihtotyö Toivalan autossa, uusine ASD-peräöljyineen päivineen.
Muuten meni ihan ongelmitta, mutta ABS-anturi, joka on perämurikassa kiinni, oli todella tiukassa ja varoittivat että hajoaa jos väkisin yritetään irti. No, otettiin se riski. Oli ruostunut ennen o-rengasta kohta anturissa sekä vanhassa perässä sillä lailla, että meinasi jumiutua irroittamisessa ihan totaalisesti vanhaan perään kiinni. Mutta kärsivällisellä ruosteiden poistolla, nitkuttamisella ja CRC:llä se lähti sitten, kun aikansa sitä nitkutteli irti. Uusi perä oli uutta vastaavassa kunnossa, tulpat ja kaikki paikallaan. Meni ilman ongelmia anturin laitto uuteen perään paikalleen.
Mutta se tärkein osa: Voimansiirron välys väheni edelleen entiseen perään verrattuna n. 60-70%. Oikeastaan ei nimeksikään ole välystä (pauka perä), no ehkä hiukan jos kickdownia antaa, mutta muuten välys on mitätön verrattuna aiempaan paukkumiseen. Ja yli 80 km/h vauhdissa kuuluva ulina hävisi kokonaan pois. Moottoritieajossa ihan luonnottoman hiljaiselta kuulostaa sisälle, 100 km/h vauhdissakin, kun ei ujellusta kuulu.![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Mutta tietysti W124:n automaatti nyt vähän onkin sellainen, että nykäisee vaihtaessaan ihan luonnostaankin, joten sallittakoon se pieni jäljellejäänyt välys tietyissä tilanteissa.![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Seuraava projektin vaihe onkin sitten tuulilasin vaihto ja tietyt maalaukset siinä samalla... Jonka jälkeen vakkari, etualatukivarret, pohjapanssari, ilmastointi, ja tuo lämpömittarin taustavalon vaihto. Ja sen jälkeen voisi alustaa rueta ruostesuojaamaan, entinen massa alkaa rapista pois ja pintaruostetta on alustassa jonkun verran. Pellit on muuten hyvässä kunnossa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Muuten meni ihan ongelmitta, mutta ABS-anturi, joka on perämurikassa kiinni, oli todella tiukassa ja varoittivat että hajoaa jos väkisin yritetään irti. No, otettiin se riski. Oli ruostunut ennen o-rengasta kohta anturissa sekä vanhassa perässä sillä lailla, että meinasi jumiutua irroittamisessa ihan totaalisesti vanhaan perään kiinni. Mutta kärsivällisellä ruosteiden poistolla, nitkuttamisella ja CRC:llä se lähti sitten, kun aikansa sitä nitkutteli irti. Uusi perä oli uutta vastaavassa kunnossa, tulpat ja kaikki paikallaan. Meni ilman ongelmia anturin laitto uuteen perään paikalleen.
Mutta se tärkein osa: Voimansiirron välys väheni edelleen entiseen perään verrattuna n. 60-70%. Oikeastaan ei nimeksikään ole välystä (pauka perä), no ehkä hiukan jos kickdownia antaa, mutta muuten välys on mitätön verrattuna aiempaan paukkumiseen. Ja yli 80 km/h vauhdissa kuuluva ulina hävisi kokonaan pois. Moottoritieajossa ihan luonnottoman hiljaiselta kuulostaa sisälle, 100 km/h vauhdissakin, kun ei ujellusta kuulu.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Mutta tietysti W124:n automaatti nyt vähän onkin sellainen, että nykäisee vaihtaessaan ihan luonnostaankin, joten sallittakoon se pieni jäljellejäänyt välys tietyissä tilanteissa.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Seuraava projektin vaihe onkin sitten tuulilasin vaihto ja tietyt maalaukset siinä samalla... Jonka jälkeen vakkari, etualatukivarret, pohjapanssari, ilmastointi, ja tuo lämpömittarin taustavalon vaihto. Ja sen jälkeen voisi alustaa rueta ruostesuojaamaan, entinen massa alkaa rapista pois ja pintaruostetta on alustassa jonkun verran. Pellit on muuten hyvässä kunnossa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Tuulilasi vaihdettu ja katto maalattu pilareista ylöspäin. Tehty Kuopion autokori centerillä (yhteistyössä Kuopion tuulilasihuollon kanssa), maksoi yhteensä 930€..
Takalasia eivät sitten ottaneet maalauksen yhteydessä pois ja takalasin ympärille jäi rajat... Jonkun verran ruostetta jäi (tuulilasin vaihtajan mukaan) uuden tuulilasin tiivisteiden alle, koettivat sitä kuulemma rapsutella pois.. Samoin oli puhe että ottavat ruosteen pois pyöränkaarien rajoilta ja massaavat pyöränkaaret, mutta näemmä massasivat ainakin osittain ruosteiden päälle pyöränkaarien rajoilta.. Jäi vähän huono maku suuhun tästä..
Voi olla että tuossa paikassa viimeinen kerta, täytyypä etsiä jatkossa muita paikkoja jotka näitä tekevät..
Vertailun vuoksi: Vastaava remontti olisi maksanut 2300€ Hartikaisella, ja työhön olisi sisältynyt takuu. Nythän mitään takuita ei ole..
Takalasia eivät sitten ottaneet maalauksen yhteydessä pois ja takalasin ympärille jäi rajat... Jonkun verran ruostetta jäi (tuulilasin vaihtajan mukaan) uuden tuulilasin tiivisteiden alle, koettivat sitä kuulemma rapsutella pois.. Samoin oli puhe että ottavat ruosteen pois pyöränkaarien rajoilta ja massaavat pyöränkaaret, mutta näemmä massasivat ainakin osittain ruosteiden päälle pyöränkaarien rajoilta.. Jäi vähän huono maku suuhun tästä..
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Vertailun vuoksi: Vastaava remontti olisi maksanut 2300€ Hartikaisella, ja työhön olisi sisältynyt takuu. Nythän mitään takuita ei ole..
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Eikö maalattu tuulilasi irtaallaa? Vai eivätkö vaan viitsineet maalata karmiakin?
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
...siispä hartikainen olisi ollut "halpa" verrattuna tuohon kuvailemaasi työn kuvaan ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Maalasivat toki tuulilasi irtaallaan ja tuulilasin ympäriltä karmit, kun vanha tuulilasi oli irti. Ja rapsuttelivat ilmeisesti enimpiä ruosteita karmin alta..airaksela kirjoitti:Eikö maalattu tuulilasi irtaallaa? Vai eivätkö vaan viitsineet maalata karmiakin?
Takalasin ympärille jäi jonkinasteiset rajat, ei ne nyt hirmu pahasti näy ellei niitä etsimällä etsi.
Mutta toisaalta Hartikaiseltakin on jäänyt huono maku viime vuodelta toisentyyppisestä hommasta, ks. ketjua taaksepäin...cuuno kirjoitti:...siispä hartikainen olisi ollut "halpa" verrattuna tuohon kuvailemaasi työn kuvaan
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Tänään vaihdettu Gulfin Formula G 5W-40 öljyt Diamond Dieselin tilalle, ja kesärenkaat.
Samoin ikävä aiemmin välillä sateen ja pesun jälkeen tullut ja myöhemmin jatkuvana ollut valovika hävisi, syynä oli rikkoutunut rekisterivalon toinen poltin joka välillä toimi ja välillä ei. Pientä kosketushäiriötä myös oli liittimessä. Sinne ilmeisesti oli päässyt kosteutta pesun ja sateen yhteydessä, ja se aiheuttanut hapettumia.. Välillä tuo valovika hävisi sillä, että kontin avasi ja laittoi kiinni (myöhemmin ei enää toiminut ollenkaan). Olisihan se pitänyt arvata, no nytpä senkin tietää.
Kuten myös perän vaihdon jälkeen hävinneet mittariston ja keskikonsoleiden valot tulivat kuntoon, sillä että mittaristo otettiin irti ja korjattiin juottamalla himmentimen potikan takaosa joka oli irronnut.![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Näillä jatkellaan.. Alkuperäiset sportlinen alatukivarret on karvan verran alle tonni joten niitä ehkä seuraavaksi, tai sitten vakkari joka on sen n. 800€ uutena... Toisaalta käytettykin vakkari voisi ehkä tuurilla toimia, tai jos tuon olemassa olevan boksin laittaa uudelleen korjaukseen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Samoin ikävä aiemmin välillä sateen ja pesun jälkeen tullut ja myöhemmin jatkuvana ollut valovika hävisi, syynä oli rikkoutunut rekisterivalon toinen poltin joka välillä toimi ja välillä ei. Pientä kosketushäiriötä myös oli liittimessä. Sinne ilmeisesti oli päässyt kosteutta pesun ja sateen yhteydessä, ja se aiheuttanut hapettumia.. Välillä tuo valovika hävisi sillä, että kontin avasi ja laittoi kiinni (myöhemmin ei enää toiminut ollenkaan). Olisihan se pitänyt arvata, no nytpä senkin tietää.
Kuten myös perän vaihdon jälkeen hävinneet mittariston ja keskikonsoleiden valot tulivat kuntoon, sillä että mittaristo otettiin irti ja korjattiin juottamalla himmentimen potikan takaosa joka oli irronnut.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Näillä jatkellaan.. Alkuperäiset sportlinen alatukivarret on karvan verran alle tonni joten niitä ehkä seuraavaksi, tai sitten vakkari joka on sen n. 800€ uutena... Toisaalta käytettykin vakkari voisi ehkä tuurilla toimia, tai jos tuon olemassa olevan boksin laittaa uudelleen korjaukseen.
Viimeksi muokannut W124_E300DT, To 21.05.2015 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Lisäksi vielä käytetty pyöränsuuntauksessa kun aiemmin tahtoi ehkä vähän vedellä välillä... Auraus haritti etupyörissä, mutta nyt harituksen sijaan auraa hiukan (toleranssien rajoissa) ja ohjaus on ehkä vähän stabiilimpi. Vianorilla 30€.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Gulfin öljyistä: Kierrokset nousivat selkeästi nopeammin ja toisaalta myös laskivat aiempaa nopeammin lämpimillä öljyillä kuin mitä aiemmin Diamond Dieselillä.
Tehoakin ehkä tuli perstuntumalla lisää.... Taisi tulla vähän liikaakin, sillä juuri äsken hajosi vetoakseli kun olin lähdössä kaupungille
Kuului pamaus, moottorin kierrokset nousivat, nopeusmittari tietysti hyppäsi ja lukkoperän kolmiovalo paloi, matka tyssäsi siihen, ja rupesi ropinaa kuulumaan kun vetoakseli pyöri tyhjää. Onni onnettomuudessa, koska matkaa kotipihaan oli vain 200 metriä ja oli linja-autopysäkki edessä kuin tilauksesta, ettei jäänyt tien tukoksi. Olisi voinut hajota motarilla, motarin kiihdytyskaistalla tai kaupungilla josta olisi ollut vähän vaikeampi ja kalliimpi viedä pois.
Hinauksessa kotipihaan tietysti N-asennossa mentiin, moottori käynnissä eikä kovin kovaa vauhtia. Toivotaan ettei tuliterä 2.65 ASD-perä nyt ottanut vaurioita tuosta, en usko että kuitenkaan..
Tilanteen kruunasi se, että sillä välin kun tämä episodi tapahtui, postiluukusta oli tipahtanut paikallisen joukkoliikenteen kesäaikataulut...![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No, sitten korvaavaa vetoakselia hankkimaan... Olikohan ne nyt 300DT:n ASD-perään tonnin kappale marmoritiskiltä
Ei kellään sattuis olemaan käytettyä 2.65 ASD-perän vetoakselia lojumassa varaston pohjalla esim. ST-projektista ylijääneenä kun vahvempia vetoakseleita tilalle?
Pari kertaa aiemmalla mersulla (200D) hajosi vetoakseli, ensimmäistä kertaa jäi tämä mersu tien poskeen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Clapping :clap:](./images/smilies/icon_clap.gif)
Hinauksessa kotipihaan tietysti N-asennossa mentiin, moottori käynnissä eikä kovin kovaa vauhtia. Toivotaan ettei tuliterä 2.65 ASD-perä nyt ottanut vaurioita tuosta, en usko että kuitenkaan..
Tilanteen kruunasi se, että sillä välin kun tämä episodi tapahtui, postiluukusta oli tipahtanut paikallisen joukkoliikenteen kesäaikataulut...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
No, sitten korvaavaa vetoakselia hankkimaan... Olikohan ne nyt 300DT:n ASD-perään tonnin kappale marmoritiskiltä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Pari kertaa aiemmalla mersulla (200D) hajosi vetoakseli, ensimmäistä kertaa jäi tämä mersu tien poskeen.
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
202 cdistä käy vetari autoosi, muistaakseni. Niitä löytyy nyt puol ilmatteeks ni ei tarvi maksaa asd lisää...
- W124_E300DT
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: La 23.11.2013 20:05
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
W202 220CDI?epk kirjoitti:202 cdistä käy vetari autoosi, muistaakseni. Niitä löytyy nyt puol ilmatteeks ni ei tarvi maksaa asd lisää...
W124 E300DT Sportline -94
ex. W124 200D -88
ex. W124 200D -88
Re: W124 E300DT Sportline 1994 käyttöauto
Ei käy ihan kaikista noista.W124_E300DT kirjoitti:W202 220CDI?epk kirjoitti:202 cdistä käy vetari autoosi, muistaakseni. Niitä löytyy nyt puol ilmatteeks ni ei tarvi maksaa asd lisää...